Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2024 | 12:49   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Højtaler-måling (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Øpsie
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 December 2010
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 274
Sendt: 10 Juni 2012 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

1000 tak til Lennart for en uhyre interessant måleaften for ca. 3 uger siden. Det var superfedt, du lige gad kigge forbi og hjælpe mig med at blive klogere på "rock-kælderen"!

Jeg har lavet en tråd om lytterummet, hvor jeg også viser et par af de mange målinger, vi lavede på aftenen

Mange tak for hjælpen!
Rasmus
Til top Vis Øpsie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Øpsie
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 07 Januar 2013 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Hej,

Ville bare lige gøre opmærksom på at jeg stadig tilbyder gratis måleservice.

Så hvis i har lytterum/akustik, højttalere eller andet i gerne vil have målt på så sig endelig til.
Der er altid spændende for mig at komme ud og få nye erfaringer og oplevelser.   

Jeg kører gerne i en radius på omkring 100km fra Aalborg.

__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1611
Sendt: 08 Januar 2013 kl. 00:09 | IP-adresse registreret  

Det kunne ellers ha' været sjovt at prøve :-)
Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 08 Januar 2013 kl. 01:42 | IP-adresse registreret  

Bare sig til

Men pas på man det er ofte ikke et kønt syn at se hvordan højttalerne måler i lytterummet

Noget bestemt du tænker på at måle?

__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
mikeaarup
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Marts 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 110
Sendt: 08 Januar 2013 kl. 01:46 | IP-adresse registreret  

Du er mere end velkommen hos mig- måske du kan afmystificere mine udfasninger i den sjove "mellemgulvsbas"- mangler ikke noget nede i det helt
dybe..

Over Hornbæk ved Randers C afkørslen- det kunne ikke være nemmere:-)
Til top Vis mikeaarup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mikeaarup
 
sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1611
Sendt: 08 Januar 2013 kl. 07:27 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:
Bare sig til

Men pas på man det er ofte ikke et kønt syn at se hvordan højttalerne måler i lytterummet

Noget bestemt du tænker på at måle?

Næ....bare ren nysgerrighed

 

 

 

Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 08 Januar 2013 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

mikeaarup skrev:
Du er mere end velkommen hos mig- måske du kan afmystificere mine udfasninger i den sjove "mellemgulvsbas"- mangler ikke noget nede i det helt
dybe..

Over Hornbæk ved Randers C afkørslen- det kunne ikke være nemmere:-)

Det kunne vi nok finde ud af, hvilke højttalere spiller du på?



__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
mikeaarup
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Marts 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 110
Sendt: 08 Januar 2013 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

Det sidste stykke tid har det været er sæt Snell E'ere spændt på hhv en diy rørslæde og en lille arcam transistorblok. Men har noget ufærdigt
frontloaded til at stå inde på værelset vi også kunne slæbe ind i stuen, hvis det er?

Mvh
Mike
Til top Vis mikeaarup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mikeaarup
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 08 Januar 2013 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

mikeaarup skrev:
Det sidste stykke tid har det været er sæt Snell E'ere spændt på hhv en diy rørslæde og en lille arcam transistorblok. Men har noget ufærdigt
frontloaded til at stå inde på værelset vi også kunne slæbe ind i stuen, hvis det er?

Mvh
Mike

Ufærdige systemer måler jeg selvfølgelig gerne på, det er mit speciale Hjemmefra

Har sendt en PM.



__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 10 Januar 2013 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg var en tur forbi Mike og måle både på horsystemet og problemet med den manglende mellembas på Snell E'erne.

Det var en super hyggelig aften hvor der blev lyttet og målt en del, efter fruen blev sendt på shopping, håber ikke det blev
for dyrt?

Først blev der målt på hornsystem. Mellemtonen var en 4" Vifa enhed i et tatrix horn(vil jeg tro), jeg havde desværre ikke
fotoudstyr med, så fik ikke taget nogle billeder, måske Mike kan uploade et?

Første måling på mellemtonen så ikke alt for godt ud, der var nogle markante og kraftige hop i frekvensgangen ved 1200 og
2400Hz .


Jeg var bange for at enheden var defekt, så lavede en måling på den anden side, som målte akkurat på samme måde.
At enheder målte ens gav en forhåbning om at enhederne var intakte. efter lidt fundering over målingen slog det mig at peak
ved omkring 2400Hz lå præcist doppelt så højt som det 1. peak, så mistanken faldt på at det var kabinettet bag enheden der
skabte problemet(stående bølger).
Kabinettet var slet ikke dæmpet bag enheden, og da vi målte uden bagkabinet så det straks bedre ud .

Der blev stoppet et partisanertørklæde ind i kammeret som dæmpning, og målingen blev så:


Man kan se at kabinetresonanserne fortsætter langt op i frekvens uden dæmpning, og at de er helt forsvundet med den
simple dæmpning.

Det er lidt specielt at måle på hornsystemer da måling i de dybe område hvor hornet forstærker giver en kraftig hævning
når man måler tæt på hornet(de to første målinger var lavet inde i tragten) umiddelbart ser det ud til at Hornet forstærker
ned til omkring 300Hz hvilket er yderst fornuftigt.

En måling fra lyttepos giver et mere reelt billede at frekvensgangen, her er der en smule smoothing på og bassen er også
med i målingen:


Diskanten virkede ikke i systemet, der var intermistisk sat en anden til, men var ikke med i denn måling.

Som de fleste sikkert har bemærket spiller bassen ikke særligt dybt    allerede omkring 80Hz begynder den at give op.
ikke specielt opmuntrene, men er nok desværre bestemt af den forholdsvis korte hornlængde.
Horn konstruktionen for bassen er ikke helt kendt, men bassen kunne ikke ses udefra, og den sad formodentlig i et lukke
kabinet som gik ud i en horntragt. Man kunne komme til enheden (8" modificeret Vifa enhed) ved at skrue bagplade af.
Gummiet på enheden virkede meget stiv, og måling direkte ved enhed gav også en afrulning omkring de 70Hz, som det
sikkert er tiltænkt for at være afpasset til hornlængden.

Output fra bashornet:



Der er en del at kaste sig i gang med for at få hornet op at spille: der skal integreres en ny diskant, med delfilter tilpasset
mellemtonen. Basoutputtet er ikke tilfredsstillende så der skal nok en subwoofer på. Men det kunne være spændende at høre
systemet når/hvis det kommer helt på plads.

Jeg vil lige tage målinger af Snell i et nyt indlæg.

Hvis nogen har ideer til hvordan basproblemet kan løses evt uden sub modtages det gerne. (ville nok være godt med billeder
også Mike hvis du orker at ligge det ind.)



__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9873
Sendt: 10 Januar 2013 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Målingen på Snell E'erne er jeg spændt på og jeg kan muligvis komme med et par ideer, når målinger og kommentar forligger. Skriv gerne hvordan de står opstillet.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
mikeaarup
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Marts 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 110
Sendt: 10 Januar 2013 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Først og fremmest skal der lyde en kæmpe tak for Lennart's dejlige besøg. Han blev hverken skræmt af min iver, eller min fascination af kirkeorgler
og kvindevokaler:-) (hvilket også vækkede sønnikke senere på aftenen)

Det var en superhyggelig og lærerig aften.. Jeg har bygget en del højtalere, men har MEGET at lære endnu!

Jeg har lige sparket støvlerne af, og hornene blev i går forvist til
mit lille kammer.. Jeg får dem rykket ind igen til weekenden og får tage nogle billeder.. (Måske man skulle starte en tråd på hornene?)
Til top Vis mikeaarup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mikeaarup
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 13 Januar 2013 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

Hej,

Ville lige følge lidt mere op på besøget hos Mike.

Snell E'erne var placeret omkring 50cm fra bagvæg. lyttepositionen var nok omkring 3 meter fra højttalerne.

Som Mike siger er der ikke meget mellembas ved lyttepos, men hvis man sidder mellem lyttepos og HT var gengivelsen en
helt anden.

Vi lavede målinger i de to positioner:


Her er de rå målinger uden gating, generelt flot frekvens frekvensgang i bassen, Frekvensgangen mellem 40-60Hz ligger
omkring 10dB højere ved lyttepositionen fremme i stuen(rød), hvilket var klart hørbart, man mangler bassen i den normale
lytteposition.

De målingerne herover var taget med hornsytemet stående ved siden af.

Vi prøvede herefter at tjekke hvilken HT position der gav den bedste frekvensgang, Hornhøjttalerne var flyttet ved de nye
målinger.



Vi prøvede i 4 step, Normal position, ved bagvæg, 90cm fra væg og 120cm fra væg. Den mest homogene frekvensgang var
ved placering 120cm fra væg. Der er en udfasning ved 80Hz, men frekvensensgangen mellem 90-150Hz er mere jævn og på
korrekt niveau.

Gengivelsen med HT flyttet 120 cm, gav en meget bedre indtryk end ved den sædvanlige placering, og jeg synes ikke at
mellembassen manglede mere, højttalerne virkede meget mere dynamiske i bassen med den fremskudte (ikke så
stuevenlige)placering.

Det giver absolut mening at flytte højttalerne længere frem når man tager en koncentreret lyttesession.

Sidst fik vi også lyttet lidt med bagside dikanten dæmpet med et stykke tape foran.
Jeg synes det lød langt bedre, og tendensen til aggresiv diskant forsvandt. Det blev afslappene og behageligt, ligesom det
hele faldt på plads.

Jeg synes heller ikke diskanten bagpå bidrager med noget positivt, den giver en kunstig rumfornemmelse. Rummet var
heller ikke dæmpet bag HT, så kan være oplevelsen er anderledes i andre rum.

Jeg var positivt overrasket over hvor dybt Snell'erne spiller med en forholdsvis lille 8" bas, Højttaleren passer umiddelbart
godt til stille musik med kvindevokaler(og ved moderat styrke også til orgelmusik )

Peaket ved 30Hz var ikke så generende som det ser ud på kurven, da der egentlig ikke er meget energi i musikken ved så
lave frekvenser.


__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9873
Sendt: 13 Januar 2013 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Jeg synes, at det er meget positivt det du er kommet frem til, LGrau. Der er ingen tvivl om, at bagdiskanten ødelægger den fine detaljering og nuancering, den egentlige diskant kan bidrage med. Det oplevede jeg selv med E/ll jeg selv havde. Den blev dækket til med en stor tot vat. Den fine spredning og energi diskanten har, bliver sat lidt over styr og bliver lidt ivrig nok.

Som man kan se her på en måling på Den første E med porten foran, kan man se visse ligheder. Men ved dog ikke hvilken måle type, der er brugt her i testen i det viste hifi blad. Det er et amerikansk blad.



__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 4
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes