Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2024 | 14:59   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Ris og ros
 HIFI4ALL Forum : Ris og ros
Emne Emne: Om pli og omgangstone.... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Prinds
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Januar 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 159
Sendt: 16 Maj 2011 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

Jeg har nu i knap 4 1/2 år været været aktiv som bruger af Hifi4All's forum. Forummet og dets brugere har gennem årene været til stor hjælp i min "uddannelse" som Hifi-nørd. Uden sites som dette var jeg ikke nået frem til dét high-end set-up der i dag fylder mit lytterum, og som jeg har glæde af dagligt.

MEN - gennem det seneste år har jeg oplevet en helt usædvanlig nedgang i min glæde ved HiFi. Jeg lytter stadig på anlægget og læser gerne om nye produkter og trends. Men desværre er den konstruktive debat i høj grad forsvundet.

1) De 3 konkurrerende danske sites
Før i tiden havde vi reelt set ét sted at debattere vores passion - og det var på dette site. Siden er 2 nye (og måske flere) sites kommet til, og brugerne er til en vis grad overlappende (vel ikke helt overraskende). De to nye sites (Nerds og AVT) er så vidt jeg kan bedømme opstået på baggrund af uoverensstemmelser mellem deltagere fra HiFi4All. Og det giver naturligvis god mening at danne fora, som kan give ståsted for HiFi-interesserede som har et andet charter end på dette site. Det interessante er imidlertid at iagttage at nogle af de mest aktive emner på de 3 sites omhandler hvorvidt "konkurrenten" er ved at lukke, hvilken "site-indehaver" der er den største idiot osv. Til gengæld bliver der færre og færre brugbare/konstruktive debatter om lyd, produkter osv. Endvidere er eksempelvis Markedsplads-sektionen stort set ikke-eksisterende på 2 af de 3 sites.

2) Pli og omgangstone
Da jeg for ca 15-18 år siden for første gang på mit job stiftede bekendskab med e-mails måtte jeg (og mange andre) bruge lidt tid på at forstå det skrevne ords magt i forhold til det talte ord. Jeg lærte at de budskaber / den omgangstone der benyttes når man taler ikke nødvendigvis kan overføres 100% til tekst-formen, idét ordene på tryk oftest virker "hårdere". Jeg var absolut ikke ene om denne erkendelse - mange virksomheder fandt det nødvendigt at udarbejde mail-politikker osv.
I dag er blogs, sms og e-mail nærmest blevet vores basale kommunikations-platforme. Men med denne udvikling er også opstået en "tal-før-du-tænker" opfattelse af disse platforme. Og dette ser jeg efterhånden også ske hér. Det fyger rundt med mails omhandlende sprogblomster som "du er en nar", "spasser", "du fatter ikke en skid" osv. Men hvor blev den konstruktive dialog af ? Hvis man vil svines til verbalt kan man bare gå ned på den lokale bodega. Men jeg benytter fora som HiFi4All for at deltage i en seriøs dialog om min passion: HiFi....
Jeg er på visse områder ikke enig med de beslutninger Mikkel G tager hér på HiFi4All. Men jeg tror at mange af de skænderier der opstår her på sitet kunne undgåes, hvis blot tonen blev holdt i en knap så skinger tone fra såvel brugere som moderator. Og så findes PM-funktionen jo - det er nødvendigvis ikke alle der har lyst til at blive indviet i små gnidninger/tvister mellem enkeltpersoner på sitet.

3) Den "intime" dialog
Jeg oplever til en vis grad (dog mest på et af de andre nævnte sites) at mange indlæg efterhånden er af særdeles begrænset nytte for andre end dén der forfatter indlægget og den specifikke modtager. Indlæg som "Tak for lyttet i går - det var hyggeligt" eller "Hvornår får du de nye dæk til din Golf ?" indeholder ikke nødvendigvis megen nyttig information for mig som bruger. I stedet får jeg desværre i højere grad en fornemmelse af en lille flok brugere, som i en vis grad "lukker sig om sig selv" og ikke lader andre ind i deres HiFi-dialog. Naturligvis får de små personlige beskeder ens antal af indlæg (og anseelse ?) til at stige, men man kunne jo med fordel lige så godt sende en PM eller en SMS til modtageren, hvis man gerne vil sige tak for en hyggelig aften....

Ovenævnte betragtninger er naturligvis blot nogle iagttagelser fra undertegnede. Men når en positiv ting som at Master Fatman står og vender LP'er i Go'Morgen Danmark ender med at blive et stridspunkt for brugerne her på HiFi4All, er min grænse ved at være nået. Den glade tykke mand spreder Analog-budskabet ud til hele den store del af befolkningen som endnu ikke har set lyset - men hér skændes brugerne og emnet ender med at blive lukket.....

Jeg er IKKE interesseret i at dette indlæg skal være startskud for endnu en debat for eller imod Mikkel G (den debat må I tage andetsteds - jeg deltager IKKE i den). Men jeg vil blot opfordre til en langt mere sober og konstruktiv HiFi-dialog på vore HiFi-sites.

Med håbet om at min glæde ved at læse i Forum-sektionen vender tilbage...
Hav en god dag
/Prinds
Til top Vis Prinds's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Prinds
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4601
Sendt: 16 Maj 2011 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

Hej Peter!

Jeg vil ikke blande mig, men blot sige tak for et konstruktivt og sobert indlæg.

Du rammer sømmet lige på hovedet !!!

Hvis det var muligt, så undlod jeg helst at moderere... men det har desværre vist sig umuligt i praksis



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 6631
Sendt: 16 Maj 2011 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg startet på news.grups også her på hifi4all men alle de forums vi har i dk, er faldet meget i standart, vi kunne lære noget af de forums de har i sverige og norge.

 

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen
 
e-type
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 263
Sendt: 16 Maj 2011 kl. 10:10 | IP-adresse registreret  

Tak.

Jeg kan ikke være mere enig, at håbet er, at dette site kan være et sted, hvor man kan få en debat med fokus på musik og hifi.

Og ja - begge emner handler om personlig smag og preferencer, men fordi nogen bedre kan lide blå frem for rød, ja så behøver personerne ikke være hverken det ene eller andet.

 

Til top Vis e-type's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af e-type
 
Jan Eskildsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Marts 2009
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Indlæg: 694
Sendt: 16 Maj 2011 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

Tak er kun et fattigt ord, Prinds. Siden her er til debat om hifi og musik-gengivelse.
Ikke til fnidderfnadder om alt muligt andet.



__________________
"There's no substitute for experience".
Til top Vis Jan Eskildsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Eskildsen Besøg Jan Eskildsen's Websted
 
ABaudio
Branchemedlem
Branchemedlem

AB Audio

Bruger siden: 10 November 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 284
Sendt: 16 Maj 2011 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

Jeg kan kun være helt enig Prinds, du beskriver det helt perfekt..... Det skulle jo gerne være en hyggelig hobby for os alle.....

Mvh

Allan

 

Til top Vis ABaudio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ABaudio Besøg ABaudio's Websted
 
CPH-R
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1700
Sendt: 16 Maj 2011 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

Jeg benytter ofte dette forum (og holder meget af det) – og syntes at flertallet af brugerne er utrolig hjælpsomme (hvor er det fantastisk, at der faktisk findes så mange mennesker, der bare ønsker at hjælpe)

Mange af de tråde der er blevet lukket eller på anden måde omtalt – kender jeg ikke til, da jeg oftest ikke orker at læse mere når jeg syntes de løber af sporet. Dog syntes jeg at det er uanstændigt at angribe andre. (men vi lever desværre i en verden – hvor der findes fanden-i-voldske folk, når de bare sidder bag et tastatur)

Men at flertallet heldigvis ikke løber af sporet, når temaet bliver hot og opildnet – medføre så at hr. Gige må træde ind, og det medføre så ny kritik (det kan ikke være nemt) vi bruger må jo respektere, moderator tolerance for etik og tone.

Mht. til historikken på H4A så syntes jeg måske der var lidt mere sjov og fis for nogle år siden, men det nok fordi siden er blevet lidt mere voksen. Og nu hvor der er kommet andre forums til, er der nok sket lidt en fordeling af brugere.

Vi kender selv mails fra vores arbejde, hvor vi lige skal drikke en kop kaffe, før vi trykker på send. Og nogle gange skriver man den så lige om…

”måske der kunne indføres en pop-up før man poster, der siger.! ER DU NU SIKKER på hvordan denne modtages”

Peter



__________________
INNOVATING not IMITATING
Til top Vis CPH-R's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CPH-R
 
jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 6631
Sendt: 16 Maj 2011 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

CPH-R skrev:

”måske der kunne indføres en pop-up før man poster, der siger.! ER DU NU SIKKER på hvordan denne modtages”

Peter

Haha den var god.

Ja denne side var noget sjover for nogle år tilbage, kan husk de første 3 år der var den god.

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6275
Sendt: 16 Maj 2011 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

Den er stadig god,

Tak Prinds, for at "slå hovedet på sømmet", ta´r også sommetider mig selv i, ikke at trykke på "send", og så en sjælden gang smutter den s´gu alligevel, men korrekt, en pokkers masse hjælpsomme mennesker i dette forum, og det skulle jo helst blive ved. Synes i øvrigt at Mikkel G er forholdsvis sober i sin moderering (nej, intet fedterøvstillæg), og det kan vel ikke undgåes i ny og næ, som omgangstonens udvikling har været de senere år, og CPH siger det helt rigtigt, det ser ofte hårdere ud end mént på tryk, såååhhh????

Keep up the good work, allesammen. .

 



__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3095
Sendt: 16 Maj 2011 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Tak Prinds!

Sobert og relevant indlæg - kunne ikke være mere enig.



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Juni 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1065
Sendt: 16 Maj 2011 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  


Jeg synes debatten på AVtainment er rigtig god og folk er gode til at give sobre og detaljerede svar til hinanden. Der er
endnu ikke så mange brugere, men det er mit indtryk at siden vokser støt og roligt. Sidens bestyrere er rigtig gode til at give
positivt feedback. God stil lillebror derovre kører i øjeblikket

Nerds.dk er der ikke meget spræl i. Jeg bruger den sjældent.

Jeg benytter mest recordere for tiden, selvom siden sigter lidt for bredt i forhold til min hifi hobby. Tonen egentligt ret god.


Mht. Hifi4all, så er den ramt af den samme tendens som resten af hifimarkedet. 3 nye tråde om ugen der har titler som "hvilken surround receiver" bliver lidt kedsommeligt. Siden er i stigende grad befolket af moderne nørder fra den digitale tids
alder, som har surround system og nas, men som ikke har betjent en pladespiller i mange år, men sidens profil (stadig)
sigter mod traditionelle hifi entutiaster. (undskyld lidt OT)

Brok og grove kommentarer kommer der aldrig noget godt ud af. Vi har alle et ansvar for at tale pænt og ikke lade os
provokere, hvis andre er for grove. ignorer provokationer og vær så saglig som muligt, kan hjælpe en selv til at få en bedre
side til os allesammen. Vi vil aldrig kunne undgå at folk engang i mellem taber hovedet eller kommer til at tale for meget OT.
Et træk på skuldrene opg en venlig opfordring til at lave en ny tråd plejer at løse de fleste problemer.

Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic
 
velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Oktober 2003
Status: Offline
Indlæg: 1740
Sendt: 16 Maj 2011 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

CPH-R skrev:

Jeg benytter ofte dette forum (og holder meget af det) – og syntes at flertallet af brugerne er utrolig hjælpsomme (hvor er det fantastisk, at der faktisk findes så mange mennesker, der bare ønsker at hjælpe)

Mange af de tråde der er blevet lukket eller på anden måde omtalt – kender jeg ikke til, da jeg oftest ikke orker at læse mere når jeg syntes de løber af sporet. Dog syntes jeg at det er uanstændigt at angribe andre. (men vi lever desværre i en verden – hvor der findes fanden-i-voldske folk, når de bare sidder bag et tastatur)

Men at flertallet heldigvis ikke løber af sporet, når temaet bliver hot og opildnet – medføre så at hr. Gige må træde ind, og det medføre så ny kritik (det kan ikke være nemt) vi bruger må jo respektere, moderator tolerance for etik og tone.

Mht. til historikken på H4A så syntes jeg måske der var lidt mere sjov og fis for nogle år siden, men det nok fordi siden er blevet lidt mere voksen. Og nu hvor der er kommet andre forums til, er der nok sket lidt en fordeling af brugere.

Vi kender selv mails fra vores arbejde, hvor vi lige skal drikke en kop kaffe, før vi trykker på send. Og nogle gange skriver man den så lige om…

”måske der kunne indføres en pop-up før man poster, der siger.! ER DU NU SIKKER på hvordan denne modtages”

Peter

jeps....så rigtigt og klogt kan det siges..... kunne ha skrevet de samme ord, flot!!!!!

mvh velkommen

Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen
 
osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1053
Sendt: 16 Maj 2011 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Det er godt skrevet og min mening er at mange gennem årene har fundet svar herinde i HIFI4ALL som har været vanskelige eller måske næsten umulige "At fange på Google"      



__________________
Langt om længe overbevist 1080p24 Fan. Og at Fladskærmene ER Lokomotivet som trækker bedre opløsninger. Har fået et Følge Pengestrømmen problem.
Til top Vis osprey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af osprey
 
StefanR
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Maj 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 511
Sendt: 16 Maj 2011 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

Prinds: "Du fatter ikke en skid, din nar !!!"

Hvis vi kendte hinanden, og kunne du se mit ansigt mens jeg skrev dette, ville du helt sikkert se vittigheden. Men som du selv skriver.... Det skrevne ord kan tillægges en helt anden mening end det talte, og dét glemmer mange.

Kudos herfra for dit indlæg. Bliver der lavet en underskriftsindsamling for folk der er enige i og vil støtte dit indlæg, vil jeg meget gerne på listen.

/Stefan

Til top Vis StefanR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StefanR
 
osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1053
Sendt: 17 Maj 2011 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

Mit yndlingseksempel på noget katastrofalt.

Man lærer igennem mange år, at man skal sætte et Tv apparat på standby via en fjernbetjening, i stedet for slukke for kontakten; når man slukker på kontakten ødelægges samme Tv gennem årene.

Prøv forklar dette til de efterladte døde på grund af brand i sådanne Tv! Men finde denne trods alt konkrete forklaring på Google! Jeg har dog ikke tænkt mig tage kontakt til Dansk Brandværn _______

Hvorfor bliver det ene ben i et stik fra en Støvsuger varm under brug? Hvis den ene person føler varme, bør den anden også kunne, korrekt?



__________________
Langt om længe overbevist 1080p24 Fan. Og at Fladskærmene ER Lokomotivet som trækker bedre opløsninger. Har fået et Følge Pengestrømmen problem.
Til top Vis osprey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af osprey
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes