Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. juni 2025 | 20:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Hvor højt kan du spille? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 17 September 2011 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

En filosofisk tanke... Hvor højt kan man egentlig spille?

Hvad hvis man nu har en meget, meget kraftig forstærker og nogle almindelige hifi højttalere til et par tusinde kr.? Vil man så stoppe med at skrue højere og højere op fordi det simpelthen bliver for højt hjemme i stuen eller vil der komme forvrængning fordi at højttalerne ikke kan følge med og bliver presset til deres maksimum? Der må da være et tidspunkt hvor det er højttalerne der sætter begrænsningen og ikke forstærkeren, er der ikke?

Hvad med jer der ude... hvor højt kan I spille på jeres anlæg? Skruer i ned før i stopper fordi det er for højt eller forvrænger det og så stopper festen?  

Marskal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2010
Lokalitet: København
Sendt: 17 September 2011 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

Når forstærkeren står på omkring kl 12 stk bliver det for højt, men anlægget spiller stadig klokkeklart og det lyder egentlig også enormt fedt ved dette lydniveau, da dynamikken bliver direkte ond

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Sendt: 17 September 2011 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Sikke noget vrøvl!

Der spørges ikke til om dine apparater passer niveaumæssigt til hinanden, men om der findes en grændse for hvor meget
effekt man kan putte i en højtaler. Det gør der og den handler om at der afsættes varme i svingspolen, dette kan forårsage
en direkte oversmeltning og dermed manglende elektrisk kontakt. Varmen kan også forårsage at modstanden i svingspolen
stiger, hvilket vil bevirke at der skal smides endnu flere watt igennem enheden for at opnå samme lydtryk og dermed har
vi igen situation 1.

Det som Marskal mener er at hos ham når man ikke disse problemer med den indstilling på volumenpotmeteret, men som
svar på dit spørgsmål er det altså noget vrøvl.

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004
Sendt: 17 September 2011 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

Det er et godt svar, tak for det. Er det noget man oplever på få minutter når der skrues rigtig, rigtig højt op - eller hvor længe tager det før "vandet koger i gryden"?

En spørgsmål mere: Hvor mange decibel vil en normal hifi højttaler mon kunne yde inden den når denne nedsmeltningsgrænse?

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 17 September 2011 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:

Sikke noget vrøvl!

Det som Marskal mener er at hos ham når man ikke disse problemer med den indstilling på volumenpotmeteret, men som svar på dit spørgsmål er det altså noget vrøvl.

Det må være et svar på Olsens sidste spørgsmål hvor han vel netop spørger hvor højt vi hver især spiller og hvorfor.     

Til det spørgsmål vil jeg da også svare at jeg skruer op til jeg synes at det er "højt nok". Jeg har aldrig haft mit nuværende system skruet op så det forvrænger. Men det er jo meget individuelt hvornår man synes at det er højt nok.

Men ellers er jeg enig i at en højttaler kan overbelastes, også selvom det ikke forvrænger.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Marskal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2010
Sendt: 17 September 2011 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

stanley - yes just præcis og rolig nu mercury, prøver ikke på at fornærme dig hr. fag teknik. Det er muligt at man i sine lørdags tømmermænd har overset dele af olsens spørgsmål.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Sendt: 17 September 2011 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

Olsen skrev:

Er det noget man oplever på få minutter når der skrues rigtig, rigtig højt op - eller hvor længe tager det før "vandet koger i gryden"?

Det er meget forskelligt, men det kan ske på få sekunder. Det afhænger jo bl.a. af hvor meget høttaleren overbelastes, altså hvor kraftig forstærkeren er.

Udover Mercurys eksempel kan der også opstå andre fejl. Varmen kan få lakken i svingspolen til at koge op så svingspolen bliver deformeret og skraber på. Det sker typisk ved længere tids overbelastning. Et enkelt meget kraftigt "drøn" kan få membranen til at bevæge sig for langt ud og derved ødelægges, hvilket selvfølgelig sker på et splitsekund. Komponenter i delefilteret kan også overbelastes. Jeg har da set en del bipolare elektrolytter der er eksploderet fuldstændigt (hurtigt) og jeg har også set modstande der har loddet sig selv ud af printet p.g.a. længere tids varme.

Olsen skrev:

En spørgsmål mere: Hvor mange decibel vil en normal hifi højttaler mon kunne yde inden den når denne nedsmeltningsgrænse?

Der er meget stor forskel på det man kan kalde "en normal hifi højttaler", så det kan man ikke svare generelt på.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Maximilian
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 17 September 2011 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

Olsen skrev:

Hvad hvis man nu har en meget, meget kraftig forstærker og nogle almindelige hifi højttalere til et par tusinde kr.? Vil man
så stoppe med at skrue højere og højere op fordi det simpelthen bliver for højt hjemme i stuen eller vil der komme
forvrængning fordi at højttalerne ikke kan følge med og bliver presset til deres maksimum? Der må da være et tidspunkt hvor
det er højttalerne der sætter begrænsningen og ikke forstærkeren, er der ikke?

Hvad med jer der ude... hvor højt kan I spille på jeres anlæg? Skruer i ned før i stopper fordi det er for højt eller forvrænger
det og så stopper festen?  

Har aktive studiehøjttalere i stuen, og jeg ved de er rated til min. 115 db med musikmateriale v. 1 meters afstand og 105 db v.
sinusbølger....
men jeg i min lejlighed aldrig mødt deres grænse - de clipper selv, hvis de bliver overbelastet - så tror aldrig de har fået fuld
skrald - måske ville dette blive et større problem i en større stue - aktuelt 25 m2 - men her ville mine ører give op først
Til top Vis Maximilian's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Maximilian

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Sendt: 17 September 2011 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

Olsen skrev:

Ligeså højt som man ønsker !   Det vil være højttaleren og forstærkeren der er i brug, der sætter grænser for løjerne.

Citér:
Hvad hvis man nu har en meget, meget kraftig forstærker og nogle almindelige hifi højttalere til et par tusinde kr.?

Definer lige meget meget kraftig :) 

Når snakken går på selve højttaleren, er det ikke prisen, men effektiviteten, der kan fortælle lidt om hvor højt de kan spille.   Dertil skal lægges hvor megen effekt de kan tåle, uden at gå i stykker -  både fysisk og elektrisk.

endeligt kan selve programmaterialet også betyde en smule.

men f.eks kan et sæt højttalere der har en driftseffekt (antal watt, der skal bruges for at levere et lydtryk på 96dB) på 1.8w, og tåle 450watt, levere omkring 120dB lydtryk.  

Det er ligeså meget larm som der er 1 meter bag en Boeing 747's motor, når den knap kører på halv kraft.

Citér:
Vil man så stoppe med at skrue højere og højere op fordi det simpelthen bliver for højt hjemme i stuen eller vil der komme forvrængning fordi at højttalerne ikke kan følge med og bliver presset til deres maksimum? Der må da være et tidspunkt hvor det er højttalerne der sætter begrænsningen og ikke forstærkeren, er der ikke?

Nogen stopper når det lyder grimt,  andre har drukket hjernen i hegnet, eller røget noget fnisegræs, og bragt sig selv i en tilstand, der fratager dem muligheden for at bedømme noget som helst - hvorfor de som regel ender med at brænde højttalerne af.   Det er mere reglen at der ryger et par diskantenheder, end noget andet,  fordi en forstærker bragt ud over sine grænser, begynder at sende lyd ud, der har et voldsomt energi-indhold i diskantområdet.

Forstærkeren selv plejer at overleve,  eller sende en sikring til himmels.

Citér:
Hvad med jer der ude... hvor højt kan I spille på jeres anlæg? Skruer i ned før i stopper fordi det er for højt eller forvrænger det og så stopper festen?  

Jeg spiller sjældent voldsomt højt, men kan såmænd ryste lettere genstande ned fra reolerne,  eller riskere at få gevaldigt ondt i ørene før anlægget giver op.

redaktionel bemærkning :  Når man køre med S-toget, lægger man jo af og til mærke til folk der render rundt med ledninger i ørene, udfra hvilke der kommer skrattelyde, med et niveau,, der fortæller mig at hørelsen på personer i aldersklassen allerede kan tænkes at være så decimeret, at de ikke opdager en afbrændt højttalerenhed :) 

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Sendt: 17 September 2011 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Jan, i har da ikke S tog på Stevns, men bortset fra det har min Nakamichi nok aldrig spyttet mere end mellem 1 - 20W ud på mine JBL, og det er højt i min stue på 20 kvm.  

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 September 2011 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Jeg spiller som regel omkring 1000 DB. Bygningen har til tider taget skade. F.eks. faldt svalegangen sammen en gang i
halvfemserne.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Sendt: 17 September 2011 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

Et sæt dali 7a (hvilken version kan jeg ikke huske) kan tåle 600 rene watt, det burde være mere end rigeligt. men ellers 150-200 watt pr kanal og et par store højtaler med 88-91 db i følsomhed burde være nok til de fleste
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

homer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 September 2011 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

højt nok

Til top Vis homer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af homer

homer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 September 2011 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

ikke så højt som tidligere

men bedre lyd nu

Til top Vis homer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af homer

Jonas47
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 April 2007
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 17 September 2011 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

Diamagnetic skrev:

Jeg spiller som regel omkring 1000 DB. Bygningen har til tider taget skade. F.eks. faldt svalegangen sammen en gang i
halvfemserne.

Det er godt nok nogle vilde højtalere 1000 DB, så er der tryk på! 

Til top Vis Jonas47's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas47

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Sendt: 18 September 2011 kl. 00:51 | IP-adresse registreret  

En sjov historie om 1000 dB:

http://www.soundimage.dk/DANSK/1000db.htm

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Sendt: 18 September 2011 kl. 08:43 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:
Jan, i har da ikke S tog på Stevns, men bortset fra det har min Nakamichi nok aldrig spyttet mere end mellem 1 - 20W ud på mine JBL, og det er højt i min stue på 20 kvm.  

carsten

Du har ret i der ikke er S-tog der syd for Køge,  (bor nu ikke der nede mere....) men alligevel kører jeg som regel med S-tog fra Valby til Balladerup ,  og bruger helst de der stille-kupe'er.

Jeg ved ikke lige helt hvorfor visse personer mener vi alle skal delagtiggøres i deres musik ? 

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 18 September 2011 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:

En sjov historie om 1000 dB:

http://www.soundimage.dk/DANSK/1000db.htm

Stof til eftertanke.

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 18 September 2011 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

gasolin skrev:
Et sæt dali 7a (hvilken version kan jeg ikke huske) kan tåle 600 rene watt, det burde være mere end rigeligt. men ellers 150-200 watt pr kanal og et par store højtaler med 88-91 db i følsomhed burde være nok til de fleste

Ifølge Dali så kan de helt sikkert ikke holde til 600 watt, og jeg tvivler iøvrigt på at du nogensinde har tømt et 600 watt effekttrin af den seriøse slags - hverken på Dali 7a eller nogen anden højttaler.

Hvor verden dog bare elsker tal af den overdrevne slags

madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008
Sendt: 18 September 2011 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:

gasolin skrev:

Ifølge Dali så kan de helt sikkert ikke holde til 600 watt, og jeg tvivler iøvrigt på at du nogensinde har tømt et 600 watt effekttrin af den seriøse slags - hverken på Dali 7a eller nogen anden højttaler.

Hvor verden dog bare elsker tal af den overdrevne slags  

Ganske rigtigt det var en Harrison effektblok og en Kenwood cd spille dåse , der var ikke nogen kontrol forstærker , har selv det blad hvor de tester set-uppet.

madmax

Til top Vis madmax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madmax

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum