Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. juni 2025 | 22:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Kommentarer til nyheder
 HIFI4ALL Forum : Kommentarer til nyheder
Emne Emne: Dynaudio OCOS højttalerkabler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
megholm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Januar 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 28 Februar 2010 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

Old_school skrev:

Her er netop kommet et par kabler til salg der hedder det samme som emnet her men de er 10 år. Nogen forskel eller
hvad mener i?

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=147454

De holder da prisen meget godt ihvertfald!

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 28 Februar 2010 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Sensali skrev:
Nilau skrev:

wrong skrev:

Nilau skrev:
Dynaudios skriftlige markedsføring af en gemen kabelserie (OCOS) er en fornærmelse
mod læserens intelligens. Shame on you, Dynaudio! Der forsvandt den sidste rest af troværdighed.Niels

Har du overhovedet hørt disse kabler Nilau?

MVH WRONG

Nej. Og det er heller ikke nødvendigt.Et firma som står bag en sådan tekst (produktomtale) får aldrig en
krone af mig.Et firma der i dén grad prøver at løbe om hjørner med forbrugeren med en helt usandsynlig omgang techno-
babble, har efter min mening et produkt som de åbenbart ikke kan få afsat på andre måder end ved at fylde læseren med
talentløst ordskvalder.Jeg mener stadig at Dynaudio burde skamme sig - uanset om de har sat en ingeniørlærling eller et
professionelt reklamebureau til at forfatte teksten.Mvh.Niels

Det gør de fleste idag.

Bruger du kun hifi4all og Nerds til sure opstød ?

Kigger man dine indlæg igennem er det yderst få indlæg der bare er lidt positivt i

Jeg er imponeret over, at du så hurtigt har kunnet gennemgå 2340 indlæg.

I øvrigt er der meget lidt positivt at sige om hifibranchen som den ser ud i øjeblikket. MP3-musik,
fantastiske kinesiske rørforstærkere med plexiglas og blå lysdioder, 1000-watts ICE-Powerforstærkere med en ydelse (i praksis) som en almindelig forstærker på 50 watt. (Måske er det derfor at Ronny har brug for hele fire af disse på kollegieværelset på 9,5 kvadratmeter?).

Jeg ved det ikke.

Debatter med substans, som man kan blive klogere af, findes desværre ikke længere, når der også skal være plads til uendelige mængder af dumme spørgsmål. Og jo...dumme spørgsmål findes skam! Og det gør lige så dumme svar sandelig også...

Jeg tror også at der findes dumme brugere. Det må være dét som, blandt andre, Dynaudio har fundet ud af, når de henvender sig på en så intelligensfornærmende facon, for at fortælle om nogle kabler fra 80'erne som med ét slag åbenbart er blevet Verdens 8. vidunder?

Men Dynaudio er naturligvis ikke alene...

Men jeg gider ikke finde flere eksempler. Jeg gider heller ikke bidrage med et dumt spørgsmål.

Søndagsdovne hilsner
fra
en kun let syrlig
Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 28 Februar 2010 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

megholm skrev:
Old_school skrev:

Her er netop kommet et par kabler til salg der hedder det samme som emnet her men de er 10 år. Nogen forskel eller
hvad mener i?

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=147454

De holder da prisen meget godt ihvertfald!

Det er vel bare en der har set sit snit til at komme af med dem han har i overskud. Hvilket iøvrigt er meget naturligt nå nu interessen for disse kabler er enorm

Personligt kender jeg ikke til forskellen på de gamle og de nye.

MVH WRONG

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 28 Februar 2010 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Slettet!
Til top Vis ML_CLS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ML_CLS

freako
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2005
Sendt: 28 Februar 2010 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:

Sensali skrev:
Nilau skrev:

wrong skrev:

Nilau skrev:
Dynaudios skriftlige markedsføring af en gemen kabelserie (OCOS) er en fornærmelse
mod læserens intelligens. Shame on you, Dynaudio! Der forsvandt den sidste rest af troværdighed.Niels

MVH WRONG

Nej. Og det er heller ikke nødvendigt.Et firma som står bag en sådan tekst (produktomtale) får aldrig en
krone af mig.Et firma der i dén grad prøver at løbe om hjørner med forbrugeren med en helt usandsynlig omgang techno-
babble, har efter min mening et produkt som de åbenbart ikke kan få afsat på andre måder end ved at fylde læseren med
talentløst ordskvalder.Jeg mener stadig at Dynaudio burde skamme sig - uanset om de har sat en ingeniørlærling eller et

Det gør de fleste idag.

Kigger man dine indlæg igennem er det yderst få indlæg der bare er lidt positivt i
Jeg er imponeret over, at du så hurtigt har kunnet gennemgå 2340 indlæg.I øvrigt er der meget lidt positivt at sige om hifibranchen som den ser ud i øjeblikket. MP3-musik,fantastiske kinesiske rørforstærkere med plexiglas og blå lysdioder, 1000-watts ICE-Powerforstærkere med en ydelse (i praksis) som en almindelig forstærker på 50 watt. (Måske er det derfor at Ronny har brug for hele fire af disse på kollegieværelset på 9,5 kvadratmeter?).Jeg ved det ikke.Debatter med substans, som man kan blive klogere af, findes desværre ikke længere, når der også skal være plads til uendelige mængder af dumme spørgsmål. Og jo...dumme spørgsmål findes skam! Og det gør lige så dumme svar sandelig også...Jeg tror også at der findes dumme brugere. Det må være dét som, blandt andre, Dynaudio har fundet ud af, når de henvender sig på en så intelligensfornærmende facon, for at fortælle om nogle kabler fra 80'erne som med ét slag åbenbart er blevet Verdens 8. vidunder?Men Dynaudio er naturligvis ikke alene...Men jeg gider ikke finde flere eksempler. Jeg gider heller ikke bidrage med et dumt spørgsmål.Søndagsdovne hilsnerfraen kun let syrligNiels L.

Hvis det det er din egen "intelligens" du hentyder til, og som bl.a. Dynaudio fornærmer, behøver vi andre heldigvis ikke føle os truffet. Hvorfor skærer du hele hifi-branchen over én kam?

Og lad mig lige slå fast: Der findes IKKE dumme spørgsmål, men der findes dumme mennesker. Det er dem der aldrig spørger. Fortsat god dag.

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Februar 2010 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Slettet!

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 28 Februar 2010 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

ML_CLS skrev:

Audioquest "Dragon" og "Sterling"  ........., tænk lige over hvorfor de aldrig ses tilsalg

Måske er der ikke solgt så mange...

Men her er der et sæt => http://www.audiogon.com/cgi-bin/cls.pl?cablspkr&12718107 56&/Audioquest-Sterling-6'-pair

Til top Vis Medlem's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlem

Sensali
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 22 Februar 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 28 Februar 2010 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:

Sensali skrev:
Nilau skrev:

wrong skrev:

Nilau skrev:

MVH WRONG

Det gør de fleste idag.

Jeg er imponeret over, at du så hurtigt har kunnet gennemgå 2340 indlæg.I øvrigt er der meget lidt positivt at
sige om hifibranchen som den ser ud i øjeblikket. MP3-musik,fantastiske kinesiske rørforstærkere med plexiglas og blå
lysdioder, 1000-watts ICE-Powerforstærkere med en ydelse (i praksis) som en almindelig forstærker på 50 watt. (Måske er
det derfor at Ronny har brug for hele fire af disse på kollegieværelset på 9,5 kvadratmeter?).Jeg ved det ikke.Debatter med
substans, som man kan blive klogere af, findes desværre ikke længere, når der også skal være plads til uendelige mængder
af dumme spørgsmål. Og jo...dumme spørgsmål findes skam! Og det gør lige så dumme svar sandelig også...Jeg tror også
at der findes dumme brugere. Det må være dét som, blandt andre, Dynaudio har fundet ud af, når de henvender sig på en
så intelligensfornærmende facon, for at fortælle om nogle kabler fra 80'erne som med ét slag åbenbart er blevet Verdens 8.
vidunder?Men Dynaudio er naturligvis ikke alene...Men jeg gider ikke finde flere eksempler. Jeg gider heller ikke bidrage
med et dumt spørgsmål.Søndagsdovne hilsnerfraen kun let syrligNiels L.

Det er meget sjovt som du udtaler dig om forskellige ting.

ÉT er stensikkert, du har ikke prøvet en 1000 W icepower, ellers forstår jeg bestemt ikke den udtalelse

Og der findes meget meget andet end lysdioder og MP3.

Hvad en person har brug for i sit rum er vel op til den enkelte person

Men vil man kun se de negative ting, så ser man nok kun dem.
Til top Vis Sensali's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sensali

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 01 Marts 2010 kl. 00:31 | IP-adresse registreret  

ML_CLS skrev:
freako skrev:
Nilau skrev:

Sensali skrev:
Nilau skrev:

wrong skrev:

Nilau skrev:

MVH WRONG

Det gør de fleste idag.

Jeg er imponeret over, at du så hurtigt har kunnet gennemgå 2340 indlæg.I øvrigt er der meget lidt positivt at sige om hifibranchen som den ser ud i øjeblikket. MP3-musik,fantastiske kinesiske rørforstærkere med plexiglas og blå lysdioder, 1000-watts ICE-Powerforstærkere med en ydelse (i praksis) som en almindelig forstærker på 50 watt. (Måske er det derfor at Ronny har brug for hele fire af disse på kollegieværelset på 9,5 kvadratmeter?).Jeg ved det ikke.Debatter med substans, som man kan blive klogere af, findes desværre ikke længere, når der også skal være plads til uendelige mængder af dumme spørgsmål. Og jo...dumme spørgsmål findes skam! Og det gør lige så dumme svar sandelig også...Jeg tror også at der findes dumme brugere. Det må være dét som, blandt andre, Dynaudio har fundet ud af, når de henvender sig på en så intelligensfornærmende facon, for at fortælle om nogle kabler fra 80'erne som med ét slag åbenbart er blevet Verdens 8. vidunder?Men Dynaudio er naturligvis ikke alene...Men jeg gider ikke finde flere eksempler. Jeg gider heller ikke bidrage med et dumt spørgsmål.Søndagsdovne hilsnerfraen kun let syrligNiels L.

Hvis det det er din egen "intelligens" du hentyder til, og som bl.a. Dynaudio fornærmer, behøver vi andre heldigvis ikke føle os truffet. Hvorfor skærer du hele hifi-branchen over én kam?

Og lad mig lige slå fast: Der findes IKKE dumme spørgsmål, men der findes dumme mennesker. Det er dem der aldrig spørger. Fortsat god dag.

Du har fået galt fat i den med "dumme spørgsmål"

Ordsproget lyder som følger:

"Der findes ingen dumme spørgsmål, kun dumme svar"  

Jeg tror ikke ham der først udtalte "at der ikke findes dumme spørgsmål" selv har været for spids. For det gør der nu engang.

- Og hvis du IKKE synes Dynaudio's kabeludlæg intelligensfornærmende er det måske fordi du ikke forstår hvad der står. Enhver der har bare en lille smule udannelse indenfor emnet (og her taler vi ikke om elektrikkerens v = i * Z) burde kunne udlede at det er noget være vrøvl som Dynaudio skriver.

Enhver der ikke kan sælge sit produkt uden at skulle anvende den slags salgsgas får altså ikke en krone herfra.

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Marts 2010 kl. 00:39 | IP-adresse registreret  

Jens Mortensen skrev:
Kjeldsen skrev:

Jens Mortensen skrev:
Jeg tror for så vidt gerne, at Dynaudios kabler har en lille impedans. Antager vi, at de er lavet af kobber, lad os tage en længde på 1 meter og et tværsnit på 1mm2, så er DC-modstanden på ca. 0,01678 Ohm. Faktisk er DC-modstanden på de fleste højttalerkabler forsvindende lille i forhold til højttalerens DC-modstand. Er et tidsvarende kabel lavet af sølv, bliver DC-modstanden 0,01586 Ohm.

At hævde, at at almindelige højttaler kabler har en impedans ved 10Hz på 8000 Ohm er direkte utroværdigt og, synes jeg, kræver en forklaring fra producenten. Jeg synes også, at det lyder interessant, at Dynaudios kabler har en karakterisk impedans på 8 Ohm. Gælder det op igennem det hørbare område, så bør det give store problemer med bas-gengivelsen, idet det svarer til, at forstærkerens udgangsimpedans set fra højttalerens synspunkt så er 8 Ohm, og det giver ikke god lyd.

At man godt kan have forskellige længder til sine højttalere kommer ikke bag på mig, i hvertfald rent DC-mæssigt, idet DC-modstanden, med mindre der er tale om en katastrofal fejlkonstuktion, altid vil være forsvindende lille i forhold til højttalerens DC-modstand (jf. ovenstående regnestykke). Nå nej, den karakteristiske impedans på Dynaudios kabler var jo 8 Ohm...... Og den må da variere med kabellængden. Eller hvad?

Hvorvidt kablerne lydet godt, kan jeg selvsagt ikke dømme om, da jeg ikke har hørt dem. De lyder sikkert udmærket. Men jeg har lidt vanskeligt ved at tage Dynaudios oplysninger om det rent tekniske alvorligt.

Med venlig hilsen
Jens

Jeg tror du har misforstået impedans. Impedans er ikke lig med modstand. Så en karakterisktisk impedans på 8 ohm er ikke lig med modstand. Impedans varierer ej heller med kabellængden. Et antennekabel er f.eks. på 75 ohm (impedans), men modstanden for et 2 meter kabel, vil være tæt på 0 ohm.

Kjeldsen, jeg ved godt, at der kan være forskel på Ohmsk modstand og impedans. Impedans er som udgangspunkt et komplekst tal, der består af en frekvensuafhængig realdel (den ohmske modstand) og en frekvensafhængig  imaginær del. Hvis Dynaudio taler om en karakteristisk impedans på 8 Ohm, så er det (som jeg husker det fra min uddannelse som civilingeniør (E)) pr. definition realdelen af impedansen, de taler om. Og den hænger sammen med kablets længde og tykkelse. Hvis ikke det, de mener, når de skriver 8 Ohm, er realdelen, så må det være "længden" af den vektor bestående af en realdel og en imaginær del, der beskriver impedansen, de mener. Og da imaginærdelen pr. definition er frekvensafhængig, så varierer impedansen, længden af vektoren, med frekvensen, og kan ikke være konstant over det hørbare spektrum. Er længden af vektoren frekvensuafhængig, så er det fordi der er tale om en ohmsk modstand. Så jeg vil fastholde, at Dynaudio er fulde af vås.

Jeg håber, at det var forståeligt.

Med venlig hilsen

Det er rigtigt nok at impedans er todelt i real-del og imaginær-del, men her hører almindelig viden om phasor-teknik også op, for det Dynaudio prøver at bilde os ind er, at et højtalerkabel bør ses som en transmissions-linie, hvilket vi andre ikke skænker en tanke førend vi når op i MHz-området. Måske lidt før.

Dynaudio prøver altså at bilde os ind at vi bør impedansmatche vores højtalerkabler. Et fænomen vi ikke gider tage i betragtning før den elektriske længde af et signal bliver et problem i forhold til den fysiske længde.

Dynaudio påstår desuden også at et ordinært højtalerkabel har en impedans på 8000 Ohm ved 10 Hz. Det er jo en lodret løgn. Hvis det var muligt skulle man kunne sætte en tonegenerator før sin forstærker og måle -intet- signal i enden af kablet. Faktisk burde et højtalerkabel være uegnet til almindelig 50 Hz vekselstrøm eller blot DC hvis vi skal tro Dynaudio.

Et ordinært højtalerkabel har normalt så små parasittiske effekter (DC-modstand, induktans og kapacitet), at de helt kan udelukkes når vi betragter alle de andre usikkerheder der ellers er i et anlæg. Den største må næsten være at man umuligt ville kunne placere sit hoved i samme position når man har rejst- og sat sig ned i lyttepositionen igen. Den usikkerhed er f.eks. -meget- større end nogen opgradering af kabel nogensinde ville kunne præstere.  Derfor giver jeg -intet- for disse usaglige kabelindfald det ufaglærte folk ellers har tendens til at kaste om sig med. Det er skægt at betragte at folk der er uddannet i elektronik (lad os sige dem fra en lag videregående udannelse) ikke skæner deres højtalerkabler megen tanke, mens de der er på normal konsumerniveau gerne poster penge i Nordöst, der med deres viden faktisk burde producere hundedyre kabler til high speed transmissioner hvor deres ellers fine specs. rent faktisk tæller.

Jeg vil sige jeg er forarget over Dynaudio. Faktisk er jeg pt. lun på deres standerhøjtalere og tænker på at undersøge hvem der mon har skrevet det omdebatterede indlæg. Jeg håber det ikke kommer fra firmaet selv, men fra en distributør eller lign. For jeg har svært ved at sende penge i deres retning hvis det er den slags markedsgas de er nødt til at fyre af for at få solgt deres kobbertråde omtrukket isolering.

Jens Mortensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Januar 2004
Sendt: 01 Marts 2010 kl. 02:02 | IP-adresse registreret  

Først kom jeg til at sende et tomt indlæg ud, beklager. Der kan ses bort fra det.

Med venlig hilsen.
Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen

Jens Mortensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Januar 2004
Sendt: 01 Marts 2010 kl. 02:02 | IP-adresse registreret  

Jeg er meget enig i Kim H's betragtninger.

Med venlig hilsen
Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 01 Marts 2010 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:
rent nysgerrigt hvordan er kablet termineret, benytter de skærmen eller kun centerlederen?

nogen der kan svare på dette?

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Marts 2010 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

Slettet!

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 Marts 2010 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Uden at vide det, ser det ud til at OCOS er gået fra at have et zobel led i OCOS stikket/adaptoren, til at kunne undvære dette.

Her er lidt info som ikke kommer fra Dynaudio

http://www.6moons.com/audioreviews/ring/ring.html

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Marts 2010 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

Slettet!

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Marts 2010 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Slettet!

P Sikjær
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 01 Marts 2010 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Medlem skrev:

P Sikjær skrev:
Nogen der har hørt kablet endnu?

wrong skrev:

Jeg har et pt et sæt occos kabler(ja, af den nye slags) og jeg må sige at det er klart det mest neutrale kabel jeg har hørt.

Jeg har både haft Tara Labs The One, MIT MAgnum S1, Store Kimber kabler(kan ikke huske den exacte model. Fælles for alle kabler har været at de har sat deres helt personlige præg på lyden.

Det jeg har oplevet med occos er(og det lyder åndsvagt, men) det lyder ikke af noget. Og det er det, jeg forbinder med et neutralt kabel, hvilket gør at det er de andre komponenter i kæden, der sætter deres præg på lyden.

Jeg har ingen teknisk indsigt i kabler, men bare brugt mine øre til at vurdere oplevelsen med.

Jeg gider heller ikke ud i nogen lang religionskrig omkring kabler. Jeg har min mening og den vil jeg have lov at beholde

MVH WRONG

Tak Wrong

Det var en anelse for tungt at skulle læse alt det andet "huggeri"

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Marts 2010 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

ML_CLS skrev:
KimHRasmussen skrev:
Jens Mortensen skrev:
Kjeldsen skrev:

Jens Mortensen skrev:
Jeg tror for så vidt gerne, at Dynaudios kabler har en lille impedans. Antager vi, at de er lavet af kobber, lad os tage en længde på 1 meter og et tværsnit på 1mm2, så er DC-modstanden på ca. 0,01678 Ohm. Faktisk er DC-modstanden på de fleste højttalerkabler forsvindende lille i forhold til højttalerens DC-modstand. Er et tidsvarende kabel lavet af sølv, bliver DC-modstanden 0,01586 Ohm.

At hævde, at at almindelige højttaler kabler har en impedans ved 10Hz på 8000 Ohm er direkte utroværdigt og, synes jeg, kræver en forklaring fra producenten. Jeg synes også, at det lyder interessant, at Dynaudios kabler har en karakterisk impedans på 8 Ohm. Gælder det op igennem det hørbare område, så bør det give store problemer med bas-gengivelsen, idet det svarer til, at forstærkerens udgangsimpedans set fra højttalerens synspunkt så er 8 Ohm, og det giver ikke god lyd.

At man godt kan have forskellige længder til sine højttalere kommer ikke bag på mig, i hvertfald rent DC-mæssigt, idet DC-modstanden, med mindre der er tale om en katastrofal fejlkonstuktion, altid vil være forsvindende lille i forhold til højttalerens DC-modstand (jf. ovenstående regnestykke). Nå nej, den karakteristiske impedans på Dynaudios kabler var jo 8 Ohm...... Og den må da variere med kabellængden. Eller hvad?

Hvorvidt kablerne lydet godt, kan jeg selvsagt ikke dømme om, da jeg ikke har hørt dem. De lyder sikkert udmærket. Men jeg har lidt vanskeligt ved at tage Dynaudios oplysninger om det rent tekniske alvorligt.

Med venlig hilsen
Jens

Jeg tror du har misforstået impedans. Impedans er ikke lig med modstand. Så en karakterisktisk impedans på 8 ohm er ikke lig med modstand. Impedans varierer ej heller med kabellængden. Et antennekabel er f.eks. på 75 ohm (impedans), men modstanden for et 2 meter kabel, vil være tæt på 0 ohm.

Kjeldsen, jeg ved godt, at der kan være forskel på Ohmsk modstand og impedans. Impedans er som udgangspunkt et komplekst tal, der består af en frekvensuafhængig realdel (den ohmske modstand) og en frekvensafhængig  imaginær del. Hvis Dynaudio taler om en karakteristisk impedans på 8 Ohm, så er det (som jeg husker det fra min uddannelse som civilingeniør (E)) pr. definition realdelen af impedansen, de taler om. Og den hænger sammen med kablets længde og tykkelse. Hvis ikke det, de mener, når de skriver 8 Ohm, er realdelen, så må det være "længden" af den vektor bestående af en realdel og en imaginær del, der beskriver impedansen, de mener. Og da imaginærdelen pr. definition er frekvensafhængig, så varierer impedansen, længden af vektoren, med frekvensen, og kan ikke være konstant over det hørbare spektrum. Er længden af vektoren frekvensuafhængig, så er det fordi der er tale om en ohmsk modstand. Så jeg vil fastholde, at Dynaudio er fulde af vås.

Jeg håber, at det var forståeligt.

Med venlig hilsen

Det er rigtigt nok at impedans er todelt i real-del og imaginær-del, men her hører almindelig viden om phasor-teknik også op, for det Dynaudio prøver at bilde os ind er, at et højtalerkabel bør ses som en transmissions-linie, hvilket vi andre ikke skænker en tanke førend vi når op i MHz-området. Måske lidt før.

Dynaudio prøver altså at bilde os ind at vi bør impedansmatche vores højtalerkabler. Et fænomen vi ikke gider tage i betragtning før den elektriske længde af et signal bliver et problem i forhold til den fysiske længde.

Dynaudio påstår desuden også at et ordinært højtalerkabel har en impedans på 8000 Ohm ved 10 Hz. Det er jo en lodret løgn. Hvis det var muligt skulle man kunne sætte en tonegenerator før sin forstærker og måle -intet- signal i enden af kablet. Faktisk burde et højtalerkabel være uegnet til almindelig 50 Hz vekselstrøm eller blot DC hvis vi skal tro Dynaudio.

Et ordinært højtalerkabel har normalt så små parasittiske effekter (DC-modstand, induktans og kapacitet), at de helt kan udelukkes når vi betragter alle de andre usikkerheder der ellers er i et anlæg. Den største må næsten være at man umuligt ville kunne placere sit hoved i samme position når man har rejst- og sat sig ned i lyttepositionen igen. Den usikkerhed er f.eks. -meget- større end nogen opgradering af kabel nogensinde ville kunne præstere.  Derfor giver jeg -intet- for disse usaglige kabelindfald det ufaglærte folk ellers har tendens til at kaste om sig med. Det er skægt at betragte at folk der er uddannet i elektronik (lad os sige dem fra en lag videregående udannelse) ikke skæner deres højtalerkabler megen tanke, mens de der er på normal konsumerniveau gerne poster penge i Nordöst, der med deres viden faktisk burde producere hundedyre kabler til high speed transmissioner hvor deres ellers fine specs. rent faktisk tæller.

Jeg vil sige jeg er forarget over Dynaudio. Faktisk er jeg pt. lun på deres standerhøjtalere og tænker på at undersøge hvem der mon har skrevet det omdebatterede indlæg. Jeg håber det ikke kommer fra firmaet selv, men fra en distributør eller lign. For jeg har svært ved at sende penge i deres retning hvis det er den slags markedsgas de er nødt til at fyre af for at få solgt deres kobbertråde omtrukket isolering.

Lad mig pointere at jeg kun skulle scrolle den til linkede PDF dokumention i ganke få sek. før, at min personlige *BS" detektor havde fundet Dynaudio's løgnagtige påstand (impedans ved 10Hz)

jeg ser mange i denne tråd som der modsat har lige så travlt i den anden retning og forklare hvad der almind viden for HiFi freaks, nemlig "at jorden er rund"

At jeg så korrigere et ordsprog er mere et spørgsmål om, at jeg ser en person over en så bred kam kalder folk for "dumme" ..., en gang imellem skal man hvis man ser en sådan Boomerang gribe den i luften og kaste den tilbage til senderen, også selvom den ikke var kastet efter i dette tilfælde mig

Mht. AQ Dragon+/Sterling+ ..., folk beholder dem fordi at det er kabler der ikke er befængt med reklame afd's *BS* de er opbygget med "functional perfect" sølv, en meget tæt isolereing af lederne ..., altså et kabel der ikke bare yder godt i kraft af ledermatriale, men heller ikke mister deres ydelse pga. oxydering. 

Haha. Jeg har faktisk selv sølvbelagte kabler. Ikke fordi sølvet påvirker skulle forbedre signalet det mindste, men fordi sølv oxiderer langsommere (forskellen på sølv og kobber er elektrisk set tæt på ingenting). Mine højtalerkabler (QED whatever) har også nogle fine dimensioner.

Til gengæld har de også et andet sjovt salgsgimmick som jeg dog kan se bort fra til den pris (nok omkring 500 kr. for de par meter jeg ejer i alt). De er hule. I følge QED vil højfrekvente signaler lægge sig yderst i en leder og midten er bare i vejen. Det er sådan set også rigtigt nok, men igen skal vi altså langt højere op i frekvens end blot audiosignaler.

Desuden er de pæne og diskrete at have liggende =)

Jeg hilser den mere videnskabelige tilgang til noget så simpelt som en kobbersnor omtrukket isolering velkommen. På den måde kan vi få elimineret den slags vrøvl fra markedet der ikke i sig selv er skadeligt, men jeg bliver harm når producenter får uvidende kunder til at poste tusindvis af kroner i produkter der altså ikke har nogen effekt, andet end hvad salgsgas og placebo-effekter kan putte i folks hoveder. Tro flytter nok bjerge, men også folks penge.

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 01 Marts 2010 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Uden at vide det, ser det ud til at OCOS er gået fra at have et zobel led i OCOS stikket/adaptoren, til at kunne undvære dette.

Her er lidt info som ikke kommer fra Dynaudio

http://www.6moons.com/audioreviews/ring/ring.html

BINGO  OCOS kablet er såmænd bare lavet i sammajbejde med SCHUNER og DYNAUDIO for at få filteret "INDBYGGET" i kablet ved hjælp af de rigtige matrialer ! Et ZOBEL filter er en MEGET gammel opfindelse der skulle impedanstilpasse SENDER udstyr i gamle dage ! ( HF VHF og UHF )

Der er INTET nyt i den sag tværtimod !!   En anden interessant ting i den sag er jo at et coax kabel slet IKKE er beregnet til LF ( 20 - 20Khz ) !   Men når det så er sagt så LYT til kablet i stedet for at bruge tid på tekniske detaljer !! Det KUNNE jo være at det lyder godt på DIT anlæg !

Frankie

Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie

<< Forrige Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum