Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. juni 2025 | 21:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Kontrol af rør? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nocebo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2011
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 14 Juni 2014 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

Hej!

Er i gang med den helt store fejlfinding på mit anlæg og har brug for at finde ud af om de rør jeg bruger i min Pathos Inpol2 egentlig virker. Ved ikke hvordan det undersøges og om det er noget man selv kan gøre med et multimeter???

Eller er der en venlig sjæl der kan kontrollere dem for mig???

Til top Vis Nocebo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nocebo

Morgenstjerne
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2012
Lokalitet: Fyn
Sendt: 14 Juni 2014 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

Hvor længe har den kørt uden rørskift?

Hvad er problemet? EDIT: så din anden tråd....

Nocebo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2011
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 Juni 2014 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

Hej Morgenstjerne!
Jeg har haft den i ca 2-3 år og har kun skiftet et rør ud for ca 1 år siden da en højtaler pludselig ikke gav lyd fra sig mere.

Jeg spørger fordi jeg har meget lidt styr på de der rør og hvornår de virker og ikke - mit kendskab so far går til at jeg kan se
om de lyser lidt - så tror jeg de virker og så er det også det. Problemet er at jeg ikke helt ved hvor problemet ligger i mit setup
andet end at det efterhånden er snævret ind til Pathos forstærkeren og Dali højtalerne.

Jeg skrev den her tråd fordi at hvis det bare er fordi der er nogle defekte rør så ville det være lettere at skifte dem end at slæbe
hele setup'et op til en reparatør - plus det da kunne være rart at lære lidt mere om de rør.

Så håber stadig på at høre fra dig eller en anden der har lidt mere forstand på rør end jeg og som muligvis ved hvordan man
tester rør'ene.
Til top Vis Nocebo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nocebo

Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 Juni 2014 kl. 07:17 | IP-adresse registreret  

Hvad er det for rør der sidder i den?
Normalt har småsignalrør 5-10 tusind timer som mindste levetid. Vel at mærke før de begynder at tabe data.
Men der er selvfølgelig undtagelser, da der er producenter der bevist kører rørene over nominel anbefaling. Dette da det i nogle sammenhænge kan nedbringe støjen i apparatet. - Og så skader det jo heller ikke mersalget at rørene skal skiftes en gang i mellem...

Når det er sagt, skal du vel "bare" finde en med en rørtester..?

Jens-B
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2009
Sendt: 18 Juni 2014 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

en måde er at se efter i bunden af røret, om det er sort. Det var den måde, at jeg konstaterede, at mit dejlige Mullard var stået af.

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Sendt: 18 Juni 2014 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg kan teste dine rør, men jeg tror næppe at alle 4 stk. er døde. Så har du tid og lyst til at komme til Skanderborg skal jeg gerne teste dem uden beregning.

Mvh

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 18 Juni 2014 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Jens-B skrev:
en måde er at se efter i bunden af røret, om det er sort. Det var den måde, at jeg konstaterede, at mit dejlige Mullard var stået af.

Jens B - det er ikke sandt. Det kan være svært, grænsende til umuligt, at se, om et rør er "stået af". At dit rør var sort i bunden og samtidig defekt, var en tilfældighed. Jeg har mange fint virkende - og målende rør, som er sorte/sodede - forskellgie steder - også i bunden.

Kun hvis røret er fysisk gået i stykker (glas knust/revnet) eller getterflash-laget er hvidt - eller hvis hele kontruktionen inden i røret "rasler rundt" - eller hvis du har et fint øje og kan se, at tilledningene til gløden er brudt, kan du se, at røret er defekt.

Kun testning i en god rørtester - samt en mand, der kan fortolke resultaterne eller afprøvning/måling i en konstruktion, kan fortælle, om et rør virker efter hensigten.

Vh
Freddy
Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

BBC2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 Juni 2014 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

Hej.
Jeg har selv en forstærker med 4 EL-34 i udgangen. Når de står af, hvilket altid sker enkeltvis og i øvrigt meget sjældent, så lyser de først klart hvidt, hvorefter de giver nogle ordentlige knald i højttalerne, så hvis man ikke ser det, så hører man det! Hvis du ved hvor målepunkterne sidder, kan du ved hjælp af et multimeter til 100 kr. checke, om dine udgangsrør måler korrekt. Hvis du gør det jævnligt, vil de kun sjældent stå af før tid. Anderledes forholder det sig med de små indgangsrør, f.eks. ECC82 og 83 - hvis sådan et står af, kan man ikke umiddelbart se eller måle det, men det kan høres, fordi lyden i den side, hvor røret sidder, bliver underligt tynd og fjern.
Håber dette kan bruges.
Mvh Bjarne
Til top Vis BBC2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BBC2

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2014 kl. 00:09 | IP-adresse registreret  

BBC2 skrev:
Hej.
Jeg har selv en forstærker med 4 EL-34 i udgangen. Når de står af, hvilket altid sker enkeltvis og i øvrigt meget sjældent, så lyser de først klart hvidt, hvorefter de giver nogle ordentlige knald i højttalerne, så hvis man ikke ser det, så hører man det! Hvis du ved hvor målepunkterne sidder, kan du ved hjælp af et multimeter til 100 kr. checke, om dine udgangsrør måler korrekt. Hvis du gør det jævnligt, vil de kun sjældent stå af før tid. Anderledes forholder det sig med de små indgangsrør, f.eks. ECC82 og 83 - hvis sådan et står af, kan man ikke umiddelbart se eller måle det, men det kan høres, fordi lyden i den side, hvor røret sidder, bliver underligt tynd og fjern.
Håber dette kan bruges.
Mvh Bjarne

Din forstærker må have en defekt - hvis den kan få dine EL34'ere til at stå af i et lysglimt - det har jeg godtnok aldrig set på en rask forstærker - aldrig. Man kan dog ikke afvise, at et rør, som har et svagt punkt pludselig "stikker af" og bliver defekt, men lysglimt....??? (det kaldes vel "overslag") - dette er kun "normalt" ved defekte rør - elelr rør, som bliver defekte af at sidde i et ugunstigt miljø.

Hvis forstærkerne er almindeligt raske, så vil et EL34 normalt aldrig "stå af" - men derimod vil ethvert rør laaangsomt slides til det til sidst lyder fladt og måske kedeligt. Udgangsrør hurtigere end indgangsrør. Normale udgangsrør lever ok ca- 1500-3000 tændte timer under almindelige forhold - og indgangsrør lever normalt det dobbelte eller mere til.

Vil man teste et rør's egenskaber, så er en god rørtester et must, som jeg har nævnt tidligere - vil man måle Bias og spændinger, skal man vide, hvad man gør - og så er det rigtigt, at dette snildt kan klares med et ok Multimeter.

Vh
Freddy

BBC2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 Juni 2014 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

Hej Freddy.

Jeg skulle nok mere klart have nævnt, at det var i forbindelse med, at BIAS stod forkert, første gang lige efter købet, hvor jeg ikke vidste noget om måling af BIAS, anden gang efter ombygning af strømforsyningen på et værksted, som ikke havde ulejliget sig med at stille BIAS korrekt. Det lærte mig at måle BIAS jævnligt efter instruktion fra importøren. Alligevel stod et rør af en tredje gang efter udskiftning til en anden type. Det skete mens forstærkeren varmede op og inden jeg nåede at stille BIAS på ny.

Mvh Bjarne
Til top Vis BBC2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BBC2

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2014 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

Ja- det er selvfølgelig uheldigt, men ofte er det "redplating", som man kan se, hvis bias står forkert (med for lav minusspænding på grid). Lysglimtet, ja, gud ved, hvordan dét lige gik for sig? - men jeg ville kigge efter redplating først. Det er altså det, som først bliver synligt. Ok - Et rør kan have været ualmindelig svagt eller defekt fra fødsel, og derfor har forårsaget dette lysglimt.

Venligst
Freddy

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 22 Juni 2014 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

BBC2 skrev:
Hej Freddy.

Jeg skulle nok mere klart have nævnt, at det var i forbindelse med, at BIAS stod forkert, første gang lige efter købet, hvor jeg ikke vidste noget om
måling af BIAS, anden gang efter ombygning af strømforsyningen på et værksted, som ikke havde ulejliget sig med at stille BIAS korrekt. Det lærte
mig at måle BIAS jævnligt efter instruktion fra importøren. Alligevel stod et rør af en tredje gang efter udskiftning til en anden type. Det skete mens
forstærkeren varmede op og inden jeg nåede at stille BIAS på ny.

Mvh Bjarne

Hér ville det vel være på sin plads med lidt info om hvilket værksted der (åbenbart) kan handle så tåbeligt og uprofessionelt???

Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

jchris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 December 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 22 Juni 2014 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Kan ikke huske, hvilken Pathos du har, men er der ikke kun rør i forforstærkerdelen? I så fald skal der ikke justeres bias ved udskiftning af rør.
Med hensyn til tjek af, om forstærkeren er defekt, vil jeg anbefale at du køber/låner en eller to billige højttalere til at tjekke forstærkeren af med. Her på siden eller på DBA kan du købe meget billige højttalere. Hvis ikke du direkte ødelægger dem, kan du jo sælge dem igen efter afprøvning på forstærkeren.
Til top Vis jchris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jchris

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes