Forfatter |
|
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
Sendt: 05 November 2011 kl. 20:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Hifi-Venner, Jeg sad igår og så denne podcast med J Atkinson fra Stereophile. Den kommer med nogle synes jeg meget
interessante betragtninger om hvordan vi som forskellige mennesker opfatter i denne sammenhæng, lyd forskelligt alt efter
erfaringsgrundlag, "træningstilstand", preferancer og mental tilstand. john-atkinson">http://www.hometheater.com/content/podcast-84 -john-atkinson (podcasten ligger nederst og tager lidt tid
om at komme frem) Utrolig mange hifirelaterede diskussioner, ja nærmest skænderier/opgør synes jeg kan forklares med de
forklaringer der ligger i podcasten. Hovedtesen vil hvis jeg skulle formulere den lyde sådan her: "Det vi hører kommer
udefra, det vi oplever kommer indefra". Forskellen mellem disse to situationer er fundamental, fordi det som bestemmer
hvad vi oplever ikke er stringent/faktuelt, men baseret på de modeller vi har tilgængelige precist når vi lytter. Modellerne er
stærkt afhængige af netop, erfaringsgrundlag, "træningstilstand", preferancer. Håber i vil have lige så meget glæde ved
podcasten som jeg havde. mvh. Asger
|
Til top |
|
|
Mercury Forum Bruger

|
Sendt: 06 November 2011 kl. 07:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nåhhh, var den lidt for svær...?
|
Til top |
|
|
lexus Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1037
|
Sendt: 06 November 2011 kl. 08:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
nej,har bare sovet i nat 
men ham der skriver ka jeg godt lide,han er til audio note højtt.
og har dem selv i sin new york bolig :-)
|
Til top |
|
|
Mercury Forum Bruger

|
Sendt: 06 November 2011 kl. 08:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fik du set hele videoen?
Sjovt med den der snydetest hvor de troede de skulle høre forskellige bitrater, men uden at vide det var i blindtest om
kabler. Jeg synes det giver rigtig god læring omkring hvorfor såmange oplever helt forskellige ting når de udsættes for den
samme "event".
mvh. og god morgen.
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 06 November 2011 kl. 11:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja bestemt.
Bare tag 2 forskellige personligheder. Den ene er impulsiv og reagerer meget på følelser, bliver meget let rørt over musik. Den anden, er mere kontrolleret i sine udtryk og lytter mere analyserende. Allerede her vil der være ret stor forskel på hvordan man oplever et anlægs måde at spille musik på.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
Mercury Forum Bruger

|
Sendt: 06 November 2011 kl. 12:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er helt klart et af aspekterne, men de andre aspekter i videogennemgangen synes jeg er endog endnu mere spændende, hvilke modeller har du for eksempel i dit "hoved-bibliotek"?
mvh. A
|
Til top |
|
|
kanonlyd Udelukket fra forum

Bruger siden: 22 Oktober 2011 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 159
|
Sendt: 06 November 2011 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Ja bestemt.
Bare tag 2 forskellige personligheder. Den ene er impulsiv og reagerer meget på følelser, bliver meget let rørt over musik. Den anden, er mere kontrolleret i sine udtryk og lytter mere analyserende. Allerede her vil der være ret stor forskel på hvordan man oplever et anlægs måde at spille musik på.  |
|
|
Hvad har det med anlæggets lyd at gøre, det må du meget gerne forklarer, hverken den følelses betonede person eller den analytiske er i tvivl om hvis et piano eller sax gengives korrekt, følelser skal ligge i musikken og formidles af anlægget.
|
Til top |
|
|
Peter X Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 336
|
Sendt: 06 November 2011 kl. 14:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 06 November 2011 kl. 17:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
kanonlyd
Det jeg mente med indlægget var lidt i retningen af, at en følsom og lidt impulsiv personlighed, nok mere ville lytte til musikken, der spilles og den mere kontrollerede personlighed, vill nok analysere indholdet mere stringent og køligt. Men dette kan dog heldigvis ikke generaliseres. Det er jo også omvendt. Det jeg skrev er altså så kun en lille del af det trådstarter ellers lagde op til med linket og tråden i øvrigt.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|