Forfatter |
|
Steen Thorhauge Branchemedlem

Thorhauge Audio
Bruger siden: 02 Juni 2006 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 136
|
Sendt: 11 April 2009 kl. 00:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg må sige, jeg er meget imponeret over jeres guld ører, jeg kan desvære ikke høre
forskel, om jeg kører 34, eller 36 mA, måske er det fordi jeg er over 50, eller fordi
jeg har mere end 470 uf. i mine forstærkere.
MVH Steen Thorhauge
|
Til top |
|
|
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 114
|
Sendt: 11 April 2009 kl. 08:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Søren Jensen Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 33
|
Sendt: 11 April 2009 kl. 10:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Thorhauge: Jeg tror gerne, at dit grej er skrue så godt sammen, at det nødvendigvis ikke har den store betydning. I mit anlæg fungerer Dynavoxen bedst ved omkring 37mA med de kinesiske EL34b rør. Den noget kliniske og anmasende øvre mellemtone maskeres og forstærkeren er til at holde ud at høre på, og på meget programmateriale, lige frem til at holde af. I øvrigt har halvdelen af den tyske befolkning samme oplevelse, hvis man skal tro på det, som skrives på nettet. Har du hørt en Dynavox vr 70e 2?
|
Til top |
|
|
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
Sendt: 11 April 2009 kl. 10:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så har jeg haft bunden skruet af, og den er OK, det er en helt normal model 2 med 0,33 uF i indgangen og 47 pF på de
angivne steder.
Så i første omgang bliver der ikke behov for at svinge loddekolben - men blot at få justeret bias op til de 340-350 mV.
Dette passer jo også ganske godt med, at jeg lige nu oplever den meget kold og klinisk - og så skal den selvfølgelig spilles
til, den har vel max spillet i 20-30 timer nu
|
Til top |
|
|
BoPtiljudrop Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 1226
|
Sendt: 11 April 2009 kl. 12:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Steen Thorhauge skrev:
Jeg må sige, jeg er meget imponeret over jeres guld ører, jeg kan desvære ikke høre
forskel, om jeg kører 34, eller 36 mA, måske er det fordi jeg er over 50, eller fordi
jeg har mere end 470 uf. i mine forstærkere.
MVH Steen Thorhauge
|
|
|
Hehehe, ja-ja. Jeg er ikke i tvivl om hvad jeg oplever når jeg skruer, men det er jo helt helt subjektivt og nettop en oplevelse af en ændring, så for mit vedkommende er enhver andens holdning lige så valid for mig som min egen. Jeg er jo ikke i stand til at måle efter. Men måske har det at gøre med den meget "kinesiske" kvalitet, måske noget andet. Men spændende er det.
|
Til top |
|
|
erlingt Forum Bruger

|
Sendt: 11 April 2009 kl. 13:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så fik jeg bias justeret til 345 mV hele vejen rundt - det er jo ikke just enkelt med standard trimmerene
Det har helt sikkert flyttet klangbalancen fra det kolde til noget mere musikalt og sprødt.
Sjovt, som 1 mm på en trimmer kan ændre en forstærkers lydbillede totalt.
@ Steen Thorhauge: Jeg er også 50+; men jeg kan godt høre forskellen
|
Til top |
|
|

Thorhauge Audio
|
Sendt: 11 April 2009 kl. 13:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja nu skal jeg nok være alvorlig, en god ide vil være at putte nogle ekstra lytter i
strømforsyningen, der er jo god plads inde i kassen, måske vil det kræve en soft start,
men det kan jo nemt fixes, jeg kan måske hjælpe ( jeg skal jo passe på ikke at opfordre til
køb/salg) send gerne en mail.
MVH Steen
|
Til top |
|
|
edge Branchemedlem

Edge Audio Solutions
Bruger siden: 21 Februar 2009 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1203
|
Sendt: 11 April 2009 kl. 13:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bop du eftersøgte en Pioneer PL-570? kan du "nøjes" med en PL-510?

__________________ Hilsen Flemming
EAS will rise again...
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 11 April 2009 kl. 14:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ Thorhauge: I vores version 2 er der sat en ekstra lytbank i. Diagrammet på side 1 er fra første version på markedet. På Bobtilyoudrop´s foto, også på side 1, kan man se lytbanken. Jeg mener, banken er udvidet med ca. 700uF, men er ikke sikker på, om det kan være mere. Hvor meget skal der i?
Hilsen
Søren
|
Til top |
|
|

Thorhauge Audio
|
Sendt: 11 April 2009 kl. 14:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Søren
Jeg vil mene ca 3000 uf. er passende, og de skal ikke være serie koblet, jeg har testet det,
det duer ikke, lyttens impedans (esr) stiger, og udgangs effekten falder når højttaler
impedansen falder.
MVH Steen
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
Sendt: 11 April 2009 kl. 15:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er fuldstændig korrekt...serie-kobling af lytter sucks, men de skal i dette tilfælde være på 500V .Der sker også noget andet... prøv at regne jeres capacitet ud som eks. 1000uF i serie med 1000uF = 500uF.
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
Til top |
|
|
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 114
|
Sendt: 12 April 2009 kl. 12:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som Steen og t.m. skriver, så er serie-kobling noget skidt. Strømforsyningen er noget af det første du skal kigge på .
|
Til top |
|
|
erlingt Forum Bruger

|
Sendt: 13 April 2009 kl. 12:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, strømforsyningen er helt sikkert en godt indsatsområde.
Der er jo ingen tvivl om, at løsningen med 2 x 1.000uF i serie, er en valgt ud fra en omkostnings perspektiv. 2 stk.
1.000uF/250v er sikkert billigere end 1 stk 500uF/500v.
Den spændende opgave vedr. udvidelse af kondensator banken i strømforsyningen, er så hvordan dette kan laves rent
fysisk inden for kabinettes rammer.
|
Til top |
|
|
erlingt Forum Bruger

|
Sendt: 16 April 2009 kl. 22:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har fundet en "rør handel" i Tyskland, hvor man kan erhverve sig et fuldt sæt rør (2 x ECF82 NOS og 4 x EL34 JJ) for ca
500 kr, og den tyske porto er jo noget billigere end den danske (underligt at man kan få en pakke sendt billigere fra
Dorthmund end fra Århus).
Det er vel egentligt en fornuftig pris, og ikke et helt vildt beløb for at prøve denne tweak af også.
EDIT: jeg er blevet visket i min høresnegl, at JJ rør ikke skulle være det bedste valg, men i stedet vælge Electro Harmonix.
Disse fåes også samme sted til samme pris, så ingen problemer i det.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 18 April 2009 kl. 16:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
@erlingt: Hvem der end har visket dig i øresneglen, kan jeg kun være enig med, at JJ ikke fungerer specielt godt i Dynavoxen. Det har bedre oplysning og bedre defineret bas end kineserrøret, men i mit anlæg bliver mellemtonen for skinger med JJ. Jeg har bedre erfaring med EL34 fra EI. Prøv EH røret og lad os høre hvordan det fungerer. Prisen kan du ikke klage over. Det må være ca. halve af, hvad du skal betale her i DK.
Nu skiver du ikke hvilke EFC82 rør det drejer sig om, men prøv for sjov at udskifte indgangsrørerne før udgangsrørerne og se hvor meget det ændre lyden. Min erfaring med 6F2 rørerne er, at de begrænser lydkvaliteten.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 18 April 2009 kl. 18:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man skrotter den ekstra lytbank er der faktisk rimeligt med plads til et par gode lytter. Ellers må de op over dækket og forbindes med noget ekstra god kvadrat tråd, så handler det bare om en god mekanisk fastgørelse.
Har kikket lidt på priser, der er helt sikkert en god grund til at der er brugt seriekobling her. Men tænk, at den fra start kun var sat op med 2 x 470 uF. Der har ikke være mange muskler at spille med.
Må se at får lavet up-to-date diagrammer og måske det kunne være spændende at summere op på tråden?
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
Sendt: 18 April 2009 kl. 19:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er korrekt der ikke skal meget til at få en P.P forstærker brumfri pga. udbalancering, men den har dynamisk strøm-træk...så for at holde spændingen stabil ved kraftige udladninger og dermed sikre den kan 'holde ' effekten samt undgå spændings-variationer slå igennem til indgangs-trinnet bør der ikke spares på capaciteten.
Det hele trækker jo på samme hammel i denne. Bare nogle strøtanker fra en'klog kone'
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 18 April 2009 kl. 19:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halløj Granberg Kloge koner, ha ha! Må vi være her begge to! Jeg har lige været i Løkken en uge, men på mandag forventer jeg at Elfa har en fin én af slagsen klar. Den skulle lige hentes hjem fra "hovedsædet". Samtidig skal jeg have nogle modstande, en lidt bredere spids til Weller'eren osv. Samtidigt skal jeg hente Polo'en hos mekanikeren, den tabte lige forhjulet i fredags... det ser pænt sjusket ud skal jeg lige hilse og sige  Men så skal der eller skrues lidt, skal også prøve om jeg kan få forforstærkeren og pickuppen til at arbejde bedre sammen. Er super spændt på at høre om de nye rør der, jeg har også selv luret lidt på de Electro Harmonix'ere.
|
Til top |
|
|
erlingt Forum Bruger

|
Sendt: 18 April 2009 kl. 21:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Søren Jensen skrev:
@erlingt: Hvem der end har visket dig i øresneglen, kan jeg kun være enig med, at JJ ikke
fungerer specielt godt i Dynavoxen. Det har bedre oplysning og bedre defineret bas end kineserrøret, men i mit anlæg
bliver mellemtonen for skinger med JJ. Jeg har bedre erfaring med EL34 fra EI. Prøv EH røret og lad os høre hvordan det
fungerer. Prisen kan du ikke klage over. Det må være ca. halve af, hvad du skal betale her i DK.
Nu skiver du ikke hvilke EFC82 rør det drejer sig om, men prøv for sjov at udskifte indgangsrørerne før udgangsrørerne
og se hvor meget det ændre lyden. Min erfaring med 6F2 rørerne er, at de begrænser lydkvaliteten. |
|
|
Jeg kunne lige finde nogle EI EL34 til 14€ så det er ikke meget dyre end JJ eller EH; men de er unmatched, men når man i
Dynavox'en alligevel stiller bias på de enkelte rør, betyder det vel ikke så meget om de er matched eller ej?
Jeg ved ikke hvem der har produceret ECF82'erne, de står bare nævnt som NOS. Ved lidt søgning på rør, synes jeg egentligt
at netop ECF82 er svære at finde.
|
Til top |
|
|
erlingt Forum Bruger

|
Sendt: 18 April 2009 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er i hvert fald ganske svært for en novice udi rør teknologien, helt at gennemskue hvor man skal gribe an først. Ved
læsning af tråden og andre kilder, er der både forslag om større lytter i strømforsyningen, nye rør, drosselspoler i
forsyningen, udskiftning af kondensatorer osv osv.
Så der er jo nok ikke andet at gøre, end prøve de enkelte forslag af, og så hører hvordan det opleves. Og så starte fra den
ende, hvor omkostningerne er til at overskue. Indtil nu har jeg holdt mig til den ganske gratis ende, med tilpasning af bias
strømmen, og det er da en indstilling, så kan fuldstændigt ændre forstærkerens lydbillede.
Men sjovt er det, så lad endeligt de "kloge koner" komme med ideer og forslag. så kan vi "drengerøve" jo gøre vores egne
valg og erfaringer, så vi på et tidspunkt kan rykke op i "kloge kone" klassen
__________________ "What this country needs is a good 5 watt amplifier!" (Paul Klipsch)
|
Til top |
|
|