Forfatter |
|
Nocebo Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2011 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 62
|
Sendt: 08 Juni 2014 kl. 16:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Håber nogen kan hjælpe da jeg er i vildrede 
Jeg har noget hifi udstyr der har stået opbevaret og derfor ikke spillet i en periode på ca 7-8 mdr. Der er tale om en Pathos Inpol 2 forstærker, Dali helicon 400 mk2 og Dac Stello DA100. Forstærker og DAC'en har stået opbevaret i opvarmet lejlighed, men højtalerne har stået i et uopvarmet tørt lager.
Efter jeg nu har fået hus og fået stillet det hele op igen har det spillet fint i ca 10 timer. MEN her den anden dag kom der lige pludselig ikke nogen lyd ud af højtalerne, men Pathos'en tændte fint. Jeg prøvede forskellige signalkilder til DAC'en, både XLR og normal signal overførsel imellem DAC og Pathos'en - men uden held. Derefter prøvede jeg forskellige "nye" rør i Pathos'ens forforstærker del også uden held - no sound what so ever fra Dali'erne. Hmm problemet virkede som om det lå i Pathos'en.
Så prøvede jeg at sætte min gamle NAD 705 forstærker til DAC'en og Dali'erne og de spillede fint i ca 5 minutter så begyndte NAD'en at vise et par fejlmeldinger (protection) og så kom der et lille lysglimt og et smæld fra NAD'en - og så røg lyden delvis fra Dali'erne og NAD viste ingen fejlmeldinger. Det vil sige der kommer kun et meget lille signal til den højre højtaler der ikke kan skrues op eller ned.
Hvad gør jeg i den her situation - lyder lidt som om det er mine Dali helicon 400 mk2 der er problemet - eller???
Hvad ville i gøre??? Har minimal forstand på sådan noget elektronik, men kan da tænke mig til lidt fejlfinding og har et voltmeter.
|
Til top |
|
|
LoudandClear Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 27 Februar 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 963
|
Sendt: 08 Juni 2014 kl. 16:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
væk med Dacen og test tingene en af gangen.
først sætter du nad'en til dine dalier - spiller det? hvis ja, så er dine højtalere ikke problemet:
Sæt dacen til nad'en - spiller det? hvis ja, så er dacen ikke problemet:
Sæt din pathos til højtalerne UDEN dac (evt med jackkabel til mobil eller computer) - spiller det? hvis nej, så er forstærkeren
problemet
du burde kunne isolere problemet på denne måde :)
|
Til top |
|
|
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4856
|
Sendt: 08 Juni 2014 kl. 17:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder helt klart som om, at højtalerne har taget skade af den "kolde" opbevaring. Men hvad der præcis er galt, kan jeg ikke sige, uden at se højtalerne...
Men da begge forstærkere fejler, så tyder noget på en kortslutning i højtalerne. Især det du beskriver med NAD'en forstærker min mistanke. Pathos'en har sandsynligvis et sikringskredsløb, som slår fra, hvis udgangen er kortsluttet... derfor siger den slet ikke noget.
|
Til top |
|
|
Nocebo Forum Bruger

|
Sendt: 08 Juni 2014 kl. 18:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Loudandclear - jeg vil mene dac'en er testet og havde ikke noget problem - så problemet må være enten forstærker (Pathos NAD) eller højtalerne.
Mikkel Gige - ja er nok også mest højtalerne jeg hælder til som problemet, men undre mig bare over de spiller fint i adskillige dage inden - ca 10 timer - og så pludselig laver kortslutning. tror lige jeg skal have voltmeteret frem og chekke dem for kortslutning. Og håber du har ret ang sikringskredsløb i Pathos'en - ellers kan det blive dyrt.
|
Til top |
|
|
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
Sendt: 08 Juni 2014 kl. 20:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan du med et let tryk med hånden ubesværet flytte membranerne på dine højttalere? Hvis de sidder fast/ikke kan flyttes, så har din forstærker
lækket dc-spænding og ødelagt dine svingspoler. Jeg aner ikke, om det er muligt med en Pathos Inpol, men betragt det som et led i fejlfindingen.
|
Til top |
|
|
Nocebo Forum Bruger

|
Sendt: 12 Juni 2014 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har prøvet at måle med voltmeteret på den der indstilling hvor man kan se om der er forbindelse imellem de to målesteder -
kortslutning - og den hyler op så der er forbindelse på begge højtalere. For så lige at chekke om der er det normalt prøvede jeg
også at måle på mine indgange på min JBL højtalere og der var der så også forbindelse imellem indgangene ???
Så er det normalt der er det og hvad fanden gør man???
Har overvejet at skrue pladen med indgangene af på Helicon'ene for selv at se om jeg kan se noget galt - eller må jeg bare
tage dem med ned til Hifiklubben og få dem til at se på det.
Er sku lidt i vildrede da jeg synes det er underligt at jeg kunne spille lidt tid på dem med NAD'en inden den stoppede med at
virke???
|
Til top |
|
|
Supercharger Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 628
|
Sendt: 12 Juni 2014 kl. 14:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan også være en kortsluttet kondensator i delefilteret.
fugt har trængt ind og skabt tæringer.
pil delefilteret ud og mål ohm værdien for dine enheder. hvis de ser pæne ud, kan du udelukke at det er dem.
undersøge delefilterets komponenter kræver skills og viden og de rette værktøj og måleinstrumenter.
du kan spare lidt af kongens mønt og afmontere delefiltrene og få en fagmand til at tjekke dem.
|
Til top |
|
|
Nocebo Forum Bruger

|
Sendt: 14 Juni 2014 kl. 13:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Membranerne kan let flyttes på Dali'erne så det er nok ikke svingspolerne - har også set på delefiltret inde i højtaleren og kan ikke se nogen brændte/beskadigede komponenter.
Sidste led jeg har prøvet i fejlfindingen er at jeg har sat et par andre JBL højtalere til pathos'en og stadig ingen lyd.
Har lidt "svært" ved bare at skulle bide i det sure æble og slæbe det hele på værksted - sådan af økonomiske årsager - FOR SATAN NOGET PIS OG MØJ!!! SRY!!! 
Hvad ville i tage på værksted som det første - Dali'erne eller Pathos'en???
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
Sendt: 14 Juni 2014 kl. 17:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nocebo skrev:
Hvad ville i tage på værksted som det første - Dali'erne eller Pathos'en??? |
|
|
Begge dele, samlet.
Så finder teknikeren nok ud af at lokalisere fejlen.
|
Til top |
|
|
MadsC Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2007 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 128
|
Sendt: 14 Juni 2014 kl. 17:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis ikke det virker med de andre jbl, så er der jo ingen grund til at tage højtalere med til fejlfinding. Så må fejlen jo ligge i det andet grej.
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

|
Sendt: 14 Juni 2014 kl. 17:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Supercharger skrev:
du kan spare lidt af kongens mønt og afmontere delefiltrene og få en fagmand til at tjekke dem.  |
|
|
Det er jeg nu ikke helt sikker på.
Som ( tidligere ) tekniker ville jeg foretrække at få indleveret 2 komplette højttalere fremfor 2 løse delefiltre. Og det tager normalt ikke mange sekunder at finde ind til delefiltret hvis teknikeren mener at det er der problemet ligger.
Risikoen for at indlevere noget der ikke fejler noget er også størst hvis man gætter i stedet for bare at indlevere det hele.
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

|
Sendt: 14 Juni 2014 kl. 17:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
MadsC skrev:
Hvis ikke det virker med de andre jbl, så er der jo ingen grund til at tage højtalere med til fejlfinding.Så må fejlen jo ligge i det andet grej.
|
|
|
Jo.
Hvis han har to forstærkere der fejler efter at have kørt med højttalerne er der god grund til at få højttalerne efterset.
Hvis en forstærker er brændt af p.g.a. en defekt højttaler vil den ikke begynde at spille fordi man efterfølgende prøver med andre højttalere.
|
Til top |
|
|
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1282
|
Sendt: 14 Juni 2014 kl. 19:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har tjekket at dit ht kabel ikke har en "udløber" der rammer den anden pol på en forstærker klemmerne eller ht klemmerne.
Med udløber mener jeg en enkelt lednings core der "stritter" forkert...!
__________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
Til top |
|
|
*allan* Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 122
|
Sendt: 15 Juni 2014 kl. 14:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du ikke allerede har fundet fejlen, kan du prøve følgende.
Din Pathos må ha' relæ i udgangen til forsinket indkobling af HT'erne?
Hvis du ikke har nogle HT'er tilsluttet, kobler disse relæer så ind? Kan du høre et klik efter 5-20 sek?
Hvis ja, så tager du dit måle instrument og indstiller det til at måle DC spænding med målepindene i de rigtige terminaler i instrumentet.
Foretag målingen med instrumentet i indstilling mV og her bør der ikke ligge særlig meget lidt afhængig af konstruktion +- 50mV er vel rimeligt.
Hvis der ligger mere eller HT relæ'et ikke er indkoblet tyder det på skævhed i udgangen DC-offset.
Hvis du ikke allerede har prøvet at måle DC modstanden i dine HT'er / kabler (det lød som om du havde testet for gennemgang med diode tester
funktion og det giver ikke et korrekt billede af om noget er galt) så indstil dit multimeter til ohm og mål først på højtaler kablerne i forstærker enden
med HT'er tilsluttet, måler du mellem 3-8 ohm burde alt være fint! Er det bi-wire kabler du bruger? Mål på HF og LF på højttalerne en ad gangen og
på begge højttalere, dette burde give dig en indikation af om den ene højttaler fejler noget enten i filteret eller med dine enheder.
Måler de helt ens, kan der dog være stadigvæk være en periodisk kortslutning i filteret! Meen det tror jeg ikke meget på.
Held og lykke med fejlfindingen
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2439
|
Sendt: 15 Juni 2014 kl. 23:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
MadsC skrev:
Hvis ikke det virker med de andre jbl, så er der jo ingen grund til at tage højtalere med til fejlfinding.Så må fejlen jo ligge i det andet grej.
|
|
|
Jo.
Hvis han har to forstærkere der fejler efter at have kørt med højttalerne er der god grund til at få højttalerne efterset.
Hvis en forstærker er brændt af p.g.a. en defekt højttaler vil den ikke begynde at spille fordi man efterfølgende prøver med andre højttalere.
|
|
|
Det er der rigtig god logik i - og når der alligevel skal læsses, så kan det vel ikke være så meget sværere lige at kyle højttalerene med på værkstedet. Det gør nok ikke regningen større - men måske er fejfindingen lettere -
Vh
freddy
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

|
Sendt: 16 Juni 2014 kl. 05:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ville også være ærgerligt at få repareret forstærkeren, blot for at brænde den af igen hvis højttalerne er årsagen.
Begge dele bør indleveres samlet med en grundig forklaring på hvad der er sket.
|
Til top |
|
|
Nocebo Forum Bruger

|
Sendt: 16 Juni 2014 kl. 20:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley:
Jeg kan godt se ideen i at tage det hele med til reparatøren/teknikkeren - så er det bare lige om jeg ska vælge Hifi-klubben
her i Århus eller den reparatør der før har set på Pathos'en pga en hyletone pga en defekt volume kontrol???
Flemming Skov:
Har tjekket begge kabler (Tanoy Reference) og der er ikke kortslutning i mellem ledningerne.
Allan:
Meget udførlig fejlfinding til en newbie - Relæet i Pathos'en slår til som normalt efter ca 10-15 sekunder og når jeg så måler
på terminalerne på Pathos'en viser den bare 00.0 - og chekkede for en sikkerhedsskyld at målepindene var i de rigtige
terminaler på en lille transformator til opladning af en headset (her sat til 200 V DC og ikke 200 mV DC som da jeg målte på
Pathos'en).
Da jeg målte DC modstanden har du ret i jeg brugte den indstilling på multimeteret hvor det hyler op ved forbindelse
imellem de to målepinde - er det det der hedder diodetester funktion???
Så jeg prøvede at gøre som du beskrev - jeg bruger ikke bi-wire/amp så HF og LF på højtaleren er koblet med 2 stykker
højtaler kabel. Jeg målte en modstand på 4 ohm direkte på højtalernes terminaler og også 4 ohm på højtalerkablerne i
forstærker enden - uden de var sat til forstærkeren går jeg ud fra du mente???
Så fjernede jeg højtaler kablerne imellem HF og LF og målte modstanden igen som du beskrev og den målte kun 4 ohm på
de nederste terminaler - altså ingen måling på de øverste - som jeg går ud fra er HF - på begge højtalere. Jeg prøvede også
lige med den der "diode tester funktion" og ingen forbindelse på de øverste terminaler på begge højtalere men hyle tone ved
måling på de nederste.
Så er det der mit problem ligger??? Eller hvad med det med den manglende DC spænding på Pathos terminalerne??? Eller
begge dele???
Tak for svarene SO FAR!!!
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

|
Sendt: 16 Juni 2014 kl. 21:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nocebo skrev:
Stanley:
Jeg kan godt se ideen i at tage det hele med til reparatøren/teknikkeren - så er det bare lige om jeg ska vælge Hifi-klubben her i Århus eller den reparatør der før har set på Pathos'en pga en hyletone pga en defekt volume kontrol???
|
|
|
Uden at tage stilling til de to værksteder, vil jeg mene at det giver mest mening at se det som forstærkeren der skal repareres og højttalerne der skal med til kontrol. D.v.s. du skal indlevere det der hvor du ville indlevere forstærkeren.
Nocebo skrev:
Allan:
Meget udførlig fejlfinding til en newbie - Relæet i Pathos'en slår til som normalt efter ca 10-15 sekunder og når jeg så måler på terminalerne på Pathos'en viser den bare 00.0 - og chekkede for en sikkerhedsskyld at målepindene var i de rigtige terminaler på en lille transformator til opladning af en headset (her sat til 200 V DC og ikke 200 mV DC som da jeg målte på Pathos'en).
Da jeg målte DC modstanden har du ret i jeg brugte den indstilling på multimeteret hvor det hyler op ved forbindelse
imellem de to målepinde - er det det der hedder diodetester funktion???
Så jeg prøvede at gøre som du beskrev - jeg bruger ikke bi-wire/amp så HF og LF på højtaleren er koblet med 2 stykker højtaler kabel. Jeg målte en modstand på 4 ohm direkte på højtalernes terminaler og også 4 ohm på højtalerkablerne i forstærker enden - uden de var sat til forstærkeren går jeg ud fra du mente???
Så fjernede jeg højtaler kablerne imellem HF og LF og målte modstanden igen som du beskrev og den målte kun 4 ohm på de nederste terminaler - altså ingen måling på de øverste - som jeg går ud fra er HF - på begge højtalere. Jeg prøvede også lige med den der "diode tester funktion" og ingen forbindelse på de øverste terminaler på begge højtalere men hyle tone ved måling på de nederste.
Så er det der mit problem ligger??? Eller hvad med det med den manglende DC spænding på Pathos terminalerne??? Eller begge dele???
|
|
|
Her er jeg nok ikke helt enig med Allan. Hvis relæerne slår til skyldes det næppe skævhed i DC-offset. Det er ikke derfor den er tavs, så den måling siger ikke ret meget. Men når Allan skriver +- 50mV er det grænseværdier hvilket betyder at det skal ligge der imellem. 0mV er det optimale, så der er ikke tale om manglende DC.
Og med hensyn til højttalerne er det normalt at du ikke kan måle modstand på de øverste terminaler. Der sidder oftest en kondensator (elektrolyt) i serie med diskantenheden. Når man taler om 4 ohm i en højttaler er det impedans (AC) mens et alm. multimeter måler modstand (DC)
|
Til top |
|
|
*allan* Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 122
|
Sendt: 16 Juni 2014 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er jeg nok ikke helt enig med Allan. Hvis relæerne slår til skyldes det næppe skævhed i DC-offset. Det er ikke derfor den er tavs, så den måling
siger ikke ret meget. Men når Allan skriver +- 50mV er det grænseværdier hvilket betyder at det skal ligge der imellem. 0mV er det optimale, så der
er ikke tale om manglende DC.
Og med hensyn til højttalerne er det normalt at du ikke kan måle modstand på de øverste terminaler. Der sidder oftest en kondensator (elektrolyt) i
serie med diskantenheden. Når man taler om 4 ohm i en højttaler er det impedans (AC) mens et alm. multimeter måler modstand (DC)
[/QUOTE]
Hej Stanley
Jeg har netop skrevet at hvis HT relæet IKKE kobler ind tyder det på for stort DC offset, jeg syntes bare ikke at jeg ville forklare at han så skal åbne
forstærkeren og måle før HT relæet!!!
Du har da ret i at det ikke er muligt at måle igennem kondensatore i HF delefilteret!!! Men målingen gik jo ud på at finde fejl og noget i fejlbeskivelsen
tyder på kortslutning et eller andet sted!!!! Og det mest nærliggende sted en kortslutning kunne være er jo der hvor man tilslutter, terminaler
ledninger osv.
MEN SOM ALTID I DETTE FORUM kommer det altid til at handle om HVEM SOM KAN p***e LÆNGST!!!
Jeg mener det BØR handle om at hjælpe med at løse problemet og jeg er egentlig ligeglad med hvordan og især med hvem som hjælper manden
bedst, bare fejlen bliver fundet.
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

|
Sendt: 17 Juni 2014 kl. 06:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var nu egentlig også for at hjælpe ham at jeg svarede og ikke for at nedgøre dig på nogen måder. Du skrev altså :
*allan* skrev:
Kan du høre et klik efter 5-20 sek?
Hvis ja, så tager du dit måle instrument og indstiller det til at måle DC spænding med målepindene i de rigtige terminaler i instrumentet.
|
|
|
*allan* skrev:
måler du mellem 3-8 ohm burde alt være fint! Mål på HF og LF på højttalerne en ad gangen og på begge højttalere, dette burde give dig en indikation af om den ene højttaler fejler noget enten i filteret eller med dine enheder.
|
|
|
Det er muligt at det du mener er rigtigt, men jeg kan nu sagtens forstå at han misforstår det du skriver.
Og jeg mener ikke at en måling af DC-offset bringer ham nærmere en løsning når han har 2 forskellige forstærkere der fejler efter at have kørt med højttalerne.
Han har et ubehageligt problem ( eller flere ) som jeg mener kræver en fagmand. Uanset hvad han måtte måle på de forskellige terminaler skal apparaterne skilles ad hvis de skal repareres. Og jo mere han selv forsøger nu des større risiko for at der går endnu mere galt. 2 defekte forstærkere og en defekt højttaler må være nok.
|
Til top |
|
|