Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 21:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af min hjemmebiograf
 HIFI4ALL Forum : Billeder af min hjemmebiograf
Emne Emne: Ingeniørens biokælder - Nu er det SLUT! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 86
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 08 Marts 2005 kl. 08:37 | IP-adresse registreret  

Ingeniøren skrev:
Jeg har lige købt materialerne i dag (de vejer et ton), billeder siger mere end ord, så følg tråden den næste uges tid, og du vil få svaret .

Jeg har haft læst en artikel om "raisere" i bladet "Home Theater Builder" og det vigtigste er, at alt er fastgjort (dvs. både limet og skruet sammen) og at hele konstruktionen er isoleret. Dernæst skal alt fastgøres "forsvarligt" til gulvet.

Jeg så også et par smarte gimmicks med en lille lyskæde under trinnet (man kan bruge en juletræskæde). Det ser fedt ud!

Du skal måske overveje at trække nogle kabelkanaler, så du senere kan få eks. en touchscreen ved siddepladserne eller andet. Det er altid rart at kunne komme til efterfølgende. Jeg har selv trukket tagrende nedløbsrør under mit gulv, og det har været brugt adskillige gange.

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 08 Marts 2005 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:
Jeg har haft læst en artikel om "raisere" i bladet "Home Theater Builder" og det vigtigste er, at alt er fastgjort (dvs. både limet og skruet sammen) og at hele konstruktionen er isoleret. Dernæst skal alt fastgøres "forsvarligt" til gulvet.

Det skal skam nok blive forsvarligt samlet. Hvad skulle formålet med isoleringen være?

L.B. skrev:
Jeg så også et par smarte gimmicks med en lille lyskæde under trinnet (man kan bruge en juletræskæde). Det ser fedt ud!

Jeg har selv tænkt tanken, men jeg har ikke mulighed for at trække strøm derhen. Medmindre det skal løbe over gulvet eller hænge ned fra loftet . Desuden ved jeg heller ikke rigtig hvordan det skulle være styret, man vil jo ikke have nogen lyskilder når man ser film...

L.B. skrev:
Du skal måske overveje at trække nogle kabelkanaler, så du senere kan få eks. en touchscreen ved siddepladserne eller andet. Det er altid rart at kunne komme til efterfølgende. Jeg har selv trukket tagrende nedløbsrør under mit gulv, og det har været brugt adskillige gange.

God ide, men jeg har sku ikke mod på at banke mit betongulv op . Og 'udvendige' kabelkanaler kan altid komme op når behovet opstår.

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2005 kl. 08:02 | IP-adresse registreret  

Ingeniøren skrev:

L.B. skrev:

Det skal skam nok blive forsvarligt samlet. Hvad skulle formålet med isoleringen være?

Hvis du ikke isolerer har du en hul kasse som vil "spille med". Dvs. der skabes resonancer, ligesom andre genstande i rummet kan rasle eller spille med når du spiller højt.

Glæder mig til at se resultatet!

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Marts 2005 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

Så sker der atter lidt .

Jeg er kommet godt igang med podiet, det meste er samlet (med lim og skruer), men der mangler stadigt nogle lægder i siden til at montere toppladen på.

Den bliver f*ndme solid, allerede nu er den ikke til at rokke (eller flytte ).

Jeg har også lige haft tid til at lave to fodskamler færdig:

Det var alt for nu....

BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 11 Marts 2005 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Ingen tvivl om at det går den rigtige vej mod et fuldendt setup! 

- BR
Til top Vis BjarkeNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeNR

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 11 Marts 2005 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Det er spændende at kigge din tråd igennem igen og igen. Tager hulens langt tid :] ...men meget imponerende vilje du lægger for dagen med de flotte møbler!  

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Marts 2005 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Tak for de pæne ord, jeg kan jo lige kvittere med de seneste billeder .

Jeg er blevet færdig med underdelen til podiet, nu mangler jeg bare at fastgøre den til gulvet, skrue toppladen fast og montere gulvtæppe og lister:

Men jeg kommer ikke meget videre før jeg har skaffet noget identisk gulvtæppe til podiet, og jeg ved ikke lige hvornår jeg kommer på 'jagt' . Jeg kunne selvfølgelig skære den stump væk der ligger nedenunder, men det er jeg ikke så glad for, hvis der senere skal laves ændringer.

Jeg har også fået lavet de sidste fodskamler, jeg glæder mig til at se det når sæderne også er blevet skiftet:

Det var så alt for denne gang....

Dief
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 14 Marts 2005 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

Uha... det vækker minder om dengang jeg byggede min bio (bygger dog stadigt på den). Fint podie, jeg har næsten lige monteret en messingkant på min, men du behøvs ikke montere noget, din er fin bare sådan. Jeg må så indrømme at jeg har skåret det stykke tæppe ud under podiet og lagt oven på podiet, det var nu mere fordi jeg ikke gad køre til tyskland og hente mere tæppe.

Sæderne er godt nok pæne og passer lige ind. Skal der være flere sæder end de 4, siden du nu laver et podie til dem??? Kan godt være du har nævnt det men din tråd er blevet lang .

Dief

Til top Vis Dief's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dief Besøg Dief's Websted

AndreasCB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 Marts 2005 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

Ser rigtig fedt ud! Kan godt forstå det tager sin tid! 
Til top Vis AndreasCB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AndreasCB

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2005 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

Dief skrev:

Sæderne er godt nok pæne og passer lige ind. Skal der være flere sæder end de 4, siden du nu laver et podie til dem??? Kan godt være du har nævnt det men din tråd er blevet lang .

Jeg mener at der skal være tre biografstole mere - korrekt? Måske det var på tide at du lavede et resume eller FAQ med baggrund i de de 39 sider?

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2005 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

Ingeniøren skrev:
Jeg er blevet færdig med underdelen til podiet, nu mangler jeg bare at fastgøre den til gulvet, skrue toppladen fast og montere gulvtæppe og lister.

Flot arbejde  (blev den isoleret?)

Ingeniørkonen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2004
Sendt: 14 Marts 2005 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Dief skrev:

Sæderne er godt nok pæne og passer lige ind.

Dief

det har også været hårdt arbejde

Dief skrev:

Skal der være flere sæder end de 4, siden du nu laver et podie til dem???

Dief

der kommer ganske rigtigt 3 mere på bagerste række.

Til top Vis Ingeniørkonen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ingeniørkonen

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2005 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

Olsen skrev:
Jeg mener at der skal være tre biografstole mere - korrekt? Måske det var på tide at du lavede et resume eller FAQ med baggrund i de de 39 sider?

Korrekt! (med e 3 stole). Når jeg er helt færdig (maj-juni), skal der nok komme er resumé og massere af oversigtbilleder .

L.B. skrev:
Flot arbejde  (blev den isoleret?)

Tak, det er endnu ikke afgjort. Toppladen ligger bare løst på, konstruktionen er meget stiv, så jeg tester det lige med et par film, inden jeg beslutter om den bliver isoleret.

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2005 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

Ingeniøren skrev:

Tak for de pæne ord, jeg kan jo lige kvittere med de seneste billeder .

Jeg er blevet færdig med underdelen til podiet, nu mangler jeg bare at fastgøre den til gulvet, skrue toppladen fast og montere gulvtæppe og lister:

På billedet virker podiet rimelig højt, så hvor mange cm. er det og skal der være en lille trappe så man nemmere kan komme op? Det kan jo også bare være billedet der snyder lidt, men under alle omstændigheder så bliver det kanon fedt ikke at skulle blive irriteret over, at du sidder foran  (du siger jo, at du er ca. 190)

Ingeniøren skrev:

Men jeg kommer ikke meget videre før jeg har skaffet noget identisk gulvtæppe til podiet, og jeg ved ikke lige hvornår jeg kommer på 'jagt' . Jeg kunne selvfølgelig skære den stump væk der ligger nedenunder, men det er jeg ikke så

Ja, lad det hele stå en rum tid og find så ud af hvor det står bedst før du skærer hulv i gulvtæppet. Alternativt kunne du kobe noget billigt sort stof/tæppe til at sætte på indtil du er sikker. Har du forresten overvejet at indbygeg sådan en bass-shaker nede i kassen? Jeg synes jeg så et sted i tyskland hvor man skulle kunne få dem ret billigt.

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2005 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Olsen skrev:
På billedet virker podiet rimelig højt, så hvor mange cm. er det og skal der være en lille trappe så man nemmere kan komme op? Det kan jo også bare være billedet der snyder lidt, men under alle omstændigheder så bliver det kanon fedt ikke at skulle blive irriteret over, at du sidder foran  (du siger jo, at du er ca. 190)

Det er 35 cm, umiddelbart er det nok også højere end det6 så ud 'på papiret', men det gør nu ikke noget. Stolene er ret høje, så jeg tror ikke det kunne havde været meget lavere. Jeg har overvejet en trappe, men droppede ideen igen, jeg tror det er de færreste der ikke kan komme derop, og hvis de ikke kan, så er der altid første række.

Jeg mener ikke at jeg har udtalt mig om min højde, jeg er nok tættere på de 180 end de 190 .

Olsen skrev:
Ja, lad det hele stå en rum tid og find så ud af hvor det står bedst før du skærer hulv i gulvtæppet. Alternativt kunne du kobe noget billigt sort stof/tæppe til at sætte på indtil du er sikker. Har du forresten overvejet at indbygeg sådan en bass-shaker nede i kassen? Jeg synes jeg så et sted i tyskland hvor man skulle kunne få dem ret billigt.

Jeg HAVDE nu ingen planer om at skære i gulvtæppet, men har netop ombestemt mig i dag (gider ikke jagte gulvtæpper), og som min kone sagde "Hvis du engang laver om, så er det fordi du skal have noget meget dyrere, og så har du nok også råd til et nyt gulvtæppe" .

Placeringen er jeg nu sikker på, midtfor og så tæt på forreste række som muligt.

Jeg tør ikke smide noget bass-shaker ned i den, det vil nok hurtigt blive en stor subwoffer (og en meget meget ringe en). Jeg har også overvejet at montere shakere på stolene, men jeg har hørt (og er også selv af den overbevisning) at det er noget man hurtigt bliver træt af...

anno1982
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2004
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 14 Marts 2005 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Det er bare "top noch" med det plateau!

I stedet for en bass-shaker, kunne man så ikke montere en rigtigt basenhed i plateau'et?

Min Bio
Til top Vis anno1982's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anno1982

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2004
Sendt: 16 Marts 2005 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

Det ser sgu´godt ud,  du har haft travlt i den senere tid

Jeg synes måske, at det er lidt synd at skære hul i gulvtæppet, du kunne også købe en ny stump i samme grå som toppen af stolene eller foresætte den sorte linie  ( ja, min ynglings løsning) fra podiet sider, som jeg synes ser kanon godt ud.

L.B´s ide om at isolerer ( lidt rockwool i hulrummene) er også en god ide efter min mening. Da jeg lavede mit podie, blev jeg nødt til at sætte en masse tværstivere ind for at podiet ikke skulle "rasle og vibrer for meget, når jeg spiller højt med subberne. Mit podie er dog ikke monteret til gulvet, men hviler på spikes, jeg har monteret under det.

Ingeniør ( og kone) , Det er fand... et flot stykke arbejde, I har lavet til nu 

forsæt det gode arbejde og I er færdige ( sorry - det bliver "vi"" nok aldrig rigtigt )  før Jeres familie forøgelse ( og min)  træder i kraft -  også fordi vi ville ikke kunne bære, at skulle vente med det færdige resultat så længe

wigant
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 17 Marts 2005 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

Så har jeg også fået "kæmpet" mig igennem tråden (måske et forkert ordvalg da det jo er fantastisk læsning)

Hvad skal man sige....."En stur kompliment te al spiller" (for at citere Richard Møller).

Det ser jo helt fantastisk. Stor respekt (dette gælder alle) til dem som ofrer så meget tid og så mange kræfter på at lave en lækker hjemmebio

Glæder mig meget til at se det endelige resultat (hvis en hjemmebio nogensinde kan blive endelig).

Så er det jo bare at vente på at man selv får sig et hus.....og gerne med stor kælder

Til top Vis wigant's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wigant

Bruce
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 17 Marts 2005 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

wigant skrev:
Glæder mig meget til at se det endelige resultat (hvis en hjemmebio nogensinde kan blive endelig).

Snakker for mig selv, men tro mig....aldrig!

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2005 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Tak for de mange pæne ord, jeg bliver HELT færdig med første version af min hjemmebio senest i Juni (Bemærk: Første version ). Herefter forventer jeg at tage et år eller to's pause (evt. med mindre 'småting'), hvorefter jeg går i gang ved næste version (HD).

Jeg fik monteret gulvtæppet og skelettet til stole i går aftest (beklager, men det var for sent at poste billeder ):

Som det ses, er disskutionen om tæppet overflødig, der er ingen fortrydelse nu . Jeg mangler fortsat at montere kanter hele vejen rundt.

Her til aften fik jeg samlet stolene:

Nu begynder det for alvor at tage form, her ses de alle sammen:

Min kone er igang med det første sæde, men der skal lige eksperimenteres lidt for at få det helt godt. Men de næste skulle gerne blive 'spyttet ud' .

Det var alt for denne gang...

<< Forrige Side af 86 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes