| Forfatter |
|
Ingeniøren Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1258
|
| Sendt: 13 November 2004 kl. 21:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Clive skrev:
|
Hvor mange Watt er din surround receiver på, og hvor stor en belastning i RMS og Peak kan dine ht'er klare?
|
|
|
Watt tal er jo altid meget taknemelige på papiret, den er opgivet til 7x125 i 4 ohm. Men det hænger dog slet ikke sammen med det samlede effektforbrug på 360 watt. Jeg aner ikke hvad mine højtalere kan klare i RMS og peak, det er ikke opgivet nogen steder. De anbefaler dog en forstærker op til 100-150 watt i 8 ohm. __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
| Til top |
|
| |
Ingeniøren Forum Bruger

|
| Sendt: 13 November 2004 kl. 21:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan da også lige komme med en update....
Der er ikke sket så meget på det sidste, dels pga. arbejde og lavvande i "bio-kassen". Men jeg har dog lige fået en Cambridge P500 effektforstærker hjem, den skal bruges til at trække mine to centerhøjtalere (mangler stadig den ene).
Jeg blev selvfølgelig nød til at lege lidt med den først, så jeg bi-ampede min ene fronthøjtaler med den, og forskellen var tydelig. Der var en del mere bunch i bassen, men først og fremmest kom der flere små detaljer frem i lyden. Til prisen er jeg meget imponeret over lyden, og jeg skal bestemt have to mere med tiden til at bi-ampe mine fronthøjtalere.
Min receiver skulle gerne få lidt mere luft, når den kun skal trække de fire baghøjtalere. Men lige nu er det desværre kun fremtidsplaner 
På kort sigt skal jeg snart have bygget et lille rack til effekforstærkerne og receiveren, og så skal jeg have sat en trådløs ringeklokke op (min kone kan ikke råbe mig op når jeg sidder dernede ).
Mere følger når der sker noget mere.... __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
| Til top |
|
| |
blaster Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 166
|
| Sendt: 14 November 2004 kl. 01:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder jo spændende, det vil jeg (og sikkert også andre) se frem til :-)
__________________ Mvh blaster
|
| Til top |
|
| |
peewee© Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 502
|
| Sendt: 14 November 2004 kl. 10:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Vil du sige at Cambridge P500 er et godt købt. Jeg overvejer selv at bruge den til mine bagehøjtaler, og måske til min center, når jeg får købt mig en forforstærker. Den koster jo ikke det helt stor, så man kan jo altid skifte ud, når der er lidt flere penge at gøre godt med __________________ Rotel RSP-1068
2 * eAR202, anden ICE
Avance Signature 8 MK. II
NO SolaWing/
Min hjemmebio
|
| Til top |
|
| |
Ingeniøren Forum Bruger

|
| Sendt: 14 November 2004 kl. 12:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener P500 er et godt køb! Det er måske ikke den bedste high-end stereo forstærker. Men jeg mener absolut den er god som 'rå muskler' i et surrond setup. Den gør det i hvert fald bedre end forstærkerne i en Denon AVR-2803 (men den skal jo også så meget andet). __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
| Til top |
|
| |
ralle Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 235
|
| Sendt: 14 November 2004 kl. 13:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej.
Det ser jo rigtig godt ud, det er et mega flot projekt du harft gang i, Hvor lang tid har det taget. er du i gang med dit podie projekt. og hvornår kommer der billeder.
Rasmus __________________ Film skal ses i hjemmebio.
Rasmus Erichsen
www.hifi4all.dk
|
| Til top |
|
| |
Ingeniøren Forum Bruger

|
| Sendt: 14 November 2004 kl. 13:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har indtil videre været i gang i 3 måneder. Men som jeg skrev i går er der ikke sket så meget på det seneste.
Jeg er ikke i gang med mit podie projekt endnu, det må vente til jeg får købt mig nogle stole.
Der kommer billeder lige så snart der sker fremskridt, pt. er det dog ikke lige om hjørnet . __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
| Til top |
|
| |
Clive Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 265
|
| Sendt: 15 November 2004 kl. 20:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ingeniøren skrev:
|
Jeg kan da også lige komme med en update....
Der er ikke sket så meget på det sidste, dels pga. arbejde og lavvande i "bio-kassen". Men jeg har dog lige fået en Cambridge P500 effektforstærker hjem, den skal bruges til at trække mine to centerhøjtalere (mangler stadig den ene).
Jeg blev selvfølgelig nød til at lege lidt med den først, så jeg bi-ampede min ene fronthøjtaler med den, og forskellen var tydelig. Der var en del mere bunch i bassen, men først og fremmest kom der flere små detaljer frem i lyden. Til prisen er jeg meget imponeret over lyden, og jeg skal bestemt have to mere med tiden til at bi-ampe mine fronthøjtalere.
|
|
|
Jeg er ikke helt med ang. det med at bi-ampe, men vil det sige at bass og diskant får deres eget signal eller effekt i hver højttaler?
Mvh. Clive
|
| Til top |
|
| |
Ingeniøren Forum Bruger

|
| Sendt: 15 November 2004 kl. 21:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Clive skrev:
|
Jeg er ikke helt med ang. det med at bi-ampe, men vil det sige at bass og diskant får deres eget signal eller effekt i hver højttaler?
|
|
|
Når man bi-amper har man seperat forstærker til bashøjtalerne og diskant+mellemtonehøjtalerne.
Det udføres ved at have to stereoforstærkere. Den ene trækker 'basserne' i de to højtalere, mens den anden trækker mellemtone/diskanterne. Det kræver selvfølgelig at højtalerne understøtter muligheden (ved at have to sæt terminaler). Fandt lige et billede af det:

Gevinsten er dels mere effekt pga. af to effektforstærkere. Men også at det effektkrævende basområde bliver helt adsklit fra mellemtone/diskantområdet hvor den menneskelige hørelse er mere følsom. __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
| Til top |
|
| |
Hattori Hanzo Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 16 November 2004 kl. 22:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Respekt for tiden der er brugt på opførelsen af sådan en hjemmebio
|
| Til top |
|
| |
Ryberg Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2004
Status: Offline Indlæg: 151
|
| Sendt: 19 November 2004 kl. 16:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Er ret ny på forummet, så jeg har ikke fulgt med i din tråd. Men har lige brugt et par timer på at læse det igennem. Kan jo ikke siges andet end at du (Ingenøren) står som lidt af et forbillede for mig, hvad angår hjemmebio :)
Jeg står selv og skal ud og købe Dali 6006, Dali C1000, Dali C1. Er meget i tvivl omkring forstærker. Har ikke alverden af penge, så ville høre hvad du synes ville være et godt valg. De eneste krav jeg har er at den skal være relativ billig, kunne give højtalerne den "kraft" de behøver for at køre 100%. Har fået lidt hjælp hos andre men er stadig meget i tvivl. Mit budget ligger vel op omkring 4000-6000. Men som sagt vil den billigste, der kan trække højtalerne, være nok.
Håber på et svar :)
|
| Til top |
|
| |
Ingeniøren Forum Bruger

|
| Sendt: 19 November 2004 kl. 16:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ryberg skrev:
|
Kan jo ikke siges andet end at du (Ingenøren) står som lidt af et forbillede for mig, hvad angår hjemmebio :)
|
|
|
He he... Man bliver jo helt rørt 
Jeg vil helt klart anbefale en Denon AVR-2803 (som jeg har) eller AVR-2805. Men de ligger jo uden for dit budget, men mindre kan jo også gøre det. Jeg har tidligere brugt en AVR-1803, og den trak alle højtalerne uden problemer. Jeg vil dog ikke mene at den fik 100% ud af højtalerne.
Mit råd ville være at købe en AVR-2105, den er rimelig kraftig og har pre-out så du senere kan tilføje ekstra 'kraft' (læs: effekforstærkere), når du med tiden for råd til det. Men prøv at kigge på den, min erfaring med den begrænser sig desværre til hvad man kan læse om den...
Og velkommen til  __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
| Til top |
|
| |
flemming38 Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juli 2003 Lokalitet: Sverige
Status: Offline Indlæg: 224
|
| Sendt: 19 November 2004 kl. 17:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ryberg skrev:
|
Mit budget ligger vel op omkring 4000-6000. Men som sagt vil den billigste, der kan trække højtalerne, være nok.
|
|
|
Hvis du kun/fortrinsvis skal bruge den til surround kunne du evt. også overveje en Yamaha receiver. Tapeconnection sælger Yamaha RXV-1400 til en pris, der ligger inden for dit budget. __________________ min hjemmebiograf
|
| Til top |
|
| |
Ryberg Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2004
Status: Offline Indlæg: 151
|
| Sendt: 19 November 2004 kl. 17:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
TAk for de hurtige svar!
Jeg snakkede med dem nede i hifi-klubben og de anbefalede en NAD T753. Men den koster 6000 og det er jo lige på grænsen :) Vil bare gerne finde en forstærker der kan køre det hele fra starten, da jeg ikke er meget for det der med effektforstærkere (de fraråede mig det også i hifi-klubben) Men jeg har ikke meget forstand på tingene, da jeg kommer fra et gammelt sæt KEF/Centrino. Spiller udemærket, meeeeeen der er nu lang vej op til de Dali 6006 jeg har øjene på :) Men lige pt. køber jeg mine højtalere først og kører dem med min gamle technics SA-DX940. Så kan jeg købe en ny forstærker når pengene er der. Kan jo også være der er lidt flere penge til den tid :)
|
| Til top |
|
| |
blaster Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 166
|
| Sendt: 19 November 2004 kl. 18:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ryberg skrev:
TAk for de hurtige svar!
Jeg snakkede med dem nede i hifi-klubben og de anbefalede en NAD
T753. Men den koster 6000 og det er jo lige på grænsen :) Vil bare
gerne finde en forstærker der kan køre det hele fra starten, da jeg
ikke er meget for det der med effektforstærkere (de fraråede mig det
også i hifi-klubben) Men jeg har ikke meget forstand på tingene, da jeg
kommer fra et gammelt sæt KEF/Centrino. Spiller udemærket, meeeeeen der
er nu lang vej op til de Dali 6006 jeg har øjene på :) Men lige pt.
køber jeg mine højtalere først og kører dem med min gamle technics
SA-DX940. Så kan jeg købe en ny forstærker når pengene er der. Kan jo
også være der er lidt flere penge til den tid :) |
|
|
Nu findes der jo andet end Hifi-klubben
__________________ Mvh blaster
|
| Til top |
|
| |
Ingeniøren Forum Bruger

|
| Sendt: 19 November 2004 kl. 18:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Velbekommen, det lyder fornuftigt at købe højtalerne først, og så købe receiveren når der er råd til det. Bestem dig for den du vil have, og køb den når du får råd. Hvis man køber det man har råd til i situationen, ender man altid med at skifte det alligevel...
Men hvis du (eller andre) ønsker at diskutere det yderligere, burde du nok oprette en decideret tråd til det  __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
| Til top |
|
| |
Tech Show Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 83
|
| Sendt: 19 November 2004 kl. 23:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ingeniøren,
Ang. bi-wiring/bi-amping: Vil det sige at man SKAL have 2 seperate forstærkere for at udnytte systemet optimalt, eller kan man godt gøre det med 1 surround forstærker?
Ved godt det må forekomme som et dumt spørgsmål når det netop bliver pointeret at frekvens områderne bliver delt op på hver deres forstærker, men syntes at have hørt at man kan bi-wire på 1 forstærker?? __________________ Best Regards,
Morten Ford
Technical Designer
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 19 November 2004 kl. 23:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
der er mange tråde, og det er nærmest et religions spm om biwire/single wire lyder bedst...
men en god forstærker er altid bedre end to dårlige. (min mening)
det kan man også, eks. med no flatline gold mkII,
her splitter man bare lederne, sådan at man får to.... __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
Tech Show Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 83
|
| Sendt: 20 November 2004 kl. 09:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK, jeg har nemlig "bi-wired" mine BW 603, og har kun 1 Yamaha surround receiver, men havde slet ikke tænkt over logikken i at have 2 seperate forstærkere til hver deres frekvensområde... har faktisk aldrig hørt om det... men er heller ikke SÅ meget inde i HIFI'ens verden, endnu.
__________________ Best Regards,
Morten Ford
Technical Designer
|
| Til top |
|
| |
Ingeniøren Forum Bruger

|
| Sendt: 20 November 2004 kl. 09:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Tech Show.
Jeg tror du roder lift rundt i begreberne .
Bi-wire er to sæt kabler til en forstærker, dette er nærmest et religionsspørgsmål som Kim olsen også nævner.
Bi-amping er noget helt andet, her bruger man to forstærkere og de to sæt kabler følger bare med som en nødvendighed.
Men som sagt, prøv søgefunktionen der er flere tråde om begge emner. Der er nemlig to helt forskellige emner  __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
| Til top |
|
| |