| Forfatter |
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 14 September 2013 kl. 12:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Synes lige, jeg ville smide dette foto af et sæt Snell C original eller Ci måske. Men jeg synes de er flotte i denne træfinish. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 14 September 2013 kl. 15:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har godt nok aldrig hørt dem (tror jeg ikke) men jeg forstår ikke at mellemtone/diskant skal pege opad. Hvis man sidder 3-4 mtr. fra dem må lyden da ende oppe i loftet. Det er jo stik modsat af hvad man ellers anbefaler, nemlig at diskanten bør være i ørehøjde der hvor man sidder. Har du en forklaring på det Allan.?
carsten
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 14 September 2013 kl. 17:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan da prøve. Diskant og mellemtone sidder vandret ved siden af hinanden i spejlet opstilling, så der opstår en specifik højre og venstre højttaler, med diskanterne yderst. Det, at de peger lidt opad (er ikke så meget som det ser ud) giver god kontrol af den lodrette udstråling, så tidlige og kraftige reflektioner fra gulvet undgås tæt ved lytteren. Det, at diskant/mellemtone sidder ved siden af hinanden, giver god spredning, men i et mindre omfang, så de fungerer godt i mindre rum i forhold til sidevæggene. Her stiller type A noget større krav med mindst 1 meter. Her kan type C klare sig med lidt mindre. Diskant/mellemtone peger kun +-7 grader opad. Og de befinder sig i ørehøjde på de fleste mennesker i siddende stand ved en afstand på ca 3 meter. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

|
| Sendt: 14 September 2013 kl. 22:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja det er meget godt Allan, men jeg vil mene at mellemtone/diskant vil være meget diffust og at det vil give et underlig stereo lydbillede, hvor det er svært at lokalisere instrumenterne præsist iforhold til direkte strålende højttaler kabinetter. Hvis du husker og har hørt Lowther Ace horn ved du hvad jeg mener.
carsten
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

|
| Sendt: 14 September 2013 kl. 22:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ps. Jeg glemte lige at sige at de er virkelig flotte, og vil være en pryd i de fleste stuer. Hvis man altså ikke har den slags koner du ved. 
carsten
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 15 September 2013 kl. 11:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Carsten
Det er ikke rigtigt hvad perspektiv angår. Du kan være sikker på, at du vil tisse i bukserne af fryd over netop perspektivet. Det er meget åbent, med flot dybde skarphed. På nogle af de Dorian orgel optagelser jeg har, har du en utrolig fornemmelse af kirkerummet og orglet i dybden. På live jazz, er du med lukkede øjne virkelig med med på spillestedet. Der er absolut intet diffust over deres perspektiv. Jeg kunne sagtens forstille mig de blev stående hos dig, hvis du fik mulighed for at have dem et par dage ordentligt opstillet. Dette er meget vigtigt. De har en utrolig opløsning og ægthed i deres måde at spille på. Du kan ikke på nogen måde spore enhederne, de er yderst homogene. Og så har de en utrolig dynamik. I et naturligt genskabt perpektiv, kan du fornemme hvor de udøvende er, men ikke så de står skåret ud i granit, sådan som det tit opleves på mange andre gode højttalere. Prøv selv i en koncertsal eller i et mindre spillested med jazz og luk øjnene mens du hører dem spille sådan lidt på afstand. Så står musikerne heller ikke som skåret i granit, men afrundede helheder. Sådan er perspektivet på Snell A og C. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 15 September 2013 kl. 11:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
CARS10 skrev:
Ps. Jeg glemte lige at sige at de er virkelig flotte, og vil være en pryd i de fleste stuer. Hvis man altså ikke har den slags koner du ved. 
carsten |
|
|
Ja, de klæder virkelig en stue. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

|
| Sendt: 15 September 2013 kl. 14:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 28 September 2013 kl. 12:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når jeg en gang i mellem søger lidt på nettet efter info om snellerne, er jeg et par gange stødt på en E2 og E4 (billedet) med en pendant til Seas/Vifa bas enheden fra Scanspeak. Angående E2, så er det Frequence, der har hjulpet en ejer med en sådan enhed. E4 ved jeg ikke hvem, ud over det måske kan være ejeren selv. Men denne enhed med gummi ophæng og ganske solid opbyning, virker ret interessant som en evt videre udvikling af J og E modellerne op til E4 og J4. Tænk hvis Atomic Hifi and tv kunne lave udvælgelse og tilpasning, så denne enhed kunne bruges fremover i tilfælde af man trænger til ny enhed. Efter at Frequence har været inde over E2 med denne, er det dog ikke til at sige om højttaleren måske helt er forandret til det værre. Det melder historien ikke noget om. Men det ret interessant om denne fine bas enhed kunne føre E og J modellerne videre. Det er en Scanspeak M21 WO-39-08, der er tale om. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
PTHJ Forum Bruger

Bruger siden: 11 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 425
|
| Sendt: 28 September 2013 kl. 14:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bliver ved med at hænge lidt fast i Snell A3i .. Nu har jeg for 5 gang fået et sæt i stuen
Og sjovt nok kan jeg se, det er et sæt jeg har haft før, for omkring 10-11år siden. Et sæt i mørk egefiner med serieno: 13619 Left og 13620 Right.
De var blevet lavet med nye skumkanter for et års tid siden .. men lød forfærdeligt, grundet .. ja hold lige fast .. skruerne som basserne skulle være spændt fast med, var så små at de bare gik igennem hullerne i bassen  .. så de har faktisk bare været holdt på plads af bundpladen...hahaha.
Ikke nok med det, så var lodningerne kolde, så de nærmest bare røg af ved at kigge på dem, på både basser og de nye terminaler der er monteret i baskabinetterne.
Men nu, efter at være blevet loddet, samt tætnet og monteret rigtigt igen, så spiller de igen med den dejlige velkendte lyd
Sørgeligt at tænke på at vedkommende der har fået basserne lavet, aldrig har hørt dem spille rigtigt !!
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 28 September 2013 kl. 17:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det er jo da pudsigt. Da jeg købte mine A2 i sin tid, var de bestemt heller ikke tætte, hverken i mellemtone eller bas. I mellemtonen var skruerne drejet over, så de ikke holdt. Det var kun det sorte klister stads, der holdt dem på plads. Så her kom jeg tykkere skruer i med samme længde og så fik de en stribe sort fuge som tætning. Basserne fik også en sort stribe fuge mellem enhed og kabinet. Ved at lægge et lille frimærke stort stykke staniol ved kanten af bassen og derefter trykke membranen lidt ned, pev det ud med luft, så staniolen fløj væk. Bund pladen blev holdt på plads med alt for små skruer. Her kom jeg nogle messing skruer i som var længere og tykkere. Det blev lytte mæssigt en lidt anden højttaler. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Oktober 2013 kl. 13:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da Snell J2 jo i grunden er en Peter Snell, da den har de samme enheder og delefrekvens, men om tunet af Voecks, har jeg valgt at indsætte et billede af filteret på side 8 nederst i indlægget med filtrene. Dette foto er et af allerførste J2'er, da de også indeholder det oprindelige Live Wire flettet kabel, som Snell brugte. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Oktober 2013 kl. 14:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg fandt dette billede af Snell C ved siden af Snell XA-90. Skal nok komme et større et i senere. Men de er vokset en del må man sige. Snell C er 111cm høje. Men da David Schmidt overtog efter Voecks, designede han hele serien helt om. Han vidste dog ikke, om han stadig skulle kalde den type C. Men det hed de dog på udstillingen, hvor de vistes første gang. Men senere blev de døbt XA-90. Se evt et billede med David S med armen oven på dem tilbage i tråden. Men da D'Appolito overtog, blev de så til Snell C igen, men nu C7.  og så et større  og så Snell C7 __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Oktober 2013 kl. 13:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den studs, der sidder i centrum af basserne på XA-90, den bevæger sig ikke sammen med membranen. Den kaldes Reflex Allignment, så man kan jo nok regne ud, hvad det er for en snedig indretning. Der en hele 4 refleks rør bag på, så smider lige et billede af det. Kan også lige sige, at basenheden også bruges i den mindre model XA-75 men ikke XA-65 men ellers en sub. Og så lige nævne, at der jo er indbygget effekttrin til basserne lige fra den første udgave af XA-90 modellen.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Audioman Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2013 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 6
|
| Sendt: 22 Oktober 2013 kl. 13:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Allanowich
En meget spændende og informativ tråd du har kørende. Jeg har ikke fået tygget mig igennem alle siderne endnu, men er godt igang. Men Snells historie er spændende, og nærmest omgærdet af en vis mytedannelse.
Jeg skal til at skifte kantophæng på basenhederne (Vifa M21WN-07 04) på mine Snell E3. Jeg har købt nye skumringe fra Audio Note hos Audio Consult, men er i tvivl om hvilken lim jeg skal anvende. Har du et forslag?
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Oktober 2013 kl. 17:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Audioman
Mange tak. Ja, der lidt myte dannelse. Det er nok fordi han jo dårligt var kommet i gang, før han døde. Der er et par muligheder. Du kan bruge almindelig PVA lim som snedkerne bruger. Hos Audio Note nævnes lim til at lappe cykel slanger med. Hvis du vil være sikker på god centrering, så kan du tilslutte et 1.5V batteri til teminalen. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Audioman Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2013 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 6
|
| Sendt: 22 Oktober 2013 kl. 22:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, jeg har også læst i Audio Notes vejledning, at man kan bruge cykel-lappe-lim (også kaldet solution). Min bekymring med denne type lim er, om jeg kan risikere at den vil opløse og ødelægge skummaterialet. Når jeg har anvendt denne type lim til at lappe cykelslanger med, virker det næsten som om at limen "smelter" slangen og lappen sammen.
Mht. snedkerlim (PVA lim) er jeg i tvivl om den kan binde på emnerne - især bassernes metalkurv.
Ud over ovenstående, vil jeg mene, at det er vigtigt, at limen ikke hærder op og bliver hård og sprød (á la glas), men forbliver blød og "sej". Desuden er det vel et must, at limen ikke tørrer eller "bider" øjeblikkeligt, men giver mulighed for at rette og korrigere lidt på emnernes indbyrdes placering, inden det hærder op.
Forslaget med batteriet er noteret - tak!
|
| Til top |
|
| |
PTHJ Forum Bruger

Bruger siden: 11 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 425
|
| Sendt: 22 Oktober 2013 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg købte nye skumkanter til mine forældres Dali 3a på ebay, der fulgte hvid lim med, og det var nemt at have med at gøre ;-)
Det er 3 år siden, og de er stadig som nye :-)
|
| Til top |
|
| |
Tonni Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1013
|
| Sendt: 22 Oktober 2013 kl. 22:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm måske denne "bølge" kan bruges på E/III- Lidt svært at se om den har det rette mål...
Men mener at der står noget om lim der inde, og ellers sælger de i hvert fald det fluidum der kan bruges, til rimelige priser...
Har i øvrigt hørt noget om at AN skulle få deres kanter fra fastlandet..?
__________________ Bare det GLØDER...
|
| Til top |
|
| |
Tonni Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1013
|
| Sendt: 22 Oktober 2013 kl. 22:47 | IP-adresse registreret
|
|