Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2024 | 12:58   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Off-axis frekv.response? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tued
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Januar 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 209
Sendt: 12 Januar 2013 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

Hey,

Jeg er gået igang med at designe et sæt on-wall LCR højtalere.
Altså et par front højtalere der skal hænge på vægen.

Jeg benytter Visaton enheder og kan dermed benytte deres udemærkede Boxim til at simulere det hele inden jeg går
igang med selve byggeriet.


Jeg har valgt en to-vejs model med to styk AL-
130
til bunden og en KE 25 SC
monteret i en waveguide til at tage sig af toppen.

Jeg er rigtig godt tilfreds med frekvensgangen og der ser også ud til at det er muligt at få det hele "time-aligned". Som det
også gerne skulle fremgå af nedenstående billder.





Mit problem er at jeg ikke kan få off-axis response til at makke ret vertikalt. Der er en hel del forstyrrelser i
mellemtoneomårdet.




Nogen gode bud på hvad der skal til for at få min off-axis response til at blive bedre?

__________________
Arcam AVR 300, 2-vejs Visaton og U-Frame sub, Mac mini HTPC
Til top Vis tued's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tued
 
nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 869
Sendt: 12 Januar 2013 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Det er næppe muligt at opnå en perfekt vertikal spredning, medmindre enhederne er placeret i samme punkt. Afstanden til de
enkelte enheder ændrer sig jo når man flytter sig op eller ned i forhold til on-axis. Derved opstår der udfasninger ved visse
frekvenser. Det er nok muligt at opnå et bedre resultat, men så må du oplyse hvilket filter du benytter og hvordan enhederne
er placeret indbyrdes.
Til top Vis nesdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesdam
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 12 Januar 2013 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Hej,

AL130 spreder fint op til 2KHz, så et burde ikke være spredningen som giver anledning til dykket i mellemtområdet.

Er det horisontal spredning som er simuleret? Dykket giver mening hvis det er vertikal spredning, hvor man vil få udfasninger
afhængig af bassernes indbyrdes afstand.
Kan ikke se grunden til problemet hvis det er horisontal simulering, medmindre basserne ikke er monteret over hinanden?


Jeg har lidt svært ved at se ved hvilken spredning vi ser dykkene? (kan ikke se farverne ordentlig på min skærm)

__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
tued
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Januar 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 209
Sendt: 13 Januar 2013 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

Hej og tak for jeres svar

Jeg har prøvet at placere enhenderne så tæt på hinanden som muligt.
Idéen er at det skal se nogenlunde sådan her ud:


Jeg har prøvet at flytte rundt på enhenderne på alle mulige forskellige måder, men synes ikke rigtig det har den store effekt.
Min tese er lidt at det er de to bas-mellem-toner der interfere med hinanden...men tænker at det må kunne gøre bedre end
det er nu.

@LGrau: Ja det er en simulering af vertikal spredning ovenfor.

Filteret er delt op i et bas-mellemtone filter og et filter til diskanten.

Filter for diskanten er et anden ordens filter, hvor der også at kompentseret lidt for niveauforskel.


Filter for bas- mellemtone er faktisk et 4. ordens filter, da der er en grim pukkel helt oppe ved 8-10kHz.


Så indtil videre er det jo reelt nogle ganske simple filtre.


Skal da for en god ordens skyld også lige lægger de to horisontale simuleringer op.
Fra center imod højre:

Fra center imod venstre:


__________________
Arcam AVR 300, 2-vejs Visaton og U-Frame sub, Mac mini HTPC
Til top Vis tued's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tued
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 13 Januar 2013 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

Hej,

Ja det er basserne som udfaser hinanden når måleområde ændres vertikalt.

Det vil hjælpe at bruge lavere delefrekvens, for at få en bedre spredning vertikalt, men i praksis dur det ikke.

Placering af bas'enhederne over hinanden istedet for Diskant i mellem vil også give andet udtrålningsmønster, men jeg vil
også placere enhederne som du gør her.

D'appolitto siger at man afstanden mellem basenhderne højst må være 2/3 af bølgelængden for at få en god vertikal
spredning.
Man kan evt lege lidt med udstrålningsmønster ved at bruge Xdir, der giver en fin visuel presentation:


Xdir hjemmeside


Jeg vil dog ikke mene at spredningen er et problem, hvis du placerer diskanten nogenlund i ørehøjde.

__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 869
Sendt: 13 Januar 2013 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Da udfasningen sker præcis ved delefrekvensen er det vel mest sandsynligt at den sker mellem bas og diskant.

Jeg synes den faktiske afskæring på basenhederne ligger langt fra 4. orden, den er tættere på 2 orden. Diskanten er 6 dB nede
ved delefrekvensen, hvilket betyder at enhederne spiller i fase ved denne frekvens. Jeg synes ikke basfilteret ser optimalt ud,
det bør have en stejlhed (akustik set) der matcher diskantfilteret.

I praksis kommer du næppe til at lytte til højttaleren i en vinkel på 30 grader vertikalt.
Til top Vis nesdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesdam
 
tued
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Januar 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 209
Sendt: 16 Januar 2013 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

nesdam skrev:
Da udfasningen sker præcis ved delefrekvensen er det vel mest sandsynligt at den sker mellem bas og
diskant.

Jeg synes den faktiske afskæring på basenhederne ligger langt fra 4. orden, den er tættere på 2 orden. Diskanten er 6 dB nede
ved delefrekvensen, hvilket betyder at enhederne spiller i fase ved denne frekvens. Jeg synes ikke basfilteret ser optimalt ud,
det bør have en stejlhed (akustik set) der matcher diskantfilteret.

I praksis kommer du næppe til at lytte til højttaleren i en vinkel på 30 grader vertikalt.


Tak for indspark.

Har lige siddet og lejet lidt videre og der ser ud til at kunne lykkes med et reelt 2. ordens - noget højere oppe - og så et notch
filter på diskanten (har jeg dog ikke lige prøvet endnu).
Så kan måske endda for begge dele :-)

BTW, de impedans simuleringer jeg ser, er det noget skal være opmærksom på? Lidt som om de begge er gående imod det
uendelige...

__________________
Arcam AVR 300, 2-vejs Visaton og U-Frame sub, Mac mini HTPC
Til top Vis tued's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tued
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 16 Januar 2013 kl. 01:37 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg går ud fra impedansmålingerne er med filter?

I så fald er der ingen grund til bekymring da impedansen vil gå mod uendeligt udenfor arbejdsområde.


Hvis det er uden filter, kan man kompensere for stigningen og derved få en mere korrekt virknng af filteret.



__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
hasselbaink
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 387
Sendt: 16 Januar 2013 kl. 09:05 | IP-adresse registreret  

Det er kun muligt at få perfekt vertikal spredning med 'punktkilder' (begge enheder stråler fra samme punkt f.eks Tannoy) eller med en ægte d'Appolito konfiguration: MTM hvor enhederne er relativt tæt på hinanden. Filteret skal være et 3. ordens elektrisk så vidt jeg husker.

I praksis er dette dyk omkring delefrekvensen ikke ret mærkbart. Prøv at måle med 1/3 eller 1/6 smoothing. Det vil få problemet til at virke mindre voldsomt. Et godt tykt tæppe mellem dig og højttaleren vil ligeledes minimere problemet. Det er jo reflektionen fra gulvet der er problemet. I et uendeligt stort rum er off axis amplituden jo fuldstændig ligegyldig.

mvh
Til top Vis hasselbaink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselbaink
 
tued
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Januar 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 209
Sendt: 20 Januar 2013 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

Så er det lidt nyt.
Har ikke fået fået mere styr på off-axis vertikalt eller horisentalt - den er mere eller mindre den samme - men nu er der
phase/tids-korigeret i filteret. I stedet for at rykke diskant lidt frem ift. bas/mellemtone.

Har prøvet at dele "lavt", da jeg gerne vil gøre brug af den waveguide der sidder på diskanten, og er faktisk ved at være
tilfreds.

Og I skal da heller ikke snydes for lidt billeder:





__________________
Arcam AVR 300, 2-vejs Visaton og U-Frame sub, Mac mini HTPC
Til top Vis tued's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tued
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes