Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 20:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Lidt snak om Snell (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 39
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 30 Maj 2013 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

I tråden kan man jo se de forskellige A modeller uden frontstoffet, men jeg manglede jo Ai og den har så fundet et foto af. Bemærk dog lige, at ejeren tilsyneladende har malet den buede front, sikkert pga mange ridser og mærker. Men man har malet den i en mat sort og da også hen over diskantens front plade.
På side 7 har jeg indsat et ekstra billede i det indlæg, hvor jeg viser mine nye og gamle basser til A2. Det er billedet til sidst.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juni 2013 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

For lige at gøre det komplet, så smider jeg også lige et foto af A3's mellemtone/diskant i tråden også. På side 1 i første indlæg, kan man finde en oversigt over sider, hvor de øvrige A udgaver kan findes og ses. Bassen til A3 kan ses på side 10 og forsiden på enheden, på side 3. At filtpuden sidder i hver sin side af diskanten på Ai og A3, skyldes dog kun at Ai's er højre højttaler og A3's er venstre højttaler.    

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juni 2013 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Snell A3i blev som bekendt testet i High Fidelity 7/8-91 og fik en flot anmeldelse af Jan Hass. Der var nok et par stykker som tog omtalen af diskanten til sig, og derefter erstattede Audax domen med Vifa fra A3i. Men det gjorde man såmænd også med A2. Da jeg i sin tid besluttede mig for et sæt A2, skulle jeg jo ud og lytte lidt rundt omkring, mens jeg sparede lidt mønt op. Her stødte jeg så på et sæt og skulle lytte lidt. Udstyret han havde skulle ligge i den åbne og varme, og ganske dynamiske side, men der var en stor fokus på diskant området. Efter lidt snak tog han så fronten af. Og her sad så en Vifa dome fra A3i sammen med Philips mellemtonen. De spillede ikke godt sammen eller også var den blot sat i uden efter justering i filteret. Han vidste i hvert fald ikke noget og troede den skulle være der som standard. Men det var ikke denne A2 jeg skulle have. Billedet her er dog ikke den A2 jeg lyttede til, men en som også har fået den byttet ud med en Vifa.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juni 2013 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

På side 8 vises billeder af de stands, som Peter Snell designede til K og J modellen. Da jeg købte mine første Sneller i Audio Consult i 84', nemlig type K, stod de på disse stands. Men det var jo nyt for mig den gang, så man lagde jo ikke mærke til dem som sådan. heller ikke, at K'erne tippede let bagover på dem. Men ideerne fra E modellen går altså videre i K og J også på placeringen hvad højden over gulvet angår. Så ejere af K og J samt J2 kan jo fint prøve dette af med nogle lave stands (40cm), der tipper dem let bagover. K2, K3 samt J3 kan man sagtens prøve det af på også. Infoen her og Snell standens let tippen bagover af højttaleren, er blevet tilført på side 8 også.
Jeg sad og læste en flok indlæg på nettet om diverse sneller og her beskrev en J2 ejer den omtalte stand, som han havde til dem og hældningen.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juni 2013 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

På side 4 har jeg sat større billeder ind af Snell type One og et af basenheden. På side 8 har jeg indsat et større og tydeligere billede ind af type K's filter. Og på side 12 har jeg indsat et større billede af Snell E orginal med lille port foran, så man nu i rimelig grad kan læse teksten i testen på svensk.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juni 2013 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Der er jo nok nogle Type A ejere, der har eksperimenteret med at splitte de to kabinet dele fra hinanden med små opklodsninger, spikes eller gummi dupper. Andre har også sat spikes under hele højttaleren og da også begge dele samtidigt, som det her ses på billederne. Der er et par indlæg på nogle forums, hvor dette nævnes og frarådes. Da det jo hænger lidt sammen med min egen opfattelse, kunne jeg jo lige så godt lave dette indlæg. Stiller man dem på spikes, så vil bundpladen jo ikke nyde godt af den dæmpning vægten af højttaleren og koblingen mellem bundplade og gulv jo giver. Derved vil pladen jo afgive visse lyde, da bassen jo trods alt går op til ca 300hz. Særligt type A3 og A3i har magneten på basenheden vendt mod denne bundplade og med en pæn klat fugemasse i mellem denne og bundpladen. Man kan ved bart gulv blot stille højttaleren på et tilpas tykt tæppe på samme bundmål som baskabinettet.

At løfte diskant/mellemtone kabinettet fri af bas kabinettet med spikes eller gummi dupper kan man da til nød gøre. Men her vil jeg i stedet anbefale en cm tyk stykke filt på hele top pladen på baskabinettet eller neopren gummi f.eks. Jeg ved man kan mærke bas anslagene i top delen men ikke decideret resonanser som sådan. Men mellemtonen er jo "flydende" ophængt og derfor isoleret fra hele højttaleren og diskanten sidder monteret på nogle opklodsninger ud fra bagpladen med affasning så enheden kigger lidt opad. De sidder ikke på den buede frontplade. Men filt eller neopren gummi kan man fint lægge i mellem. Men det vil være godt, at top plade på basdelen og bund plade på topdelen er helt koblet sammen. Men det man ser på billederne synes jeg ser åndsvagt ud. De er jo ikke små i forvejen. Og så står de jo også alt for langt væk fra bagvæggen.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2013 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Snell K original har jo også en udgave med en coatet Seas CA 21FC H34. Dette var kun et eksperiment, da man gik tilbage til den oprindelige. Man kan se denne på side 16. Billedet her viser en Type K med en coated udgave af Vifa bassen. Hold øje med dette, da denne ikke kommer fra Snell. En ejer må have lavet det.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2013 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Der kommer noget andet her. Kunne se på mærkaten på modellen, at det var en K3 og ikke en J3 som det var beskrevet i forummet jeg fandt billedet i. En J3 uden refleksport bagpå er jo ikke set før. Sorry. Så her kommer i stedet en heftig opstilling med et sæt Snell A2.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2013 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Hirezservice har skiftet navn og adresse på hjemmesiden. Denne er: https://www.atomichifiandtv.com/ Man kan dog lidt endnu stadig indtaste den gamle adresse. Du ender det rigtige sted.

Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 Juli 2013 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Hej Allan! - Og endnu en gang tak for den utroligt informative tråd! :)

Det link du har i din forrige post, er desværre fejlbehæftet. Den rigtige er her.

Med venlig hilsen
Tonni

- Som nyder sine E III hver gang chancen byder sig...

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2013 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

Tonni skrev:
Hej Allan! - Og endnu en gang tak for den utroligt informative tråd! :)Det link du har i din forrige post, er desværre fejlbehæftet. Den rigtige er her. Med venlig hilsenTonni- Som nyder sine E III hver gang chancen byder sig...

Tak, og tak for info. Havde vist glemt flere tegn foran i adressen. Den varme...... den varme....... Men nu virker den.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 August 2013 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Tidligere i tråden, (side 15) viste jeg et billede af en E2 med en bas enhed fra Pyramid. Her er endnu én E2 med helt anden enhed, jeg dog ikke kan sætte navn på.

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 03 August 2013 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

Hej allanowich

hvor kommer din passion for Snell ??
Hvor mange forskellige modeller har du selv haft ??

Jeg kan ikke engang mindes at ha hørt en af deres højttaler....   eller har jeg
Jo måske et eller 2 sæt

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 August 2013 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

Hej Hans
Tja, hvor kom den fra. Den kom ret hurtigt efter jeg i 84' "kom" til at lytte til Snell K. Det var nu den oprindelige Trapez jeg var ude efter. Men der var noget helt rigtigt over de Snell'ers måde at spille på som blev noget vane dannene, samt hele filosofien bag dem. Så det har holdt ved lige siden. Jeg har dog med stor interesse lyttet til mange andre højttaler mærker gennem tiden også, men den sammemhæng mellem enhederne Snell har, var der ikke mange der mestrede. Men man er da kommet efter det, heldigvis. Jeg har haft K, J2, E2, C og A2 som jeg stadig har. De oprindelige J og E har jeg flere gange haft fornøjelsen af, at lytte til. De er ikke så nemme at få fat på i dag.

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 05 August 2013 kl. 01:54 | IP-adresse registreret  

Okay derfor du ved så meget om Snell

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2013 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Jeg har tidligere i tråden nævnt, at Snell har produceret højttalere for et andet firma, nemlig Outlaw Speakers. Den har sit udspring fra Snell K5, som var forbilledet. Se side 15. Men i Peter Snells tid lavede man åbenbart også noget for et andet firma. Her var det dog kun kabinetterne, der var tale om. De blev fremstillet i Peter Snells Cabinet Shop, som det hed. Højttaler fabrikanten hed Genesis og der var 2 modeller, nemlig G44 og G66 og det er G66, som vises på billedet. Ja, man kan jo faktisk se ligheden i kabinettets finér og samlinger, at det kommer fra Peters Cabinet Shop. Genesis er et spin off fra Epicure og havde sin virke fra 84' til 88'

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 August 2013 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

Ha ha ha.....et sæt Snell type A på små IKEA borde. Aarh..IKEA borde er det dog ikke størrelsen på A'erne taget i betragtning. Måske vil man her have basenhederne op i ørehøjde. Eller også vil man bare ville kunne spille endnu "højere"....thø hø .

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 August 2013 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

Tja, det er dog utroligt, hvad man nu kan finde. Her er det par helt originale Snell E med lille port foran, det er gået ud over. I dette tilfælde er det blevet til en 11" eller måske 12" bas i stedet for den oprindelige 8" enhed. Og diskanten er såmænd også skiftet til en anden jeg ikke lige kan se typen på. Kan dog ikke lige sætte navn på basenheden heller. Det er dog lidt synd, for hvis man vil have den rigtige bas i igen, ja så er hullet nu alt for stort. Se evt lidt tilbage her.

kimz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 04 September 2013 kl. 00:50 | IP-adresse registreret  

Hej experter er sådanne et par Snell Type C/V, værd at investerer i ?
Til top Vis kimz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kimz

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 September 2013 kl. 00:58 | IP-adresse registreret  

Det er de da bestemt. Det er en ganske velspillende højttaler til middel/større rum.

<< Forrige Side af 39 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes