Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. juni 2024 | 03:38   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Hifi PSU (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 23 December 2012 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

mx jelle skrev:
....Men nu hvor vi snakker om en PSU til noget ikke så strømslugende som forstærkere, men en DAC eller bare en USB/spdif konverter. Vil de gamle så ikke være fint tilfredsstillende, har er der jo ikke snak om
store mængder strøm som bliver slugt i store bider som i en forstærker

hvis strømforbruget er relativt konstant, er det ikke raketvidenskab at lave en god lille strømforsyning - det kræver ikke meget isenkram.

Citér:
Jamen de findes skam heldigvis stadig På min HTX fik vi da lov til at hygge os med forskellige ting en gang i mellem, og
jeg ved også at næsten alle universiteter jeg har besøgt, har sådanne "grupper" som mødes i fritiden i unis labs, og hygger
sig og bygger ting og sager. Rigtig spændende og MEGET lærerigt ja! Det er klart den bedste måde at lære på, men
andres erfaringer er jo også guld værd, og at blive ledt i den rigtige retning fra start af er jo ingen skade til

Det kan kun bifaldes herfra - både at nogen finder lysten til at pusle,  og kompetente gider vejlede dem.



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 773
Sendt: 23 December 2012 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

mx jelle skrev:
....Men nu hvor vi snakker om en PSU til noget ikke så strømslugende som
forstærkere, men en DAC eller bare en USB/spdif konverter. Vil de gamle så ikke være fint tilfredsstillende, har er der jo
ikke snak om store mængder strøm som bliver slugt i store bider som i en forstærker


hvis strømforbruget er relativt konstant, er det ikke raketvidenskab at lave en god lille strømforsyning - det kræver ikke
meget isenkram.



Nej, men en DAC eller en USB/spdif konverter bruger vel ca. samme strøm hele tiden. I hvert fald, så kører konverteren lige
nu over USB, og det kører fint. Ville bare se om jeg kunne trække noget mere lyd ud af den, med en fornuftig PSU til den. og
så vil jeg gerne lave den DIY, da det er sjovt, og min videre uddannelse også kommer til at gå indenfor EL og IT, så det er
noget der interesserer mig, og jeg vil derfor gerne suge så meget viden til mig som muligt

Til et sådan projekt, er det vel næppe velegnet med en switchmode? Det er vel alt for omstændigt? Selvom jeg godt kan se
at mange af de færdige er. Men en normal gammeldags liniær PSU er vel rigeligt?

jan_stevns skrev:

mx jelle skrev:

[QUOTE] Jamen de findes skam heldigvis stadig På min HTX fik vi da lov til
at hygge os med forskellige ting en gang i mellem, og jeg ved også at næsten alle universiteter jeg har besøgt, har sådanne
"grupper" som mødes i fritiden i unis labs, og hygger sig og bygger ting og sager. Rigtig spændende og MEGET lærerigt ja!
Det er klart den bedste måde at lære på, men andres erfaringer er jo også guld
værd, og at blive ledt i den rigtige retning fra start af er jo ingen skade til


Det kan kun bifaldes herfra - både at nogen finder lysten til at pusle,  og kompetente gider vejlede dem.



Ofte var det lidt på egen hånd, uden så meget vejledning, men kun ud fra egne erfaringer, og så heldigvis internettet, som
kan berige med rigtig mange gode ting På uni er det oftest de elever som er længst i uddannelsen som virker som
vejledere for "nybegynderne", men sådan er det jo. At have en desideret vejleder på, tror jeg der desværre er de færreste
steder idag, til sådanne projekter.

__________________
Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
Til top Vis mx jelle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mx jelle
 
Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 443
Sendt: 25 December 2012 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

Jo, så længe der er tale om mindre strømkrævende ting som DAC, forforstærker osv. er der intet i vejen for at bruge en lineær regulator. Gør endelig det. Der er på hobby-basis ikke det store at hente ved at bruge switchmode strømforsyninger til det behov (ud over størrelsen).

Bare husk, at den overskydende spænding bliver brændt af som varme, så du skal ikke have alt for høj spænding på indgangen

Der skal selvfølgelig meget gerne lidt afkobling på indgang og udgang. Specielt på udgangen bruger man typisk både et par større kapaciteter som lager og et par små (typisk 100nF) til at filtrere det højfrekvente. Ellers burde det være rimelig lige til.


__________________
Dennisfrie.dk

Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted
 
mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 773
Sendt: 25 December 2012 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

Jeps. Der kommer også et par filtre ind over, som jeg er ved at undersøge mere om.

Egentlig var det bare fordi jeg pludselig fik det indtryk, at det egentlig ikke var optimalt med en gammeldags med en liniær
regulator, og det vil man jo gerne lave den

__________________
Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
Til top Vis mx jelle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mx jelle
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes