| Forfatter |
|
KasperP Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 567
|
| Sendt: 14 December 2004 kl. 10:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt at høre at du er tilbage i samme høje humør som før. Jeg synes bestemt det har været interessant at følge opbygningen af din bio, da jeg selv har planer om noget ligende på et tidspunkt, så keep it up 
Ingeniøren skrev:
Ingeniørkonen skrev:
| Den ros/opbakning I alle er kommet med undervejs har gjort underværker, og han er ikke mange minutter om at få taget nogle nye billeder til jer, ved først givende lejlighed. Det er lige som et lille barn juleaften, at se ham når der er sket fremskridt og derfor bliver jeg også ked af, at det kan gå galt som det er gjort i dag... |
|
|
Hvorfor lyder jeg som et lille barn i denne beskrivelse (Nå, men er vi ikke alle sådan herinde )
|
|
|
Forskellen på drenge og mænd er prisen på legetøjet
|
| Til top |
|
| |
peewee© Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 502
|
| Sendt: 14 December 2004 kl. 11:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ingeniøren skrev:
|
Centerhøjtaleren skal helst placeres midt i billedet, hvilket praktisk talt er umuligt. Den bedste tilnærmesle er så over eller under billedet, når man benytter et TV er 'fejlen' (de 20-30 cm) slet ikke stor nok til at bemærke.
|
|
|
Mange tak skal du have, så tror jeg bare jeg venter til jeg har fået konen overtalt til at jeg godt må få en projektor  __________________ Rotel RSP-1068
2 * eAR202, anden ICE
Avance Signature 8 MK. II
NO SolaWing/
Min hjemmebio
|
| Til top |
|
| |
D.J. Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1223
|
| Sendt: 14 December 2004 kl. 16:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
En anden løsning med projektor/lærred kan være at investerer i et lærred med perforeringer(huller i ) så kan din center ( være en stor gulvHT - magen til de andre ) stå/ligge/hænge bag lærredet og :
1: være i korrekt ørehøjde (sammen med fronterne= præcise panoreringer)
2: præcist centreret i forhold til billedet,( tale osv. kommer direkte fra "skærmen").
3: undgå udfaseninger af visse frekvenser fra to centere,
4: spare udgiften til en ekstra center + plads
5: Undgå hårdere belastning af centerforstærkeren/større varmeudvikling=mere slid).
Nu kunne det måske lyde som om, jeg slet ikke er til to centere, men jeg har faktisk prøvet det (både B&Were og Dali´ere ) og det fungerede udemærket ( gav mere dynamik/power og "midt på billedet lyd") men synes bare, at en´ bedre center -korrekt placeret- er bedre .
__________________ dj
|
| Til top |
|
| |
D.J. Forum Bruger

|
| Sendt: 14 December 2004 kl. 16:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
forresten, Ingeniøren - velkommen tilbage ( har du kameraet klar? )
__________________ dj
|
| Til top |
|
| |
L.B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6296
|
| Sendt: 14 December 2004 kl. 20:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dejlig at se, at der er gang i denne fantastiske tråd igen...
|
| Til top |
|
| |
Ingeniøren Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1258
|
| Sendt: 14 December 2004 kl. 23:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så blev jeg lige mindet om hvad det hele handler om! Fantastiske filmoplevelser i hjemmet!!
Har lige brugt aftenen på at se "Return of the king" selvfølgelig den nye udviddede 
D.J. skrev:
forresten, Ingeniøren - velkommen tilbage ( har du kameraet klar? ) |
|
|
Kameraet er klart, mangler bare noget nyt grej at tage billeder af . Jeg har også et par kommentarer om centerhøjtaleren, men det må sku vente til i morgen 
L.Becker skrev:
Dejlig at se, at der er gang i denne fantastiske tråd igen... |
|
|
Og det er dejligt at se at der bliver sat pris på det  __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
| Til top |
|
| |
D.J. Forum Bruger

|
| Sendt: 14 December 2004 kl. 23:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
ingeniør, bare lige en info ( ikke relateret til denne tråd,undskyld )
Jeg har under L.Becker´s tråd; www.audioperfectionist.com forsøgt at forklare/ definerer lidt bedre og mere detaljeret, hvorfor jeg foretrækker/placerer mine bagHtére i ørehøjde, bare lige hvis det har din interesse?!( da vi jo har/havde en fin snak ang. det ) - undskyld men jeg magter ikke, at skrive det hele igen under den anden tråd.( og jeg kan desværre ikke finde ud af, hvordan man overfører/indsætter tekster endnu!? ).
Nå men tilbage til din tråd, faktisk er jeg snart mere spændt på, hvad du får i julegave end mig selv . ( jeg ønsker mig en laserpen, som jeg kan lægge på mine Htér og dermed pejle vinklerne i det lodrette plan helt præcist ind til min siddeplads).
Hvad med lyset i din bio, har du lavet noget specielt ved det ? (og har du evt. tænkt dig det? ) - ( mener du skrev lidt om det, men kan íkke lige finde det, den her tråd er jo ved at blive temmelig lang - heldigvis  __________________ dj
|
| Til top |
|
| |
Dolkin Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 752
|
| Sendt: 15 December 2004 kl. 04:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
D.J. skrev:
( og jeg kan desværre ikke finde ud af, hvordan man overfører/indsætter tekster endnu!? ). |
|
|
Markér teksten med Ctrl. + Alt (Eler med at holde 'Shift' nede, og så bruge piletasterne eller musen)
Tryk Ctrl. + Insert
Klik hvor du vil ha' teksten
Tryk Shift + Insert __________________ MvH. Dolkin.
|
| Til top |
|
| |
Ingeniøren Forum Bruger

|
| Sendt: 15 December 2004 kl. 08:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dolkin skrev:
D.J. skrev:
|
( og jeg kan desværre ikke finde ud af, hvordan man overfører/indsætter tekster endnu!? ).
|
|
|
Markér teksten med Ctrl. + Alt (Eler med at holde 'Shift' nede, og så bruge piletasterne eller musen) |
|
|
Ingen grund til at rode en anden disskution ind i dennne  __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
| Til top |
|
| |
Ingeniøren Forum Bruger

|
| Sendt: 15 December 2004 kl. 08:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
D.J. skrev:
Nå men tilbage til din tråd, faktisk er jeg snart mere spændt på, hvad du får i julegave end mig selv . ( jeg ønsker mig en laserpen, som jeg kan lægge på mine Htér og dermed pejle vinklerne i det lodrette plan helt præcist ind til min siddeplads). |
|
|
Det må jeg nok sige 
D.J. skrev:
Hvad med lyset i din bio, har du lavet noget specielt ved det ? (og har du evt. tænkt dig det? ) - ( mener du skrev lidt om det, men kan íkke lige finde det, den her tråd er jo ved at blive temmelig lang - heldigvis  |
|
|
Tja... Der er sat en fjernbetjent lysdæmper på, hvis det er det du tænker på. __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
| Til top |
|
| |
Ingeniøren Forum Bruger

|
| Sendt: 15 December 2004 kl. 09:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som lovet har jeg lige et par kommentarer til dette:
D.J. skrev:
En anden løsning med projektor/lærred kan være at investerer i et lærred med perforeringer(huller i ) så kan din center ( være en stor gulvHT - magen til de andre ) stå/ligge/hænge bag lærredet og :
1: være i korrekt ørehøjde (sammen med fronterne= præcise panoreringer)
2: præcist centreret i forhold til billedet,( tale osv. kommer direkte fra "skærmen").
3: undgå udfaseninger af visse frekvenser fra to centere,
4: spare udgiften til en ekstra center + plads
5: Undgå hårdere belastning af centerforstærkeren/større varmeudvikling=mere slid).
Nu kunne det måske lyde som om, jeg slet ikke er til to centere, men jeg har faktisk prøvet det (både B&Were og Dali´ere ) og det fungerede udemærket ( gav mere dynamik/power og "midt på billedet lyd") men synes bare, at en´ bedre center -korrekt placeret- er bedre . |
|
|
For det første indskrænker det ens valgmulighedder kraftigt hvis man vil have et lydtransperent lærred, hvilket ofte betyder at man må gå på kompromi med andre krav. Derudover er det en reel risiko at hullerne er synlige (afhænger af afstanden), men uanset hvad vil gain'et blive reduceret fra lærredet.
Det vil selvfølgelig være perfekt med en gulvhøjtaler som center, men de kan sjældent købes enkeltvis. Stiller man den på gulvet kan man få 'perfekte' panoreringer, men så vil lyden ikke være centreret i billedet, medmindre ens lærred hænger meget lavt (i mine øjne).
Det er korrekt at der kan komme udfasninger af visse frekvenser som følge af foreskellen i afstanden til de to højtalere, men omvendt fungere lydtransperente lærreder ikke perfekt, og specielt diskanten kan blive dæmpet. Derfor har lydspor til biografer ofte en ekstra fremhævet diskant som kompensation. Der er i dette tilfælde ingen perfekt løsning, det er et valg mellem "pest og kolera".
Mht. pladsen, hvis man (som mig) har lærredet hængende op ad vægen, så skal lærredet flyttes ud fra vægen for at få plads til højtaleren. Efterfølgende skal siddepladserne rykkes tilsvarende. I dette tilfælde vil det koste plads.
Belastningen af centerforstærkeren afhænger af opsætningen, hvis man (som mig) benytter en to-kanals forstærker, er der snarere tale om mindre belatning/slidtage.
Økonomien i det har jeg ikke regnet på, men jeg vil tro at prisen ligger i samme størelsesorden på de to løsninger, så det er ikke det der er det overvejende argument. __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
| Til top |
|
| |
D.J. Forum Bruger

|
| Sendt: 15 December 2004 kl. 15:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
------------------------------------
For det første indskrænker det ens valgmulighedder kraftigt hvis man vil have et lydtransperent lærred, hvilket ofte betyder at man må gå på kompromi med andre krav. Derudover er det en reel risiko at hullerne er synlige (afhænger af afstanden), men uanset hvad vil gain'et blive reduceret fra lærredet.
--------------------------------------
enig, så man er nødt til at kalkulerer det med, når man dimensionerer de forskellige ting.
Generelt er jeg enig med dig i at der ikke er en´ perfekt løsning, så man må vælge sine kompromier ud fra sine prioteter. Dog er der det, at ved to centere ( a´en eller anden pris) får du ikke "bedre" lyd, men "kun" (fin nok gevinst, så længe man ikke bruger horible summer efter min personlige mening ) mere lyd og bedre placeret, hvorimod hvis du bruger den dobbelte sum på en center, kan du typisk få en "bedre" lyd. - desuden er du ikke nødt til at have den ekstra forstærker ( fint nok for dig, da du har den i forvejen ) og hvis man har det, kunne man biampe centeren ( hvis den er lavet til det) og få endnu bedre lyd/kontrol/kraft. Men ja, pest eller kolera det er hifi/surround i en nøddeskal - til gengæld er det nok også det, der gør, at vi kan blive ved med at prøve nye konstallationer .
hm, så fik jeg da indsat en tekst( klikker på teksten og trækker den ned med musen ), men hvordan får I den fine ramme omkring ( ps. tak for fiffet Dolkin og ingeniøren) ja, undskyld men jeg er lidt fattesvag med computere .
--------------------------------------------------
__________________ dj
|
| Til top |
|
| |
D.J. Forum Bruger

|
| Sendt: 15 December 2004 kl. 17:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Først lige en uforbeholden undskyldning
Citat:--------------
Tja... Der er sat en fjernbetjent lysdæmper på, hvis det er det du tænker på.
-----------------------------------------------
jeg har lige skimtet din tråd igennem igen og kan nu se/læse, at du da har gjort en masse ud af lyset og ovenikøbet nogle gode detaljer ( feks. fo*beep*et lys på billederne). så jeg kan godt forstå din undring over mit spørgsmål om lyset - beklager, men havde i farten og den lange tråd ( og manglende billeder i den senere tid - kun for sjov!) overset/glemt at du absolut har check på lyset
efterhånden får vi jo sværere og sværere ved at komme med nogle "forbedrende/fornyende" eller inspirerende forslag/ideer . Jeg overvejer/ede en isterningsmaskine ( jeg har et lille sort køleskab i bioen med sodavand/øl/minisprut i,- sådan et som man bruger på hoteller ) men jeg er i tvivl om de billige maskiner, man kan se annonceret div. steder, er noget værd!!! men synes, at det kunne være sjovt at have . ( overvejede gudhjælpemig også at proppe en kaffemaskine derned .................nogen gange tager det lidt overhånd . )
__________________ dj
|
| Til top |
|
| |
Ingeniøren Forum Bruger

|
| Sendt: 15 December 2004 kl. 18:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
D.J. skrev:
Men ja, pest eller kolera det er hifi/surround i en nøddeskal - til gengæld er det nok også det, der gør, at vi kan blive ved med at prøve nye konstallationer . |
|
|
Enig, som med mange andre ting afgøres det af personlig smag... Men det er vel derfor at det er interresant at disskutere .
D.J. skrev:
| ...men hvordan får I den fine ramme omkring... |
|
|
Over hver indlæg et der en "Citer" knap... prøv den 
D.J. skrev:
Først lige en uforbeholden undskyldning |
|
|
He he... alt forladt.
D.J. skrev:
( overvejede gudhjælpemig også at proppe en kaffemaskine derned .................nogen gange tager det lidt overhånd . ) |
|
|
Det må jeg sige!! en kaffemaskine 
Ser vi ikke snart nogle billeder af din bio, den lyder ret interresant  __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
| Til top |
|
| |
Ingeniøren Forum Bruger

|
| Sendt: 16 December 2004 kl. 20:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er vist egentlig noget tid siden jeg sidst har givet en update på planerne, listen er (selvfølgelig) meget dynamisk, men pt. ser den sådan ud:
- Hylder til centerhøjtalere
- DIY fleksi-rack til receiver og effekforstærkere
- Ekstra centerhøjtaler
- Ekstra kabelbakker, signalkabler og højtalerkabel
- Automatisk tænd/sluk af effektforstærkere fra receiverens 12v trigger
- Multifjernbetjening
- Hylde/holder ved dør
- IR distributionssystem
- Biografplakater (Juleønske
)
- Trådløs ringeklokke
- Billedramme med præsentation af opsætning/udstyr
- Popkornmaskine (også juleønske
)
- Køleskab m. automatisk afbrydelse under film
- Stole
- Podie til bagerste række
- Kopholdere
- Nummerering
- Holder til fjernbetjening på 'fars plads'
- Benskamler
Det skulle være det, rækkefølgen er helt tilfældig. Håber det giver et indtryk af hvad der er i vente... __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
| Til top |
|
| |
ralle Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 235
|
| Sendt: 16 December 2004 kl. 20:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvor mange år siger du det vil tage .
det lyder super fint, jeg syndes at det er den bedste hjemmebio der er her inde. Og når du for det sidste lavet. så bliver det sku top doller
Rasmus __________________ Film skal ses i hjemmebio.
Rasmus Erichsen
www.hifi4all.dk
|
| Til top |
|
| |
Ingeniøren Forum Bruger

|
| Sendt: 16 December 2004 kl. 21:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
ralle skrev:
hvor mange år siger du det vil tage . |
|
|
Jeg regner med at være færdig engang til sommer!!
Jeg bliver nemlig far (igen) i slutningen af sommeren (og så bliver der ikke meget tid tilovers) så jeg SKAL være færdig inden...
(og tak for de pæne ord ) __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 16 December 2004 kl. 21:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
fjernbetjening og ringeklokke kan man vist få hos www.brinck.dk
dit nummer 10. ønske... kan du uddybe det lidt..? er det ikke bare at stille det langt væk... eller lave en skakt fra køkkenet.. __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
BenFi Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 329
|
| Sendt: 16 December 2004 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Phu ha - Så kom jeg gennem HELE tråden!!
Lige nu sidder jeg med en bunke spørgsmål og ideer, men kan kun sige.. RIGTIG LÆKKER BIO!!  
Jeg napper helt sikkert nogle ideer fra dig! 
Held og lykke med det vidre forløb!
|
| Til top |
|
| |
Ingeniørkonen Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2004
Status: Offline Indlæg: 41
|
| Sendt: 16 December 2004 kl. 22:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Clapton skrev:
|
Ingeniørkone:
Du skal helt klart have en snak med min kæreste. Hun deler ikke din beundring for HIFI. Slet ikke. Hun er dog ikke negativ over, at jeg bruger penge på min hobby (nok fordi vi ikke har fællesøkonomi) men hun syntes stadigvæk at det er spild af penge. Hun er godt tilfreds med med det stereo mit tv kan præstere.
|
|
|
jeg var nu heller ikke så meget til det der HIFI til at starte med. Der skulle noget overtalelse til at skifte vores (i flg. mig) udemærket tv som ikke fejlede noget. Det var først da jeg så det i butikken at jeg godt kunne se at det gamle ikke var så fedt endda. 
|
| Til top |
|
| |