Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2024 | 13:07   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Ventilation i hifi-møbel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
simonlund52
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Juni 2010
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 306
Sendt: 28 Januar 2013 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Anker E skrev:
Jeg ville kombinere de 2 løsninger, således at hvis udsugning er i siden, er trykudligning(indsugningshul) i
bunden, eller omvendt.

Som Mollecon skriver, skal de huller luften kommer ind gennem, være så meget "modsat" udsugningen som muligt. Derved
bliver mest muligt af luften i
skabet skiftet, når luftstrømmen går igennem.


Bemærk udsugningsrøret på løsning 2, der gør at udsugningen foregår i toppen af skabet, mens indblæsning foregår i bunden.
Dette tænkte jeg også var en god idé for hurtigst og mest effektivt at få fjernet den varme luft fra playstationen. Det smarte ved
dette er også, at skabet ikke bliver ødelagt, hvis det senere skal bruges til normal vitrine igen, da hullerne ligger i bundet.
Til top Vis simonlund52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af simonlund52
 
simonlund52
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Juni 2010
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 306
Sendt: 28 Januar 2013 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Janop skrev:
Anden løsning er den bedste af de to, hvis du ikke vil kombinere, du skal så sørge for så langt rør som
muligt, og naturligvis hul
til trykudligning(indsugning) i hylden, så skal det nok fungere, og selvfølgelig er det pænest med huller i bunden af
skabet


Det var det, jeg tænkte! :)

Så må jeg save en ny hylde til ps3, med en masse luftgennemførsel i.

Mit sidste spørgsmål lyder nu på - Hvad er den billigste løsning på en støjsvag cooling fan?
- 230v fan (med stikprop, hvis det findes?)
- 12v fan + 1x 12v/230v omformer/adapter
- eventuelt andre løsninger?
Til top Vis simonlund52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af simonlund52
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 28 Januar 2013 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Bestemt løsning 2. Jeg ville placere ventilatorerne på bagsiden af skabet, med dine skitserede huller som indsugning, så langt fremme som muligt. Så ville ventilationen blive mest effektiv, med bevarelse af skabets pæne udseende . Det gør ikke noget, at der muligvis ikke er så meget plads bag skabet, mellem blæserne og væggen - 3-4 centimeter burde være nok til, at de arbejder rigtigt.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 28 Januar 2013 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:
Bestemt løsning 2. Jeg ville placere ventilatorerne på bagsiden af skabet, med dine skitserede huller som
indsugning, så langt fremme som muligt. Så ville ventilationen blive mest effektiv, med bevarelse af skabets pæne udseende . Det gør ikke noget,
at der muligvis ikke er så meget plads bag skabet, mellem blæserne og væggen - 3-4 centimeter burde være nok til, at de arbejder rigtigt.




Men det øger muligvis støjen fra blæserne og giver resonanser, hvis de ikke kan blæse frit og udblæsningsluften blæses direkte ind i en væg. Hvor
generende det i praksis bliver er dog meget svært at sige noget om på forhånd. Det er muligvis slet ikke hørbart.

Prøv evt. at køre blæserne tæt på en væg før de monteres for at forsøge at bestemme støjniveauet.

Vi kender vist alle den irriterende summen fra pc-blæseren på den stationære harddisk, som kan forstærkes alt afhængig af placeringen.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
simonlund52
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Juni 2010
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 306
Sendt: 29 Januar 2013 kl. 00:50 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:
Bestemt løsning 2. Jeg ville placere ventilatorerne på bagsiden af skabet, med dine skitserede huller som
indsugning, så langt fremme som muligt. Så ville ventilationen blive mest effektiv, med bevarelse af skabets pæne udseende . Det gør ikke noget,
at der muligvis ikke er så meget plads bag skabet, mellem blæserne og væggen - 3-4 centimeter burde være nok til, at de arbejder rigtigt.





Hmm, måske har jeg skitseret tegningen lidt tvetydigt:) skabet hænger på væggen, så der er absolut ingen afstand fra væg til skab. Det jeg har
forsøgt at illustrere på billedet, er at både indsugning og udblæsning sker vha. 2 huller i bunden af skabet, hvoraf udblæsningen er forlænget med et
rør således, den varme luft fra fra toppen af skabet bliver suget ud igennem rører og ud ad bunden af skabet. Stuetemperaturluften bliver suget ind i
skabet ved det illustrerede "trykudligningshul". På den måde ligger udblæsning og indsugning modsat af hinanden, således at luften bliver flyttet
igennem hele skabet. Udsugning er illustreret med rød, mens indblæsning er illustreret med blå. Jeg ved godt, at jeg, på dette punkt,ikke er noget
teknisk geni til at tegne og fortælle, men jeg håber i kan forstå mine skitser og forklaringer, for jeg ved virkelig ikke hvordan jeg ellers skal forklare
det:s
Til top Vis simonlund52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af simonlund52
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 29 Januar 2013 kl. 01:10 | IP-adresse registreret  

Er du sikker på, at sådan en lille ventilator er i stand til at udsuge den varme luft gennem et rør på en given længde? Jeg skal ikke kunne sige det,
men der er ingen tvivl om, at det vil kræve mere af ventilatoren, da den skal trække den varme luft ud i modsat retning af, hvor den naturligt vil søge
hen.

Du skal i givet fald placere hullerne luft ind og luft ud så langt fra hinanden som muligt, da du ellers risikerer at få suget (noget af) din varme
udblæsningsluften ind igen (vil jeg tro).

En placering af udsugningen i toppen og luft ind i bunden vil efter min bedste vurdering være det mest optimale - men dermed ikke sagt, at din
løsning ikke vil fungere.

Det er ikke til at vide, før det er prøvet

Dette blot til overvejelse ...
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 April 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 565
Sendt: 29 Januar 2013 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

Halløj folkens!

For at imødekomme den støj, det vil give ved at have en blæser monteret, ville jeg gøre... :

1) Får plads til en så stor blæser som muligt, samt en form for hastigheds regulering , så du derefter har muligheden for at
skrue ned for blæseren (dermed også resonansfrekvensen) derved opretholder du samme luftmængde i forhold til en lille
blæser, men motoren lyder ikke som en jetmotor.

2) Nu har du en PS3 som også selv har en blæser. Med muligheden for at blæsernes samlede støj bliver for høj, ville jeg
lave en "lydpotte" hvor den ene ende slutter til kabinettets yderside, og i den anden ende sidder blæseren (blæseren er inde
i kabinettet). I den lydpotte/rør vil jeg montere dæmpnings materiale, så støjen bremses inden den forlader kabinettet (sug)

Nu er der forskel på blæsermotorers kvalitet og støjniveau, men vinden vil støje, få arealet bredt ud!   

Bare lidt af mine tanker

__________________
Mvh: Martin
Til top Vis M.M.M.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af M.M.M.
 
simonlund52
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Juni 2010
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 306
Sendt: 29 Januar 2013 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:
Er du sikker på, at sådan en lille ventilator er i stand til at udsuge den varme luft gennem et rør på en given længde? Jeg
skal ikke kunne sige det,
men der er ingen tvivl om, at det vil kræve mere af ventilatoren, da den skal trække den varme luft ud i modsat retning af, hvor den naturligt vil søge
hen.

Du skal i givet fald placere hullerne luft ind og luft ud så langt fra hinanden som muligt, da du ellers risikerer at få suget (noget af) din varme
udblæsningsluften ind igen (vil jeg tro).

En placering af udsugningen i toppen og luft ind i bunden vil efter min bedste vurdering være det mest optimale - men dermed ikke sagt, at din
løsning ikke vil fungere.

Det er ikke til at vide, før det er prøvet

Dette blot til overvejelse ...


Tak for Info! Jeg synes desværre, det er lidt ærgerligt at bore hold i toppen af vores fine vitrine. Ellers kan jeg godt se, at det ville være det mest
optimale. Pt. Regner jeg med, at forsøge mig med nummer 2 løsning, indtil der er nogen, som siger at det er umuligt;)
Til top Vis simonlund52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af simonlund52
 
simonlund52
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Juni 2010
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 306
Sendt: 29 Januar 2013 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

M.M.M. skrev:
Halløj folkens!

For at imødekomme den støj, det vil give ved at have en blæser monteret, ville jeg gøre... :

1) Får plads til en så stor blæser som muligt, samt en form for hastigheds regulering , så du derefter har muligheden for at
skrue ned for blæseren (dermed også resonansfrekvensen) derved opretholder du samme luftmængde i forhold til en lille
blæser, men motoren lyder ikke som en jetmotor.

2) Nu har du en PS3 som også selv har en blæser. Med muligheden for at blæsernes samlede støj bliver for høj, ville jeg
lave en "lydpotte" hvor den ene ende slutter til kabinettets yderside, og i den anden ende sidder blæseren (blæseren er inde
i kabinettet). I den lydpotte/rør vil jeg montere dæmpnings materiale, så støjen bremses inden den forlader kabinettet (sug)

Nu er der forskel på blæsermotorers kvalitet og støjniveau, men vinden vil støje, få arealet bredt ud!   

Bare lidt af mine tanker


Hej. Tak for dine forslag! Har du nogle bud på, hvad jeg skal bruge af materialer? Hvor stor en blæser - 120mm? Hvor kan man få en
hastighedsregulator og, hvad koster sådan en? Jeg har som sagt et meget skrabet budget.
Til top Vis simonlund52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af simonlund52
 
8888
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 April 2012
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 125
Sendt: 29 Januar 2013 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Hvad med en mobil lader, og så en strøm skinne hvor der er
master/slave funktion?

Mvh.
Til top Vis 8888's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 8888
 
simonlund52
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Juni 2010
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 306
Sendt: 29 Januar 2013 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

8888 skrev:
Hvad med en mobil lader, og så en strøm skinne hvor der er
master/slave funktion?

Mvh.


Så kræver det vel at blæseren har et usb-stik?
Til top Vis simonlund52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af simonlund52
 
simonlund52
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Juni 2010
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 306
Sendt: 29 Januar 2013 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Hvad med denne løsning:

strømforsyning: http://www.coolerkit.dk/shop/ekstern-230v-psu-2396p.html
120 mm blæser med 3-trins regulator: http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=649592
Til top Vis simonlund52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af simonlund52
 
M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 April 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 565
Sendt: 30 Januar 2013 kl. 08:09 | IP-adresse registreret  

Halløjsa..

Jo, der er flere muligheder til den her løsning, der er også denne lille bandit: http://www.coolerkit.dk/shop/cooltek-fan-speed-
2259p.html hvis du kan få den ind i systemet. Det skal nok komme til at virke

__________________
Mvh: Martin
Til top Vis M.M.M.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af M.M.M.
 
simonlund52
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Juni 2010
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 306
Sendt: 30 Januar 2013 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

M.M.M. skrev:
Halløjsa..

Jo, der er flere muligheder til den her løsning, der er også denne lille bandit: http://www.coolerkit.dk/shop/cooltek-fan-speed-
2259p.html hvis du kan få den ind i systemet. Det skal nok komme til at virke


Den ser fin ud. Og den også billig. Men hvad gør jeg så, når blæseren bruger 4-pin?

Den blæser jeg linker til - Tror du effektiviteten passer til mit projekt? og hvor meget kommer jeg til at ligge mærke til 22-36
dba? skal jeg have en mere lydsvag blæser?
Til top Vis simonlund52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af simonlund52
 
M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 April 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 565
Sendt: 30 Januar 2013 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

Effektiviteten, i forhold til køling? Du må eksperimentere lidt med det. Men dit eget forslag til dele, tror jeg vil virke helt fint nok.
Mht. støj. 22 db svarer ca til noise floor i et normalt lejlighedskomoplex, ihvertfald her hvor jeg bor... det er ikke særlig meget.
En støj på omkring de 36 db er betydeligt mere, og vil tage mere opmærksomhed. Det er ca i det lag en projekter larmer, over
ens hoved..

__________________
Mvh: Martin
Til top Vis M.M.M.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af M.M.M.
 
simonlund52
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Juni 2010
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 306
Sendt: 30 Januar 2013 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret! Okay. Jamen så skal jeg vel bare bestille det. Ved du om jeg kan finde en billigere strømforsyning, end den jeg
linker til?
Til top Vis simonlund52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af simonlund52
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes