| Forfatter |
|
Ingeniøren Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1258
|
| Sendt: 20 November 2004 kl. 14:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Jesper Juul Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3139
|
| Sendt: 20 November 2004 kl. 14:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et LILLE diagram ;-) ?
__________________ Jesper Juul
|
| Til top |
|
| |
Tech Show Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 83
|
| Sendt: 20 November 2004 kl. 15:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nice...
__________________ Best Regards,
Morten Ford
Technical Designer
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 20 November 2004 kl. 15:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser heftigt ud, ser vi snart nogle billeder  __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
Ingeniøren Forum Bruger

|
| Sendt: 20 November 2004 kl. 15:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Acer skrev:
Det ser heftigt ud, ser vi snart nogle billeder  |
|
|
Så snart der sker noget... Desværre er der lidt lavvande i bio-kassen for, så jeg planlægger mest for tiden . __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
| Til top |
|
| |
woody Forum Bruger

Bruger siden: 08 September 2003 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 278
|
| Sendt: 20 November 2004 kl. 16:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan er de effekt trin til almindelig musik?
Woody
|
| Til top |
|
| |
SNEDKEREN Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 159
|
| Sendt: 20 November 2004 kl. 16:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej..
Fin bio.
Så lige din tegning over bi-amp. hvis du bruger en forstærker(2 kanaler) til en højtaler vil du få bedre (venstre/højre) kanalseperation + at du har lige stort effektforbrug på begge forstærkere. man kunne nemt forestille sig at den der trækker basserne vil løbe tør for kraft og saft før den anden forstærker til de høje frekvenser vil. Der er flere fordele og personligt vil jeg fortrække en forstærker(2 kanaler) til en HT.
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 20 November 2004 kl. 16:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
hmm.. måske er jeg langsom, men hvordan vil du slutte den 10'er til p500?
den har da ikke nogen subout? __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
Ingeniøren Forum Bruger

|
| Sendt: 20 November 2004 kl. 17:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
woody skrev:
| Hvordan er de effekt trin til almindelig musik? |
|
|
Aner det ikke, men sikkert bedre end dem i min receiver . Generelt har de fået meget ros diverse steder, men man skal selvfølgelig ikke forvente high-end stereo. __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
| Til top |
|
| |
Ingeniøren Forum Bruger

|
| Sendt: 20 November 2004 kl. 17:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
SNEDKEREN skrev:
|
Så lige din tegning over bi-amp. hvis du bruger en forstærker(2 kanaler) til en højtaler vil du få bedre (venstre/højre) kanalseperation + at du har lige stort effektforbrug på begge forstærkere. man kunne nemt forestille sig at den der trækker basserne vil løbe tør for kraft og saft før den anden forstærker til de høje frekvenser vil. Der er flere fordele og personligt vil jeg fortrække en forstærker(2 kanaler) til en HT.
|
|
|
Korrekt men det er nu ikke så sort/hvidt 
Det er som bekendt den i bas-området der bliver hårest belastet, det menneskelige øre er dog ikke særlig følsomt overfor forvrengninger i bas området. Hvorimod det er meget følsomt i mellemtone/diskant området, ved spidsbelatninger (eller bare hård belatning) vil effektforbruget i bassen resultere i forvrængnig i diskant/mellemtone området, og det er hørbart!
Ved at lade effektblokkene tage sig af hvert sit område, sikre man sig at der aldrig kommer forvrejning i mellemtone/diskanten. Indtil nu har jeg ikke set nogen fortrække den anden løsning efter en A/B test (selvom de nok skal findes).
Jeg mener nu heller ikke at kanalseperation er et problem, jeg kan i hvert fald ikke høre noget på mit nuværende setup, og der er jo ingen grund til at forbedre noget der allerede er godt nok . __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
| Til top |
|
| |
Ingeniøren Forum Bruger

|
| Sendt: 20 November 2004 kl. 17:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
kim olsen skrev:
|
hmm.. måske er jeg langsom, men hvordan vil du slutte den 10'er til p500?
den har da ikke nogen subout?
|
|
|
Næ... Men den har pre-out, og subben har et lavpasfilter. __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
| Til top |
|
| |
Chevy Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juni 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 244
|
| Sendt: 24 November 2004 kl. 18:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ingeniøren skrev:
Korrekt men det er nu ikke så sort/hvidt
Det er som bekendt den i bas-området der bliver hårest belastet, det menneskelige øre er dog ikke særlig følsomt overfor forvrengninger i bas området. Hvorimod det er meget følsomt i mellemtone/diskant området, ved spidsbelatninger (eller bare hård belatning) vil effektforbruget i bassen resultere i forvrængnig i diskant/mellemtone området, og det er hørbart!
Ved at lade effektblokkene tage sig af hvert sit område, sikre man sig at der aldrig kommer forvrejning i mellemtone/diskanten. Indtil nu har jeg ikke set nogen fortrække den anden løsning efter en A/B test (selvom de nok skal findes). |
|
|
Jeg har prøvet begge dele og kan 100% tilslutte mig din mening. Det kan endog nemt høres hvis der spilles med kraftige lydtryk. Jeg har sidst kørt Biamp. med 2 stk ZapSolute 78W kl. A stereoblokke. __________________ Med venlig hilsen
Chevy
Mit Surround
|
| Til top |
|
| |
Ingeniøren Forum Bruger

|
| Sendt: 25 November 2004 kl. 20:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er der sidste nyt fra planlægningsafdelingen (desværre intet fra implementerings afdelingen):
Alle planer om bi-amping er droppet!!
Ja, det virker måske noget mystisk efter alle mine gode argumenter, men forklaringen følger her...
I går læste jeg tilfældigvis beskrivelsen af min Dali 6006 højtalere på Hi-fi klubbens hjemmeside (ren tidsfordriv). Hvor jeg snublede over følgende:
...De to øverste 6.5” er i ét kammer, og spiller hele frekvensområdet, fra den dybeste bas til den højeste diskant. Den nederste enhed gengiver kun de dybeste frekvenser...
At de to 6,5" enhedder spillede det fulde frekvensområde fandt jeg lidt mystisk, hvis man vha. bi-amping skulle være i stand til at skille diskant+mellemtone fra bas! Jeg sendte straks en mail til Dali for at høre hvordan det kunne hænge sammen, men jeg har endnu ikke fået svar 
Så i dag forsøgte jeg at spille lidt musik udelukkende på et terminalsæt af gangen, og desværre blev min frygt bekræftet. Øverste terminalsæt trækker KUN DISKANTEN, mens den nederste trækker de øvrige tre 6,5" enhedder. Så hvis jeg bi-amper mine højtalere vil den ene forstærker kun trække to 1" diskanter (det må da være spild af kræfter). Imens den anden skal tage sig af både mellemtone og bas!
Jeg skal dog ikke benægte at det lød bedre da min P500 trak højtaleren frem for min receiver, men forklaringen må simpelthen bare ligge i at det er en bedre forstærker! Så planen er nu 'blot' at få én bedre forstærker til fronthøjtalerne, og selvfølgelig med noget mere kraf/overskud bag.
Så jeg er gået hen og er blevet hel småforelsket i en NAD C272 , der er selvfølgelig lidt dyrere, men når udgiften til ekstra højtaler og signal kabeler regnes med, så er forskellen kun en 1000 krone. Hånden på hjertet, så tror jeg faktisk også den vil gøre det bedre end 2xP500.
Så her en min seneste plan:

I stor størrelse (nu uden pop-ups): http://bigup.peecee.lir.dk/view.php?id=2270
Det var alt for nu, sikken en ko-vending .... Alle de planer, og så lidt tid og 'tid'  __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
| Til top |
|
| |
D.J. Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1223
|
| Sendt: 25 November 2004 kl. 23:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
det lyder ihvertfald helt skævt, enheder på 6,5" er ikke særlig gode til at bevæge sig 10-20.000 gg i sekundet . Mon ikke det er en skrivefejl!
Jeg mener de selv opgiver delefilterskæringsfrekvens til 3 Khz for 6006éren. ( dermed også "kun" en tovejs konstruktion). __________________ dj
|
| Til top |
|
| |
Ingeniøren Forum Bruger

|
| Sendt: 26 November 2004 kl. 07:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
D.J. skrev:
|
det lyder ihvertfald helt skævt, enheder på 6,5" er ikke særlig gode til at bevæge sig 10-20.000 gg i sekundet . Mon ikke det er en skrivefejl!
|
|
|
Det holder i hvert fald ikke helt vand, da jeg spillede på nederste terminalsæt (dvs. de tre 6,5" enhedder), var der INGEN diskant lyde! Men det ville jo også have været underligt... __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
| Til top |
|
| |
Clapton Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 360
|
| Sendt: 26 November 2004 kl. 12:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, jeg kan jo kun drømme om at få indrettet en kælderbio ...jeg bor lige pt på tredje sal...
|
| Til top |
|
| |
D.J. Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1223
|
| Sendt: 26 November 2004 kl. 18:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
så er der bare lidt længere ned til den .
men man kan da også lave det i stuen ( når konen er smuttet .) bare start nænsomt .
__________________ dj
|
| Til top |
|
| |
blaster Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 166
|
| Sendt: 26 November 2004 kl. 19:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Clapton skrev:
Ja, jeg kan jo kun drømme om at få indrettet en kælderbio ...jeg bor lige pt på tredje sal... |
|
|
Du kan jo bare inddrage vaskerummet i kælderen  
__________________ Mvh blaster
|
| Til top |
|
| |
Clapton Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 360
|
| Sendt: 26 November 2004 kl. 20:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
L.B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6296
|
| Sendt: 27 November 2004 kl. 07:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Ingeniøren,
Har læst dette indlæg (som en af de længste) og må sige, at det er en fed bio du har. Det er rart at vide, at der findes personer med samme passion som os andre.

Når man engang imellem bliver skuffet så husk på at planlægningsfasen også er en sjov del af vores hobby -i hvert fald for mig. I denne (læs: planlægningsafdelingen) har mit anlæg ændret sig mange gange...

|
| Til top |
|
| |