| Forfatter |
|
blaster Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 166
|
| Sendt: 27 Oktober 2004 kl. 20:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
anno1982 skrev:
Ingeniøren skrev:
denon avr-1804 skrev:
|
du siger at du ikke er gammel, men nu ved jeg så er du er 26. så er man osse gammel ...........er man ikke?
|
|
|
Det kan kun komme fra en 13-årig knægt 
|
|
|
God kommentar!
- Men det gælder vel om at komme tidligt igang! |
|
|
Det må vel bare vise at Hifi virusen kan smitte i hvilken som helst alder :-)
__________________ Mvh blaster
|
| Til top |
|
| |
Dief Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1214
|
| Sendt: 27 Oktober 2004 kl. 20:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ingeniørkonen skrev:
og her er det mig der ikke er ingeniør jeg er bare konen
Ja vi må trives med de ingeniører 
Hilsen Dief __________________ Bio
Mit DIY
hj.side
|
| Til top |
|
| |
anno1982 Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2004 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 492
|
| Sendt: 27 Oktober 2004 kl. 20:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg regner med at starte til næste sommer  __________________ Alle mennesker er nørder indenfor deres eget interesseområde.
Min Bio
|
| Til top |
|
| |
denon avr-1804 Forum Bruger

Konto lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 01 Juli 2004 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 205
|
| Sendt: 28 Oktober 2004 kl. 15:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ingeniøren skrev:
denon avr-1804 skrev:
|
du siger at du ikke er gammel, men nu ved jeg så er du er 26. så er man osse gammel ...........er man ikke?
|
|
|
Det kan kun komme fra en 13-årig knægt 
|
|
|
hov hov!!!
så lille er jeg heller ikke!! da jeg var 13 havde jeg kun råd til eltax ! og nu har jeg da både denon og dali...
|
| Til top |
|
| |
ralle Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 235
|
| Sendt: 01 November 2004 kl. 17:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej Ingeniøren jeg vil lige sige tak for mange indlæg, det ser mega godt ud, jeg er glad for at du har denon og dali, jeg har selv en denon 1804 og som du skriver er jeg også rigtig glad for den, og jeg syndes at den spiller godt jeg har selv nogle eltax højtaler og jeg glæder mig vildt meget til at jeg for nogle dali front 5005, dali C1000 CENTER OG DALI R1000 BAG,.nu har jeg noget at se frem til, når jeg flytter hjemmefra. Jeg ville lige høre hvad din receiver står på når du ser film, ( jeg tænker på lyd). min står på -20db
jeh har lige et spørgsmål til dig, jeg ved godt det er lidt dumt.
men kan man ikke høre helt vildt forskelig på dali højtaler og så eltax højttaler. og hvordan kan man høre forskelig.
hilsen rasmus  __________________ Film skal ses i hjemmebio.
Rasmus Erichsen
www.hifi4all.dk
|
| Til top |
|
| |
Ingeniøren Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1258
|
| Sendt: 01 November 2004 kl. 19:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
ralle skrev:
|
jeg vil lige sige tak for mange indlæg, det ser mega godt ud
|
|
|
Velbekommen og tak skal du have.
ralle skrev:
|
Jeg ville lige høre hvad din receiver står på når du ser film, ( jeg tænker på lyd). min står på -20db
|
|
|
Hvis jeg ser film sammen med min kone eller datter (på 2 år) er der ca de -24dB. Ser jeg film alene eller med 'gutterne' er det på 0dB! (på en 2803 der er noget kraftigere).
ralle skrev:
|
jeh har lige et spørgsmål til dig, jeg ved godt det er lidt dumt.
men kan man ikke høre helt vildt forskelig på dali højtaler og så eltax højttaler. og hvordan kan man høre forskelig.
|
|
|
Der findes ikke dumme spørgsmål, kun dumme svar!
Prøv at se en film du har set MANGE gange på dit nuværende system. For mig betyder det den første/anden del af Ringenes Herre, jeg blev meget overrasket over hvor mange ting jeg pludselig kunne høre, som ikke plejede at være det.
F.eks. kunne jeg pludselig hører græshopper i baggrunden, Treebeards stemme lød MEGET mere mørk, eksplotioner kunne mærkes osv.
Generellt kan det vel koges ned til, lysere og dybere toner, samt små detaljer der kommer frem. Samtidigt med at det hele lyder meget mere realistisk.
Men skal man lave en sammenligning, så SKAL du bruge en film du kender GODT på dit nuværende system. __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
| Til top |
|
| |
Ingeniøren Forum Bruger

|
| Sendt: 01 November 2004 kl. 20:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan lige informere om at jeg IKKE nåede at lege med screenshots i weekenden (kom til at lege med højtaler placeringen, og se Underworld på fuld drøn ).
Jeg syntes at min AW10 (centersub) spillede ret lyse toner, og det viste sig at LFE linie-indgangen går udenom lavpasfilteret (det havde ingen effekt at justere). Men hvis jeg benytter de almindelige linieindgange (stereo) så virker det pludseligt som det skal. Til gengæld bliver det for lavt, så jeg skal lige have købt mig et Y-split kabel ved lejlighed. Det har hjulpet lidt på "lyden under billedet" problemet, men det er stadigt ikke løst .
Så jeg har bestilt en Cambridge Audio P500 effektforstærker, til at drive de to centerhøjtalere (selvom jeg mangler den ene), så den glæder jeg mig til at lege lidt med. Til prisen (1100,- demomodel) bliver jeg nød til at prøve .
Jeg har læst en del positivt om den, så jeg skal da også se hvad den kan når den bi-amper en af mine 6006. Og hvis det lyder godt kunne jeg jo investere i to til formålet senere hen.... __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
| Til top |
|
| |
ralle Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 235
|
| Sendt: 02 November 2004 kl. 11:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
mange tak for det gode svar,
nu vil jeg til at se star wars epsiode 2, da er sku en mega god film.
rasmus __________________ Film skal ses i hjemmebio.
Rasmus Erichsen
www.hifi4all.dk
|
| Til top |
|
| |
woody Forum Bruger

Bruger siden: 08 September 2003 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 278
|
| Sendt: 02 November 2004 kl. 12:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ingeniøren skrev:
|
Kan lige informere om at jeg IKKE nåede at lege med screenshots i weekenden (kom til at lege med højtaler placeringen, og se Underworld på fuld drøn ).
Jeg syntes at min AW10 (centersub) spillede ret lyse toner, og det viste sig at LFE linie-indgangen går udenom lavpasfilteret (det havde ingen effekt at justere). Men hvis jeg benytter de almindelige linieindgange (stereo) så virker det pludseligt som det skal. Til gengæld bliver det for lavt, så jeg skal lige have købt mig et Y-split kabel ved lejlighed. Det har hjulpet lidt på "lyden under billedet" problemet, men det er stadigt ikke løst .
Så jeg har bestilt en Cambridge Audio P500 effektforstærker, til at drive de to centerhøjtalere (selvom jeg mangler den ene), så den glæder jeg mig til at lege lidt med. Til prisen (1100,- demomodel) bliver jeg nød til at prøve .
Jeg har læst en del positivt om den, så jeg skal da også se hvad den kan når den bi-amper en af mine 6006. Og hvis det lyder godt kunne jeg jo investere i to til formålet senere hen....
|
|
|
Jeg har lavet en løsning hvor effekt trinene tager sig af basen i front højttalerne og surround forstærkeren tager sig af mellemtone og diskant. Husk dog at effektrinet skal have frekvensregulering så du ikke får et "hul" mellem bas og mellemtone. Jeg har valgt 150 Hz til effekt trinene, alt over tager surround forstærker sig af. Det giver utrolig god bas og du aflaster forstærkerne til kun at koncentrere sig om diskant og mellemtone. Jeg tror setupet heder biamping. Det er utroligt hvad man kan få ud af sin basenhed når man kobler et effekt trin direkte til. Jeg kan så også regulere volumen på effekt trinet så der kan komme meget bas på til film og lidt når det er musik. Dette setup kræver dog at du selv har lavet dit delefilter til højttaleren eller ved nøjagtig hvor den deler ellers får du "huller" i frekvensen. Mine er hjemmebyg. Mine effekt trine er klasse D, de udvikler meget lidt varme og er meget små, hvilket er en stor fordel, kan anbefales.
Woody
|
| Til top |
|
| |
Ingeniøren Forum Bruger

|
| Sendt: 02 November 2004 kl. 14:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sikke dog en lille skriftstype (har næsten hovedpine nu ).
woody skrev:
|
Jeg har lavet en løsning hvor effekt trinene tager sig af basen i front højttalerne og surround forstærkeren tager sig af mellemtone og diskant.... ...Jeg tror setupet heder biamping. Det er utroligt hvad man kan få ud af sin basenhed når man kobler et effekt trin direkte til...
|
|
|
Princippet hedder bi-amping, og jeg kunne godt have store forventninger til det. Specielt når 'bølgerne går højt' .
Den "normale" metode er at have to ens stereo-effektforstærkere, hvor den ene trækker diskant/mellemtone på begge højtalere og den anden bassen. Det anbefales dog normalt at man benytter ens forstærkere, for at sikre at de spiller lige højt. Man for det masimale ud af løsningen hvis man kan gå helt udenom om HT-filteret, men det kræver at det er DIY eller at man finder en dåseåbner .
Mit udgangspunkt (når jeg når dertil) er to identiske effektforstærkere, så jeg aflaster min receiver mest muligt, og på den måde får overskud til bagkanalerne. Alternativt kunne jeg også finde en "alm." effektforstærker på 150-300 Watt til at trække fronterne (altså uden bi-amping). __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
| Til top |
|
| |
woody Forum Bruger

|
| Sendt: 02 November 2004 kl. 14:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ingeniøren skrev:
|
Sikke dog en lille skriftstype (har næsten hovedpine nu ).
woody skrev:
|
Jeg har lavet en løsning hvor effekt trinene tager sig af basen i front højttalerne og surround forstærkeren tager sig af mellemtone og diskant.... ...Jeg tror setupet heder biamping. Det er utroligt hvad man kan få ud af sin basenhed når man kobler et effekt trin direkte til...
|
|
|
Princippet hedder bi-amping, og jeg kunne godt have store forventninger til det. Specielt når 'bølgerne går højt' .
Den "normale" metode er at have to ens stereo-effektforstærkere, hvor den ene trækker diskant/mellemtone på begge højtalere og den anden bassen. Det anbefales dog normalt at man benytter ens forstærkere, for at sikre at de spiller lige højt. Man for det masimale ud af løsningen hvis man kan gå helt udenom om HT-filteret, men det kræver at det er DIY eller at man finder en dåseåbner .
Mit udgangspunkt (når jeg når dertil) er to identiske effektforstærkere, så jeg aflaster min receiver mest muligt, og på den måde får overskud til bagkanalerne. Alternativt kunne jeg også finde en "alm." effektforstærker på 150-300 Watt til at trække fronterne (altså uden bi-amping).
|
|
|
Mine to klasse D effekt trine er også helt ens. det giver et fantastisk resultat.
Woody
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 02 November 2004 kl. 14:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
ellers findes der forstærkere, eks. nad's 272 der er regulerbare, således at de kan tilpasses det øvrige setup. ret smart, og så koster det ikke alverden. desuden kan de brokobles.
__________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
Ingeniøren Forum Bruger

|
| Sendt: 02 November 2004 kl. 15:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
woody skrev:
|
Mine to klasse D effekt trine er også helt ens. det giver et fantastisk resultat.
|
|
|
Jeg mente nu at de der trækker diskant/mellemtone og bassen er ens. Jeg forstod at du benyttede receiver og effektforstærker, hvilket jo ikke er identisk.
Jeg betvivler dog ikke at det kan lyde fantastisk når det er justeret korrekt . (jeg vil bare gerne undgå endnu flere parametre) __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
| Til top |
|
| |
woody Forum Bruger

|
| Sendt: 02 November 2004 kl. 15:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ingeniøren skrev:
woody skrev:
|
|
|
|
Jeg mente nu at de der trækker diskant/mellemtone og bassen er ens. Jeg forstod at du benyttede receiver og effektforstærker, hvilket jo ikke er identisk.
|
|
|
Ikke forstået?
|
| Til top |
|
| |
Ingeniøren Forum Bruger

|
| Sendt: 02 November 2004 kl. 17:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
woody skrev:
|
Jeg har lavet en løsning hvor effekt trinene tager sig af basen i front højttalerne og surround forstærkeren tager sig af mellemtone og diskant.
|
|
|
Det er da ikke identiske enhedder der tager af basområdet og diskant/mellemtone området. Medmindre det er præcis de samme forstærkerenhedder der sidder i din receiver og effekttrinene... __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
| Til top |
|
| |
woody Forum Bruger

|
| Sendt: 02 November 2004 kl. 17:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ingeniøren skrev:
woody skrev:
|
Jeg har lavet en løsning hvor effekt trinene tager sig af basen i front højttalerne og surround forstærkeren tager sig af mellemtone og diskant.
|
|
|
Det er da ikke identiske enhedder der tager af basområdet og diskant/mellemtone området. Medmindre det er præcis de samme forstærkerenhedder der sidder i din receiver og effekttrinene...
|
|
|
Lydsignalet kommer selvfølgelig fra min receiver og videre til effektrinet og videre til basenhenden så i principet har de to effekttrin samme signal men selvfølgelig ikke to forskellige kilder.
|
| Til top |
|
| |
Ingeniøren Forum Bruger

|
| Sendt: 02 November 2004 kl. 18:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det handler slet ikke om ens kilder eller signaler! Det handler om ens effekttrin!
De effektrin man benytter til diskant/mellemtone skal (ideelt set) være identiske med de effekttrin man benytter til basområdet!
Og jeg går ud fra at dine effekttrin i receiveren, ikke er de samme som de eksterne effekttrin... __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
| Til top |
|
| |
woody Forum Bruger

|
| Sendt: 02 November 2004 kl. 18:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ingeniøren skrev:
|
Det handler slet ikke om ens kilder eller signaler! Det handler om ens effekttrin!
De effektrin man benytter til diskant/mellemtone skal (ideelt set) være identiske med de effekttrin man benytter til basområdet!
Og jeg går ud fra at dine effekttrin i receiveren, ikke er de samme som de eksterne effekttrin...
|
|
|
Det er helt rigtigt. Men jeg ser ingen grund til at de er ens, der er jo ikke noget der forbinder dem.
|
| Til top |
|
| |
Ingeniøren Forum Bruger

|
| Sendt: 02 November 2004 kl. 19:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
woody skrev:
| ...Men jeg ser ingen grund til at de er ens, der er jo ikke noget der forbinder dem. |
|
|
Så længe du er tilfreds er det jo ikke et problem . __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
| Til top |
|
| |
Clive Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 265
|
| Sendt: 13 November 2004 kl. 18:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ingeniøren: Hvis jeg ser film sammen med min kone eller datter (på 2 år) er der ca de -24dB. Ser jeg film alene eller med 'gutterne' er det på 0dB! (på en 2803 der er noget kraftigere).
Hvor mange Watt er din surround receiver på, og hvor stor en belastning i RMS og Peak kan dine ht'er klare?
Mvh. Clive
|
| Til top |
|
| |