Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. juni 2025 | 20:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Anlæg til festlokale (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Morten14
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 30 November 2010 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Jeg har fået ansvaret for at købe et anlæg, til vores kollegies festlokale. Vi har 10.000kr at købe for (og ikke en krone mere),
og vi skal både have højtalere og forstærker, og muligvis også en subwoofer (Størrelsen er lige meget, så den må gerne være
gigantisk). Grundet lokalets udformning, har vi vurderet at vi har brug for mindst 4 højtalere, som vi satser på at hænge
højtalerne op på væggen eller i loftet. Er der nogen kloge hoveder herinde der kan anbefale et sæt højtalere og en forstærker
der vil kunne sætte gang i en god fest (der kommer omkring 80 mennesker til vores fester), samtidig med at det også skal
lyder godt når vi ser film dernede. Lokalet er omkring 130kvm stort, og rektangulært. Jeg håber I kan hjælpe os, så vi får det
bedst mulige anlæg for vores lidt skrabede budget. Alle tingene skal købes gennem en forhandler. I vil få masser af street-
credit herude hvis I kan hjælpe os ;)
Til top Vis Morten14's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten14

kenneth74
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Oktober 2007
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 30 November 2010 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

..hej du kan evt kigge på disse 2 hjemmesider..  THOMANN  og AGGE   jeg kan desværre ikke linke direkte..  men hvis du skriver i goggle søge feltet kommer deres sider frem..  der er kan man godt finde noget der kan bruges. de har også nogle monitor der kan hænge i loftet. som evt kan være aktive .. og nogle subwoofer.. og så er det til at betale.!

men held og lykke

Til top Vis kenneth74's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kenneth74

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 30 November 2010 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

http://www.discoworld.dk/ har også meget billigt udstyr.

Det kunne fx være sådan et sæt her - to meget store højttalere, så har har I ikke brug for subwoofer: http://www.discoworld.dk/product_info.php?products_id=18702

Morten14
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 December 2010 kl. 00:35 | IP-adresse registreret  

Efter at have inspiceret vores lokale dernede, har jeg besluttet mig for at beholde vores nuværende forstærker, og altså kun
udskifte højtalerne. Forstærkeren som stod dernede, var en NAD C355BEE (2 x 80 NAD Watt).

Jeg tror lokalet og forstærkeren godt kan trække almindelige højtalere, så jeg har kigget på Jamo S 608
(http://www.jamo.com/eu-en/products/s-608-hcs-3-description/ ), hvor jeg så sælger center højtaleren igen, og bruger de 4
andre højtalere i stereo sammen med en subwoofer. Lyder det som en god idé, eller skal jeg ud og finde noget PA udstyr før
det kan holde til den høje musik under festerne?

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 01 December 2010 kl. 07:31 | IP-adresse registreret  

Det der Jamo spiller sikkert bedre end det jeg foreslår, men det kan ikke spille op for 80 mennesker - PA er løsningen.
http://www.hoejttalerbutikken.dk/product.asp?product=720

Det du skal kigge efter på højtalerne er deres følsomhed, jo højere den er jo højere spiller de.
4 af dem her på din 80 NAD watt, hmm måske dur det.

Til top Vis Nissemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nissemanden

Morten14
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 December 2010 kl. 10:23 | IP-adresse registreret  

Piezo diskant? Nej tak... ligner også noget billigt *biiip* hvis jeg skal være ærlig :p Har 10.000 kun til højtalere nu, vi skulle
også gerne op og bruge alle pengene :-)

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 December 2010 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

NAD'en er en glimrende forstærker, men med 4 højttalere bliver belastningen dobbelt så hård, og jeg tror ikke forstærkeren overlever en heftig nytårsaften med gang i den.

Jeg har erfaring med den størrelses lokaler og både med PA og Hifi højttalere.

4 stk Dali 2B (svarer til Dali Blue 2002 eller Dali Concept 2), har jeg hørt over mange år på et lokalt spillested (jeg har selv været ansvarlig for lyden i flere år).

De gør det hæderligt, og kan spille højt, men de kan i længden ikke helt tåle mosten, og jeg har prøvet med forskellige hifi forstærkere fra Denon, Harman Kardon og NAD. Og de kan heller ikke helt tåle mosten.

Billige hifi højttalere lyder dog meget bedre end billige PA højttaler, så jeg vil nok personlig vælge 6 mindre hifi højttalere, med 8" bas og forsærkere hertil samt en PA subwoofer.

Et forslag

6 stk Behringer B2031A (har indbygget forstærker). De fås mange steder, men burde nok kunne erhverves for 7-8000 kr. for seks styk.

Hertil en billig 18" PA subwoofer med forstærker. De fås for ca. 3000 kr. og opefter.

NAD'en kan bruges som forforstærker, men jeg vil anbefale en lille billig mikser, for så kan I laver zoner, så ikke alle højttalere spiller lige højt. F. eks. kan man spille lidt lavere i baren, og højere i danseområdet (her placeres subwoofer også).

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

RiverKing
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 01 December 2010 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Til top Vis RiverKing's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RiverKing

Morten14
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 December 2010 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

På grund af bogføring, forsikring og så videre, er det ikke så smart hvis det bliver købt brugt. Rigtigt godt indlæg Kjeldsen, inde
hos Aage, kan man få B3030A til samme pris som B2031A, så tror jeg vil tage ind hos Aage, og lytte til dem. Der kan dog kun
blive råd til 4 styk hvis ikke budgettet skal skride, men det burde vel gå... Nogen idéer til en god 18" sub samt en billig mixer?

Update: En af mine venner siger, at studiemonitors ikke spiller særligt højt (Adam AX7), vil det være et problem for disse
Behringer?

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Sendt: 01 December 2010 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

Morten14 skrev:
På grund af bogføring, forsikring og så videre, er det ikke så smart hvis det bliver købt brugt. Rigtigt godt indlæg Kjeldsen, inde
hos Aage, kan man få B3030A til samme pris som B2031A, så tror jeg vil tage ind hos Aage, og lytte til dem. Der kan dog kun
blive råd til 4 styk hvis ikke budgettet skal skride, men det burde vel gå... Nogen idéer til en god 18" sub samt en billig mixer?

Update: En af mine venner siger, at studiemonitors ikke spiller særligt højt (Adam AX7), vil det være et problem for disse
Behringer?

1031A kunne også være et billigere alternativ. Heller seks lidt billigere end 4 dyre. 4 højttalere omkring dansegulvet (eller hvad I nu har, og 2 omkring baren. Det giver 2 zoner.

Bånddiskanter spreder ikke lyden så godt, og er ikke så hårdføre, så jeg tror de er bedst i studiet.

Hvorfor en studiemonitor skulle spille lavere forstår jeg ikke. Måske udstyrer din ven ikke indgangen nok. Det kan forklare, at han ikke kan spille så højt. Der er forskel på om udstyret kræver 0,7 volt eller 2 volt for fuld udnyttelse af forstærkerdelen. 

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Sendt: 01 December 2010 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

Aage er normalt ikke de billigste, men prøve med 15-20% på et helt setup. Thomann er noget billigere (faktisk 20% billgere).

Mixer kunne være http://www.aage.dk/shop/mixere/behringer/xenyx-802.html, men spørg hvor I køber.

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Sendt: 01 December 2010 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

Her er 2031A til 2600 for et par

http://mpro-broadcast.com/product.asp?product=911

Morten14
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 December 2010 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

Har fundet et sæt 2031A for 2230 på thomann. Jeg tror det bliver 6 x Behringer 2031A og 1 x THE BOX TA18 (Ukendt mærke,
men folk på djz.dk siger de spiller rigtigt godt til prisen) og 1 x Behringer Xenyx 802. Det bliver 9900kr inklusiv levering, så det
passer jo perfekt! :)

Tak for hjælpen allesammen, og især til dig Kjeldsen... Nu håber jeg det spiller godt. Kunne være man skulle tage ud i Aage og
høre dem spille, og så prutte prisen ned på thomanns niveau :)

Men skal lige høre... Nu hvor alle højtalere er aktive, og vi får en mixer, skal vi så overhovedet bruge vores nuværende
forstærker til noget? Eller nu jeg tænker over det, så kommer vi vel til at bruge den som volumenkontrol, og til at skifte mellem
forskellige indgange alt efter om vi skal se film dernede, spille Wii eller lytte til musik... Muligvis også til at biampe højtalerne? :)

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Sendt: 01 December 2010 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

Morten14 skrev:
Har fundet et sæt 2031A for 2230 på thomann. Jeg tror det bliver 6 x Behringer 2031A og 1 x THE BOX TA18 (Ukendt mærke,
men folk på djz.dk siger de spiller rigtigt godt til prisen) og 1 x Behringer Xenyx 802. Det bliver 9900kr inklusiv levering, så det
passer jo perfekt! :)

Tak for hjælpen allesammen, og især til dig Kjeldsen... Nu håber jeg det spiller godt. Kunne være man skulle tage ud i Aage og
høre dem spille, og så prutte prisen ned på thomanns niveau :)

Men skal lige høre... Nu hvor alle højtalere er aktive, og vi får en mixer, skal vi så overhovedet bruge vores nuværende
forstærker til noget?

Præcis det sæt jeg oprindeligt ville have foreslået, men vidste ikke om I ville handle i Tyskland (Thomann er seriøse så ingen problemer her).

NAD'en kan I sælge. Den får I ikke brug for. Mixeren skal blot have det antal indgange I har brug for. Så skruer I blot op for Wii kanalen, når I spiller Wii

I kan helt sikkert godt få Aage ned i pris, men hvor meget er ikke til at sige. Hvis der er noget med anlægget, er det rart at kunne køre hen til butikken fremfor at skulle sende.

Morten14
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 December 2010 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Forstærkeren går for 2500kr på den blå avis. Så hvis vi satser på at få 2.000kr for den, så er der jo pludselig plads i budgettet
til en subwoofer til 4700kr. Mon ikke man kunne finde en bedre sub end The Box i så fald. Tænker lidt på en Samson DB 1800 A
til 3.800kr (http://www.thomann.de/dk/samson_db_1800_a.htm) - så er der også plads i budgettet til nogle gode
kabler, og til diverse andre ting til vores lokale.

Endnu engang, tak :)

KentNO1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2008
Sendt: 02 December 2010 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Nissemanden skrev:
Det der Jamo spiller sikkert bedre end det jeg foreslår, men det kan ikke spille op for 80 mennesker - PA er løsningen.
http://www.hoejttalerbutikken.dk/product.asp?product=720

De højttalere har intet med PA at gøre, PA står ikke for Plastik Affald.

Til top Vis KentNO1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KentNO1

callesoroe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 02 December 2010 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

Morten14 skrev:
Jeg har fået ansvaret for at købe et anlæg, til vores kollegies festlokale. Vi har 10.000kr at købe for (og ikke en krone mere),
og vi skal både have højtalere og forstærker, og muligvis også en subwoofer (Størrelsen er lige meget, så den må gerne være
gigantisk). Grundet lokalets udformning, har vi vurderet at vi har brug for mindst 4 højtalere, som vi satser på at hænge
højtalerne op på væggen eller i loftet. Er der nogen kloge hoveder herinde der kan anbefale et sæt højtalere og en forstærker
der vil kunne sætte gang i en god fest (der kommer omkring 80 mennesker til vores fester), samtidig med at det også skal
lyder godt når vi ser film dernede. Lokalet er omkring 130kvm stort, og rektangulært. Jeg håber I kan hjælpe os, så vi får det
bedst mulige anlæg for vores lidt skrabede budget. Alle tingene skal købes gennem en forhandler. I vil få masser af street-
credit herude hvis I kan hjælpe os ;)

Et par store Cervin Vega med 15 eller 18" bas er perfekte til opgaven. De kan også holde til det.

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 02 December 2010 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

Hej Morten14,

Når nu I har 10000 pr. fest kunne I måske ligeså godt hyre en DJ med anlæg og det hele - eller er der noget jeg har misforstået???

Det er jo set før at man satser på at få et festanlæg for et stramt budget og senere må erkende at det er dyrt at købe billigt. Måske skulle det i virkeligheden gribes helt anderledes an.

Hov jeg har bare ikke en patent løsning på jeres "problem", sorry!

Mvh. Robert

PS. Det bliver spændende at få en melding her i tråden om hvordan det så er gået med de første par fester og hvordan festanlægget har klaret sig
Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Sendt: 03 December 2010 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Rimelig lyd i et festlokale på 130 m2, kan sagtens fås for 10.000 kr. Der er jo ingen der har sagt der skal D&B aktiver kasser hele vejen rundt.

Jeg har selv prøvet det og har set det masser af steder (små spillesteder, kollegiebarer mv.), og det lader sig snildt gøre for kr. 10.000. Jeg vil endda gå så langt, at mere end 10.000 til højttaler/forstærker er overkill.

NASA i kbh. bruger/brugte housepod (en ældre og større version af minipod), bortset fra danseområdet.

Så er der dem der laver selv, med Beyma enheder eller Monacor PA enheder. Typisk en 12" coax, og de lyder altid frygteligt.

Morten14
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 December 2010 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

@Robert GS

Gid vi havde 10.000kr til hver fest, men vi har altså kun 10.000kr at købe udstyr for. Vores fester skal ikke være en
overskudsforretning, men en service til beboerne på kollegiet, så de 10.000kr udstyr skal gerne holde i mange år.

Efter at have undersøgt Kjeldsens forslag på nettet, så har jeg set rigtigt mange bashe studiehøjtalere. Folk siger at de
simpelthen bare ikke er ligeså gode til fester som PA højtalere.

@Kjeldsen, er du sikker på, at det er en optimal løsning vi har fundet ud af? :)

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes