| Forfatter |
|
Offcourse_dk26 Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1752
|
| Sendt: 11 August 2008 kl. 19:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja. Jeg er faktisk ved at være der, hvor stor set alting skal skiftes for at nå et højere niveau samlet set. Og det spiller bedre end så meget andet jeg har hørt - så jeg ved også at det bliver dyrt! Tænker her på b&W800-serien, eller noget separat effekt-forstæker til kanalerne.. eller en sub til 13K (SVS). Derfor har jeg valgt at næste "ønske" nok er på billedsiden, hvor en projektor og et 90-100" lærred kunne gøre underværker   Eller en 60" pio Plasma..  Tak for konstruktiv kritik og tilgang til emnet. Mvh. offcourse
__________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
| Til top |
|
| |
Drescott Forum Bruger

Bruger siden: 24 Februar 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 75
|
| Sendt: 11 August 2008 kl. 19:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har siddet og leget med de nye tal her til aften, og nu spiller det sgu rent ud sagt bas! Kan meget bedre få det til at passe nu  Jeg har faktisk kun ét spørgsmål mere (nu burde der heller ikke komme flere  ) - hvad betyder det her?:  Skal jeg sige ja el. nej til det? (det kommer lige efter jeg har valgt den fil med data jeg vil importere) Ellers så er jeg sgu ved at være klar til onsdag når "dyret" kommer på plads!  Mange tak for hjælpen indtil videre
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 August 2008 kl. 00:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den spørger om du har inputtet kompenserede tal - dvs. tal som er korrigerede via c-vægtning ifht. a-vægtning. A-vægtning er det som der "TEKNISK MÅLES" hvorimod C-vægtning er det "ØRET HØRER". Her er en kurve for c-vægtningen - øret "klinger af" ifht. at kunne opfange lyde under ca. 20 hz i dybden, og over 10.000 Hz. i højden.  jeg måler med c-vægtning, da det er her jeg har brug for det er lineært - for mit øre. Forskellen er nu ikke voldsom indenfor det område jeg har målt i. Den standard-indstilling der bruges til kalibrering af fx. kanal-niveau i et surround-setup er: C-weigh. (Det erjo øret der skal høre, ikke en mikrofon) Slow response (Viser et "kort-tids-gennemsnit" over lydtrykket, istedet for ultrakor-tids peaks. giver et mere stabilt udtryk for lydtrykket generelt. 75 dB (Thx og Dolby refference level ligger på 105 dB med peaks i sub på op til 115 dB. Standarden for surround-receivers er derfor at sende test-toner ud ved 75 dB, som ligger 30dB undeunder det overhead der er brug for. Alle (næsten) receivers føler denne norm. link: Dolby Reference Level is defined as 105 dB PEAKS at the listening
position. The LFE can be 115 dB (most receivers now add the +10 dB
automatically although some allow you to set it).
The level of the test tone you use determines what level you should
shoot for on the SPL meter. All receiver's internal test tones are at
-30 dB (it's a THX requirement and they all use it, whether the unit is
THX certified or not). Thus, if you want Dolby Reference Level you want
the SPL meter to read 75 dB (75+30=105).
Håber det var brugbart svar.
Mvh. Offcourse
|
| Til top |
|
| |
Drescott Forum Bruger

|
| Sendt: 12 August 2008 kl. 08:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK, så jeg trykker "no" idét excel arket selv har de c-weight kompensationer indkodet 
...Nu venter jeg bare i spænding på i morgen!!!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 August 2008 kl. 12:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja og nej.. Den spørger om den skal kompensere for, at der er optaget med c-vægtning. Det er der... men spørgsmålet er, om man vil rette til efter en frekvens-lineær gengivelse, eller efter en "lytte-lineær" gengivelse. Jeg tror faktisk det er her man kan opleve, at højtalere der måler godt, godt kan lyde skidt.. Øret er altså bare ikke lineært - jvf. c-vægtnings-kuven for ørets følsomhed ovenfor. Jeg har valgt ikke at kompensere for, at jeg har målt med c-vægtning. har dog ikke prøvet at se hvor stor forskellen er på de 2 resultater - men det kan da være man skal prøve at lave 2 grafer og se hvor meget det rykker!? Glæder mig til at høre på dine erfaringer med måleriet. Husk at lyttelidt uden også - så man ved hvad man havde som udgangspunkt inden kompenseringen... så ved man om det er noget der er pengene værd.. (se evt. Ingeniørens indlæg tidl. i denne tråd (s.12-14 stykker) hvor han skriver om hans erfaringer med ikke-justeret bas... han gik hurtigt tilbage til Behringeren igen  Mvh. Offcourse
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 14 August 2008 kl. 12:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
  Mit tv er ikke færdigt endnu.. Nu er der bestilt et nyt SSB-board til det.. hvad mon det er? Der var problemer med HDMI.stikket og lyden ud via digitalt koax - det lavede udfald til receiveren i korte "stille perioder" på mske 1 sekund, mens ht-lyden fra tvét kørte videre  Håber det hele kan rettes ved des SSB board. mvh. Offcourse
|
| Til top |
|
| |
Drescott Forum Bruger

|
| Sendt: 14 August 2008 kl. 12:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er du sikker på at "Ølgiganten" selv ved hvad det er? 
Fik hentet SWA 15'eren i går...og hold da op den er stor - MEGET større end hvad jeg selv troede 
Skal prøve og lave de første målinger i aften, hvis jeg da kan få det hele til at gå op i en større enhed Glæder mig sgu til at se hvor skidt det højest sandsynligt står til! 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 14 August 2008 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men du vil garanteret oleve masser af bund alligevel - men når den er der "hele vejen" vil du opleve monster-bas.. glæd dig.
Og ja - der er da et mindre hundehus til den sprøde 15".
Offcourse
|
| Til top |
|
| |
Drescott Forum Bruger

|
| Sendt: 15 August 2008 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 August 2008 kl. 21:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når du skriver receiver-volumen - hvad mener du så?
At du måler 75 dB ved en given frekvens? Man kan sige, at det stykke på din kurve det er mest "lineært" bør du tilstræbe er 75. Det kan jo være du opnår 78-79 dB grundet den rettelse der laves i regnearket - der korrigeres jo lidt, måske de 3-4 dB du oplever.
Hvilken volumen stpd receiveren på? -15dB? -30dB ? (Mener at THX-receivere måler deres autosetup ved 75dB, som modsvarer -30dB på receiverens volumen, da reference-niveauet er sat til 105dB.)
Derfor - brug bare tallene, det er ikke så væsentligt om du er lineær ved 73 eller 79 dB - bare det er lineært, så hæver du jo / eller auto-setuppet i receiveren - niveauet til det passer med resten af højtalerne bagefter.
[EDIT] Du har et par peaks du kan dæmpe vewd 25, 38 og 72 Hz ca..
Og et par huller ved 42-55 Hz og igen ved 80. Det kan gaines lidt.
Så måske kan du dæmpe 3 x og booste 2 gange ? (Måske 2 boost-filtre ved 42 og 55 Hz?)
Ellers fint - og godt med i dybden selv under 20 Hz.
Mvh. Offcourse __________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
| Til top |
|
| |
Drescott Forum Bruger

|
| Sendt: 15 August 2008 kl. 21:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der stod bare at man skulle sætte RS på 70 ved 50 hz, og så justere volumen på receiveren, så den målte 75 db...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 August 2008 kl. 21:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lyder også fornuftigt - og dine målinger er fine og helt brugbare.
Kurven vil ikke ændre sig væsentligt selv om du skruer 5 dB op eller ned.
Dog har du et hul lige hvor du rammer 50 Hz.. så du kan overveje at dæmpe det hele omkring hullet, eller booste i hullet, og dæmpe lidt mindre omkring.
Og så skruer du bare op på subben bagefter, så receiverens niveau stadig er lavt, så der er headroom ifht. behringeren og evnen til at skrue op!..
[EDIT) Prøv at lave et par hurtige filtre hvor du dæmper omkring 25 og 38 Hz - rimeligt kraftigt.. måske 10dB begge steder, og ret bredt så du jævner de peaks.
Så får du bedre indtryk af hvor du er mest lineær.. og så gå ud fra det! som 75dB målested.
edit2: Lige nu ser 70 Hz ud som et godt mellem-sted at sigte efter for niveauet for resten - dvs. dæmp derned omkring, og hæv derop til.. det ser ud til at ligge ca. midt imellem top og bund, så derfor vbille jeg sætte 75dB ved 70 Hz.. og så lave filtre og teste igen.. og igen..
God aften/ weekend
Offcourse __________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
| Til top |
|
| |
Drescott Forum Bruger

|
| Sendt: 15 August 2008 kl. 21:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Må indrømme at jeg også er godt tilfreds indtil videre.
Jeg går igang med lidt REQW nu bare for sjov skyld, og så må jeg se hvordan nye måling bliver i morgen - hvad der skal rettes til osv. 
Jeg vender stærkt tilbage 
Det kan ikke siges nok gange: Mange tak for hjælpen! 
/Dres
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 August 2008 kl. 21:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Glæder mig til at se hvordan du "kommer i land" Drescott - det er det hele værd!
Mvh.Offcourse __________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
| Til top |
|
| |
Drescott Forum Bruger

|
| Sendt: 15 August 2008 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så har jeg leget lidt med REQW  Jeg er ikke verdensmester endnu, men er kommet frem til det her:   Har prøvet at lave en lille house-curve til sidst  Jeg arbejder videre i morgen! /dres
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 August 2008 kl. 07:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser meget fint ud -. er faktisk indenfor +/- 3dB af den ønskede kurve. Prøv de filtre, og mål dem efter "in real life".
Måske ville jeg lave filter 2 lidt bredere (måske en 4-5 stykker) og evt. 1-2 hz ned i frekvens for bedre at ramme "toppen".
Og evt. rykke filter 1 lidt op i hz ( måske til 28 Hz).
Ved ikke om det bliver bedre.. men måske?
Mvh. Offcourse
|
| Til top |
|
| |
Drescott Forum Bruger

|
| Sendt: 16 August 2008 kl. 17:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK! Har siddet og leget lidt nu, og det her er hvad jeg er kommet frem til:  Må indrømme at jeg er meget tilfreds! Den er ikke helt lige, men det er sgu godt nok til mig  /dres [EDIT] Har været nødsaget til at skrue sub-volumen ned til -6 på receiveren ellers bliver det simpelthen alt for overdrevet  Det er vildt så stor en forskel det gør! Jeg er en glad mand!!!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 August 2008 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillykke..
Ser super fedt ud - og dit rum tillader åbentbart at den går lidt dybere hos dig .
misundelse herfra! 
Du er jo "lineær +/-5 fra 18-80 Hz.. virkeligt imponerende.
Den sidste graf går jeg ud fra er responsen i dit rum.
Kunne du ikke virkeligt høre forskel, da du fik dæmpet toppende, og hævet hullet!
Har du lavet en ny auto-setup på receiveren, eller "bare" selv tilpasset volumen via testtonerne manuel?
Endnu engang - ser bare super super flot ud.
Ja ja - de "gamle Dalier" kan virkeligt endnu, og dem der siger der ikke er slam og bund i dem må have hørt dem i et talt, eller et eller andet har været opsat forkert.
Med lidt "rettidig omhu" spiller de jo fantastisk. 
God weekend-- er til høstfest - ligesom idag - også det meste af i morgen.. men kigger forbi forummet i mine "pauser".
Mvh. Offcourse
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
| Sendt: 17 August 2008 kl. 00:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har først set din tråd nu. Fedt med sofa-sjakers.
Offcourse_dk26 skrev:
|
Det kan jeg ikke leve op til - slet ikke med kone, 2 børn, 2 hunde, 1 kat og 1 hest...

|
|
|
...men ikke længere nogen Zebra.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 17 August 2008 kl. 01:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
   Nrik.. Nej, den måtte på væggen!!!!   Tja - vi synes det var synd at træde på den - så den røg på væggen. Der hænger den sådan set OK lige nu, selv om konen pønser på at hænge den et andet sted.. eller holde pause fra den! Nå - men det får hun lov at rode med, så længe der er plads til en sub og resten af setuppet. God weekend. Offcourse
|
| Til top |
|
| |