Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 09:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Styrke ens trægulv? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 25 Juli 2015 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

mh67 skrev:
Ja, en eller flere strøer, som du ønsker. Hvis du kan få længder på 2 meter derned, så skal du sætte 3 stykker træ
på tværs af
de eksisterende strøer ( et i hver ende, og et på midten) . Derpå montere du bjælkesko. Så montere du de langsgående strøer.
Er der evt luft mellem strøer og gulv, kan du udfylde med sokkelpap eller lignende, for at fjerne knirk.

Det forstod jeg ikke......

mh67
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 26 Juli 2015 kl. 00:34 | IP-adresse registreret  

Er det hele teksten, som er uforståeligt.
Til top Vis mh67's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mh67

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2015 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

mh67 skrev:
Er det hele teksten, som er uforståeligt.

Mere eller mindre

mh67
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 26 Juli 2015 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Hvis det er hele gulvet det drejer sig om gør du følgende. Så tæt på væggene, skal du montere mellemstykker ar træ,
fra strø til strø. De skal så holde de nye strøer. Og længden på de nye strøer, afgøre hvor mange mellestykker du skal
montere.
Til top Vis mh67's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mh67

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 27 Juli 2015 kl. 00:31 | IP-adresse registreret  

Hvad med at tage hele gulvet op, og begynde på en frisk med nok et bedste gulv lydmæssigt.

Vi havde besøg af Ole Lund Christensen i vores hi-fi klub, Storkøbenhavns hi-fi klub, hvor Ole fortalte om gulvet i lytte rummet. Det perfekte gulv er nemt at lave. Man lægger Rockwool støbebatts ud over det hele i en 50 til 100 mm. De er hårde. Oven pålægges en 25 mm spånplade. Oven på lægges der et tynd trinlyds dæmpende lag. Ovenpå igen lægges der et tyndt gulv på 7 mm. Gulvet skal være tyndt. Man kan også bruge linoleum, der er et flot gulv.
Strøerne er skyld i, ifølge Ole Lund Christensen, at der kommer toppe og dyk i frekvensgangen i lytterummet.
Jeg havde selv gjort mig store overvejelser om lægning af mit eget gulv, havde jeg valgt, at bruge bøge parket i 22 mm tykkelse, der lå på strøer på 75 mm med Rockwool imellem. Oles svar var, at de strøer giver nogle spidser og dyk i frekvensgangen. Jeg fortalte, at jeg for længe siden havde målt mit lytterum, og havde toppe ved 40 Hz og 70 Hz. Det kunne meget vel skyldes de strøer, der var lagt, var svaret og et forslag var, at tage gulvet op og erstat med mit forslag, som er fra Rockwool selv. Så er problemet formodentlig løst...

Til top Vis Sven Palvig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sven Palvig

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2015 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

mh67 skrev:
Hvis det er hele gulvet det drejer sig om gør du følgende. Så tæt på væggene, skal du montere mellemstykker ar
træ,
fra strø til strø. De skal så holde de nye strøer. Og længden på de nye strøer, afgøre hvor mange mellestykker du skal
montere.

Ahhhhhhhhaaaaaaaaaaaaa, så gik der et lys op for mig
Dette giver mening og nu ved jeg hvad det drejer sig om. Tak for det

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2015 kl. 09:07 | IP-adresse registreret  

Sven Palvig skrev:
Hvad med at tage hele gulvet op, og begynde på en frisk med nok et bedste gulv lydmæssigt.

Vi havde besøg af Ole Lund Christensen i vores hi-fi klub, Storkøbenhavns hi-fi klub, hvor Ole fortalte om gulvet i lytte rummet. Det
perfekte gulv er nemt at lave. Man lægger Rockwool støbebatts ud over det hele i en 50 til 100 mm. De er hårde. Oven pålægges
en 25 mm spånplade. Oven på lægges der et tynd trinlyds dæmpende lag. Ovenpå igen lægges der et tyndt gulv på 7 mm. Gulvet
skal være tyndt. Man kan også bruge linoleum, der er et flot gulv.
Strøerne er skyld i, ifølge Ole Lund Christensen, at der kommer toppe og dyk i frekvensgangen i lytterummet.
Jeg havde selv gjort mig store overvejelser om lægning af mit eget gulv, havde jeg valgt, at bruge bøge parket i 22 mm tykkelse,
der lå på strøer på 75 mm med Rockwool imellem. Oles svar var, at de strøer giver nogle spidser og dyk i frekvensgangen. Jeg
fortalte, at jeg for længe siden havde målt mit lytterum, og havde toppe ved 40 Hz og 70 Hz. Det kunne meget vel skyldes de
strøer, der var lagt, var svaret og et forslag var, at tage gulvet op og erstat med mit forslag, som er fra Rockwool selv. Så er
problemet formodentlig løst...

Jaaaaaa, jeg kunne også bygge et helt nyt hus, hvor der ingen paralelle flader er. Men som skrevet så vil jeg gerne bibeholde mit
100 år gamle gulv og hus
Sådan et 7mm parketgulv ligner L... i forhold til sådan et gammelt plankegulv

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes