Emne: StueBio 7.1 - biamp B&W 803s2, 106"lærred ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Drescott Forum Bruger

Bruger siden: 24 Februar 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 75
|
| Sendt: 06 August 2008 kl. 22:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak for hjælpen indtil videre Offcourse  Har lige åbnet pakken med min nye fine Behringer, og min første tanke var: "Niiice!  " - min næste:" Hvad fanden har jeg nu rodet mig ud i   " Jeg er begyndt at rode med Room EQ Wizard, og det næste spørgsmål er allerede opstået - hvordan indfører jeg mine data fra excelarket og over i dette program? Så vidt jeg selv kan se går jeg ind i "file" => "Import measurement", men gemmer excelarket selv de data i et format som Room EQ kan læse? Er også begyndt at kigge i Behringer manualen (som også er på dansk  ), og her faldt jeg også i nogen huller: 1: Hvis RS SPL måler med 1/12 oktav og preset 4 på behringeren er sat til 1/3 oktav vil det så ikke give nogen uoverenstemmelser der skal rettes til? (Jeg har NADA forstand på det oktav noget der, så hvis jeg er helt galt på er det bare min uvidenhed!) 2: Jeg kan ikke forstå hvorfor jeg skal bruge preset 4 da det står oplyst som stereo (couple), og jeg bruger jo kun 1 SW!??! Jeg sover elendigt i nat...alt det oktav, preset og room eq gør mig helt
|
| Til top |
|
| |
Offcourse_dk26 Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1752
|
| Sendt: 07 August 2008 kl. 00:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmm..
Det med preset er ikke noget du skal bruge. På min er det filter 5 der er forud-defineret som et parametrisk EQ-filter - men det er kun lidt lettere end at vælge et af de andre, da det er sat til dette fra starten, ikke andet. Du bruger ikke de 1//3 oktav til noget som sådan - du inputter jo dine egne filtre. Og alle filter-numre kan defineres som et Par.EQ-filter.
for at få en fil med indput-data til REQW skal du markere de korrigerede data (kolonnen) i regnearket. Dem gemmer du så som en txt.fil i notepad eller noget. Så skal du sørge for at de er i rette format. Dvs. om der skal komaer imellem frekvens og Db-taller eller mellemrum..
exks.vis
22, 76 25, 79,3 etc. dernedaf..
(som i 22 Hz var der 76 dB, ved 25 Hz var der 79,3dB)
Slå evt op i hjælpen i REQW for at se formateringen/måden tallene skal stå på. Det kan godt være du ska hånd-tilrette tallenes format / mellemrum / pdeling - men det er jo kun 1 gang - reten tager udg.pkt. i de originale data - som filtrene herefter korrigerer)
Så importerer du tallene i REQW, og kan så se en fin graf Du kan nu placere filtre. Et filter = en kompensering af frekvenskurven = det vi vil opnå.
Frekvensen på filteret er "midten" af korrektionen - der hvor den starter, og udbreder sin ændring til begge sider.
Width er den bredde (eks.vis 1/3 oktav, eller meget smalt filter er måske kun 1/12 oktav.. det iger noget om hvorm ange Hz. i "bredden" filteret korrigerer.) Jo bredere filteret er, jo større område ændres - og jo mere strøm kræver et gain..
Gain siger noget om - om du ægger energi til (+) eller trækker fra. Du kan altså hæve eller sænke frekvenskurven ved at trække dB til eller fra. Hvis der er en top på 5 dB som strækker sig fra måske 26-36 Hz, laver du et filter midt i "toppen (lige midt imellem er her 31Hz.) Så dæper du med -5dB og ser om det passer Det komer lidt an på hvor stejl toppene og dalene er. Jo stejlere top/dal, jo smallere filter skal der til at "DÆKKE BREDDEN" - DVS. MINDRE ANDEL AF EN OKTAV.
start-frekvens, bredde og gain - så har du defineret en fin korrektion.
Ved at lave de parametre (Heraf navnet parametrisk Equalizer) kan du definere meget præcist, hvorimod de typiske grafiske equalizere har fast bredde og frekvens på filtrene, og man kan kun sætte gain. Det er ikke nært så godt som en paraetrisk EQ.
Du kan definere de forskellige filtre (Hvert filter kan have op til 12 under-filtre defineret - jeg bruger kún de 5 heraf på filter 5)
Du bruger ét filter ad gangen (og i alt i det hele taget). (Og de herunder definerede del-filtre som beskrevet ovenfor) Hver filter kan defineres som Left, Right eller Stereo. Hvis du inputter i Left, sætter du filteret (fx. 4) til Left. Så bruger du godt nok ikke right-delen, men der er jo heller ikke hverken input eller output at korrigere.
Ud fra dine rå data kan du nu lave et filter i REQW, inputte det manuelt i dit filter på Behringeren (Ex.vis filter 4 med ex.vis 5 definerede underfiltre, aktive på left-kanalen)
Håber det hjalp til nattesøvnen.
Mvh. Offcourse
__________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 August 2008 kl. 10:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er et eksempel på "rå-data" og nogle tidlige filtre jeg legede med for at rette op på rum-fejlene: Rå-data - de står i en lang kollonne på denne måde i tekst-fil, fx. DaliSWA.txt: 10.0, 73.3 10.6, 72.5 11.2, 73.7 11.9, 74.0 12.6, 75.2 13.3, 77.5 14.1, 79.8 15.0, 74.2 15.9, 74.5 16.8, 74.9 17.8, 74.3 18.9, 74.8 20.0, 75.2 21.2, 84.7 22.4, 91.2 23.8, 94.8 25.2, 95.9 26.7, 95.0 28.3, 94.6 30.0, 93.8 31.7, 93.5 33.6, 93.2 35.6, 93.7 37.8, 94.7 40.0, 96.3 42.4, 96.8 44.9, 92.1 47.6, 90.4 50.4, 85.3 53.4, 81.1 56.6, 82.0 59.9, 83.9 63.5, 87.3 67.3, 86.3 71.3, 79.1 75.5, 84.6 80.0, 93.5 84.8, 98.6 89.8, 99.9 95.1, 97.3 100.8, 92.8 Det er så mit lytterums frekvens-respons ved hhv. en frekvens i Hz, og et lydtryk i dB, adskilt af et komma og et mellemrum. Ser således ud på en graf fra regnearket (Lsound.nu excell-arket!)  jeg har målt ved "for højt niveau" i dette tilfælde, men det var for at se om lydtrykket fulgte med op i niveau, og om kurven lignede. Jeg hører oftest film med mere end 75dB, som er den ordinære måle-højde på div. måle/kalibrerings-DVDér og i receivernes test-toner. Og JA - SWA-15 følger med - kurverne ligner hinanden ved både 95dB og 75dB - hvilket siger noget om mdenne subs overrskud. Min gamle B&W stoppede omkring hhv. 30 Hz og 80dB - så den var svageste led. Det er Dalién ikke længere...  her er et eksempel på filtre der korrigerer (også en txt-fil) Filter Settings file Room EQ V3,29 Dated: 2008-06-25 13:53:06 Notes:Filtre til BFD - vs. SWA15 knigge 25-06-08 Equaliser: DSP1124P Sub Cutoff 80Hz Target level: 94,4dB ( Igen her - for højt - men sjovt :-)Filter 1: ON PA Fc 90,0Hz Gain -10,0dB BW/60 9,0 Filter 2: ON PA Fc 42,0Hz Gain -5,0dB BW/60 6,0 Filter 3: ON PA Fc 25,0Hz Gain -2,0dB BW/60 5,0 Filter 4: ON PA Fc 20,0Hz Gain 5,0dB BW/60 4,0 Filter 5: ON PA Fc 33,2Hz Gain 1,0dB BW/60 12,0 Filter 6: ON PA Fc 53,9Hz Gain 7,0dB BW/60 7,0 Filter 7: ON PA Fc 58,4Hz Gain 2,0dB BW/60 6,0 Filter 8: ON PA Fc 73,2Hz Gain 6,0dB BW/60 7,0 Filter 9: ON PA Fc 71,5Hz Gain 6,0dB BW/60 4,0 Filter 10: ON PA Fc 65,6Hz Gain -3,0dB BW/60 5,0 Filter 11: ON PA Fc 83,0Hz Gain -5,0dB BW/60 6,0 Filter 12: ON PA Fc 44,5Hz Gain 2,0dB BW/60 5,0 Ser således ud i REQW-programmet: Lilla linie er foreslåede "house-curve"-med afrulning mod toppen. Rutshebanen i sort er rå-dataene målt uden korrektion. Den små-bølgede linie re den korrigerede respons efter de 12 (   ) filtre.  Det var inden jeg forsøgte at lave færre filtre, men tænkte jeg skulle indenfor ½dB..  Filter 1: Filternummer giver sig selv - det er så indenfor "hoved-filter" nummer 5 i mit tilfælde. On: Siger at dette delfilter er ektivt eller passivt - de kan slåes til og fra individuelt for testning etc. PA: Viser at det er et parametrisk EQ-filter FC: viser den start-frekvens korrektionen er tilknyttet som "midter-akse" for korrektionen. Gain: Siger om vi korrigerer med et plus eller minus i dB / styrke. BW/60: siger hvor bred båndbredden /Bandwidth er i 60-sinds-tyvendedele af en oktav. Filter 1: ON PA Fc 90,0Hz Gain -10,0dB BW/60 9,0 --- Forklaring: Et aktivt Parametrisk EQ-filter der er centreret ved 90 Hz, og trækker 10dB af signalet i 9/60 af en oktavs bredde. (et af de dæmpefiltre jeg har lagt ind for at få en afrulning af bassen i den "høje" ende for at lave den "house-curve" (Dvs. bevidst u-linearitet som lyder bedre end en hel flad respons) der passer mig. Jeg har endda lavet mindre afrulning end foreslået i REQW. Ville dog ikke have et hæv til sidst -derfor et sidste dæmpefilter omkring de 90Hz. Håber det hjalp. Om ikke andet kan du prøve at kopiere tallene ned i to filer, og se rå-data og korrektion - så leg med det, og få enfornemmelse af gain, bredde og start-frq. Så bliver det lettere at finpudse til sidst "live".. rummet er aldrig HELT som simuleringen, men man kommer de 80-90 % af vejen - dvs. meget bedre end uden (i mit tilfælde i hvert fald.) Jeg ville så bare gerne helt i land - men 1½ time og 6 forsøg er godt givet ud - og billigt sluppet. Så ja - nu er den måltre frq-respons i rummet dejlig som jeg vil have den:  Mvh. Offcourse
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 August 2008 kl. 11:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forresten Drescott - har du husket at købe adaptorer til LFE-signalkablet ? Det billigste er nogle MONO-RCA-til 6mm. Mono-Jack adaptorer, så kan du nøjes med sådan 2 adaptorer, og et ekstra stykke RCA Phono-stik sub kabel.. (kan klares for et par hundrede, eller mindre) Receiver LFE-out ---> RCA-phonokabel---> Adaptorstik ---> Behringer EQ ---> Adaptorstik ---> RCA Phono kabel ---> Sub Det er lidt lettere (og meget billigere) end at lodde et nyt kabel med de balancerede stik etc. der ellers er som input.. (Sådan nogle har jeg ikke på andet end Behringerén--desværre!) Dog må jeg sige, at HansJ har lavet et virkeligt fint kabel i super kvalitet.  som jeg låne-bruger lige pt. Har dog phono-jack-adaptorstikkene klar hvis det skal "hjem igen"! Mvh. Offcourse
|
| Til top |
|
| |
Drescott Forum Bruger

|
| Sendt: 07 August 2008 kl. 16:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øhhh det aner jeg ikke  Jeg fik dem her med i købet:  Tror da det er det jeg skal bruge  Kan ikke vente med at få min bye sub - bliver alt for fedt!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 August 2008 kl. 17:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen - det er jo netop RCA/Phono i den ene ende, og Jack 6mm.mono i den anden. Fedt kbelsæt må man sige. Og det ser ud til at det er færdig-loddet/termineret, så der ikke engang er adaptorled imellem. Lækkert. Du har faktisk "dobbelt op" - altså et stereo-sæt - selv om LFE-signalet er mono - Det kan du jo vælge om du vil sælge...!? - der er måske andre der mangler et sæt kunne jeg forestille mig!? Et kort og et langt sæt kunne du jo selv bruge, alt efte rhvor langt væk subben skal stå fra Behringeren, og om det korte er langt nok fra receiver til behringer.. Tillykke - ligner en god handel.  hvornår får du subben i hus? Hvis alt andet glipper.. køb en SVS..! de går dybt, men er store.. Men de var dyrere end min "lille" yngling Dali SWA15  Mvh. Offcourse
|
| Til top |
|
| |
Drescott Forum Bruger

|
| Sendt: 07 August 2008 kl. 17:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har faktisk købt det hele af Zulglub (rigtigt stavet?), som du selv linkede til i sin tid  Ja mon ikke der er nogen der mangler et sæt...kan være at der dukker endnu en Behringer fan op her i tråden, som kan få nytte af det evt.!?! Jeg skal forhåbenligt til Sjælland her i weekenden og besøge - ja du ved nok hvem allerede - ingeniøren, og kigge lidt på hans anden SWA 15  Jeg har faktisk lavet en ren copy-cat af dig
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 August 2008 kl. 19:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så håber jeg dit rum tillader dig at opnå lige så flotte resultater som jeg har nået - så bliver du en glad mand!!
Har du en tråd med resten af dit grej endnu?
Held og lykke med projektet Drescott- og hils ingeniøren.. og håb du kan se lidt film som demo i hans SUPER LÆKRE KÆLDER-BIO. (Mon det ender med SVS ultra i den ende så?) God weekend til jeg alle når den tid kommer
Mvh. Offcourse
|
| Til top |
|
| |
Drescott Forum Bruger

|
| Sendt: 09 August 2008 kl. 17:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Offcourse er de rå data de har skrevet inkl. den korrektionsfaktor som excelarket selv har "indkodet"? Sidder og leger lidt med dine data lige nu, og prøver at skabe de samme grafer som du har...det er ikke helt lykkes endnu  Har lige fået sendt SWA15 op til et familiemedlem i dag...og er lige blevet ringet op, at den er modtaget - OH YEAH!!! Tak ingeniøren
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 August 2008 kl. 00:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm. Kan jeg nu huske det.?! Grafen med den blå linie er fra excell-regnearkets graf-generator, og derfor inklusiv korrektionen - dvs. lidt større tal i de laveste frekvenser - da det er her der skal korrigeres for et lidt for lavt måletal. Dvs. de tal der er skrevet er nok ukorrigeret. Herudover viser REQW en lidt mere udglattet / jævn kurve, hvilket også kan ses af mine små billeder tidl. i tråden. (store versioner s.11 i tråden) Herudover har jeg vist i den sidste finpudsning brugt tal målt ved 75 dB istedet for 95dB som er dem jeg har lagt op. Der er måske en lille forskel - men du kan vist se kurver for hhv. 95 og 75 dB på s. 11-12 i tråden her.. den ved 95dB har en lille peak helt nede ved 15 Hz som ikke er med ved 75Hz da det ligge runder 60 dB so er minimum for min måler. Jeg kan ikke lige finde den fil/usb-key de andre ligger på - men kan lige prøve at kigge igen - (dog har jeg haft nedbrud på disken på min bærbare - og slkiftet denne til en større - måske er det røger ud der?!) Men du har da noget at "lege med" indtil du får målt på dit eget rum - og mon ikke du ved en 5-7 filtre kan opnå fine lege-prøve-resultater! Glædeligt at høre, at du snart får bunden lagt i dit system. Har du også en måler til at få styr på dit eget rum? Glæder mig til at høre om dit resultat.  Mvh. Offcourse
|
| Til top |
|
| |
Drescott Forum Bruger

|
| Sendt: 10 August 2008 kl. 11:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det er sgu helt sjovt at sidde og nørde med  Jeg har ikke en RS-måler, men skal forbi Århus på onsdag og hente min sub, og samtidig kører jeg forbi TC og køber en RS-måler  Glæder mig sgu til at komme igang! Men har en mistanke om at rummet her er elendigt til lyd
|
| Til top |
|
| |
Ingeniøren Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1258
|
| Sendt: 10 August 2008 kl. 11:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 August 2008 kl. 12:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Takker
|
| Til top |
|
| |
Drescott Forum Bruger

|
| Sendt: 10 August 2008 kl. 21:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Offcourse hvad er dine endelige filtre sat til? Freq, Gain & BW? Ligemeget hvad jeg gør kan jeg sgu ikke få den til at ligne din. Har selv prøvet at rette til, men den vil stadig ikke se pæn ud  Kan simpelthen ikke få den til at passe med de 5 filtre! Ellers så går det lystigt fremad med REQW her i stuen
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 August 2008 kl. 13:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har papir-udgaven derhjemme - men du skal regne med, at det aldrig er 100% som i virkeligheden, når man laver simuleringer. Derfor skulle der rettes lidt extra til. Fandt lige de data jeg brugte som udg.pkt, med 75dB som "mål-zone"! 16,8 50,0 17,8 51,0 18,9 52,0 20,0 54,0 21,2 64,0 22,4 72,0 23,8 73,8 25,2 75,2 26,7 74,7 28,3 75,0 30,0 75,0 31,7 75,1 33,6 76,5 35,6 77,5 37,8 78,9 40,0 80,2 42,4 81,9 44,9 81,6 47,6 80,6 50,4 76,2 53,4 71,1 56,6 66,0 59,9 58,0 63,5 59,9 67,3 64,8 71,3 65,2 75,5 64,5 80,0 64,6 84,8 65,2 89,8 71,2 95,1 73,5 100,8 72,1 Og her er vist de filtre jeg gik ud fra - og senere har rettet lidt til.  Så - det er aldrig helt til at få det til at ligne, men målingerne er såment ægte nok - og lyden ligeså. Hvis det er, kan jg se om jeg kan finde lappen med de exacte filtre - og så kunne det d være sjovt at se, hvordan de ser ud "på papiret" ifht. virkeligheden - det vil så sige noget om mit rum. Hvor længe går der før du får noget "nyt" Dali i huset Mvh. Offcourse..
|
| Til top |
|
| |
Drescott Forum Bruger

|
| Sendt: 11 August 2008 kl. 14:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK jeg prøver lige når jeg er hjemme igen så 
Det er specielt den sidste del - omkring de 80-100 hz - jeg ikke kan få til at passe. Den vil sgu ikke lave den house curve 
Der er Dali i huset onsdag aften, og håber så på at bruge det meste af torsdag aften på at måle til! Så omkring fredag eftermiddag skal jeg nok kunne smide mine reultater op (hvis ikke andet så i hvert fald de midlertidige).
Jeg har forresten studset over en enkelt ting: Hvordan ved jeg at jeg ikke "spiller" for højt under lydmålingerne? Altså dit target lvl er 75, og i den anden 94,4 (der hvor du gav den lidt mere gas )...er det bare udslaget på RS-måleren eller hvad?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 August 2008 kl. 14:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Drescott.. Hvis du laver et filter der er meget bredt, og som ligger meget højt, kan den afrulning dette giver lige "snige sig ind" på den sidste del af "house-curven"..
Mener at huske, at det er nogle nørder fra den guide jeg har lagt op tidligere, som skriver særskilt om house curves (link i Behringer-guiden). De laver et filter, som måske ligger ved 300 Hz, og er BREDT, og med stort "minus-gain" - og den sidste afrulning op til "normal-niveauet giver så den sænkninge som er bred og "langsom".
Men - læs evt. mere om det - link tilbage på forrige side mener jeg.
Jeg har vist lavet et filter 4 ved 97 Hz.. og peaket er lige ved 90.. så et lidt "senere" filter der rækker blødt tilbage kan/burde kunne gøre det.
MVH. Offcourse
|
| Til top |
|
| |
Claus_DK Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 610
|
| Sendt: 11 August 2008 kl. 15:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan er din system response til og med 200 hz?
Du har ikke problemer med headroom med 2 x 8 db boost i stort set samme frekvensområde?
En sidste ting, har du prøvet at lave målinger + - 1 meter fra sweetspot?
Men ok det er godtnok et stort suckout du har 50 ~ 70 hz (lidt svært at se tallene på billederne)
Har du prøvet, som jeg forslog tidligere, ret og slet at lytte til responsen mens du kører op og ned i frekvens med tonegeneratoren? Anyways, skal ikke argumentere imod succes, men jeg blev selv lidt overrasket over at jeg oplevede den "lyttede" værdi lidt anderledes end den målte. Bruger desværre også kun en radioshack SPL - gad godt have en bedre måler. __________________
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 August 2008 kl. 15:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har prøvet med et sweep - og det lyder faktisk fint og "lineært".. dog er det meget svært at vurdere, da det bliver en anden "oplevelse" under ungefär 30Hz. Dog sker der ting og sager med mit rums eigen-modes. Hvis jeg læner mig ½ meter frem og sidder forud-lænet på kanten af sofaen, svinder bassen markant. Men i sofaen er den heldigvis fin. Har hørt en del film-scener HØJT - og savner ikke dynamik og headroom - på trods af 8dB gain i mit "hul".  Offcourse
|
| Til top |
|
| |
Claus_DK Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 610
|
| Sendt: 11 August 2008 kl. 18:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ah ok. Man kan blive ved med at tweake hehe, vigtigste er, at du synes det spiller som det skal jo :)
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|