| Forfatter |
|
Tonni Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1013
|
| Sendt: 14 April 2013 kl. 12:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lovede, llidt tidligere i tråden, at jeg ville poste et billede, eller to,af mine E/III...  Og sammen med noget af anlægget:  Rodet følger med...  De små halløjtalere, i baggrunden, er SuperACE. Anlægget mellem de sorte kasser består af: Marantz CD-63SE, med LClock mk.II NAD S100/riaa Og Leak Stereo 20, med Telefunken Smooth plate ECC83 i indgangen, Mullard ECC83 i fasesplitter og Telefunken EL84 Det ikke sete er: Thorens Td-320 Mk.III TP-90, og AT-OC09 Samt Dali RIAA, i moddet udgave...
__________________ Bare det GLØDER...
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 14 April 2013 kl. 13:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Very nice, indeed.  Når du nu lytter til dine E'er, så tip dem et par grader bagover, så den lodrette udstråling komme let opad. Det vil give mere et åbent lydbillede.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
hmt0507 Forum Bruger

Bruger siden: 26 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 53
|
| Sendt: 14 April 2013 kl. 13:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fine sager, Tonni og flotte E3'ere!
Jeg har vist nok tegninger til de originale fødder liggende et sted i min mail, hvis du er interesseret?
Vh Henrik
|
| Til top |
|
| |
Tonni Forum Bruger

|
| Sendt: 14 April 2013 kl. 18:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak for roserne! Efterhånden som de bliver motioneret, bliver jeg da også mere og mere tilfredse med dem! Med hensyn til vinkling, har jeg haft et par bøger under forkanten. Og det hjælper da også. - Hvis jeg sidder på en stol altså.... Men nu sidder jeg gerne på/ved gulvet, og så er sagen en anden.  Og Henrik. En lille sidebemærkning, Leak'en står på en tyk aluplade, der igen hviler på fire sorbotanefødder. Om det kan høres?  Med venlig hilsen Tonni
|
| Til top |
|
| |
Tonni Forum Bruger

|
| Sendt: 14 April 2013 kl. 18:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forresten Henrik. Det lyder interessant med de tegninger...
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 14 April 2013 kl. 18:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sidder du mest på gulvet, får du jo næppe brug for standere, så er det jo nemmere og bedre, at tippe dem bagover, hvis du skal sidde mageligt i en stol til en forveksling. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Tonni Forum Bruger

|
| Sendt: 14 April 2013 kl. 18:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeps! Grunden til den "lave" lytteplads, er en kombination af akustik og plads...
|
| Til top |
|
| |
hmt0507 Forum Bruger

|
| Sendt: 14 April 2013 kl. 20:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tonni skrev:
Mange tak for roserne!
Efterhånden som de bliver motioneret, bliver jeg da også mere og mere tilfredse med dem!
Med hensyn til vinkling, har jeg haft et par bøger under forkanten. Og det hjælper da også. - Hvis jeg sidder på en stol altså.... Men nu sidder jeg gerne på/ved gulvet, og så er sagen en anden. 
Og Henrik. En lille sidebemærkning, Leak'en står på en tyk aluplade, der igen hviler på fire sorbotanefødder. Om det kan høres? 
Med venlig hilsen Tonni
|
|
|
Ordentlig afkobling gør underværker, jeg tror at det kunne have sparet mig for flere højttaler indkøb. Næste skridt bliver afkobling af komponenter, dog er jeg lidt i tvivl om hvad jeg skal vælge. Problemet med SD-fødder, som jeg bruger under mine AN-J'ere, er at de ligner noget fra en ortopædiskomager. Men de virker altså, og det er vel hovedsagen! I øvrigt mener jeg at have hørt at Snell netop ikke skal afkobles, men det kan være at Allanowich ved mere om det? Jeg kan ikke uploade filer her, men jeg kan sende org tegninger til dig, Tonni. Du må lige sende mig en PB med oplysninger om privat mail. Vh Henrik
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 14 April 2013 kl. 21:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Joooh, man kan godt afkoble en Snell. Man skal blot vælge noget i forhold til gulvet man har, om det er hårdt eller blødt. Man skal bare ikke hæve visse modeller højere op end de er justeret til. Man skal også helst sørge for, at de står fast uden at rokke. Dette giver gode transienter og klarere perspektiv. I forhold til E og E2, så har E3 en større anlægs flade på gulvet pga den plane sokkel. De to foregående, havde en ramme som sokkel med metal dutter bagerst og justerbare ben forrest. Dette gav dem mindre anlægs flade og kunne justeres til at helt fast på gulvet, med mindre man da havde tykke tæpper. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Tonni Forum Bruger

|
| Sendt: 15 April 2013 kl. 17:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mine står på tre >hårde< filtpude. Og det fungerer udmærket på det massive parketgulv, der er lagt ud på lægter over beton.
Burde have et tæppe foran højttalerne, men da vi er flere allergikere i mafilien er det no go!  __________________ Bare det GLØDER...
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 15 April 2013 kl. 17:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det, at du kun bruger 3 styks i en trekant under E'erne, gør jo også dette, at de står mere stabilt, da de så ikke vipper pga ujævnheder i gulvet.  By the way....det kan godt betale sig, at sætte fronterne på, da de er med til at give en mere diffraktions fri udstråling. Det er derfor der er de affasede kanter. De er der også på de to første. Så bliver det til en mere plan flade i enhedernes nærhed. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
hmt0507 Forum Bruger

|
| Sendt: 15 April 2013 kl. 21:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svar, Allonowich.
Jeg googlede i øvrigt lidt på ANs udgave af den originale K, og det ser ud til at den seneste udgave nu leveres med en coated enhed, hvilket er ret interessant, da Snell selv brugte coatede enheder fra Seas i udgaverne med serienummer fra 10.000 til nogle og 13.000, så vidt jeg husker - Nesdam er ekspert på K'erne og vil formentlig kunne sige mere. Jeg spillede selv på K org. med Seas-enheder, og selvom jeg nu har et mere komplet toneregister i mine AN'Jere, så savner jeg mellemtonen fra K'erne, fordi de har en helt særlig transparance på akustiske instrumenter, der faktisk minder om elektrostater på mange områder. Det er under alle omstændigheder en fantastisk lille højttaler.
Vh Henrik
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 15 April 2013 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den originale type K havde en Vifa bas enhed som ikke var coated. Den havde en let imprægnering og kant coating ved membran og skumkant. Det var en Vifa M21WG-00-08. Det er type E og J original samt E2-J2, der brugte coatede Seas enheder, som senere blev erstattet af Vifa, men er de samme med ens data. Ja, den lille K har jeg selv haft og den er en fremragende højttaler på alle måder. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
hmt0507 Forum Bruger

|
| Sendt: 15 April 2013 kl. 21:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej Allanowich
Mine forhenværende K'ere, som var produceret i 85'/ 86', blev leveret med en fabriksmonteret Seas CA21FC H34 enhed, og jeg mener også at Nesdam har opklaret hvilken produktionslinje det drejer sig om. Men du har ret i at K'eren er kendt for den den ucoatede Vifa enhed, som i øvrigt gik igen i flere 2-vejs højttalere på det tidspunkt - Heybrooks og andre.
Seas fabrikken var i øvrigt så venlige at sende mig nye kantophæng u/b efter at jeg havde eftersøgt de originale ophæng i lang tid. Super service!
Vh Henrik
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 16 April 2013 kl. 11:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det denne udgave du har haft?
Udgave, der blev brugt i Heybrook og Monitor Audio MA800 vist nok fra AudioScan i sin til, var jo coated til forskel fra Snell K. Vifa enheden her havde tallet 09 til sidst i stedet for. I den nævnte Monitor Audio, blev en version af enheden uden coating, brugt som bas enhed, da denne jo var 3-vejs. Men desværre, er der ingen K'ere efter den oprindelige, der overgik den gamle på nogen måde. De fik måske en kraftigere og mere dominerende bas, som slet ikke klædte den. Basenheden i den viste K, er fra Seas. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
hmt0507 Forum Bruger

|
| Sendt: 16 April 2013 kl. 11:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Allonowich Jeg fik aldrig lavet en A/B lytning på coated/ ikke-coated, men jeg har dog hørt den ikke-coatede ved flere lejligheder, og i forhold til min med coatede enheder, så var der ikke ekstra bas. Det lykkedes mig at finde et billede, og de ser sådan her ud:  Det er ikke et særlig godt foto, læben på ophænget ser bredere ud end den er i virkeligheden. Derudover så har enheden også en stof-dome. Der er en bruger på snell.no, der faktisk har et sæt K org med coated og et sæt med ikke-coatede enheder, men jeg ved ikke om han har lavet en A/B lytning. Højttalerne har serienummer 104xx, og jeg ved for sure at fra serienummer 13xxx, så blev kun leveret med Vifa i den ikke coatede version. Jeg købte i øvrigt K'erne på ebay og de blev sendt fra US. Det var første ejer der solgte dem, og enheder har aldrig været skiftet, hvilket også blev bekræftet af Snell via hirez, så vidt jeg husker. Vh Henrik
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 16 April 2013 kl. 12:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja...den ser da godt nok lidt underlig ud som helhed. Lige når man ser på den første gang, ser det ud som om, man har proppet en Seas/Vifa bas fra J/E'erne i den. Men den største fejl ejere af den oprindelige Snell K tit gør, er at placere dem på en alt for høj stander. Det er dette, der har gjort, nogle måske har oplevet den som lidt pågående i øvre mellemtone/nedre diskant. Men de er justeret i en højde på et sæt standere på 40 cm. De skal ikke så højt op og man bør heller ikke lytte lige på aksen, men kun en let vinkling eller måske næsten ingen. Men man kan jo helle ikke vide, om Peter Snell, hvis han levede, selv ville komme med en udgave med en coated enhed hen ad vejen. Men når de står rigtigt, så har de dog lidt ekstra focus på klarhed og åbenhed, så man skal ikke vælge udstyr til den hårde energiske side. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
hmt0507 Forum Bruger

|
| Sendt: 16 April 2013 kl. 15:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Allonowich.
Læben på enheden er lidt bredere, men kurv og magnet fuldstændig identisk med Vifa-enheden. Billedet snyder som sagt, dels er det dårlig taget, hvilket er min fejl, og så er forskellen mellem kantophæng og membran mere tydelig her, da membranen er coatet.
Og helt enig, hvis K'erne kommer for højt oppe, så får de en mere lys og måske også hidsig klang. Men ellers er de faktisk ret nemme at placere.
Vh Henrik
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 16 April 2013 kl. 17:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok. Jeg husker faktisk godt, at Nesdam talte om udgaven med den coatede enhed i et indlæg på Snell.no og at man gik lidt frem og tilbage mellem dem. Den endte med den oprindelige, til Voecks designede en 2'er, med helt andre enheder. (Vifa og Peerless) Har du glemt hvordan den oprindelige ser ud, kan du jo kigge på side 4 her i tråden.  Men regner da med du selv har billeder gemt her og der.  Jeps, type K er faktisk ganske uproblematisk at have med at gøre, blot man lige ihukommer det med højden. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
hmt0507 Forum Bruger

|
| Sendt: 16 April 2013 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Højden gør forskellen, ingen tvivl om det. Og jeps, jeg husker fint den ucoatede, og nyder billederne her på tråden. Jeg kan faktisk mægtig godt lide designet, som jeg synes er nøgternt og uprætentiøst, samtidig med at det er flotte kabinetter. Jeg forstår ikke at flere producenter ikke bruger samme formel - altså bred baffel, i dag. Højttalerne synes at skulle ligne noget andet end det er, og man vil hellere overkomplicere designet med mange enheder og smal baffel!
Hvis folk leder efter K'ere, så kan de faktisk relativt ofte findes i UK. Transportprisen er dog lidt hamper. Men det er i al fald en mulighed.
Vh Henrik
|
| Til top |
|
| |