Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. juni 2025 | 12:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Kondensator i forstærker? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Lars Nielsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Diyhifi.dk

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 08 Juli 2014 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

Søren Andersen skrev:
Der er ingen forbindelse igennem de defekte emmit modstande, så multimeteret giver slet ingen udslag hvilket den jo gør på de modstande der er ok.

Jeg ved godt det ikke er optimalt at skifte flere forskellige komponenter ud på en gang, men som der skrives så sidder kondensatorerne jo ikke direkte i signalvejen så tror nu ikke de har den store lydmæssige effekt.

C110 sidder direkte i signalvejen.

C115/C116 kan have stor indflydelse på lyden, så her kunne man lave yderligere tuning, hvis man kender resultatet af første ændring.

Kondensatorer på forsyning kan ændre lyden lige så meget som dem der sidder direkte i signalvejen.

Hvor mange mV ligger der over de "afbrudte" modstande når forstærkeren kører?

Lars Nielsen
Til top Vis Lars Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lars Nielsen Besøg Lars Nielsen's Websted

Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 08 Juli 2014 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

måler ikke andet en mellem 0-2mv (går ud fra du mener C110 kondensator) ?

Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2014 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

Har nu fået skiftet de emmit modstande som var defekte, og det spiller igen, men der er et problem.
Da jeg testede den har jeg 1 gang oplevet at højre kanal pludselig laver et gevaldig hop i tomgangsstrømmen, nå forstærkeren spiller så svinger spændingen men pludselig ændre den sig til 140mv i tomgangsstrømmen, selv om jeg skruer ned stod den fortsat på 140mv ?? og så bliver "bamsen" altså varm
Det er som sagt kun sket 1 gang i højre kanal, men har gjort det flere gange i venstre kanal siden, hvis jeg så slukker og tager stikket ud et stykke tid så er alt normalt igen, hvad kan være galt ?
Tror kun det sker når forstærkeren skal på arbejde (skruet rimelig pænt op) +50w eller lignende.

Lars Nielsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Diyhifi.dk

Sendt: 09 Juli 2014 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

Søren Andersen skrev:
Har nu fået skiftet de emmit modstande som var defekte, og det spiller igen, men der er et problem.
Da jeg testede den har jeg 1 gang oplevet at højre kanal pludselig laver et gevaldig hop i tomgangsstrømmen, nå forstærkeren spiller så svinger spændingen men pludselig ændre den sig til 140mv i tomgangsstrømmen, selv om jeg skruer ned stod den fortsat på 140mv ?? og så bliver "bamsen" altså varm
Det er som sagt kun sket 1 gang i højre kanal, men har gjort det flere gange i venstre kanal siden, hvis jeg så slukker og tager stikket ud et stykke tid så er alt normalt igen, hvad kan være galt ?
Tror kun det sker når forstærkeren skal på arbejde (skruet rimelig pænt op) +50w eller lignende.

Er det begyndt efter at du har lavet modifikationerne?

Måske derfor emittermodstandende er brændt af...

Lars Nielsen
Til top Vis Lars Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lars Nielsen Besøg Lars Nielsen's Websted

Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2014 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Det må være før, den har stået et godt stykke tid før jeg fik tage mig sammen til at få den rep, højre kanal virkede ikke så troede at det var udgangene der var problemet, men det viste sig at en modstand R230 Hedder dog R130 i diagrammet da det kun er Venstre kanal der er vist, så virkede den igen.
Men ja det må jo være derfor at nogle af emmit modstandene er røget sig en tur, så kan ikke lige se hvad det har med mine modifikationer / skift af kondensator at gøre.

Har du en ide til hvad problemet er ? for det virke sku lidt mærkeligt, nu har forstærkeren spillet på lav styrke i de sidste 2 timer uden den har lavet vrøvl så det er periodisk fejlen opstår.

Lars Nielsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Diyhifi.dk

Sendt: 09 Juli 2014 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Søren Andersen skrev:
Det må være før, den har stået et godt stykke tid før jeg fik tage mig sammen til at få den rep, højre kanal virkede ikke så troede at det var udgangene der var problemet, men det viste sig at en modstand R230 Hedder dog R130 i diagrammet da det kun er Venstre kanal der er vist, så virkede den igen.
Men ja det må jo være derfor at nogle af emmit modstandene er røget sig en tur, så kan ikke lige se hvad det har med mine modifikationer / skift af kondensator at gøre.

Har du en ide til hvad problemet er ? for det virke sku lidt mærkeligt, nu har forstærkeren spillet på lav styrke i de sidste 2 timer uden den har lavet vrøvl så det er periodisk fejlen opstår.

Jeg vil gætte på at det er potmeteret TVR301 og TVR401 som er blevet dårligt, det vil være en klassisk fejl i gamle forstærkere.

Hvor måler du de 140mV?

Lars Nielsen

Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2014 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

Hen over emmitmodstandene og her skulle jeg jo kun måle mellem 20mv+-2mv når den er driftvarm.
Prøvede en gang at juster på den da den røg op på 140mv og jeg kunne kun sænke den til ca 60mv.
mener du ikke det kan være andet der er galt ?
Har jeg ikke ret i at TVR301 og TVR402 skal være på 1K ohm ?
Har læst at de trimmer som anvendes er noget hø!
Ville det ikke være godt at skifte til en type som denne her som er lukket ? http://dk.farnell.com/bourns/3266w-1-102lf/trimmer-1k-12-tur n-t-hole/dp/9352643
Hvilke power rating skal man vælge ? 250 eller 500mw der står ikke noget om det i diagrammet.

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 09 Juli 2014 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Søren Andersen skrev:
Hen over emmitmodstandene og her skulle jeg jo kun måle mellem 20mv+-2mv når den er driftvarm.
Prøvede en gang at juster på den da den røg op på 140mv og jeg kunne kun sænke den til ca 60mv.
Ville det ikke være godt at skifte til en type som denne her som er lukket ? http://dk.farnell.com/bourns/3266w-1-102lf/trimmer-1k-12-tur n-t-hole/dp/9352643
Hvilke power rating skal man vælge ? 250 eller 500mw der står ikke noget om det i diagrammet.

Har du ikke en SERVICEMANUAL til apparatet???

Hvis ikke....er det måske klogt at stoppe, inden det går helt galt...  

MVH.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Lars Nielsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Diyhifi.dk

Sendt: 09 Juli 2014 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

Søren Andersen skrev:
Hen over emmitmodstandene og her skulle jeg jo kun måle mellem 20mv+-2mv når den er
driftvarm.

Der kan være mange ting galt.. Nævner bare det mest sandsynlige.

Søren Andersen skrev:

Ville det ikke være godt at skifte til en type som denne her som er lukket ? 102lf/trimmer-1k-12-turn-t-hole/dp/9352643"> http://dk.farnell.com/bourns/3266w-1-102lf/trimmer-1k-12-tur n-t-
hole/dp/9352643

Der står 1kohm i diagrammet ihvertfald. Men det er som regel partlisten der bestemmer hvad der rent faktisk sidder i.

Det vil være rigtig godt at skifte til Bourns, det har jeg selv gjort i mange forstærkere. Jeg ville vælge 500mW.

Lars Nielsen

Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2014 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

Har skrevet lidt med Tony fra Parasound, og det tyder på at den ene af mine HCA-2200II faktisk er en ældre HCA-2200 og ikke MK2.
Nok derfor der er den forskel på dem, men det sjove er at der står HCA-2200II på frontpladen og det står også på indgangsprintet, så der har nok været nogle der har skiftet noget rundt engang, lidt træls
Faktisk lyder Mk2 også noget bedre end den anden, så det er nok forklaringen på det, så er det bare dobbelt træls at det er den der driller.
Jeg har bestilt et par af overstående trimmer hjem, så må jeg jo se om den holder op med at skabe sig ellers har jeg en aftale med en som vil kikke på den.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 4
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes