Emne: Nakamichi ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
jepsen79 Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2012 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 38
|
Sendt: 18 Januar 2016 kl. 21:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Weezer Udelukket fra forum

Tager en pause!
Bruger siden: 30 December 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 500
|
Sendt: 18 Januar 2016 kl. 23:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er det godt nok ved at være en hel del år siden sidst jeg skruede i en analog båndmaskine - og det var primært Beta CAM video maskiner den
gang. Det ser lidt ud som om din Akai trænger til at blive justeret - her tænkter jeg mest på playback level. Jeg kender ikke justeringsmulighederne
i den, men har du evt mulighed for at give Akai'en et rent 400Hz signal, som du optager - for at se om playback giver det samme resultat?
Husk li og rense maskinen inden du går igang med at justere i den - selv om det ikke udmiddelbart ser ud til at være skidt som giver det problem du
viser her.
|
Til top |
|
|
aristona Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2012 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 356
|
Sendt: 19 Januar 2016 kl. 01:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har manualen, så formentlig har du styr på det, så dette er overflødigt, men ellers kunne der være grund til at gøre opmærksom på et punkt, der siger: "With certain tapes, the test tone recorded at 0 db may gíve a greatly different reading upon playback. As this difference is likely to interfere with proper operation of the High-Com II system, use of such tapes should be avoided." Det kan altså være negativt, at du kun har een type bånd at teste på. Og jeg ser ikke umiddelbart nogen oplysning om, hvilke bånd der skal undgås.
I øvrigt: Der var også andre systemer, der forsøgte at tage kampen op med det kendte Dolby på området for rensning af lyd (og rent teknisk med godt resultat), og jeg husker ikke, hvordan det specifikt forholder sig med Nakamichi's version, men i hvert fald var der noget med, at ikke alle systemer uden videre kunne anvendes sammen med hvadsomhelst, og det er vel en del af årsagen til deres begrænsede anvendelse og succes.
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
Sendt: 19 Januar 2016 kl. 05:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du skal have det til at fungere ordentligt, skal du have din maskine justeret korrekt ind , hvilket kræver et referencebånd.
Afspille niveauet stillet først , så 0 dB referencen passer lige i øjet - dernæst kan du trille indspille niveauet på plads.
Det der er jokeren her ar nok at din AKAI 630 tænkeligtvis trænger en stribe nye transistorer og kondensatorer i signalvejen.
Nakamichi HighCom II'eren er en fin ting, det er bare lidt øv, at man skal have 2 enheder hvis man skal kunne få det fulde udbytte af den, og det er ikke mange i antal
__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
Til top |
|
|
jepsen79 Forum Bruger

|
Sendt: 19 Januar 2016 kl. 20:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen og tak for de hurtige svar...Ja jeg tænker også at en justering ville være på sin plads , har godt set det der med at nogle bånd under afspilning vil kunne opføre sig anderledes så derfor har jeg lige prøvet et lille eksperiment , ved ikke 100 % om man kan bruge resultatet til noget men altså ,hentede en tone generator på nettet der kunne lave et fast 400 Hz signal kørte det igennem min pc via en dac conv. ind i forstærker og derefter ind i båndoptager satte vu metre på 0 og optog , afspillede så og samme resultat gør sig gældende som vist på billedet , de bånd jeg har er nye fra thoman og hedder RMG-LPR 35 har så ydermere fået lov at låne to andre båndtyper af en kollega henholdsvis TDK og MAXELL begge i rigtig god stand og det samme scenarie gør sig gældende med dem både igennem highcomen og igennem tonegeneratoren på min pc...Jeg kan sige at jeg sidste år skiftede 16 stk 2sc458s transistorer ud med 2sc2240s på grund af udfald i kanaler og at det hjalp betydeligt har ikke skiftet 2sc945s (er det nødvendigt ?? hvor vigtige er de sammenlignet med 2sc458s ??) har heller ikke skiftet kondensatorer i signalvejen , det ved jeg godt at jeg burde det har bare knebet med tiden og er heller ikke helt sikker på hvad et evt bedre alternativ ville være ser ud til det er 20 stk , 5 for hver kanal i henholdsvis rec og playback pc board...nå men et reference bånd har jeg altså ikke så det store spørgsmål er , findes der nogen på sjælland med et reference bånd der (mod betaling naturligvis ) har mulighed for at hjælpe mig med at få justeret rec/playback level ind så jeg kan få det fulde udbytte af nakamichi´en ???
|
Til top |
|
|
aristona Forum Bruger

|
Sendt: 20 Januar 2016 kl. 08:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske har det ingen relevans, men - 1) Jeg tænker, om du har en anden båndoptager at teste på, så det kan ligge helt klart, at Nakamichi'en ikke er problemet. 2) Jeg tænker, at nogle optagere ikke kan lide bånd med den sorte bagside, som dem fra Thomann vist har. Om det gælder for Akai 630, ved jeg ikke. 3) Jeg tænker, om du skulle have valgt en dbx-enhed i stedet for Highcom. (DBA har en i dit område, og eBay har en del.) 4) Jeg tænker også - og det er så et nysgerrigt spørgsmål -, hvorfor du ønsker at pynte på gx630's lyd? Har du et bestemt formål, og har du en begrundet formodning om, at støjreduktion vil gøre en afgørende forskel? Det kan give god mening for kassettebånd, men i nogle tilfælde er det en smagssag, om resultatet foretrækkes. Men for spolebånd - ? Naturligvis kan du opnå en forskel, men har en gx630d ikke i sig selv så god lyd, så man foretrækker den rene vare?

|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 3371
|
Sendt: 20 Januar 2016 kl. 08:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Blot for at udelukke muligheden. Glemmebogens afsnit om spolebåndoptagere rummer risikoen for at en aldrende trykrulle bliver hård og glat med tiden. Det kan resultere i slip, så afrullemodhold og opsamletræk tilsammen kæntrer båndføringen en lille smule. Nok til at niveauerne på kanalerne kan variere de 2.5db der er tale om. En mulig forklaring, måske.
|
Til top |
|
|
jepsen79 Forum Bruger

|
Sendt: 20 Januar 2016 kl. 21:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er der lidt nyt i sagen....har nu prøvet highcomen på en kassettebåndoptager akai gxc 760D og her viste vu metre det samme under afspilning som under optagelse så det er ikke nakamichien der er noget galt med , prøvede at optage lidt musik på et maxell xl II - s bånd og det lyder aldeles fremragende , ingen båndsus masser af dynamik, varme og fylde i lyden hvilket er grunden til at jeg foretrækker støjreduction fremfor ingen , en smagssag uden tvivl som så meget andet inden for hifi, har haft dbx en del år men nu vil jeg prøve noget andet af ren nysgerrighed , dbx er ganske glimrende men har længe gerne ville prøve nakamichi/telefunken´s svar på noise reduction og har bare ikke kunne finde en enhed til en passende pris/kvalitet det er så lykkedes nu...jeg ved ikke om back coadede bånd skulle udgøre et problem troede mere at de var at foretrække men skal ikke kunne sige det med sikkehed. Har ikke haft gode oplevelser med at optage uden NR heller ikke selvom man "mætter" båndet , tape saturation , hedder det vist også men igen , en smagssag... Trykrulle er ca 1,5 år gammel og købt fra ny af da den gamle var hård og krakeleret....men støjreduction eller ej så skal jeg på en eller anden måde ha indstillet afspille/indspille level på gx 630´eren så her er mit forslag måske helt ude i skoven men kan lige så godt spørge tænker jeg: jeg har jo som sagt ikke noget test bånd men denne 400 Hz 0dB tone https://www.youtube.com/watch?v=Qi9M_rM9GQ4 ind i akai´en måske ? kan jeg lave mit eget test bånd på denne måde ? og er de røde ringe jeg har sat på nedenstående billede der hvor man indstiller de pågældende levels ??? hvis jeg er helt forkert på den håber jeg nogen har et testbånd
|
Til top |
|
|
Weezer Udelukket fra forum

Tager en pause!
Bruger siden: 30 December 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 500
|
Sendt: 20 Januar 2016 kl. 21:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu kender jeg som sagt ik noget til din Akai men, den første problemstilling er om maskinen optager for højt - eller om den afspiller for højt. Det
næste er så at få justeret eq (ved ikke om du har sådan nogle indstillinger). Så det er egenligt derfor det ville være godt med et testbånd
Hvordan ser maskinen ud mht nogle højere frekvenser som eks 10KHz og 15KHz ?
Hvis ikke du ved det - så lad for guds skyld være med at justere på tonehovederne - hvis de er det mindste spor i dem, så er de stort set umulige at
få til at lyde godt igen
|
Til top |
|
|
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
Sendt: 20 Januar 2016 kl. 22:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har en Technics RS 1500. Har eksperimenteret lidt med støjreduktion til denne, men har nu mere eller mindre droppet det. Har en Sanyo Super-D, som i princippet er en 2-bånds DBX. Giver 40 dB støjreduktion. Har så også en Nakamichi Dolby B/C enhed, som "kun" giver omkring de 20 dB ved Dolby C.
Begge fungerer fint, når det hele er justeret ind. Har et reference bånd med 0 dB.
Min erfaring er dog, at det slet ikke er nødvendigt. Med optimale bånd og 38 cm/sek er der stort set ingen støj. Kobler man støjreduktionen til er støjen godt nok dæmpet, men samtidig er der et hørbart tab af dynamik, liv og en let "tåge" over lydbilledet. Der sidder afgjort en masse dårlig elektronik i signalvejen. Nok ældre ICer og fæle kondensatorer i signalvejen. Lyden er afgjort bedst helt uden støjreduktion.
Tvivler på at din High Com er meget bedre internt. Skal ikke tage modet fra dig, men har du reelt brug for støjreduktion?
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
Til top |
|
|
aristona Forum Bruger

|
Sendt: 21 Januar 2016 kl. 00:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske skal du uden for vintage-sektionen her for at få alle i tale vedr. dette rent tekniske spørgsmål. Nogen må jo have sådan et referencebånd. Ellers kan du søge på eBay efter reference tape/test tape, men gratis er de ikke. - Måske skal Akai'en i stedet have et serviceeftersyn? - Skal ikke gøre mig til ekspert angående backcoatingen, men mener det er et spørgsmål om optagerens alder, så næppe relevant da jeg vil henregne din Akai til de "nyere". - Føler du, at punktet, jeg nævnte, vedr. visse bånds uegnethed er afklaret? Highcom'ens produktionsår er 1979/80, og dine bånd kan være fra senere. Men svært at afgøre. - Hvis du, når du kommer i hus med denne Nakamichi med succes, får lyst til, som jan_stevns er inde på det, at få det fulde udbytte med 2 af slagsen, er der lige nu en lignende highcom på tysk eBay og foreløbig ikke budt højt op. - Ikke mere her fra, men håber det lykkes.
Og så alligevel en tilføjelse - måske netop hvad du har brug for og til rimelig pris - den originale LP fra Nakamichi: The Stillness of Dawn - High-Com II Demonstration Record, A limited edition not-for-sale High Com II encoded audiophile vinyl record and corresponding leaflet. This LP contains 400 Hz calibration tones as well. (læs mere på Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/High_Com). Du køber den her: http://www.ebay.com/itm/The-Stillness-of-Dawn-High-Com-II-De mo-Audiophile-Test-LP-Sealed-No-Marks-/361463844774 ?
LP'ens indhold:
|
Til top |
|
|
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|