Forfatter |
|
Claus_DK Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 610
|
Sendt: 23 Juni 2008 kl. 12:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boostet kan hjælpe en smule men ifølge dine målinger er der total suckout så 3db boost vil intet hjælpe. Prøv evt. at måle i hver side af sofaen og så om der er dips der også?
Jeg ville prøve 80hz crossover først og evt flytte subben helt ind mod sofaen og se hvad der så sker :=)
|
Offcourse_dk26 Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1752
|
Sendt: 23 Juni 2008 kl. 12:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Må hjem og flytte rundt. Evt. en anden placering af subben... Måske pegende mod sofaen fra bagvæggen, lige til højre for venstre front?
Offcourse
__________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 23 Juni 2008 kl. 17:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har lige taget en ny måling med lidt højere dB... hjalp ikke meget - og nu med 80 Hz. delefrekvens..  Ser stadig ud som om jeg har et "hul" omkring de 50-60 Hz. Øv..
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 24 Juni 2008 kl. 10:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige et par snapshots mere.. snit - det hvide snit på en pap-HTér:   Og vupti.....  Her er et par shots af min sub - jeg er bare så glad for den - der er kæmpe forskel i oplevelsen af film etc. Hele bunden er rykket ned i kælderen nu   Bemærk den store sprøde 15" enhed. Utroligt så hurtig subben egentlig er med den store membran. Det er også bevist på Frq.-kurven at den går effektiv ned til omkring 23Hz, men stadig lumrer med helt ned til 10 Hz.. her var min gamle B&W slet ikke i stand til noget som helst.  Alt for nu. Jeg får ikke lov at flytte ret meget rundt på subben pt. --- WAF WAF  . Men kan det være fordi den spiller ned mod den ende af stuen hvor der er en bogreol fra gulv til loft FYLDT med bøger, og som står ca. 5 cm. fra bagvæggen også.. det kan være at netop denne kombination er en basfælde af rang omkring de 55 Hz...?? Har forresten testet med nuværende indstilling af subben - som ikke er "varm" ifht. dB-løft - og i området 20-50Hz spiller den konsekvent over 100dB - altså ud over måleskemaet... Juhuu.. Mvh. Offcourse
|
Til top |
|
|
Hans J Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2285
|
Sendt: 24 Juni 2008 kl. 10:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan laver du de målinger, jeg ville gerne have målt min IB, men gider ikke kaste en forume efter måleudstyr.
btw: Tillykke med den fine SUB, den giver åbenbart et fint løft  __________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
HD-DVD: Fordi livet er for kort til regionskoder
PS3 fordi Bluray 24fps og HD-lyd er nice
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 24 Juni 2008 kl. 11:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hans J skrev:
Hvordan laver du de målinger, jeg ville gerne have målt min IB, men gider ikke kaste en forume efter måleudstyr.
Har købt en Radio Shack Analog dB-måler hos Audio Butikken (klik her.) Koster knap 500,-. Den er uundværlig i den "daglige" tweak af egen og andres systemer. Bruger min rimeligt ofte synes jeg.
Hvis du så efterflg. går på SVS-hjemmesiden eller smider mig en PB kan jeg maile det korrektions-excell-regneark der er decideret lavet til denne måler, så den korrigerer for måle-afvigelsen ved forsk. Hz. Det er også herfra den selv laver grafen jeg har sat ind. Der erogså en fil med alle lyd-filerne fra 10Hz. til 100 Hz. i små bitte trin..
btw: Tillykke med den fine SUB, den giver åbenbart et fint løft  Takker 
|
|
|
|
Til top |
|
|
Hans J Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2285
|
Sendt: 24 Juni 2008 kl. 11:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm, kunne være man skulle kaste lidt penge efter sådan en, men er sgu lidt nærrig hvad sådan noget angår .
Hvis du vil kan du forøvrigt låne min Behringer DSP1100P, det kan være du kan fedte lidt rundt og se om den kan udligne din frekvensgang. __________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
HD-DVD: Fordi livet er for kort til regionskoder
PS3 fordi Bluray 24fps og HD-lyd er nice
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 24 Juni 2008 kl. 11:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uhh. lyder spændende. Smider lige en PB - kan være du skal låne min lydtryksmåler så!!  Offcourse
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 25 Juni 2008 kl. 14:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg håber, at når jeg får lånt og leget lidt med HansJ´s Behringer FBD SPD/EQ så kan jeg få en flot flad / korrekt frekvenskurve. har leget lidt med ROOM EQ Wizard-programmet. Her kan man med de korrigerede Frq-målinger fra RadioShack dB måleren simulere hvad en EQ´ing af LFE-signalet vil / kan /forhåbentligt betyder for mit sub-frekvens-område:  Den meget bølgende mørke-lilla kurve kender vi - det er min nuværende frekvens-kurve. Via 12 specifikke EQ-filtre kodet ind i en Behringer Feeedback Destroyers parametriske Equalizer burde man, iflg. Room EQ Wizard kunne komme frem til den lyse lilla frekvensgang. Den Blå streg er den ønskværdige / Optimale frekvensgang. Jeg håber det kommer til at passe i virkeligheden. Mit største gain har jeg forsøgt at holde moderat, men det er alligevel på +8dB det værste sted. Herudover har jeg et par steder med et loss på -9dB for at få så ret en kurve som muligt jvf. det optimale. Nu må vi se hvad virkeligheden siger - og om forstærkeren i subben kan følge med uden at klippe.... Please Please... Venter spændt til på Torsdag. EQ-dag, og konen er til møde om aftenen så vidt jeg er orienteret..  (  ) mvh. Offcourse ( PS... har også lavet en "super-kurve - men der er jeg oppe på plus 9dB et sted.. hvilket skulle betyde 90 gange mere power krævet i det område... UPS.... er nok lige lidt rigeligt (selv om der efter sigende er mulighed for 1000W peak, skal man nok ikke regne med at kunne bruge det "i længden" fra power-ampen fra Dali. Den er dog på papiret stærkere end den der nu sidder i den nye S1.5 model af DaliSubs på 15"...) Men kurven ser super fint ud.  Nogen der har erfaringer med hvor meget man kan tillade sig at booste signalet med en EQ? Er plus 8dB også for meget? (Kurve1)?
|
Til top |
|
|
Claus_DK Forum Bruger

|
Sendt: 26 Juni 2008 kl. 18:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa.
Jeg tvivler kraftigt på at du kan hæve de dips du har i området 55hz og igen ved 72hz.
Boosts over 3db er ikke tilrådeligt. Du spiser headroom til (ofte) ingen verdens nytte fordi det er de stående bølger i rummet som skaber de dips. + - 3 db i din frekvensgang er RIGTIG godt.
Jeg har personligt løst mine peak/dip problemer kun ved brug af 3 filtre. Ovre på radioshack forummet er der en lang tråd omkring "over EQing" som er ret spændende, den inspiredede mig til at benytte færre filtre og resultatet i min egen stue er blevet rigtig godt. Kort sagt kan man ved brug af mange filtre ende ud i at EQ sin EQ kan man sige.
Har du prøvet at måle med REW i forskellige positioner? fx i hver sin ende af din sofa/lytteposition?
Et dip et sted kan være et peak et andet sted.
Tror du skal sænke dit target level, 94db når man måler er meget! Kan du ikke også sætte "graf vindue" til 0-200hz og ikke kun 100? Vil gerne lige se respons til og med 200hz.
Er der faseindstilling på subben?
Sidste ting, har du prøvet at lege med tonegeneratoren i REW? Prøv for sjov at køre den op og ned mellem 20 og 150hz og LYT med dine ører - du vil kunne høre peaks og dips meget nøjagtigt og dermed afgøre om dine dips er meget markante. Det giver dig en virkelig fornemmelse for frekvensgangen fremfor en kurve.
|

|
Sendt: 27 Juni 2008 kl. 10:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Claus_DK - tak for indsparket.  Har ikke leget med det endnu, da der var for travlt igår i det lille hjem.. Vil have god tid senere idag - konen er lærer, og holder afslutningsfest i dag / aften. Juhuu. Kan være jeg skal se om jeg kan få den bærbare koblet på anlægget, så jeg kan lave noget auto-EQ noget. Og Hans J - tak fordi du kunne komme forbi med din Behringer. Glæder mig til at teste den i mit setup.  Mvh. Offcourse
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 27 Juni 2008 kl. 15:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har leget med Behringeren: Nu ser det fantastisk meget bedre ud - WOW WOW..       Before - After: 
After Behringer:  Og det kun med 5 filtre. og med maks boost på 8dB. 2 filtre booster i hullerne, 3 filtre trækker fr på toppene. Grunden til det bratte fald under 16 Hz er, at mit dB måle-meter ikke kan måle så lavt - gik efter 80 dB som baseline - hvorimod den øverste måling lå væsentligt højere. Der er altså stadig en minimal respons dernede, bare ikke målbar med mit udstyr uden at skrue godt op... Mega super dejligt. Tak for låne-muligheden Hans_J. Jeg passer godt på den.  Det lyder meget mere fast nu - ingen "booum"-toppe eller døde dale. Alt i alt skal jeg vist på udkig efter en Behringer. Har også husket at lave en ny auto-setup af systemet, da level og afstand på subben skulle justeres. Det ene ms. det tager at lave EQ giver en øget "afstand" til subben på 1 fod / 30 cm. Og kan kun sige, at med udgangspunt i mine oprindelige målinger med RadioShack dB-måleren, og efter en tur i Room EQ Wizard spiller det. Med udgangspunkt i den "house curve" (Dvs. let faldende output opad i frq.) som jeg har tilrettet efter, og med søgen efter et minimum af filtre - åede jeg ned på 5 filtre, som til sammen rettede kalorius ud inden for 3 dB. uden RoomEQ Wizard havde det taget LAANG tid - nu rettede jeg blot til 6 gange, mellem-målte de berørte områder, og på 1-1½ time har jeg fået ovenstående resultat. HURRAH. Det der tager tid er at spille lyd-filerne, notere det målte ind i regnearket, og videre til næste frekvens etc. Har dem godt nok som MP3 via mit tv´s afspiller - men det tager stadig tid.. Dog gik det alt i alt jo pænt hurtigt ifht. frygtet. Blev så glad at jeg lige snuppede et snapshot af mine remotes og dB-måleren.:  Sony PS3 (Bluetooth) - Pioneer receiver - Phillips TV / Multi (HD-Sat, dvd/cd, VCR) Mvh. Offcourse
|
Til top |
|
|
Claus_DK Forum Bruger

|
Sendt: 27 Juni 2008 kl. 18:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fedt! Ja REW er super fantastisk i forhold til at lave manuelle målinger!!!
Godt gået med kun 5 filtre.
Du kan trykke på "IN" eller "OUT" øverst til højre mener jeg det er på BFD'eren og dermed køre i bypass mode - gør du det kan du teste med og uden EQ, gerne på et stykke musik. Dermed er forskellen utrolig nem at spore og i mit eget setup er det vitterligt som nat og dag - virkelig! Uden EQ lever min sub nærmest sit eget liv men med EQen på spiller det som det skal!
Har subben fasemuligheder? ellers kan du faktisk lege med fasen via din reciever og ændre afstanden. Det kan tage lang tid dog og kan være svært at høre og måle ændringerne men kan være besværet værd. Man kan tweake i uendelighed, men det er jo også det som gør det sjovt.
Jeg vil stadig anbefale at acceptere et par db dip og kun booste 3 db på dine dips.
Har du målt i begge ender af lyttepositionen? Du vil måske blive overrasket over at målingerne kan ændre sig dramatisk bare ved +- 1 meter!
Jeg har forsøgt at have nogenlunde ens frekvensrespons i bassen i hele vores sofa, altså et område på ca 3m2 godt og vel. Det betyder kompromis dog men i dagligdagen er det rart i vores tilfælde at kunne flytte sig rundt i sofaen uden det pludselig lyder mærkeligt.
Anyways, kanon at du er kommet i mål med det og har væsentlig bedre sublyd! __________________
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 27 Juni 2008 kl. 22:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Claus_DK skrev:
Fedt! Ja REW er super fantastisk i forhold til at lave manuelle målinger!!!
Godt gået med kun 5 filtre.
Takker -startede jo med 12 filtre.. men læste så om den degradering af lyden det medfører med for mange filtre.
Du kan trykke på "IN" eller "OUT" øverst til højre mener jeg det er på BFD'eren og dermed køre i bypass mode - gør du det kan du teste med og uden EQ, gerne på et stykke musik.
Har ikke rigtig prøvet endnu- så kom ungerne hjem - men de skal vel snart i seng... Vil prøve at lytte med og uden som du foreslår.
Har subben fasemuligheder?
Ja - men mener at min pioneers MCAC-system gør noget ved fase-fejl... men ved ikke om den gør det under de 63 Hz som filtrene i den går til..??
Man kan tweake i uendelighed, men det er jo også det som gør det sjovt. Absolut.
Jeg vil stadig anbefale at acceptere et par db dip og kun booste 3 db på dine dips. Altså booste 5 dB mindre og få 5dB større dip? Vil lige teste det - er ved at blive helt hurtig til at ændre filtre i Behringerén.
Har du målt i begge ender af lyttepositionen? Du vil måske blive overrasket over at målingerne kan ændre sig dramatisk bare ved +- 1 meter!
Jeg har forsøgt at have nogenlunde ens frekvensrespons i bassen i hele vores sofa, altså et område på ca 3m2 godt og vel. Det betyder kompromis dog men i dagligdagen er det rart i vores tilfælde at kunne flytte sig rundt i sofaen uden det pludselig lyder mærkeligt.
Anyways, kanon at du er kommet i mål med det og har væsentlig bedre sublyd! |
|
|
 Takker. Er selv mere end godt tilfreds efterhånden.  EDIT: Har også fået fixet et lille THX-skilt.. Herudover har jeg lyttet lidt. Blue Man Group´s DVD er så meget federe nu - de spiller på en kæmpestor tromme og et flygel med en giga-tromme-stikke - det lyder helt anderledes, basfuldt og tørt - Virkeligt sejt. Forskellen er enorm  kan kun anbefale EQ til besværlig bas.  Mvh. Offcourse __________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 29 Juni 2008 kl. 02:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil lige give os der til tider bruger lille skærm / bærbare etc. mulighed for bedre overblik / sammenligning:    Her ser vi den korrigerede til sammenligning. Dæmpningen efter 70Hz er
bevidst. Ellers er det lineært indenfor +/- 3dB ml. 22-80Hz. Har tillempet en mindre drastisk dæmpning end den der foreslåes af fx. Room EQ Wizard - der kan ses som den blå linie i oplægget tidl. i tråden: (Har her forsøgt at rykke skalaen ind, så den følger de 2 ovenstående. Det kan dog ikke helt sammenlignes, da dB-kurverne er forrskelligt inddelt. Men illustrativt går det nok ifht. hvad en "house curve" er.. Lytte-indtryk:Det er utroligt, som dæmpningen af toppene giver plads og lyd/luft til de tidligere store dips. Der er meget information fra ellers kendt musik jeg reelt hører for første gang nu. Tidligere har det været undertrykt af de kraftige toppe / ikke haft dB nok til at træde frem. Bas-området er meget mere tørt, fast og hurtigt. Kan virkeligt bruge det til musik nu også. FEDT Har leget lidt med "on / off" knappen, og der er virkeligt, som nævnt - nat og dag til forskel. Der kommer bare meget mere liv i bas-området, nu hvor det er hele spekret under 80 der høres. (under 20 Hz hører man det jo ikke - der føles det kun.. og hvis det mangle, kan jeg tænde min sofa (Bodyshakerne) som så giver det sidste indtryk.. (I mangel af en sub-20Hz. subwoofer ala´ SVS 13" monsteret.. men hvis man ser hvr stor sådan en fætter er.... Så må jeg nok indrømme at jeg får svært ved at smide en større terning i stuen end den jeg har pt..  Ellers skal jeg købe Sunfire eller lign.. mindre bliver pludseligt dyrere så.. Min bror har Sunfire 12" med EQ.. men mit setup inkl. den pt. lånte Behringer spiller altså bedre.. og går lige så dybt. Det er som om sunfire´en "vafler" / hugger mere frem og tilbage, uden atl evere lyd / tryk... hvorimod min 15" er mere "ægte".. på trods af et cutoff under 22-23 hZ. Vil derfor mene at EQ og 2700W alligevel ikke giver meget bass under 20 Hz.. og så til 19.000.. Men den er da lille - sunfire-kassen - det må man sku give den. Det var alt for denne nat. Sov godt. Offcourse
|
Til top |
|
|
Claus_DK Forum Bruger

|
Sendt: 29 Juni 2008 kl. 15:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lyder som om du er i mål med subben! tillykke.
Stor fare for at du får lyst til endnu mere nu du magter subbens hemligheder!
PB13 ultra fylder jo næsten ingenting!  __________________
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 29 Juni 2008 kl. 19:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja Claus - den PB13-ultra er godt nok stor. For stor til min stue... her er en fyr der har den.. den er næsten dobbelt så dyb/lang som den Dali SWA-15 jeg har nu Size: Approx. 68.5cm deep x 52cm wide x 56,5cm high (w/o grill)   Uhh - til gengæld trykker den videre ned forbi 15Hz.. Vildt. Jeg har forresten testet lidt på mine bodyshakers. De trykker med ned til ca. 12 Hz. Det synes jeg er fint. - kan virkeligt mærkes i sofaen. Jo højere man spiller dem - jo dybere går de. Lidt som om de "skal igang" først..men så kan de godt rykke når der er tilstrækkeligt med strøm FEDT  Mvh. Offcourse EDIT: (Skal dog ingen hemmelighed være, at havde jeg plads (WAF ) og råd, havde jeg da købt en SVS PB12 eller 13..... )
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 04 Juli 2008 kl. 11:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så lige Cloverfield på DVD. Den film er skisme fed at se grundet den potente bas-bund der er næsten hele filmen igennem med monsteret der tramper rundt med de fineste DUMP-BUMP-lyde. WOW - er godt nok lækkert med ny sub og ny EQ. Og sofaen. . det er lige før konen tror det er grundet for mange film at døren til havestuen binder.. sub og shakers ryster hus til grus... Kan lige se BT-forsiden for mig  Og det sjove er - lyden er slet ikke trættende som tidligere - nu kan selv konen acceptere en hel film ved Dolby reference level - som jo er op til 105dB peak ved lyttepositionen, og bas op til 115dB. Yeah.. det er nemlig lige hvad vi kan - ved sådan knap og nap 0 til -5dB på receiveren.  Har for "sjov" lyttet op til max med fx. BlueManGroup, og det er slet ikke umuligt at nå op til eller lidt over 110dB.. uden at det lyder rigtigt dårligt.. men bare HØJT... Foretrækker nok lige under 0dB - der lyder det trods alt lidt mindre presset det hele. Med tidligere sub, og særligt tidligere receiver, var dette lyd-niveau ikke værd at lytte til - det er det bestemt nu - og det bedre end en rigtig betalings-bio. Det eneste jeg mangler nu er en Full-HD projektor og et 100" lærred med automatisk rullemekanisme. Det kan fint hænge over TVét under loftet, og projektoren ca. 3.7 meter væk over sofaen. Men - der mangler jeg lige 30.000 eller mere... (Har dog ikke nogetmed at købe brugt.. så måske 10- 15.000?) Mvh. Offcourse
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 07 Juli 2008 kl. 12:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har set på flg. KSB-anonncer. Nogen kommentarer derudefra?
SANYO Z4 OG KINGPIN MOTORLæRRED og et bette kabel: ARGON HIGH END HDMIDet er så projektor, lærred og 15 meter HDMI til 6700 samlet.. Mon det kan blive ordentligt? Skal sidde ca. 3.6 meter fra lærredet. Kan lave hylde under loftet til kalorius. Mangler så en HDMI-splitter herudover. Nogen erfaringer med splitting, og efterflg. lang signalvej? Er det argon-kabel godt nok til 720P / 1080i på 15 meters afstand? Kender ikke kvaliteten i den længde - har godt nok selv argon i forvejen, men kun 3 meter, hvilket jo er peanuts ifht. 15!!! Skal det evt. være en "aktiv" HDMI-splitter.. forstærkning eller noget? kender ikke så meget til splittere at det gør noget. Mvh. Offcourse
|
Til top |
|
|
Ingeniøren Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1258
|
Sendt: 07 Juli 2008 kl. 20:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser sku godt ud, havde selv besluttet at droppe min Behringer (det var for besværligt) men da jeg så fik den koblet fra kom jeg hurtigt på andre tanker.... __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
Til top |
|
|