Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2024 | 12:59   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Basport for/bag? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1595
Sendt: 01 Februar 2013 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Hej med jer.

Jeg skal i gang med et par højttalere og spørgsmålet går på hvilken betydning det har at bassreflex porten peger forud eller
bagud.?

Mine tanker.

Bagud:
Kræver mere afstand til bagvægen.
Mindre portstøj

Forud:
Portstøj
Kan stå placeret tæt på bagvægen.

Vil delefilter konfigurationen ændre sig ved at henholdsvis forud og bagud vendt port?

Mvh Michael
Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 01 Februar 2013 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

Lidt groft sagt vil jeg mene at hvis der er port-støj, så er porten for lille (eller forkert designet) - det uanset om den peger forud eller bagud.

Og afstanden til bagvæggen er heller ikke entydig for om porten sidder foran eller bagud. Det har ofte mere med rummets akustiske egenskaber - og de fleste højttalere gavner af at være trukket godt ud fra bag- og sidevæggen.

Så jeg mener ikke de fordele du nævner er helt korrekte.


I praksis vil jeg ikke mene det gør nogen forskel hvor porten sidder (bare den ikke sidder lige bag enheden).

Man kan godt udnytte fordele/ulemper ved regulering af portens afstand i forhold til enheden, og opnå en transmissionslinje-effekt, men det er kompliceret og kræver ret avanceret matematik og/eller måleudstyr.

Det betyder ikke noget for delefilteret - med mindre vi er ude i et meget avanceret delefilter (typisk ikke passivt).


__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 01 Februar 2013 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

Som Daniels påpeger, undgås portstøj bedst med et rimeligt portareal. I mange tilfælde er en port med en diameter på 70 mm. i praksis fint, medmindre vi taler høje outputs i den helt dybe bas, typisk under 40 Hz. M.h.t selve basoutputet er placeringen ikke vigtig (medmindre man placerer porten tæt på en flade, som giver strålingsdæmpning), og det kan ofte være mest praktisk at placere porten foran.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
CPH-R
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1700
Sendt: 01 Februar 2013 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

når man beregner porte- vil man typisk prøve at få luften til at flytte sig 12 meter i sekundet. der vil altid komme portstøj (en portet kasse, vil opføre sig som et lukket system, til den rammer tuningsfrekvensen, derefter vil enheden ikke se noget kabinet overhovedet, og spiller den så disse frekvenser stiger port hastigheden)

mht. placering, tror jeg der er en del forskellige holdninger. "personligt" er jeg til at placerer dem bag på kabinettet- da jeg mener at porten skal ligge i naturlig fase bevægelse af enhed, desuden vil der i større porte kunne komme lidt 3`harmonisk ud fra enheden spider. og hvis der kommer portstøj vil det blive maskeret bag på højttalere, og ikke så let at høre.

da jeg i sin tid arbejde for JBL i US, sammen med Gregg Timbers, var det sådan at han altid lavede flere kabinettet, med porten placeret forskellige steder, for at vælde den hvor han syntes det lød bedst.

Peter


__________________
INNOVATING not IMITATING
Til top Vis CPH-R's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CPH-R
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 02 Februar 2013 kl. 02:05 | IP-adresse registreret  

har du ikke tænkt på at droppe den port og lave den som lukket  .. personligt er jeg ikke til de kabinetter med det pusterør.. syntes det ødelægger for meget.

__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 750
Sendt: 02 Februar 2013 kl. 02:49 | IP-adresse registreret  

...eller sætte en ventileret ventil i istedet...

http://frequence-shop.dk/produkter/9-basporte/344-flow-resis tor/

http://www.hoejttalerbutikken.dk/product/akustistisk-ventil- 802/

det er et godt kompromis og den er kønnest bag på.

Min forlængst bortfløjne undulat så iøvrigt porten på min DM4 som indgangen til paradis. Så meget redebygge materiale samlet på ét sted og med et lille hul ud til verden (der var ikke noget rør i den port).... Men den pev da musikken spillede....

edit: Ventil tilføjet.



__________________
mvh
Ningbo
Til top Vis Ningbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ningbo Besøg Ningbo's Websted
 
D A O
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 2466
Sendt: 02 Februar 2013 kl. 06:09 | IP-adresse registreret  

akustisk-ventil-hjttaler lidt mere viden om


__________________
vh Hans Lund

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1266
Sendt: 02 Februar 2013 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

CPH-R skrev:
når man beregner porte- vil man typisk prøve at få luften til at flytte sig 12 meter i sekundet. der vil altid
komme portstøj (en portet kasse, vil opføre sig som et lukket system, til den rammer tuningsfrekvensen, derefter vil
enheden ikke se noget kabinet overhovedet, og spiller den så disse frekvenser stiger port hastigheden)mht. placering, tror
jeg der er en del forskellige holdninger. "personligt" er jeg til at placerer dem bag på kabinettet- da jeg mener at porten skal
ligge i naturlig fase bevægelse af enhed, desuden vil der i større porte kunne komme lidt 3`harmonisk ud fra enheden
spider.



Hej CPH-R, tror du husker lidt forkert, lufthastigheden skal være så lav som muligt (stor diameter på røret) også ved mærke
effekten (en tomelfinger note hævder maks. 5 til 8% af c (343m/s)).

Set som et svingningssystem er det ligemeget hvor porten placeres, men som CPH-R også nævner kan ulinearitet i diverse
enhedsdata medføre output højere oppe i frekvnsområdet (hvor der egentlig ikke skulle komme noget ud, kan
sammenlignes med et bagladen horn hvor mellemtonen aligevel slipper med ud af hornet).

Hvad der er meget vigtigt er at der ikke forekommer frekvenser under portafstemningen fordi det er her at enheden IKKE
længere ser et kabinet og membranen udsættes for ekstrem bevægelse. Hvis du bruger grammofon så have evt. et
subsonisk tilkoblet.

Ja, refleks bokse kan være svære at have med at gøre simpelthen fordi de giver et output længere ned i frekvens i forhold
til en tilsvarende trykkasse.

__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
DIYLars
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 November 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 247
Sendt: 02 Februar 2013 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

Hej Michael,

Der skulle være en artikel i det tyske blad Hobby HIFI (der kun handler om højttalerselvbyg), der påviser at det er en fordel for BASOUTPUTTET at placere porten foran på kabinettet. Jeg har dog ikke selv læst den pågældende artikel, men der refereres ofte til den i de efterfølgende udgaver af bladet.

Men som f.eks. det danske High Fidelity ofte kunne dokumentere med målinger, så var der i mange to-vejs konstruktioner et tydeligt "udslip" af mellemtone i 700 - 1.000 Hz området. Dette fænomen eksisterer ikke for tre-vejs basreflekshøjttalere, da deres basenheder ikke siger noget så højt oppe.

En slavebas skulle kunne løse problemet - dog er den dyrere og kræver en større forplade og giver et andet udseende, samtidig med at basoutputtet ruller hurtigere af under afstemningsfrekvensen.

Men bortset fra ovenstående, så laver f.eks. B&W også (vellydende) to-vejs højttalere, med frontmonterede porte der er "for små". Tommelfingerreglen siger at portens diametter bør være minimum 1/3 af enhedens diameter. Men på et sæt 801'ere er porten nok kun omkring 70 mm i diameter, på trods af at "alle" ville sige den skulle være minimum 100... Det samme gør sig gældende for flere af deres 2 og 2 1/2 vejs.

Der er massevis af vellydende to-vejs højttalere med frontmonterede porte, så det må jo kunne lade sig gøre. et eksempel er Troels gravesens Illumina 66: http://www.troelsgravesen.dk/Illumina-66.htm som jeg dog ikke selv har haft fornøjelsen af at lytte på.

I øvrigt kan du selv lave en akustisk ventil ved at fylde mere eller mindre akustilux i basrefleksporten. Det eneste problem er, at ved en passende løs tilstopning af porten, vil akustiluxen enten blive suget ind eller spyttet ud, da den sidder for løst til at holde sig selv på plads. Det problem er der dog taget hånd om, når du køber en "færdig" akustisk ventil.

Som Daniels påpeger, har det altid været god latin, aldrig at placere en basrefleksport lige bag basenheden. Og det er så det Dali har gjort med deres nye Epicon 6 (jeg ved ikke med 8'eren). Så det kan altså også lade sig gøre at få vellyd på den måde.

En foreløbig lidt sørgelig konklusion er vist at ingen er blevet rigtig meget klogere, hverken af dette eller de foregående indlæg... Men god byggelyst!

mvh. Lars

Til top Vis DIYLars's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DIYLars
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 985
Sendt: 02 Februar 2013 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Jeg mener ikke der er nogen forskel på basoutputtet om porten er foran eller bag på. Men, jeg roder lidt med en filtkontruktion som dæmper mine bagudvendte ports MELLEMTONEudstråling. Der er nemlig ikke så lidt nedre mellemtone der slipper ud der, og det har jeg ikke lyst til skal blande sig med selve højttalerenheden. Så ud fra det, foretrækker jeg klart den bagudvendte, hvor min filtkonstruktion kan monteres uden den helt store visuelle katastrofe 

__________________
Er nu passiv og sporadisk læser
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1202
Sendt: 02 Februar 2013 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

hifiigen skrev:
Jeg mener ikke der er nogen forskel på basoutputtet om porten er foran eller bag på. Men, jeg roder lidt med
en filtkontruktion som dæmper mine bagudvendte ports MELLEMTONEudstråling. Der er nemlig ikke så lidt nedre mellemtone der
slipper ud der, og det har jeg ikke lyst til skal blande sig med selve højttalerenheden. Så ud fra det, foretrækker jeg klart den
bagudvendte, hvor min filtkonstruktion kan monteres uden den helt store visuelle katastrofe 


Det er fuldstændigt korrekt, der kommer overraskende meget mellemtone ud af basrefleksrøret. Det er ikke underligt, da der er
et meget højt lydtryk inde i kabinettet, så bagudvendt, med passende dæmpning og/eller langt fra bagvæggen er den
bedste/mindst ringe løsning.

__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 06 Februar 2013 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Akustiske ventiler virker langtfra som en mellemting mellem refleks og lukket. En basreflekskonstruktion vil generelt give liniært output dybere ned, på bekostning af dæmpningen (systemets evne til at stoppe efter en basimpuls). Den traditionelle akustiske ventil er designet til at have den modsatte effekt: at virke som en støddæmper, der kontrollerer systemdæmpningen, og giver en renere bas (som en sideeffekt giver den osse en mere mild impedanskurve omkr. systemresonansen). Ventiler af denne type giver ikke meget ekstra dybere bas (om overhovedet), og kan snarere give en oplevelse af mindre bas, da dæmpningen er større.

Eksperimenter med at dæmpe en refleksport kan lede til resultater i begge retninger, men det gør ikke ventilen til en mellemting.

Alle åbne systemer vil have gavn af subfiltre, der fjerner frekvenser et stykke under systemresonansen, for at beskytte basenheden. Lukkede systemer såmænd osse, men de er bedre naturligt beskyttede.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes