Forfatter |
|
michaelvv Forum Bruger

Bruger siden: 02 Marts 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1166
|
Sendt: 09 November 2013 kl. 17:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Tonni.
Vi er enig omkring begrebet NOS, men da jeg spiller på dem og skifter lidt
imellem dem har jeg ikke flere "NOS", da de er jo bliver brugt....
Da de også lige skal have nogle timer "burn-in" fortrækker jeg også gamle ikke
NOS rør fremfor NOS rør i min forstærker :-)
Hvordan lyder de CV1985, hvis du har hørt på dem, ikke NOS mere.
Er det også en 2a3 vi snakker om her eller en anden type...
/Michael
|
Til top |
|
|
Tonni Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1013
|
Sendt: 09 November 2013 kl. 17:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har endnu ikke haft gang i CV1985'erne i min 2A3. Dette da den er lavet med parallel ECC83 som driver. Men har gennem nogle år haft forskellige ideer som omfatter SRPP 6SL7/CV1985... som driver for et trin der ved hjælp af adaptorer kan bruges i forbindelse med 2A3/VT52/AD1/RE604/45/300B... Men da der har været tre børn og en slatten økonomi er det ikke kommet videre. - Endnu!
__________________ Bare det GLØDER...
|
Til top |
|
|
michaelvv Forum Bruger

|
Sendt: 09 November 2013 kl. 18:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Tonni.
Sig endeligt til hvis du finder dine RCA og Westinghouse. Som sagt har ikke haft mulighed for at høre disse
typer op imod, Shuguang B og C, EH gold eller TJ Full Music/n.
Tager lige en session i aften Shuguang 2a3C kontra TJ Full Music/N.
Checker lige også et sæt RCA V-229 op mod et sæt TJ Full Music 6SL7.
/MVH Michael.
|
Til top |
|
|
Tonni Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1013
|
Sendt: 09 November 2013 kl. 23:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
I kender sikkert sitet allerede, men ellers...
https://www.tubeworld.com/6sl7.htm
__________________ Bare det GLØDER...
|
Til top |
|
|
HIFI Torben Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2011 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 47
|
Sendt: 10 November 2013 kl. 11:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
michaelvv skrev:
Hej Torben...
Vi er nogle stykker der nok i aften tager en "lytte rør" session. Så skal jeg nok komme med en update
med lidt mere bredde end bare hvad jeg mener..
Synes selv at jeg bare mistede "magien", spiller på mine PHILCO lige nu og de er rigtigt gode til 2a3B røret.
Jeg har en del forskellige NOS 6SL7 rør, så jeg skal ikke kunne sige om det er dem alle.
Kan godt ske at de kører fint med dine TJ 2a3c rør, men til mine skolerør er mine NOS at foretrække.
PS! Får lige nogle flere ører på dem i aften... Tager mine lånte Full Music 6SL7 med til test.
/Michael
|
|
|
Hej! Michael
Syntes nu bestemt ikke jeg mangler magi med dem, men måske fordi som du selv nævner, at de måske lyder anderledes i
kombination med Full Music 2A3c, hvilket de garanteret nemlig gør, men du/i kunne jo evt. her engang i december når i skal
til lytteaften hos Bernhard også prøve, at skifte imellem Full Music 6SL7 og dine Tungsol NOS 6SL7 WGT i kombination med
mine Full Music 2A3c
Mvh.
Torben
|
Til top |
|
|
michaelvv Forum Bruger

|
Sendt: 10 November 2013 kl. 12:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Torben.
Vi havde en lytte aften i går, men selvfølgelig ikke med dit fine TJ Full Music 2a3/c rør.
Det skal lige siges at Full Music 6SL7 gør det bedre med Full Music 2a3/n røret end det gør det med
mine EH Gold.
Testen stod mellem Full Music 2a3/n kontra Shuguangs 2a3c rør. Ingen tvivl om at der var en bedre
mellemtone i Full Music 2a3/n i forhold til Shuguangs 2a3c.
Men set som helhed, blev vi ret enige om at RCA "NOS" 1940'er + Shuguangs, var en del mere sjovere
at lytte på, end når vi lyttede på Tj Full Music 2a3/n.
Specielt på bassiden var der enormt forskel. Virker som om at "bassen" på TJ Full Music 2a3/n på visse
indspilninger næsten ikke var tilstedeværende.
Laver lige en update når jeg får billederne fra sessionen.
Link til LytteSession
/Michael.
|
Til top |
|
|
HIFI Torben Forum Bruger

|
Sendt: 11 November 2013 kl. 19:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
michaelvv skrev:
Hej Torben.
Vi havde en lytte aften i går, men selvfølgelig ikke med dit fine TJ Full Music 2a3/c rør.
Det skal lige siges at Full Music 6SL7 gør det bedre med Full Music 2a3/n røret end det gør det med
mine EH Gold.
Testen stod mellem Full Music 2a3/n kontra Shuguangs 2a3c rør. Ingen tvivl om at der var en bedre
mellemtone i Full Music 2a3/n i forhold til Shuguangs 2a3c.
Men set som helhed, blev vi ret enige om at RCA "NOS" 1940'er + Shuguangs, var en del mere sjovere
at lytte på, end når vi lyttede på Tj Full Music 2a3/n.
Specielt på bassiden var der enormt forskel. Virker som om at "bassen" på TJ Full Music 2a3/n på visse
indspilninger næsten ikke var tilstedeværende.
Laver lige en update når jeg får billederne fra sessionen.
Link til LytteSession
/Michael. |
|
|
Hej! Micael
Ja så tror jeg helt bestemt at han havde ret der nede i Holland, når han sagde til mig at der var mere bass på C-rørene end
på N-rørene, og jeg kan i hvert til fælde huske at der ikke var mere bass på Shuguang 2A3c end der er på mine Full music
2A3c rør, der er i hvert til fælde rigelig med bass på dem i kombination med Full music 6SL7 på den nye 2A3 jeg har fået "er
lavet med den store forforstærker med V-cap i"
Nå men det var nu dejligt at få bekræftet at det er de rigtige rør jeg har valgt, jeg holder nemlig også rigtig meget af en god
bass der kan høres, dog uden at den bliver overdrevent hørbar, så møblerne danser rundt i stuen :-)
Også godt at høre du syntes Full music 6SL7 passer bedre sammen med Full Music 2A3 rør end EHG rørene.
Jeg tror helt sikkert også du vil syntes at de lyder endnu bedre sammen med mine 2A3c rør end med Full music 2A3n
Det glæder jeg mig rigtigt meget til at høre hvad du syntes, men bare vær ærlig omkring hvad du syntes om dem, det vil jeg
hellere end at du "pynter" på din mening :-)
Mvh.
Torben
|
Til top |
|
|
Jens-B Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 665
|
Sendt: 06 December 2013 kl. 11:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bernhard kom forbi den 3. dec. med min riaa, som iøvrigt spiller fantastisk. Med sig bragte han også en 2a3 i det ny nydelige sorte design. Både han og jeg var interesserede i, om den evt. kunne trække mine "giftige" Martin Logan med en følsomhed på 89 db i 4 ohm, der ved 20 kHz er dykket til 1,2 ohm. Alt, hvad der kom ud via panelet lød fantastisk og detaljeret. Bassen blev lidt svag. Men alt i alt en musikalitet og detaljerigdom, jeg ikke har hørt før. Bagefter blev den prøvet på et par Monitor Audio RX2 (90 db, 6 ohm) og det var en fantastisk oplevelse, nu kom bassen med. Bl. a. spillede vi The Eagles, Hotel California med masser af dynamik og opløsning. Nu overvejer jeg, om jeg skulle begynde at spare sammen!!!
__________________ mvh
Jens-B
|
Til top |
|
|
The Real Wiz Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1001
|
Sendt: 06 December 2013 kl. 13:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg var med hos Jens-b og bort set fra lidt mangelen dynamik på Martin Logan så var det rigtigt godt og ingenting ellers
mangelede det hele var med og lidt til, varmt lækkert og letflydende. Det er fantastisk så meget vel lyd der kan være i 3.5
watt.
Det skal dog også siges at da Bernhard var gået og Audio Classic kt120'erne var sat til igen var det ikke sådan at man savnede
2a3'ern de kan bare lidt forskellige ting.
PS. Ham Bernhard er altså en hyggelig fyr
|
Til top |
|
|
michaelvv Forum Bruger

|
Sendt: 14 December 2013 kl. 11:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Torben...
Først mange tak for lån af dine TJ Full Music 2a3/c + PSvane rør..
Jeg sidder i øjeblikket og lytter til 2a3/c røret og det er uden tvivl den nye "Konge".
Det spiller bare musik og på en måde som kan give en gåsehud.
Rart at vide at man får noget for sine penge når man kommer op i den dyre ende.
Kan ikke helt rigtigt fatte at det kan komme til at lyde så fedt.
Som sagt var jeg ikke særligt imponeret af TJ Full Music 2a3/n, men det her er helt anden liga.
Det lyder så meget af musik, og jeg kan "desværre" ikke finde noget at "brokke" mig over :-)
Der er en så fin bas i dette rør, hvilket hverken PSvane eller TJ Full Music 2a3/n magter.
Mellemtone og Diskant er niveauer over hvad jeg er vant til og balancen i hele frekvensområdet er
så fantastisk.
Har ikke fundet noget endnu det ikke bare gør bedre, så en klar ny vinder.
Venligst Michael.
|
Til top |
|
|
HIFI Torben Forum Bruger

|
Sendt: 15 December 2013 kl. 13:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
michaelvv skrev:
Hej Torben...
Først mange tak for lån af dine TJ Full Music 2a3/c + PSvane rør..
Jeg sidder i øjeblikket og lytter til 2a3/c røret og det er uden tvivl den nye "Konge".
Det spiller bare musik og på en måde som kan give en gåsehud.
Rart at vide at man får noget for sine penge når man kommer op i den dyre ende.
Kan ikke helt rigtigt fatte at det kan komme til at lyde så fedt.
Som sagt var jeg ikke særligt imponeret af TJ Full Music 2a3/n, men det her er helt anden liga.
Det lyder så meget af musik, og jeg kan "desværre" ikke finde noget at "brokke" mig over :-)
Der er en så fin bas i dette rør, hvilket hverken PSvane eller TJ Full Music 2a3/n magter.
Mellemtone og Diskant er niveauer over hvad jeg er vant til og balancen i hele frekvensområdet er
så fantastisk.
Har ikke fundet noget endnu det ikke bare gør bedre, så en klar ny vinder.
Venligst Michael.
|
|
|
Hej! Michael
Det var nu rigtig dejligt at høre du er enig med mig i at dette rør bare er et virkeligt super godt rør på alle områder.
Jeg har været inde på din nyoprettet tråd og læst dine test med mine Full music 2A3/c rør og det ser jo bare rigtig rigtig godt
ud, så jeg tror nu nok jeg dropper at anskaffe mig Full music 2A3/se rørene, jeg kan i øjeblikket heller ikke rigtigt blive klog
på om de er en slags hybrid rør imellem n og c røret, jeg har været inde på flere udenlandske hjemmesider for at studere
disse rør og på nogle af siderne står der at det fåes både med mesh plate = det der er i n-røret og med carbon plate = det
er i c-røret og på en anden side står der at der er både mesh og carbon plate i det samme rør og der er også sjovt nok
opgivet 2 forskellige spændinger som kaldes for Ia/mA kan huske den ene hed Ia=60mA og den anden Ia=62,5mA og når
jeg så kigger på datakortet over mine 2A3/c rør er der kun opgivet en spænding Ia=65mA så umiddelbart ud fra dette tror
jeg nu rent faktisk at se-røret er en blanding af n og c-røret.
Og så er det jo bare lige et spørgsmål om man i så fald mister noget af den gode bass da jeg engang har fået at vide at der
er mere bass på et c-rør end på et n-rør, til gengæld skulle der så være en mere luftig diskant i n-røret, men jeg er nu rigtig
godt tilfreds med diskanten i mine c-rør og lige som dig er jeg meget glad for en god og fyldig bass dog bare at den ikke
bliver for dominerende, men det syntes jeg nu ikke den bliver med disse rør.
Så konklusionen af dette må helt klart være at det er det helt rigtige rør jeg fik fat i, jeg er nemlig lidt nervøs for at bassen
bliver lidt mere tynd i det på se-rørene og den vil jeg bare ikke undvære igen, desuden er se-rørene ikke bare dyre de er
MEGET dyre ligger normalt på en pris omkring mellem 7000 og 8000 kr. jeg har dog fået tilbudt at jeg kan købe dem for
5900 kr. for et par. men jeg er bare bange for at de måske ikke rigtig er det mere værd end c-rørene rent lydmæssigt set,
og er bassen så som jeg umiddelbart tror den er nemlig lidt tyndere i det end på c-røret så vil det uden tvivl også betyde en
mere slank lyd med ringere fylde/rumklang i lyden og måske også en dårligere spredning af lyden, hvilket er en meget
vigtig faktorer for mit vedkommende da jeg stort set udelukkende bruger hovedtelefoner "Stax"
Mvh.
Torben
|
Til top |
|
|
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3707
|
Sendt: 15 December 2013 kl. 13:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wendt skrev:
Mik112 skrev:
Hej rørfreaks. Jeg har ikke seriøst "rodet" med rør i 40 år, men har tænkt at starte op igen :) Synes dog i har ret lang tilspilningstid på Jeres rør, -
op til 300 timer. Har rør ikke toppet deres levetid/performance på det tidspunkt så det derfra, kun går ned ad bakke? Hvor mange driftstimer kan man
forvente de nye rør holder?
Mvh/Mik112
|
|
|
<P style="MARGIN: 0cm 0cm 8pt" =Msonormal><SPAN lang=DA><?:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p>
<FONT size=3 face=Calibri> </o:p></SPAN>
<SPAN style="FONT-FAMILY: 'Verdana','sans-serif'; COLOR: black; FONT-SIZE: 8.5pt; mso-ansi-: DA" lang=DA>Jeg tror ikke meget på 300 timer,
så er det mere tilvænning end tilspilning. Som det også skrives ovenfor er det forstærkeren og ikke rørene som skal spilles til i så lang tid. Jeg fik en
300 B fra Audio Classic og den spillede fint efter 20-30 timer (hvor den havde stået ved Bernhard) og blev hørbart bedre indtil ca. 100 timer. <o:p>
</o:p></SPAN>
BH
Rasmus
|
|
|
Fuldstændig vanvittigt med de 300 timer...
Jeg håber, at man har afprøvet "teorien" ved at spille musik i 300 timer UDEN at lytte til noget undervejs..?
Niels L.
|
Til top |
|
|
michaelvv Forum Bruger

|
Sendt: 15 December 2013 kl. 15:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Nilau...
Hvis du læser hvad jeg skrev om de "300 Timer", var det fordi jeg har nogle meget tunge modstande i den
der skulle brændes til, da det er en ny forstærker det drejer sig om.
Mine EH 2a3 rør var ganske fine efter ca 75-80 Timer hvilket måske er mindre næste gang jeg prøver da forstærkeren
er "burned in".. Shuguang 2a3C lå i lejet ca 80-110 Timer.
MVH Michael
|
Til top |
|
|
michaelvv Forum Bruger

|
Sendt: 15 December 2013 kl. 15:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Torben...
Det bedste ved dine TJ Full Music 2a3c, er at min forstærker ikke er optimalt justeret mere, den får lige et eftercheck
i den kommende uge.
DVS jeg forventer at de kommer til at lyde endnu bedre, hvilket i selv er fantastisk.
Ved intet omkring TJ Full Music SE, og som jeg vist skrev tidligere er jeg ikke speciel fan af TJ Full Music 2a3n.
TJ Full Music 2a3C er en helt anden sag.
Glæder mig rigtigt meget til at lave samme test igen, hvor alt står optimalt.
Angående 2a3 SE. Jeg vil nok også selv været meget i tvivl. 2a3C gør det så godt på alle områder at der næsten skal
ske et mirakel hvis den ekstra pris skal kunne forsvares.
Glemte lige at skrive at da jeg lyttede til mine EH-2a3 Gold efter at have prøvet dine 2a3C troede jeg der var noget
i vejen, næsten ALT MAGIEN VAR VÆK. Snøft.
Og der var ikke lidt forskel, den er meget voldsom.
Bliver nok nød til at overveje et sådan sæt på et eller andet tidspunkt.
MVH Michael.
|
Til top |
|
|
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
Sendt: 15 December 2013 kl. 15:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er min erfaring at akustisk hukommelse varer sådan ca. et par minutter. Så jeg forstår ikke at man uden at lave blind tests
frem og tilbage (ændringer) kan afgøre om det ene rør er bedre end det andet. Kører selv 2A3B push pull (Joplin special
udgave med Silk Audio trafoer, Black Gates, Kiwame, Jantzen sølv-guld osv.) og vil give jer ret i at 2A3 røret er hifi når det er
bedst. 8w er ikke meget mere end 3,5w, men det der efter min mening gør forskellen er en push-pull forstærkers meget bedre
basgengivelse (dæmpningsfaktor >10). Men det er selvfølgelig et spørgsmål om smag.
Jeg har også en 6C33 PP, men lydmæssigt kan den ikke hamle op med en toptunet Joplin.
|
Til top |
|
|
HIFI Torben Forum Bruger

|
Sendt: 16 December 2013 kl. 13:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
michaelvv skrev:
Hej Torben...
Det bedste ved dine TJ Full Music 2a3c, er at min forstærker ikke er optimalt justeret mere, den får lige et eftercheck
i den kommende uge.
DVS jeg forventer at de kommer til at lyde endnu bedre, hvilket i selv er fantastisk.
Ved intet omkring TJ Full Music SE, og som jeg vist skrev tidligere er jeg ikke speciel fan af TJ Full Music 2a3n.
Angående 2a3 SE. Jeg vil nok også selv været meget i tvivl. 2a3C gør det så godt på alle områder at der næsten skal
Glemte lige at skrive at da jeg lyttede til mine EH-2a3 Gold efter at have prøvet dine 2a3C troede jeg der var noget
MVH Michael.
|
|
|
Hej! Michael
Glæder mig rigtig meget til at læse dine næste test af mine 2A3/c rør, når du har fået din forstærker justeret :-)
Mvh.
Torben
|
Til top |
|
|
michaelvv Forum Bruger

|
Sendt: 16 December 2013 kl. 23:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
HIFI Torben skrev:
michaelvv skrev:
Hej Torben...
i den kommende uge.
MVH Michael.
|
|
|
Hej! Michael
Glæder mig rigtig meget til at læse dine næste test af mine 2A3/c rør, når du har fået din forstærker justeret :-)
Mvh.
Torben |
|
|
Hej Torben....
Så fik jeg forstærkeren justeret optimalt og kan godt allerede afsløre at det lyder rigtig rigtig rigtigt godt.
Kører lige en seriøs test igennem imorgen...
MVH Michael.
|
Til top |
|
|
HIFI Torben Forum Bruger

|
Sendt: 17 December 2013 kl. 11:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
michaelvv skrev:
HIFI Torben skrev:
michaelvv skrev:
Hej Torben...
i den kommende uge.
MVH Michael.
|
|
|
Hej! Michael
Mvh.
Torben |
|
|
Hej Torben....
Så fik jeg forstærkeren justeret optimalt og kan godt allerede afsløre at det lyder rigtig rigtig rigtigt godt.
Kører lige en seriøs test igennem imorgen...
MVH Michael.
|
|
|
Hej Michael
Bare for utroligt syntes allerede de lyder godt på min forstærker og jeg har endnu ikke engang Rifa lytter i min, men det
kommer
der engang i det nye år i forhåbentligt ret kort tid efter og så har jeg snakket med Bernhard i går omkring justering han er
kommet frem til at min heller ikke er optimalt justeret så det bliver den lige samtidig med at han skifter lytterne ud til Rifa.
Jeg skal også have de gode blå dobbelt afskærmet fonokabler i alt mit grej nede fra ham, for at opnå et så støjfri lydbilled
som det nu engang er muligt.
Glæder mig virkeligt meget til at høre om din nye test af mine rør.
Du må gerne ringe til mig når du er klar, du får bare mit tlf.nr. af Bernhard.
Mvh.
Torben
|
Til top |
|
|
michaelvv Forum Bruger

|
Sendt: 17 December 2013 kl. 18:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Torben...
Så har jeg lige lyttet igennem min test session.
Jeg har opdateret mine lytte indtryk.
MVH Michael.
|
Til top |
|
|
HIFI Torben Forum Bruger

|
Sendt: 18 December 2013 kl. 16:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
michaelvv skrev:
Hej Torben...
Så har jeg lige lyttet igennem min test session.
Jeg har opdateret mine lytte indtryk.
MVH Michael. |
|
|
Hej! Michael
Det var hyggeligt at sludre med dig i tlf. :-)
Bare for utroligt at de rør bare bliver ved med at blive bedre :-)
Nu glæder jeg mig bare helt vildt til at få min forstærker kigget efter i sømmene :-)
Har du foresten de der halvt sølv og kobber fonokabler til de 120 kr. meteren i din forstærker og i så fald du har, kan du så
evt. hjælpe mig med at skaffe dette kabel ?
Har også tænkt på den dyre diodebro du snakkede om den kunne jeg rigtig godt tænke mig at få i min forforstærker, skal
lige snakke med Bernhard om hvad han siger til det :-)
Bare så fedt at læse din test af mine 2A3/c rør.
Har forøvrigt lige fået svar fra Pyndt angående Full Music 2A3/se Han siger så vidt jeg lige kunne læse imellem linjerne at
der rentfaktisk ikke er nogen forskæl mellem se og c røret blot er se rør i en mere fornem gaveæske, men hvad kan man
bruge det til  det gider jeg dælme ikke give næsten 2000 kr. mere for. Hvis det virkelig er rigtigt, syntes nu godt nok
det lyder lidt mærkeligt.
Syntes i det heletaget der er for meget forviring omkring dette SE-rør til at jeg tør kaste så mange penge ud på noget man
ikke rigtig kan blive klog på og især nu hvor jeg ved at der ligger meget mere gemt i C-røret end jeg havde kunnet forestille
mig og overhovedet ikke vidste, så de der SE-rør glemmer jeg i hvert fald alt om nu :-)
Mvh.
Torben
|
Til top |
|
|