Emne: Dynavox 70 e - kinesisk hyggepejs ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
BoPtiljudrop Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 1226
|
Sendt: 18 April 2009 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, se det er et spændende emne det der. Jeg læste for første gang om forfalskninger for flere år siden, det var noget med Sanken transistorer der viste sig blot at være noget 3055'ere i nyt kluns... føj da! Hvordan kan man være bare nogenlunde sikker på, at et europæisk rør ikke i virkeligheden er en billig kineser med nyt stempel på? Er det noget der sker ofte, jeg har ikke set det omtalt før. Hvad med andre kvalitetskomponenter, kunne man forstille sig nogen gesjæftige fjernasiatere sidde og forklæde billige caps til Audyn,ere, Clarity'ere, Mundorf,ere og lign. Jeg kan sagtens forestille mig at man kan få noget skummelt hjem over f.eks. e-Bay, monterer og vente på den store illumination for til sidst måske at bilde sig selv ind at det er blevet "måske liiige en anelse mere åbent i mellemtonen..."
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 18 April 2009 kl. 21:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
erlingt skrev:
Det er i hvert fald ganske svært for en novice udi rør teknologien, helt at gennemskue hvor man skal gribe an først. Ved
læsning af tråden og andre kilder, er der både forslag om større lytter i strømforsyningen, nye rør, drosselspoler i
forsyningen, udskiftning af kondensatorer osv osv.
Så der er jo nok ikke andet at gøre, end prøve de enkelte forslag af, og så hører hvordan det opleves. Og så starte fra den
ende, hvor omkostningerne er til at overskue. Indtil nu har jeg holdt mig til den ganske gratis ende, med tilpasning af bias
strømmen, og det er da en indstilling, så kan fuldstændigt ændre forstærkerens lydbillede.
Men sjovt er det, så lad endeligt de "kloge koner" komme med ideer og forslag. så kan vi "drengerøve" jo gøre vores egne
valg og erfaringer, så vi på et tidspunkt kan rykke op i "kloge kone" klassen
|
|
|
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 19 April 2009 kl. 12:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Må lige kaste en vending ind om den lyt-snak. Fra transistorverdenen har jeg erfaret hvilken betydning lytter i strømforsyningen har! Første gang var da den her Denon forstærkers lytter døde og lækkede ud i hele apparatet. En prof radiomand fiksede den for mig og satte nogle billige modeller i halv størrelse i. Forstærkeren mistede det hele, kontrol og bund var væk, den lød anstrengt og uigennemsigtig selv uden at presse den. Den havnede i skammekrogen i meget lang tid, indtil jeg selv forstærkede lytbanken til original værdi, blot med nogle ordinære lytter fra Radioskuret. En verden til forskel! Denon'en blev sit gamle jeg og kunne igen bruges til at spille op til fest. Siden har jeg jeg også oplevet, at det ikke er ligemeget hvilken kvalitet lytter man bruger. Det har klanglig indflydese og det er vel også grunden til at man ser lytbanker der peppes op med foliekondensatorer som det jo også er gjort i Dyna E-2'eren. Og jeg er ganske overbevist om, at de billige kinesere der sidder i Dynaen for det først ikke har de bedste klangegenskaber, men så tror jeg heller ikke at de har nogen fantastisk lang levetid. Mon ikke at selv nogen ordinære Rifa eller Elna vil være mere "slidstærke"? Ok, det er så min holdning til transistorgear. At overføre denne direkte til rørgear vil jeg ikke vove. Men jeg kan godt se en idé i at afprøve en forbedring af strømforsyningen. Det er så ikke ligefrem en ændring af de billige, derfor vil jeg lige sætte den på hylden for nu. Og i mit setup virker Dynaen både oplagt, dynamisk og har masser af power i forhold til hvad jeg havde forventet, så bedre rør i indgangen vil sikkert give mere? Men det er kodificeret og fastholdt på forum, så det går ikke i glemmeren! Men måske vi kan høre lidt om jeres erfaringer med typer, kvalitet og pris? Der må være noget der kan anbefales og andet der skal undgås? Flere tweaks i den dyre ende: Udskiftning af koblekondensatorer kan også nemt koste den gale side af en 500 lab, og nye rør er heller ikke billigt, men 500 kr for et sæt matchede(?) EH'ere er da et godt bud. Derimod var billige og gode tweaks: - Fjernelse af lavpass i indgangskredsen.
- Multiturntrimmere på bias.
- Eliminering af indgangskondensator (Her skal igen advares mod at koble apparater på uden DC beskyttelse bagefter).
Det første gav utroligt meget lyd, det næste gjorde livet med Dynaen meget(!) nemmere og det sidste trak lidt gardiner fra lydbilledet . Det sidste giver mig også en tro på, at det er værd at afprøve en bedre kvalitet (vil det være en idé at hæve værdien til 0,47 uF eller mere?), da jeg ikke kan undvære koblekondensatorer i indgangen med forforstærkeren. En drosselspole efter Granbergs anvisning er også et billigt tweak, så selvom det evt. kun giver en lille forbedring vil det stadig være det hele værd, det kan jeg forhåbenligt glæde mig over på mandag. Og så til sidst i denne svada: Jeg vil opfordre til at divergerende holdninger mødes med respekt og åbenhed. Selvom et eller andet måske strider imod egne erfaringer, så kan der være flere veje til samme mål! Som erlingt skriver, kom endeligt med alle idéerne, lad os diskutere dem og lad os nyde denne enorme erfaring og viden der samles her! I den sidste ende kan vi jo bare samles med vores apparater og lytte til dem og lade ørerne og musikken spille!
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
Sendt: 19 April 2009 kl. 13:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det gamle gløde-rør mener;
Din erfaring med lytterne kan du roligt tage i brug også når det gælde rør...fysikkens love er de samme her, men mere end 1000uF er der nok ikke brug for.
Fjernelse af støj med drosler kan aldrig skade...kun gavne. Hvad angår div. koblings-kondensatore så er gode industri-typer nok at foretrække fremfor at smide penge i Audio-Phile typer med guld-skrift og bivoks som dielektrikum.
Jeg kender en som brændte sig godt og grundig på sådan nogle...hans dyre 300B rør stod af.
Det er da rart at høre mit lille 'tweek' stadig er 'in'...er der ikke flere som har noget kinøjser-guf jeg må lege med?
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
Til top |
|
|
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
Sendt: 19 April 2009 kl. 14:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
Det gamle gløde-rør mener;
Din erfaring med lytterne kan du roligt tage i brug også når det gælde rør...fysikkens love er de samme her, men mere
end 1000uF er der nok ikke brug for.
Fjernelse af støj med drosler kan aldrig skade...kun gavne. Hvad angår div. koblings-kondensatore så er gode industri-
typer nok at foretrække fremfor at smide penge i Audio-Phile typer med guld-skrift og bivoks som dielektrikum.
Jeg kender en som brændte sig godt og grundig på sådan nogle...hans dyre 300B rør stod af.
Det er da rart at høre mit lille 'tweek' stadig er 'in'...er der ikke flere som har noget kinøjser-guf jeg må lege med?
mvh |
|
|
Jo-da, jeg fik lige før påske anskaffet - meget inspireret af denne tråd - en Dynavox VR70E-2, som den du har haft fingre i
før. Indtil videre har jeg kun eksperimenteret lidt med ændring af bias strømmen, hvilket absolut kan ændre klangbalancen
væsentligt. Og ellers har jeg brugt tiden på at høre noget musik på forstærkeren, og samtidigt forsøge at få et overblik over
muligheder for tweaks.
Så hvis du har tid og lyst, vil jeg da også godt lege med dig  , det kunne da være interessant om dit tidlige tweak også
kan gøre underværker på min forstærker. Det er jo et rimeligt enkelt indgreb; men som jeg kan forstå, kan medføre ganske
fatale hændelser, hvis man ikke lige måler og følger tweaket rigtigt til dørs.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 19 April 2009 kl. 14:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvilken glæde man har af bedre rør, fasedrej eller ej, det må vise sig. Som amatøren i den tynde ende af øllet, så kan man ikke andet end at lade sig inspirere af andres erfaringer, prøve af og danne sig en mening. Men mange har skrevet om deres gode erfaringer med at bruge bedre kvalitet rør, så jeg skal da naturligvis også prøve det af, da det er netop dét det hele handler om for mig, at prøve selv og måske blive klogere. 116 grader, hvordan hænger det sammen? Som jeg selv var med til at måle så var der et tydeligt drej på ca. 17 grader over forstærkeren ved godt 50KHz. Nu er jeg ikke bange for at udstille min uvidenhed, men som jeg så det, så var det dét, ellers måske 377 grader? (hvilket vel ville give store problemer med tilbagekobling, selvsving?) For min skyld behøver du ikke linke til formler og naturvidenskabelig dybsindighed, som jeg måske ikke engang formår at forstå og få glæde af. Men jeg syntes helt sikkert at dit link til brugen af drosler i PSU var lærerigt og interessant. Men - ellers så er enhver forklaring der kan bringe en avanceret teori ned på et forståelsesniveau der passer newbies som mig det rene chokolade og et godt udgangspunkt for at læse mere. Så hvis jeg skriver noget vrøvl, opfordrer jeg hermed enhver til at kommentere og forklare hvad jeg ikke selv forstår. Og det er netop her din erfaring kan gøre en stor forskel! Der lyttes med stor interesse! Og det er jo nettop dét, respekten for det skrevne. Her i tråden er nu 13 sider med en masse snak og en god del fornuft. Vilkårne på et åbent onlineforum er jo at alle har lige muligheder for at øse ud af egne erfaringer, viden og oplevelser, det er fatastisk. I den sidste ende håber jeg, at kunne samle det hele sammen til egen erfaring. Og det mest fantastiske er, at alle andre der gider kan frit gøre det samme. Men hvordan man skiller skidt fra snot? Det kan man i mine øjne kun gøre ved at prøve det af, diskutere det og måske en dag mødes og lytte til tingene. Jeg tænker faktisk at vi har et par Dynaer i spil nu, måske der var en mulighed for at sammenligne nogle tweaks på et tidspunkt? Vildledende info? Jammen det er jo netop det der er kernen her. De sociale softwares, hele web 2.0 fænomenet ér præcis amatørens legeplads. Dermed er der ingen garanti for kvalitet, der ingen videnskabelig kontrol, ingen bibliografisk kontrol, ingen ting. Så derfor er alles bud lige og det er op til den enkelte at sortere. Men - indlæg der er baseret på saglighed, reel viden og erfaring vinder i den sidste ende, det kan ikke være anderledes. Så til enhver tid tak for viljen til at dele ud af de dyrkøbte erfaringer. Jeg kan kun sige, at personligt tager jeg det dybt alvorlligt og sådan en diskussion om f.eks. lytters betydning for en forstærkers egenskaber er utroligt interessant. Men der er for mig kun én ting at gøre, prøv. lyt sammenlign. Og det er lige hvad jeg har tænkt mig, når ikke lige jeg skal skrive og passe famillie....
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 19 April 2009 kl. 14:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skal i aldrig ud i det gode vejr  ?
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

|
Sendt: 19 April 2009 kl. 14:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kommer lige ude fra haven...jeg skal jo også følge med her...det er mere spændende en DR drama ...de holder jo ferie som sædvanlig.
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
Til top |
|
|
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 114
|
Sendt: 19 April 2009 kl. 19:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
fysikkens love er de samme her, men mere end 1000uF er der nok ikke brug for.
|
|
|
I mine mono-blokke sidder der 800uF i forsyningen (originalt 350uF), og det vil jeg mene er rigeligt. Da jeg købte dem have den forrige ejer været i gang med loddekolben : Der sad to "øldåser" på hver 2500uF 400V (hvor de som minimum skal være på 500V ), og som kabel havde han brugt 4 kvadrat højtaler-kabel.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 21 April 2009 kl. 12:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Roligt på tråden! Har fået drosselspole hjem  Vil se om jeg kan få tid til at lodde lidt i eftermiddags. Desværre syntes jeg ikke at der er en ideel kobling mellem forforstærker og Dyna, så for bedre at kunne spore forskellen med og uden spole, vil jeg lige smække et par 47K modstande i, i stedet for potmetret, håber det hjælper lidt. Men først skal hunden luftes!
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 21 April 2009 kl. 19:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja Lux'en er nok ret træt, men den er jo også kun en midlertidig løsning, der skal spilleme rørpre til hen af vejen. Men alt andet lige er RIAA'en stadig bedre end den Creeck jeg havde i gemmerne  og så er det også ef hensyn til min Alfa, ren waf! Nåe ja, så sender jeg også noget signal til køkkenet, elsker at lave mad til god musik! Jeg glæder mig også, sidder her og har bukserne af'en! Måske jeg lige skulle opdatere diagrammet så vi bedre kan snakke om det samme her.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 21 April 2009 kl. 20:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan konstatere at der er en C12 (film) der kobler fra R 37, R38, R36 men ikke R17 til stel... Diagrammet på første side må hellere tages med et gran salt!Men, sådan er det jo ofte med sager man henter på nettet
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 21 April 2009 kl. 21:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så sitter den der:  Der var ikke så meget plads og de bedste løsning blev så at strippe den fast til trafokablerne. Jeg ville helst have haft den helt væk fra print og kabler da jeg tænker at den må generere et vist støjfelt. Men da plussen ligger et godt stykke inde på printet, så må det indtil videre blive sådan her. Næste apparat skal bygges på loddebukke! Jamme lyder det bedre? Indtil videre er forstærkeren jo stadig ikke ordentligt varmet op og jeg skal have justeret bias. Men umiddelbart syntes jeg at der er bedre rum om tingene, den virker måske lidt mere uanstrengt og flydende i det. Det er da ikke så ringe til en lille 50'er, og så er det nemt. Så jeg vil altså mene at det har løftet på mellemregistret, men s-lyde, bækkener og lignende lyder vist som de plejer. Den bliver i, basta! Tror jeg vil sammenligne med det løft som det gav, da jeg kørte direkte fra CD og hev indgangskondensatoren ud. Edit: Bias lige under 370 mV, jeg er dejligt tilfreds! Syntes at det lyder musikalsk og højrefod begynder af sig selv at følge stortrommen  , et rigtigt godt tegn. Det eneste skår i glæden er Lux'en, den lyder ok, bare ikke i bassen, den er stadig oppulent og unuanceret.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 22 April 2009 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, tak for tippet Grandberg! Jeg har lige kørt med spolen bypasset for sammenlignings skyld. Det gør en dejlig forskel, et rigtigt godt tip og billigt tilligemed. Hermed anbefalet! Jeg skal gerne indrømme at jeg var en anelse skeptisk over for virkningen af så lav værdi, men jeg stikker piben ind og drømmer om hvad en ombygget PSU uden lytter i serie og med en veldimensioneret spole kan gøre.  Nå, det var ikke målet at ombygge, blot at tweake og drosselspolen er i mine øjne et godt tweak, det er nemt, billigt og effektivt. Men - der sidder jo også ensrettere på biasen og på smårørenes glød og knirker... Jeg gad vide om man kan opnå samme effekt ved at parallelkoble hver diode med en kondensator som i Bofa'erne på en af de tidligere sider? Hvordan med ultra fast recovery dioder? Lige nu høvler Hank Mobley derudaf på albummet Roll Call. Ultra cool hard bop! For filen hvor det orkester bare cykler. Mobley står helt uberettiget i skyggen af Coltrane, Rollins og Getz, han er nok ikke så markant i sin stil, men han kunne så noget andet. Desværre gled han ud af jazzen uden de store armbevægelser pga. sygdom (misbrug?), så han fik aldrig lavet et reelt masterpiece som f.eks. coltranes Giant Steps m.fl.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 22 April 2009 kl. 12:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen
Jeg tror ikke at jeg vil går så langt med Dynaen, som jeg har skrevet tidligere et sted, så bliver det nok ren DIY fra bunden. Men tag ikke fejl af effekten af spolen der, jo mere jeg får lyttet des gladere bliver jeg for den!
Lige nu ligger "Something Else" på vinylploven i et kvalitetsgenoptryk fra Blue note, det lyder jazzmæssigt fantastisk dejligt!
|
Til top |
|
|
golfdane Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 889
|
Sendt: 22 April 2009 kl. 12:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
BoPtiljudrop skrev:
Ja, se det er et spændende emne det der. Jeg læste for første gang om forfalskninger for flere år siden, det var noget med
Sanken transistorer der viste sig blot at være noget 3055'ere i nyt kluns... føj da! Hvordan kan man være bare nogenlunde sikker på, at et
europæisk rør ikke i virkeligheden er en billig kineser med nyt stempel på? Er det noget der sker ofte, jeg har ikke set det omtalt før. Hvad med
andre kvalitetskomponenter, kunne man forstille sig nogen gesjæftige fjernasiatere sidde og forklæde billige caps til Audyn,ere, Clarity'ere,
Mundorf,ere og lign. Jeg kan sagtens forestille mig at man kan få noget skummelt hjem over f.eks. e-Bay, monterer og vente på den store
illumination for til sidst måske at bilde sig selv ind at det er blevet "måske liiige en anelse mere åbent i mellemtonen..."
|
|
|
Mmmmmm, 3055. Mindes de gode gamle dage med at matche 3055'ere til Linsley Hood klasse A konstruktioner. Dengang en kW var til at betale......
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 22 April 2009 kl. 12:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe, det var da heller ikke for at nedgøre de gode gamle 2n3055'ere  Men det var mere for at åbne en debat om kopiprodukter i forhold til omfanget og risikoen for at løbe ind i noget på forskellige typer high end stumper
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

|
Sendt: 22 April 2009 kl. 13:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uha...kopi-sanken har kostet mig 3 dages arbejde og 0 i kredit...skidtet exsploderede med et højt knald så jeg fik epoxy stumper i hodet og forskrækket blev jeg. Kunne ik forstå hvad der skete...min vario traffo plejer at kunne redde alt, men ikke denne gang.
Jeg trode jeg havde lavet en fejl...så om igen og det samme skete. Det var en stor DENON mono så det var 8 transer hver gang. Mistanke om mærkelige transer opstod og en måle-opstilling blev opfundet på stedet.
Der var et par overlevende transer af de gamle og iflg data sættet havde de en C-E spændig på 250V...målte dem til 350V. De nye målte jeg til 150V...ikke sært det gik så galt. Nu har jeg en Telequipment transistor kurve tracer..(oscilloscope lign tingest)...den kan finde C-E spænding op til 1500V så fremover bliver effekt-transer afprøvet i den
|
Til top |
|
|
golfdane Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 889
|
Sendt: 22 April 2009 kl. 14:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
BoPtiljudrop skrev:
Hehe, det var da heller ikke for at nedgøre de gode gamle 2n3055'ere Men det var mere for at åbne en debat om
kopiprodukter i forhold til omfanget og risikoen for at løbe ind i noget på forskellige typer high end stumper
|
|
|
Ja, det er ikke alt der skinner, som er guld :)
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 22 April 2009 kl. 15:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Næ det tør da antydes. Falske Sanken lakridser og falske nos-rør. Der er ikke nogen der har erfaringer med luksus kondensatoerer og Alps'ere? De er da ellers dyre nok, så der var da noget at hente der for en sluppert?
Har lige haft Bill Evans The Tokyo Koncert på (digital remastreret vinyl). Jeg er altså ved at være ret godt tilfreds med lyden! Lige nu er det Steel Pulse der snurer og det lyder knageme fint! Dog syntes at jeg stadig at vinylen mangler lidt i bunden, den er mægtig dyb men ikke så fyldig. Men - det går den rigtige vej her!
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|