Forfatter |
|
Søren Andersen Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 418
|
Sendt: 30 Juni 2014 kl. 15:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle. Jeg vil udskifte nogle kondensator i min Parasound HCA-2200II power amp, den har jo ca 20år fødselsdag så mon ikke visse komponenter er ved af have tabt pusten. Samtidig vil jeg gerne bruge de bedste kondensator de pågældende steder for at få det bedste muligt ud af den, og her har jeg så brug for hjælp for ved ikke hvilke type der er bedst hvor. Nogle steder i diagrammet står der ved eks. ”1U/50V NP MPE” hvad betyder ”NP MPE” ? Har forsøgt at mærke alle bipolar kondensator med rødt og alle andre med grøn. Skulle der være noget jeg har glemt som kunne være vigtig for lydkvaliteten så sig endelig til. Har på et tidspunkt skiftet de 1000uf/100V (c501&c502) i strømforsyningen ud med nogle 680uf/100v fra panasonic FC serie, men det er jo noget mindre end de originale og det kan vel have en negativ effekt så overvejer at skifte dem med nogle Vishay SI Serie 1000uf/100v Men er som sagt ikke ind i hvilke som er aller bedste at anvende de forskellige steder så håber på nogle inputs :-) Hele diagrammet kan ses/hentes her HCA2200II Indgangstrin Udgangstrin Strømforsyning __________________ Vh. Søren
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6373
|
Sendt: 30 Juni 2014 kl. 15:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
NP = No polarity = bipolar MPE = metalliseret polyester film kondensator
__________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
Lars Nielsen Branchemedlem

Diyhifi.dk
Bruger siden: 07 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 257
|
Sendt: 30 Juni 2014 kl. 16:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er generelt en dårlig ide at skifte alle kondensatorne, da de med stor sandsynlighed ikke fejler noget.
Hvis du vil have bedre lyd vil jeg foreslå dette:
Fjern C101. Den er input filter, og tilfører THD.
C115 og C116 kan du prøve at lave 3-4 gange større i værdi. Så bliver DC servoen langsommere, og laver mindre THD ved lave frekvenser.
__________________ MVH
Lars Nielsen
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 30 Juni 2014 kl. 16:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Lars
Tak for forslagene, mener du ikke der findes bedre kondensator som kunne biddrage til bedre lyd, 20år må da have tæret på dem der er monteret.
ved at de her kommer med nogle forslag, men har altså ikke så meget forstand på det at jeg ved præcis hvilke de mener man bør kunne opgrader.
Big Sky Audio
__________________ Vh. Søren
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 30 Juni 2014 kl. 16:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tænker især på de her, men hvilke er det de mener som skal skiftes ?
"RELCap RT polystyrene capacitors are also optionally available ($119) for driver/output stage and power supply bypassing. Highly recommended!"
|
Til top |
|
|

Diyhifi.dk
|
Sendt: 30 Juni 2014 kl. 17:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Søren Andersen skrev:
Tænker især på de her, men hvilke er det de mener som skal skiftes ?
"RELCap RT polystyrene capacitors are also optionally available ($119) for driver/output stage and power supply bypassing. Highly recommended!" |
|
|
Der mangler referencer på diagrammet, men det er vidst dem du har markeret med grøn.. Men billederne er for små, så jeg kan ikke se det ordenligt. __________________ MVH
Lars Nielsen
|
Til top |
|
|

Diyhifi.dk
|
Sendt: 30 Juni 2014 kl. 17:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Søren Andersen skrev:
Hej Lars
Tak for forslagene, mener du ikke der findes bedre kondensator som kunne biddrage til bedre lyd, 20år må da have tæret på dem der er monteret.
ved at de her kommer med nogle forslag, men har altså ikke så meget forstand på det at jeg ved præcis hvilke de mener man bør kunne opgrader.
Big Sky Audio
|
|
|
Andre kondensatorer vil selvfølgelig give en anden lyd.. Men hvis du ikke er elektronik kyndig er det en farlig mission du er ved at kaste dig ud i.
Jeg vil anbefale at gøre en ting ad gangen, og så lave A/B test, på hver enkelt ændring. Ellers kan du risikere at det samlede resultat bliver dårligere lyd, og det vil være ærgeligt. __________________ MVH
Lars Nielsen
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 30 Juni 2014 kl. 21:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du mener altså at den bedste tweak i første omgang ville være at fjerne den C101 som er en 0.1uf 160v gul type.
Men har den ikke kun en effekt via XLR indgangen ?
|
Til top |
|
|

Diyhifi.dk
|
Sendt: 01 Juli 2014 kl. 08:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Søren Andersen skrev:
Du mener altså at den bedste tweak i første omgang ville være at fjerne den C101 som er en 0.1uf 160v gul type.
Men har den ikke kun en effekt via XLR indgangen ?
|
|
|
Ja, min fejl. Det er C110.
En større værdi på C115 og C116 vil jeg tro er den bedste opgradering du kan lave nemt. __________________ MVH
Lars Nielsen
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
Sendt: 01 Juli 2014 kl. 08:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lars Nielsen skrev:
En større værdi på C115 og C116 vil jeg tro er den bedste opgradering du kan lave nemt. |
|
|
DC servoen er pr design temmeligt sløv ~ ca 2 sekunder (1uF og 1MOhm - jeg tvivler på der lydmæssigt er noget at hente ved at ændre værdierne
 __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
Til top |
|
|

Diyhifi.dk
|
Sendt: 01 Juli 2014 kl. 09:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
Lars Nielsen skrev:
En større værdi på C115 og C116 vil jeg tro er den bedste opgradering du kan lave nemt. |
|
|
DC servoen er pr design temmeligt sløv ~ ca 2 sekunder (1uF og 1MOhm - jeg tvivler på der lydmæssigt er noget at hente ved at ændre værdierne
 |
|
|
Jeg ved ikke hvordan du når frem til 2 sekunder..
Den nedre grænsefrekvens for servoen 0.16Hz med 6dB pr. oktav. 20Hz er dæmpet ca. 90dB. Det er i underkanten hvis du vil undgå forvrængning og fasedrejninger på de lave frekvenser.
__________________ MVH
Lars Nielsen
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

|
Sendt: 01 Juli 2014 kl. 10:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lars Nielsen skrev:
Jeg ved ikke hvordan du når frem til 2 sekunder.. |
|
|
Der sidder 1uF/1MOhm på begge indgange af opampen - det ligner da unægteligt 0,0005 Hz __________________ -Jan@tecdata.dk
|
Til top |
|
|

Diyhifi.dk
|
Sendt: 01 Juli 2014 kl. 12:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
Lars Nielsen skrev:
|
|
Der sidder 1uF/1MOhm på begge indgange af opampen - det ligner da unægteligt 0,0005 Hz |
|
|
Formlen for RC led er:
1/(6.28 x R x C)
Hvilken formel bruger du? __________________ MVH
Lars Nielsen
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

|
Sendt: 01 Juli 2014 kl. 12:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lars Nielsen skrev:
jan_stevns skrev:
Lars Nielsen skrev:
|
|
Der sidder 1uF/1MOhm på begge indgange af opampen - det ligner da unægteligt 0,0005 Hz |
|
|
Formlen for RC led er:
1/(6.28 x R x C)
Hvilken formel bruger du? |
|
|
Den formel du beskriver - angiver et RC leds overgangsfrekvens - Jeg lærte at når man skal se på en DC servo,
så skal man kigge på en kondensators opladningstid i stedet for - og tallet jeg får er R X C - det giver tiden til tau er nået, da der er et RC led på både non-inverting og inverting input - dobler man tiden -
Måske ikke helt teknisk korrekt, men i praksis virkende :)
DC servo påvirker normalt ikke lyden af en forstærker i hørbar grad - men klart, er det lavet for dårligt.
Og hvis du fortæller at påvirkningen er 90dB nede ved 20Hz - tror jeg dig gerne __________________ -Jan@tecdata.dk
|
Til top |
|
|

Diyhifi.dk
|
Sendt: 01 Juli 2014 kl. 13:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citér:
DC servo påvirker normalt ikke lyden af en forstærker i hørbar grad - men klart, er det lavet for dårligt.
|
|
|
Jeg har faktisk lavet en del lyttetest på netop det emne, og har erfaret at man skal have 4 polet eller bedre filter for at være helt sikker på at den ikke har betydning for lyden. Men lad os få noget feedback når der er modiffet i forstærkeren.
__________________ MVH
Lars Nielsen
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 01 Juli 2014 kl. 14:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan ikke lige blande mig i det tekniske
Men bare for lige at tjekke op på det så er det C110 / C210 (venstre & Højre kanal) som skal væk ?
C115 & C116 er de blå dimser og der står fgl. 1.0k63 - full MEDS så vidt jeg kan tyde, er det så 1uf/63v ?
Her mener du at jeg skal prøve nogle 3uf typer, hvilke er de Aller bedste komponenter at anvende her ?
|
Til top |
|
|

Diyhifi.dk
|
Sendt: 01 Juli 2014 kl. 14:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Søren Andersen skrev:
Men bare for lige at tjekke op på det så er det C110 / C210 (venstre & Højre kanal) som skal væk ?
C115 & C116 er de blå dimser og der står fgl. 1.0k63 - full MEDS så vidt jeg kan tyde, er det så 1uf/63v ?
Her mener du at jeg skal prøve nogle 3uf typer, hvilke er de Aller bedste komponenter at anvende her ?
|
|
|
Ja C110 og C210.
Jeg vil anbefale Wima 3.3uF (Elsupply.dk vare nr.: 172IU3.3)
__________________ MVH
Lars Nielsen
|
Til top |
|
|
canielsen Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 564
|
Sendt: 01 Juli 2014 kl. 19:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lars Nielsen skrev:
Søren Andersen skrev:
|
|
|
Ja C110 og C210.
Jeg vil anbefale Wima 3.3uF (Elsupply.dk vare nr.: 172IU3.3)
|
|
|
Et lille tip til valg af WIMA kondensator.
WIMA laver forskellige typer af kondensatorer - f.eks. MKT, MKP, FKP osv., afhængig af hvad de skal bruges til.
Til High-end audio systemer, anbefaler WIMA selv nogle bestemte typer. Læs under Consumer Electronics - High-End audio systems - ca midt på denne side
http://www.wima.com/EN/applicguide.htm
Dertil kan jeg anbefale at læse dette dokument fra WIMA:
WIMA: The Capacitors for High End Audio Applications.
Det kan f.eks. downloades fra:
http://www.pastisch.se/faktiskt/WIMA%20Audio1.doc
Den WIMA MKT kondensator som der henvises til hos El-supply er ganske god, men WIMA laver bedre typer til audio brug, som nævnt i WIMAs egen materiale.
|
Til top |
|
|

Diyhifi.dk
|
Sendt: 02 Juli 2014 kl. 11:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
canielsen skrev:
Den WIMA MKT kondensator som der henvises til hos El-supply er ganske god, men WIMA laver bedre typer til audio brug, som nævnt i WIMAs egen materiale.
|
|
|
Kondensatoren er til en DC servo, den skal ikke være god til lyd, den skal være god til at dæmpe lyd...
__________________ MVH
Lars Nielsen
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 02 Juli 2014 kl. 11:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay det vil sige MKT er den bedste til dette formål som beskrives ?
Lige et spørgsmål til, nu er de angivende kondensator angivet til 63V og går ud fra at det er spændingen den kan holde til? ville
der være noget i vejen for at sætte større i som fks 100v eller 400v i og gælder det for alle kondensatore ?
|
Til top |
|
|