Forfatter |
|
Lars Nielsen Branchemedlem

Diyhifi.dk
Bruger siden: 07 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 257
|
Sendt: 04 Juli 2014 kl. 11:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Søren Andersen skrev:
Det er da en af stederne
Har nu modificeret og skiftet kondensator i den ene og sat den til.
Har lyttet lidt og mit første indtryk er at der er lidt mere mikro detaljer, lidt mere hul igennem der er i hvert fald ikke noget der har taget skade af operationen så vidt jeg kan høre.
|
|
|
Det er godt at høre.. Hvilke kondensatorer har du skiftet?
__________________ MVH
Lars Nielsen
|
Til top |
|
|
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
Sendt: 04 Juli 2014 kl. 15:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
i min verden (erfaring) er det kondensatorer der sidder direkte i lydvejen der giver, mest hvis nogen
de fleste andre relatere til psu'en på den ene eller den anden måde
kondensatorer i psu mm kan medfordel parallel kobles med en bedre kondensator (1/10 - 1/100)
__________________ vh Hans Lund
diyaudio.dk Blog
G+
|
Til top |
|
|
Søren Andersen Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 418
|
Sendt: 04 Juli 2014 kl. 16:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har skiftet 47uf/100v i udgangsdelen, der sad en richay og den er skiftet med Elna Silmic II
I indgangsdelen er det
De 47uf/100v Rubicon som er byttet ud med Elna silmic II samt
De 100uf/25v Rubicon som også er udskiftet med Elna silmic II
Jeg har skiftet C115 & C116 (1uf/63v) ud med 3,3uf fra Wima MKT
fjernet C110 helt
Har lige et andet spørgsmål...
I udgangstrinnet sidder der en del 1R8 modstande hvor jeg ikke kan måle nogen modstand i ?
De ser ikke ud til at være brændte, forstærkeren spillede fint sidst den var tilsluttet, kan 1 eller flere udgangs transistor godt være ude af drift selv om forstærkeren spiller fint ?
Hvis de burdte skiftes kan i så se hvilke mærke type det er ? i diagrammet står der 0.22/2w men det passer ikke med dem der er monteret.
Se dem her http://hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=100043&PN=1
De måler ca 5mm i diameter og er ca 16mm lange
__________________ Vh. Søren
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
Sendt: 04 Juli 2014 kl. 16:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Søren Andersen skrev:
I udgangstrinnet sidder der en del 1R8 modstande hvor jeg ikke kan måle nogen modstand i ?
|
|
|
Hvad mener du med du ikke kan måle nogen modstand ? er de afbrudte ? *1)
Når forstærkeren kører , kan du sætte instrumentet i stilling millivolt og måle spændingen hen over hver modstand.
Søren Andersen skrev:
De ser ikke ud til at være brændte, forstærkeren spillede fint sidst den var tilsluttet, kan 1 eller flere udgangs transistor godt være ude af drift selv om forstærkeren spiller fint ? |
|
|
Temmeligt sikkert - den kan jo spille blot et enkelt sæt udgangstransistorer virker - du opdager det først når der bliver gået til stålet.
Din forstærker er åbenbart monteret med 0.18Ohm istedet for 0.22Ohm - det har nok kun akademisk interesse - af visse årsager er trådviklede emittermodstande nok ikke det mest snedige at anbringe netop lige der - selve fabrikatet af modstanden kan man ikke gætte ved at kigge på den.
*1 Nogle er lidt uheldige hvis de skal ohme meget små modstandsværdier - tag lige og hold målepindende sammen, og aflæs dit instrument - det bør sige 0.00Ohm eller meget tæt på - de emittermodstande er så små, at modstanden i dem svarer til lidt skidt på dine måleledninger __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 04 Juli 2014 kl. 18:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jan
modstanden måler 1.8 ohm og der sidder parallel på det ene ben på hver udgangs transistor så det bliver vel 0.9ohm.
der sidder 6stk 2SA1294 samt 6 stk 2sc3263 i hver kanal og ved den ene af hver type kan jeg ikke måle nogen ohm belastning så der må være 4 modstande der er gået en tur, de 2 transistor som er forbundet til de defekte modstande måler heller ikke som alle de andre når jeg bruge diode testen på mit multimeter, så mon ikke de er gået en sig en tur ?
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

|
Sendt: 04 Juli 2014 kl. 19:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Søren Andersen skrev:
Hej Jan
modstanden måler 1.8 ohm og der sidder parallel på det ene ben på hver udgangs transistor så det bliver vel 0.9ohm.
der sidder 6stk 2SA1294 samt 6 stk 2sc3263 i hver kanal og ved den ene af hver type kan jeg ikke måle nogen ohm belastning så der må være 4 modstande der er gået en tur, de 2 transistor som er forbundet til de defekte modstande måler heller ikke som alle de andre når jeg bruge diode testen på mit multimeter, så mon ikke de er gået en sig en tur ?
|
|
|
Jeg ville aldrig stole må målinger af udgangstransistorer medens de sidder i kredsløbet, og slet ikke hvis der sidder flere i parallel. Hvis du kan blotlægge emitter og collektor er du mere sikker - og når emitteren er blotlagt kan du passende måle emitter modstandende ;)
__________________ -Jan@tecdata.dk
|
Til top |
|
|
NewClassD Branchemedlem

Bruger siden: 03 Juni 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 203
|
Sendt: 04 Juli 2014 kl. 21:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Søren,
Jeg vil foreslå dig at tage forstærkeren hen på et professionelt værksted. Hvis du ikke er 100% sikker på hvad du gør, så risikerer du at ødelægge den helt, og
så kan det blive dyrt at få den sat i stand igen. Som du beskriver det her, så lyder det som en mindre ting der evt. skal laves.
Mange hilsner
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 04 Juli 2014 kl. 22:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da forstærkeren kan spille, så er det jo kun at skifte de emitter modstande som ikke funger og de par transistor som ikke måler rigtig, de med loddekolben er nu ikke så svært.
Men ville gerne have hjælp til at finde nogle modstande magen til dem der er i forstærkeren for ikke at risiker det går ud over lydkvaliteten.
De modstande jeg syntes ligner dem mest er nok dem her http://frequence-shop.dk/produkter/47-pca-modstande-5w/
Så et spørgsmål til  Det er Sanken udgangs transistor 2SA1294 samt 2SC3263 som der er i den, her er vel ingen problem de kan jo købes hos her til 34kr http://www.el-supply.dk/?Gid=&VNr=302SA1294
Håber bare ikke det er billige kineser efterligninger ? hvis det er original kvallitet så er der vel ingen problemer i det ?
Når jeg stiller bias på dem så undre det mig lidt at der på den ene forstærker er 1 trimmer pr. kanal men på den anden er der 2 trimmer pr kanal nogen der har en forklaring på det ?
Den med 1 trimmer skal stilles på 20mv +-2mv når drift temp. er 40-45g
Den med 2 trimmer stiller jeg kun på 10mv +-1mv for den bliver noget varmer hvis jeg stiller den på de angivende 20mv som Parasound forskriver til HCA-2200II, nogen der har en forklaring på det ?
Måler over emitter modstandende som jeg har fået besked på, dog var der en der sagde at man skulle halver mv det vil sige at den kun skulle måle 10mv, men her er jeg ikke helt enig for så tror jeg forstærkeren for svært ved at nå op på 40-45g så hvad er rigtig ?
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

|
Sendt: 04 Juli 2014 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Søren Andersen skrev:
Da forstærkeren kan spille, så er det jo kun at skifte de emitter modstande som ikke funger og de par transistor som ikke måler rigtig, de med loddekolben er nu ikke så svært. |
|
|
Måske ikke, måske - jeg kender ikke dine evner udi den sport :)
Citér:
Men ville gerne have hjælp til at finde nogle modstande magen til dem der er i forstærkeren for ikke at risiker det går ud over lydkvaliteten. |
|
|
Hvis du bruger den korrekte værdi er det ene fabrikat nok ligeså godt som det andet - men skift da dem alle på en gang, så ved du de er ens.
De har ikke 0.22 eller 0.18 Ohm på den side. Hvis dit diagram er korrekt , skal der sidde 0.22 Ohm i den
Citér:
Så et spørgsmål til Det er Sanken udgangs transistor 2SA1294 samt 2SC3263 som der er i den, her er vel ingen problem de kan jo købes hos her til 34kr http://www.el-supply.dk/?Gid=&VNr=302SA1294
Håber bare ikke det er billige kineser efterligninger ? hvis det er original kvallitet så er der vel ingen problemer i det ?
|
|
|
Hvad havde du forestillet dig problemet med originale transistorer skulle være ? Hvad er du så nervøs for ?
Citér:
...Når jeg stiller bias på dem så undre det mig lidt at der på den ene forstærker er 1 trimmer pr. kanal men på den anden er der 2 trimmer pr kanal nogen der har en forklaring på det ?
Den med 1 trimmer skal stilles på 20mv +-2mv når drift temp. er 40-45g
Den med 2 trimmer stiller jeg kun på 10mv +-1mv for den bliver noget varmer hvis jeg stiller den på de angivende 20mv som Parasound forskriver til HCA-2200II, nogen der har en forklaring på det ?
|
|
|
Det skal du nok spørge producenten om - Der er nok ikke nogen her, der aner en fløjtende om det - Har du et apparat med 2 forskellige udgangstrin ? Det er da noget klyt.
Iøvrigt indstiller man ikke tomgangsstrømmen efter en bestemt drifttemperatur - hvor stammer det fra ?
Citér:
Måler over emitter modstandende som jeg har fået besked på, dog var der en der sagde at man skulle halver mv det vil sige at den kun skulle måle 10mv, men her er jeg ikke helt enig for så tror jeg forstærkeren for svært ved at nå op på 40-45g så hvad er rigtig ? |
|
|
Besked fra hvem ?
Jeg er ærligt talt en smule i tvivl om du er helt vidende om hvordan en forstærker virker - der bliver skrevet meget sjovt i denne tråd ;) Det er i min optik helt godnat at begynde på bessermachen, før man er sikker på at tingene virker efter hensigten
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 05 Juli 2014 kl. 10:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diagrammet passer ikke med de modstande der er monteret i forstærkeren, der er monteret 2 stk 1,8 ohm parallelt altså 0,9 ohm. Jeg har 2 stk effektforstærker og de har samme modstande siddende, dem jeg linker til er 1,8 ohm 5W.
vedr. transistor så har jeg hørt at kineserne kopier og fremstiller dårlige efterligninger, og er det korrekt så ville det jo være træls at få sådanne monteret.
Har set Parasound´s vejledning om indstilling af tomgangsstrømmen her står der 20mv +-2mv ved 40-45g drift temp.
tomgangsstrømmen er jo ikke stabil lige efter den er tændt, men først efter ca ½ time når temperaturen er stabil.
Hvad skulle der være galt i at bessermachen ? (hvis ingen gjorde det så var vi jo ikke kommet vider de sidste 125år)
Jeg startede enligt tråden for at høre om man ikke med fordel kunne skifte alle gamle kondensator ud med ny og eventuelt bedre fabrikater, samt hjælp til hvilke jeg så skulle vælge, de der sidder der er jo 20år gamle og det kunne jo være der var kommet bedre type siden 1993.
|
Til top |
|
|
stridsvognen Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 587
|
Sendt: 05 Juli 2014 kl. 10:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil da anbefale du skaffer service manualen til den rigtige forstærker, inden du fjoller mere rundt i den.
Hvis du vil skifte transistore, så køb hos Elfa, RS, Digi Key, Mouser, eller lignende.
Og nok en god ide at kontrolere om dine transistore er parrede/ selekterede inden du bare kaster noget i.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 05 Juli 2014 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diagrammet stammer fra Parasound så det skulle jo være den korrekte, men der er nogle steder den ikke passer med fakta.
Som tidligere nævnt har jeg 2stk. HCA-2200mk2 til at stå og der er flere forskelle på dem hvilket virker lidt underlig, men de må jo have fortaget lidt ændringer i konstruktionen i løbet af produktions perioden.
ud over de 2 trimmer til tomgangsstrømmen i den ene hvor der kun er en i den anden så er der på indgangs printet 2 trimmer pr kanal i den ene og ingen i den anden samt et par 0.1uf /50v kondensator i den ene og ingen i den anden.
har haft et de modstande afmonteret som jeg ikke kunne måle og de er defekte, udskiftes de med samme værdi så må det jo være rigtig, samtidig har jeg haft benene låddet fri på de 2 transistor som gav fejl måling, med diode testen ser de ud til at virke som de skal
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

|
Sendt: 05 Juli 2014 kl. 13:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Søren Andersen skrev:
Diagrammet passer ikke med de modstande der er monteret i forstærkeren, der er monteret 2 stk 1,8 ohm parallelt altså 0,9 ohm. Jeg har 2 stk effektforstærker og de har samme modstande siddende, dem jeg linker til er 1,8 ohm 5W. |
|
|
Jeg kunne ikke få tingene til at rime i forhold til det billede jeg mente du tidligere havde postet - det billede indikerede ikke at modstandene sad i parallel 2 og 2 ..........
Søren Andersen skrev:
....vedr. transistor så har jeg hørt at kineserne kopier og fremstiller dårlige efterligninger, og er det korrekt så ville det jo være træls at få sådanne monteret. |
|
|
Det har du bestemt ret i - men du skrev teksten noget anderledes - som om du troede der kunne være problemer med transistorer i original kvalitet .... (ellers læser jeg da teksten som en brækket arm ! <- bestemt også muligt))
Søren Andersen skrev:
....Har set Parasound´s vejledning om indstilling af tomgangsstrømmen her står der 20mv +-2mv ved 40-45g drift temp.
tomgangsstrømmen er jo ikke stabil lige efter den er tændt, men først efter ca ½ time når temperaturen er stabil.
|
|
|
Hvis vi antager det stod skrevet sådan - så skulle der ifølge diagrammet (!) løbe 90mA pr transistorsæt - Dem er der 6 af (pr kanal) - og forstærkeren skulle lægge sig omkring 40-45 grader ? Det er ikke din skyld, men i min bog, så rimer det ikke helt ...... forstærkere med så høj tomgangsstrøm plejer at blive varmere end det ;)
Er emittermodstanden derimod 0.9Ohm - og spændingen stadig bemeldte 20mV, jamen så lyder det mere rigtigt
(Hvorfor har de monstro monteret andre emittermodstande ?)
Søren Andersen skrev:
Hvad skulle der være galt i at bessermachen ?
(hvis ingen gjorde det så var vi jo ikke kommet vider de sidste 125år)
|
|
|
Intet ! Men nu læser du vidst teksten som en brækket arm ;)
Min gamle Bedstefader lærte mig noget sjovt - Hvis man vil have en Ferrari , er det umoderligt fjollet at købe en FIAT for derefter at bygge den om - køb da den Ferrari til at begynde med
Søren Andersen skrev:
Jeg startede enligt tråden for at høre om man ikke med fordel kunne skifte alle gamle kondensator ud med ny og eventuelt bedre fabrikater, samt hjælp til hvilke jeg så skulle vælge, de der sidder der er jo 20år gamle og det kunne jo være der var kommet bedre type siden 1993. |
|
|
Du har lidt kodeordet gemt i din tekst ( "med fordel" ) - nogen konstruktører benytter bevidst visse typer komponenter for at opnå en bestemt lyd fra deres produkt - Det er ikke ukendt land at 2 "ret dårlige" ting, netop i kombination i virkeligheden kan være bedre end 2 gode fra start
Og siden du har 2 ens forstærkere er du jo lidt heldigere stillet end andre - du kan "ændre" på den ene, og have den anden som reference - den mulighed er det ikke alle der har
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 05 Juli 2014 kl. 13:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der sidder en under og en over printet hvilket du ikke kan se på billedet.
Men bortset fra det, mener i så at jeg skal skifte alle emittermodstanden i begge kanaler nu da der åbenbart er 4 som er defekte ? altså 48 stk i alt
Hvilke vil i anbefale ? kan de mundorf jeg linkede til være et godt valg ?
|
Til top |
|
|

Diyhifi.dk
|
Sendt: 08 Juli 2014 kl. 09:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Søren Andersen skrev:
Jeg har skiftet 47uf/100v i udgangsdelen, der sad en richay og den er skiftet med Elna Silmic II
I indgangsdelen er det
De 47uf/100v Rubicon som er byttet ud med Elna silmic II samt
De 100uf/25v Rubicon som også er udskiftet med Elna silmic II
Jeg har skiftet C115 & C116 (1uf/63v) ud med 3,3uf fra Wima MKT
fjernet C110 helt
|
|
|
Okay. Når du har skiftet det hele på en gang, så ved du ikke længere hvilke ting der havde positiv eller negativ indvirkning.. Det er ikke optimal fremgangsmåde, og svært at arbejde videre med de enkelte ting herfra.
__________________ MVH
Lars Nielsen
|
Til top |
|
|

Diyhifi.dk
|
Sendt: 08 Juli 2014 kl. 09:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Søren Andersen skrev:
Der sidder en under og en over printet hvilket du ikke kan se på billedet.
Men bortset fra det, mener i så at jeg skal skifte alle emittermodstanden i begge kanaler nu da der åbenbart er 4 som er defekte ? altså 48 stk i alt
Hvilke vil i anbefale ? kan de mundorf jeg linkede til være et godt valg ?
|
|
|
Det lyder som om du laver måle fejl. Du kan ikke "ohme" disse modstande med et almindeligt multimeter, fordi værdien er lavere end modstanden i måleledningerne.
__________________ MVH
Lars Nielsen
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 08 Juli 2014 kl. 10:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er ingen forbindelse igennem de defekte emmit modstande, så multimeteret giver slet ingen udslag hvilket den jo gør på de modstande der er ok.
Jeg ved godt det ikke er optimalt at skifte flere forskellige komponenter ud på en gang, men som der skrives så sidder kondensatorerne jo ikke direkte i signalvejen så tror nu ikke de har den store lydmæssige effekt.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 08 Juli 2014 kl. 10:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
En skrev en besked til mig
citat.
Nu burde konstruktøren jo vide det bedst hvad man kan gøre. Jeg har bare engang set en artikel om at store ladelytter går
fra at virke som lytter til at virke som spoler ved HF(ved hvilken freq kan jeg ikke huske), derfor har man så sat mindre
kondensatorer (<1uf) parallel med, da de har bedre egenskaber overfor HF. Jeg ville nok lade mindst 1 af hver sidde parallel
med ladelytten. Hvilket type/fabrikat der er bedst har jeg ingen kendskab til.
Citat slut.
Nogen der har erfaringer med det ?
Som det vises i diagrammet så er der 6-7stk. 0.01uf/100V samt 3stk. 0.1uf/200v parallel med hver lytte.
Hvorfor har man ikke bare anvendt 1 stk. kondensator på ca.0.33uf i stedet ?
Konstruktøren John Curl anbefaler på et andet forum at man enten fjerner alle eller lader et enkelt af hver sidde.
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

|
Sendt: 08 Juli 2014 kl. 10:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Søren Andersen skrev:
(citerer) .....Jeg har bare engang set en artikel om at store ladelytter går
fra at virke som lytter til at virke som spoler ved HF(ved hvilken freq kan jeg ikke huske), derfor har man så sat mindre
kondensatorer (<1uf) parallel med, da de har bedre egenskaber overfor HF. Jeg ville nok lade mindst 1 af hver sidde parallel med ladelytten. Hvilket type/fabrikat der er bedst har jeg ingen kendskab til.
|
|
|
mjoehhh - nu er HF jo noget højrere frekvenser end dem vi leger med nu, så det med at en kondensator kan lege spole, kan du nok se bort fra , og det har længe været god latin at parallelkoble store ladelytter med en mindre, men det er nok mere for at undertrykke udefra kommende ting, end for at sikre man har saft nok i lytbanken til at drive forskrækkeren med.
teoretisk set er en kondensator korrekt nok en spole, en modstand og en kondensator sat i serie.... men slet ikke i de størrelsesforhold der betyder noget her __________________ -Jan@tecdata.dk
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 08 Juli 2014 kl. 10:51 | IP-adresse registreret
|
|