Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. juni 2025 | 16:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Opgr. rørforstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 18 December 2013 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

Det er da meget imponerende at se på flot indpakkede rør! Men sandheden er at 90% af ydeevnen i en rørspille ligger i diagrammet. Endnu bedre kondensatorer, modstande og trafoer udgør nok +8%. De sidste 2% som kan være en smagssag kan købes FOR dyrt. Så ringe er standard rør altså heller ikke!
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Bruger siden: 13 December 2005
Sendt: 18 December 2013 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

Jeg har prøvet både TJ 2A3/C og 2A3/SE modellerne, og jeg kan bekræfte, at forskellen bestemt ikke er den kasse de kommer i  

C udgaven er afstemt lydmæssigt som de gamle vintage rør. Det vil sige med fokus på den udefinerbare magi i mellemtonen, en magtfuld og lidt fyldig bund og en let afrullet top. Ikke strengt neutralt, men helt ualmindelig charmerende. Dem kan man købe mange steder, og hvis man har fornuftige relationer også låne (som jeg lykkedes med).

SE udgaven er TJ's forsøg på at lave det bedst mulige rør, og det er afstemt mere neutralt, mere åbent, transparent og dynamisk. Jeg kan ingenlunde genkende, at det har vigende bas, eller slank bas. Overhovedet ikke.

Ja, og jeg valgte SE udgaven, idet jeg synes de er så betydeligt bedre, at det retfærdiggør de ekstra penge. De er utrolig svære at finde, især ''coke bottle'' versionen som jeg foretrækker, men de har dem ved Parts Connexion i Canada (branded som Full Music, det er samme rør, fra TJ).

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 December 2013 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Efter at have genopfrisket denne tråd, har jeg to kommentarer.

Der er STOR forskel på rør af forskellige fabrikater iflg min erfaring. Jeg har en Woo WA7, som jeg var små-ked-af som udgangspunkt. Så skiftede jeg rør, og en hel ny verden åbnede sig.

Min akustiske hukommelse er elendig, men små ændringer bemærker jeg hen over tid. Enten drages jeg imod at tænde anlægget, eller også gider jeg det ikke. Ofte har jeg erkendt at det skyldes de ændringer jeg har lavet, og hvis oplevelsen er at jeg ikke gider at høre musik efter en uge eller to, skifter jeg tilbage til udgangspunktet.
Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@

michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Marts 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 18 December 2013 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

MortenB skrev:

Jeg har prøvet både TJ 2A3/C og 2A3/SE modellerne, og jeg kan bekræfte, at forskellen bestemt ikke er den kasse de
kommer i  C udgaven er afstemt lydmæssigt som de gamle vintage rør. Det vil sige med fokus på den udefinerbare magi
i mellemtonen, en magtfuld og lidt fyldig bund og en let afrullet top. Ikke strengt neutralt, men helt ualmindelig charmerende.
Dem kan man købe mange steder, og hvis man har fornuftige relationer også låne (som jeg lykkedes med).SE udgaven er
TJ's forsøg på at lave det bedst mulige rør, og det er afstemt mere neutralt, mere åbent, transparent og dynamisk. Jeg kan
ingenlunde genkende, at det har vigende bas, eller slank bas. Overhovedet ikke.Ja, og jeg valgte SE udgaven, idet jeg synes
de er så betydeligt bedre, at det retfærdiggør de ekstra penge. De er utrolig svære at finde, især ''coke bottle'' versionen
som jeg foretrækker, men de har dem ved Parts Connexion i Canada (branded som Full Music, det er samme rør, fra TJ).

Hej MortenB.

Utrolig enig med dig, og da TJ 2a3 SE er klart over mit budget , spiller alt for meget musik , men
som sagt, jeg er så glad for TJ 2a3C at dem vil jeg finde penge til.

I øvrigt er det sikkert almideligt at mange mennesker er skeptiske over for hvad de "meget" dyrere rør reelt
kan og efter at hørt et TJ 2a3C er jeg ikke i tvivl mere.

Man skal bare lade være at prøve, fordi der er så utroligt svært at gå tilbage igen :-)

Forskellen i mit setup var bare for stor....

PS. Hvordan er bassen i TJ 2a3 SE i forhold til TJ 2a3 C. Er den meget mindre ????

MVH Michael.
Til top Vis michaelvv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af michaelvv Besøg michaelvv's Websted

michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2013 kl. 00:33 | IP-adresse registreret  

hullevad skrev:
Det er da meget imponerende at se på flot indpakkede rør! Men sandheden er at 90% af ydeevnen i en
rørspille ligger i diagrammet. Endnu bedre kondensatorer, modstande og trafoer udgør nok +8%. De sidste 2% som kan
være en smagssag kan købes FOR dyrt. Så ringe er standard rør altså heller ikke!

Hej.

Da jeg også har oplevet en anden sandhed end den du beskriver kunne det være
fint at vide om du har prøvet nogle af de "dyre" rør i din 2a3'er ???

Jeg virker nok lidt gammeldags, men jeg bliver mange gange overrasket over sandheder,
så jeg fortrækker derfor altid at lige "høre" på ændringer i ens setup, før jeg drager nogle
konklusioner.

MVH Michael

Til top Vis michaelvv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af michaelvv Besøg michaelvv's Websted

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 19 December 2013 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

hej forum.
i det sidste pof@ skriver,har han fat i noget essentielt.
mvh nils
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

HIFI Torben
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2011
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 19 December 2013 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

MortenB skrev:

Jeg har prøvet både TJ 2A3/C og 2A3/SE modellerne, og jeg kan bekræfte, at forskellen bestemt ikke er den kasse de
kommer i  C udgaven er afstemt lydmæssigt som de gamle vintage rør. Det vil sige med fokus på den udefinerbare magi
i mellemtonen, en magtfuld og lidt fyldig bund og en let afrullet top. Ikke strengt neutralt, men helt ualmindelig charmerende.
Dem kan man købe mange steder, og hvis man har fornuftige relationer også låne (som jeg lykkedes med).SE udgaven er
TJ's forsøg på at lave det bedst mulige rør, og det er afstemt mere neutralt, mere åbent, transparent og dynamisk. Jeg kan
ingenlunde genkende, at det har vigende bas, eller slank bas. Overhovedet ikke.Ja, og jeg valgte SE udgaven, idet jeg synes
de er så betydeligt bedre, at det retfærdiggør de ekstra penge. De er utrolig svære at finde, især ''coke bottle'' versionen
som jeg foretrækker, men de har dem ved Parts Connexion i Canada (branded som Full Music, det er samme rør, fra TJ).

Hej! Morten

Så vidt jeg lige ved er TJ Full Music 2A3/se ikke så sjældent enda, jeg ved i hvert fald at Bernhard Clausen fra Audio Classic
nemt kan skaffe dem :-)

Og så sætter jeg for øvrigt også spørgsmålstegn med hensyn til bassen på SE i forhold til C-rørene, det plejer jo gerne at
forholde sig således at jo bedre diskant jo dårligere bass og der med også mindre fylde, krop, varme og charme i lyden :-)
og det vil jeg nødig undvære igen og diskanten er ikke længere noget problem med den nye kondensatorfrie 2A3 fra Audio
Classic :-)

Mvh.
Torben
Til top Vis HIFI Torben's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HIFI Torben

ts_riders
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2004
Sendt: 19 December 2013 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

Altså...

Man får jo helt lyst til at få startet rør dyret op igen, når man læser her, og mon ikke matriklens pilfinger snart forstår "nok se men ikke røre..."

Jeg er endda fra Fæstningsbyen selv, dog køres der her med 32B-S rør på et sæt 92db BKS'er.

2014 vil forhåbentligt byde på et sæt DTQWT.

Mvh Thor

michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2013 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

HIFI Torben skrev:
MortenB skrev:

Hej! Morten

Så vidt jeg lige ved er TJ Full Music 2A3/se ikke så sjældent enda, jeg ved i hvert fald at Bernhard Clausen fra Audio Classic
nemt kan skaffe dem :-)

Og så sætter jeg for øvrigt også spørgsmålstegn med hensyn til bassen på SE i forhold til C-rørene, det plejer jo gerne at
forholde sig således at jo bedre diskant jo dårligere bass og der med også mindre fylde, krop, varme og charme i lyden :-)
og det vil jeg nødig undvære igen og diskanten er ikke længere noget problem med den nye kondensatorfrie 2A3 fra Audio
Classic :-)

Mvh.
Torben

De kan fås hos BTB-Elektronik , han har 2 sæt på lager koster svimlende 678.50 Euro... Tilbød mig
den med yderlig 10% rabat , men hahaha jeg har ikke råd...

MVH Michael

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Sendt: 19 December 2013 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

OK, fint at de nu også kan fåes i DK... Da jeg i sin tid købte mine var der ingen i DK, der havde dem eller kunne skaffe dem. Parts Connexion havde Globe versionen på lager og kunne skaffe ''coke bottle'' versionen jeg ville have  (mindre mikrofoni, vigtigt i DHT forforstærker). Prisen for et sæt mener jeg var USD 599 eller måske var det USD 699 så vi er altså pænt under de 7 - 8000 kr/sæt, der bliver talt om her i tråden.

Det er også sjovt med sådan nogle tråde her, at selvom man ikke har hørt et givent produkt, så kan man faktisk godt konkludere at det har ''lille bas''  (hvad så end det betyder).

Endnu engang... Jeg kan absolut ikke genkende, at SE rørene har ''lille bas''. Forskellen i bassen på de to modeller oplever jeg som kvaliteten af bassen. Her skal det indskydes, at jeg har et full range højttalersystem med lineær respons fra 15hz og op, samt stort membranareal, altså et meget kapabelt system, når det kommer til bas. På dét system fremstår C versionen for fede og unuancerede. SE derimod er mere kontante og nuancerede.

Har man derimod -eks- et par mindre to vejs højttalere, der ikke har samme formåen i bunden kan det sagtens være, at man bedre kan lide den federe, blødere og varmere gengivelse fra C versionen. Personligt synes jeg de er for ''old school'' med deres lidt runde og fede lyd, men det er jo en smags sag. Jeg kan bedre lide SE med deres super transparente og dynamiske gengivelse.

Generelt synes jeg TJ (eller Full Music som de brandes i nogle markeder) er blandt markedets absolut bedst lydende rør, og de er stabile og holdbare. Jeg har prøvet mange forskellige NOS 2A3 rør, hvoraf flere har været ustabile, mikrofoniske og alt mulig andet skidt. Ingen af dem har lydt så godt som SE'erne. Så jeg kan kun anbefale TJ / Full Music, efter min mening er det langt bedre investering, end NOS flasker...

HIFI Torben
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2013 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

MortenB skrev:

OK, fint at de nu også kan fåes i DK... Da jeg i sin tid købte mine var der ingen i DK, der havde dem eller
kunne skaffe dem.
Parts Connexion havde Globe versionen på lager og kunne skaffe ''coke bottle'' versionen jeg ville have 
(mindre mikrofoni,
vigtigt i DHT forforstærker). Prisen for et sæt mener jeg var USD 599 eller måske var det USD 699 så vi er
altså pænt under
de 7 - 8000 kr/sæt, der bliver talt om her i tråden.Det er også sjovt med sådan nogle tråde her, at selvom
man ikke har hørt
et givent produkt, så kan man faktisk godt konkludere at det har ''lille bas''  (hvad så end det
betyder).Endnu engang... Jeg
kan absolut ikke genkende, at SE rørene har ''lille bas''. Forskellen i bassen på de to modeller oplever jeg
som kvaliteten af
bassen. Her skal det indskydes, at jeg har et full range højttalersystem med lineær respons fra 15hz og
op, samt stort
membranareal, altså et meget kapabelt system, når det kommer til bas. På dét system fremstår C
versionen for fede og
unuancerede. SE derimod er mere kontante og nuancerede.Har man derimod -eks- et par mindre to vejs
højttalere, der ikke
har samme formåen i bunden kan det sagtens være, at man bedre kan lide den federe, blødere og
varmere gengivelse fra C
versionen. Personligt synes jeg de er for ''old school'' med deres lidt runde og fede lyd, men det er jo en
smags sag. Jeg kan
bedre lide SE med deres super transparente og dynamiske gengivelse.Generelt synes jeg TJ (eller Full
Music som de brandes
i nogle markeder) er blandt markedets absolut bedst lydende rør, og de er stabile og holdbare. Jeg har
prøvet mange
forskellige NOS 2A3 rør, hvoraf flere har været ustabile, mikrofoniske og alt mulig andet skidt. Ingen af
dem har lydt så godt
som SE'erne. Så jeg kan kun anbefale TJ / Full Music, efter min mening er det langt bedre investering,
end NOS flasker...

Hej! Morten

Du har fuldstændig ret, det er jo selvfølgelig meget afgørende hvilket setup man køre med med hensyn til
hvordan lyden
bliver i den sidste ende.

Med hensyn til det du skriver om nos-rørene i forhold til Full Music rørene, mener du så også det samme
kunne være tilfældet for 6SL7
rørene ?

Mvh.
Torben

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Sendt: 20 December 2013 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Hej Torben,

Jeg har ikke prøvet 6SL7 fra TJ / Full Music, så jeg kan ikke sige noget konkret. Men jeg kan sige, at de rør jeg har prøvet fra TJ / Full Music er virkelig, virkelig gode. Det gælder også deres småsignalrør (ECC modellerne), så jeg vil tro det også gælder for 6SL7.

Mange mener ikke de kan være seriøse - de er jo fra Kina. Og mange mener pr definition det kun er gamle NOS rør, der er virkelig high end osv osv osv... Hvis man skræller alt det væk og faktisk lytter, så synes jeg TJ / Full Music kan noget særligt. Og de er holdbare og stabile.

michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2013 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

Hej Torben...

Får lige lyttet til TJ Full Music 6SL7 røret, for lov til at låne det imorgen engang.

Angående stabilitet ved jeg bernhard har haft et der gik i stykker i hans 2a3.

Jeg har også haft 2 stk Nearly Old Stock der gik sig en tur, så tror ikke der er noget at udsætte specielt på Full Music.

I går fik vi lyttet til noget ikke specielt HIFI lyd, Temptation, Parliament, Soul, 50'er JAZZ osv.

En god ven af mig, som også har bestilt en 2a3'er ved næsten gået i chok over hvor godt det lød.

De spiller bare musik, så man mister pusten.

Så her idag satte jeg lige mine EH-gold i. Der er meget meget stor forskel. TJ Full Music vinder på alt hvad jeg har
prøvet og det er ikke så lidt efterhånden. :-)

MVH Michael

michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2013 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

MortenB skrev:

Hej Torben,

Jeg har ikke prøvet 6SL7 fra TJ / Full Music, så jeg kan ikke sige noget konkret. Men jeg kan sige, at de rør jeg har prøvet
fra TJ / Full Music er virkelig, virkelig gode. Det gælder også deres småsignalrør (ECC modellerne), så jeg vil tro det også
gælder for 6SL7.

Mange mener ikke de kan være seriøse - de er jo fra Kina. Og mange mener pr definition det kun er gamle NOS rør, der
er virkelig high end osv osv osv... Hvis man skræller alt det væk og faktisk lytter, så synes jeg TJ / Full Music kan noget
særligt. Og de er holdbare og stabile.

Hej Morten...

Ganske ganske seriøst setup du holder dig på mellageret.

Jeg har selv en kina DAC som jeg er meget meget glad for Audio-GD DAC3. Det er ufatteligt at så mange mennesker
ser ned på rør fra KINA, de har virkeligt forbedret sig over tiden.

MVH Michael.

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Sendt: 20 December 2013 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

michaelvv skrev:
MortenB skrev:

Hej Torben,

Jeg har ikke prøvet 6SL7 fra TJ / Full Music, så jeg kan ikke sige noget konkret. Men jeg kan sige, at de rør jeg har prøvet
fra TJ / Full Music er virkelig, virkelig gode. Det gælder også deres småsignalrør (ECC modellerne), så jeg vil tro det også
gælder for 6SL7.

Mange mener ikke de kan være seriøse - de er jo fra Kina. Og mange mener pr definition det kun er gamle NOS rør, der
er virkelig high end osv osv osv... Hvis man skræller alt det væk og faktisk lytter, så synes jeg TJ / Full Music kan noget
særligt. Og de er holdbare og stabile.

Hej Morten...

Ganske ganske seriøst setup du holder dig på mellageret.

Jeg har selv en kina DAC som jeg er meget meget glad for Audio-GD DAC3. Det er ufatteligt at så mange mennesker
ser ned på rør fra KINA, de har virkeligt forbedret sig over tiden.

MVH Michael.

Jo tak, jeg er glad for mit system... Jeg ved ikke hvorfor, men min tråd med ''Mellageret'' er blevet lukket af admin, så den er ikke opdateret længe. Men nu spiller jeg på rør hele vejen. Effektforstærkerne er et sæt conrad-johnson LP275. De er virkelig, virkelig gode.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 20 December 2013 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

MortenB
Du kan bede Mikkel om at åbne den igen.

HIFI Torben
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2014 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

michaelvv skrev:
Hej Torben...

Får lige lyttet til TJ Full Music 6SL7 røret, for lov til at låne det imorgen engang.

Jeg har også haft 2 stk Nearly Old Stock der gik sig en tur, så tror ikke der er noget at udsætte specielt på
Full Music.

I går fik vi lyttet til noget ikke specielt HIFI lyd, Temptation, Parliament, Soul, 50'er JAZZ osv.

En god ven af mig, som også har bestilt en 2a3'er ved næsten gået i chok over hvor godt det lød.

Så her idag satte jeg lige mine EH-gold i. Der er meget meget stor forskel. TJ Full Music vinder på alt hvad
jeg har

MVH Michael

Hej! Michael

Vil bare gerne lige høre om du har fået lyttet til mine 2A3/C full music sammen med Full music 6SL7
rørene, og i så fald hvad du syntes om dem i forhold til dine 6SL7 NOS rør ??

Mvh.
Torben

michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2014 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

HIFI Torben skrev:
michaelvv skrev:
Hej Torben...

Jeg har også haft 2 stk Nearly Old Stock der gik sig en tur, så tror ikke der er noget at udsætte specielt på
Full Music.

Så her idag satte jeg lige mine EH-gold i. Der er meget meget stor forskel. TJ Full Music vinder på alt hvad
jeg har

MVH Michael

Hej! Michael

Vil bare gerne lige høre om du har fået lyttet til mine 2A3/C full music sammen med Full music 6SL7
rørene, og i så fald hvad du syntes om dem i forhold til dine 6SL7 NOS rør ??

Mvh.
Torben

Hej Torben...

De Full Music 6SL7 rør som jeg kunne låne var styre tapperne brækket af, så jeg turde ikke
sætte dem i min forstærker, kunne ikke helt se hvordan de skulle vende..

Så desværre fik jeg ikke hørt dem med dine Full Music 2a3/c rør.

Jeg har afleveret dine super rør hos Bernhard den 30/12-2013 og jeg har stadigvæk
lidt abstinenser , svært at lande igen , måske lidt jetlag :-)

Tusinde tak for lån, håber selv at kunne have et sæt i hus omkring februar...

/MVH Michael.

michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2014 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

Hej Morten.

Kan se du har skrevet ude på diyaudio angående Rod Coleman filament regulators, og du har fået dem
installeret i din Tram2.

Hvor har du bestilt disse og hvad koster de ca ???

/MVH Michael.

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Sendt: 09 Januar 2014 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Man køber dem ved Rod Coleman, og de koster nærmest ingenting, i forhold til den store forbedring de giver. Jeg husker ikke prisen, men det er i størrelsesordnen et par hundrede kroner.

<< Forrige Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes