Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 00:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Spørgsmål - kategorien er lukket (Forum låst Forum låst)
 HIFI4ALL Forum : Spørgsmål - kategorien er lukket
Emne Emne: NAD og B&W i stereo setup (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Rybbe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 August 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 09 August 2005 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Jeg er helt ny i gamet og leder efter et godt stereo-anlæg til et samlet budget på 12-15.000 kr. Anlægget skal bestå af forstærker, cd-afspiller og højtalere, da jeg som sagt ingenting har.
Jeg har kigget mig lidt omkring (måske lidt snævertsynet) og er blevet lun på en kombination, der hedder NAD og B&W.

Er det en kombination nogen af jer kan anbefale?

Af setup havde jeg tænkt mig noget i retning af

Forstærker:C320BEE / C352
CD-afspiller: C521BEE / C542
Højtalere: 603 S3 (kan virkelig godt lide lyden fra denne model)

Hvilken kombination er bedst til prisen hvis jeg skulle købe kombinationen NAD og B&W som anlæg?

Alternativt: Er der andre kombinationer (mærker) jeg burde kigge efter nu jeg er i gang? (Vil gerne være sikker på, at det, jeg køber, er kvalitet til prisen.)

Håber på svar, da jeg er en del i vildrede, og har nemt ved at blive usikker på om det er det rigtige, jeg har kigget på og lyttet til.

Til top Vis Rybbe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rybbe

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 09 August 2005 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Umiddelbar en IMO rigtig fin kombination, som man næppe går totalt forkert med.

Nu kender jeg ikke 603'erne, så det eneste spørgsmål er nok om C320'eren har kræfter nok når det virkeligt går løs. Til "alm. brug" er den dog sikkert ganske fin.

Ellers, forstærkere er noget af det det kan betale sig at købe brugt - og med en NAD forstærker går man sjældent helt galt i byen.

Vil du have forslag til andre mærker, så laver Marantz også gode forstærkere som f.eks.  PM7200 og endeligt er der også sådan nogen som kinesiske Cayin - f.eks. vil en brugt 252B passe fint i dit priseleje.

EDIT:
Tapeconnection har PM7200 på tilbud:
http://www.tapeconnection.dk/tcasp/default.asp?menulag=1& ; ;emne=visprodukt&Gruppenr=2&ID_infoside=98526

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

LaMancha
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 10 August 2005 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

Kører selv med stort set det setup du nævner...

Dert spiller ganske udmærket som "begynder" anlæg, og er stadig selv yderst tilfreds med det, så det kan jeg godt anbefale dig at købe, men lyt til det først

NAD C352
Classic No.01B
B&W 603S3
QED Qunex 3
QED Silver Bi-Wire
TaraLabs Missing Link
32 PF 9731D

[URL=http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=28514&PN=1]Se mit anlæg her
Til top Vis LaMancha's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LaMancha

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 10 August 2005 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

McAllan skrev:
Umiddelbar en IMO rigtig fin kombination, som man næppe går totalt forkert med.

Nu kender jeg ikke 603'erne, så det eneste spørgsmål er nok om C320'eren har kræfter nok når det virkeligt går løs. Til "alm. brug" er den dog sikkert ganske fin.

Ellers, forstærkere er noget af det det kan betale sig at købe brugt - og med en NAD forstærker går man sjældent helt galt i byen.

Vil du have forslag til andre mærker, så laver Marantz også gode forstærkere som f.eks.  PM7200 og endeligt er der også sådan nogen som kinesiske Cayin - f.eks. vil en brugt 252B passe fint i dit priseleje.

EDIT:
Tapeconnection har PM7200 på tilbud:
http://www.tapeconnection.dk/tcasp/default.asp?menulag=1& ; ; ; ;emne=visprodukt&Gruppenr=2&ID_infoside=98526

Hej,

Der er egentligt masser af power i en C320BEE, den har meget kraftige effekt spidser, men om man skal spare de 1000,- i forhold til C352 kan måske ikke betale sig.

Her er lige et klip fra en Test.

"Tested without 'soft clipping,' the C320BEE provides some 2x80W/8 ohms, which increases, barely, to 2x85W into 4-ohm loads under continuous conditions. [NAD Note: These ratings from the magazine are almost twice as much as our rating, which certainly confirms NAD's conservative power specs.]"

"NAD uses a loosely-regulated power supply, which emphasises power output under dynamic, music-like conditions. Here it delivers and impressive 144W, 255W, 400 watts (14.1A) and 470W (21.7A) into 8, 4, 2, and 1 ohm respectively."

Poul-erik.

Til top Vis Poul-erik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Poul-erik

flaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2003
Sendt: 10 August 2005 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

en anden idé kunne også være harman/kardon hk675... forgængeren hedder hk670, men er helt ens - bortset fra farven! den har 2x75w @ 75ampere

Til top Vis flaz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flaz

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2005 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

flaz skrev:

en anden idé kunne også være harman/kardon hk675... forgængeren hedder hk670, men er helt ens - bortset fra farven! den har 2x75w @ 75ampere

Helt rigtigt, den skulle også være meget sej, den havde jeg helt glemt men skulle som du skriver være meget kraftig og jeg tror ikke den koster mere idag end C320BEE.

Poul-erik.

Rybbe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2005 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Mange tak for alle svarene. Det er rart at læse, at folk tager sig tid til at hjælpe nybegyndere som lille mig...

LaMancha: Har allerede prøvet at lytte til setup'et, og synes det spiller super godt - i hvert fald i forhold til det jeg ligger inde med i øjeblikket. Det er også meningen, at det skal være et "begynder anlæg"... hvem ved om økonomien på et andet tidspunkt tillader noget bedre - det kunne jo være!?!?

Men det kunne jo være, at jeg så skulle tage mig sammen og få besluttet mig til at få købt et ordentligt stereoanlæg.

Men lige en anden ting, hvis I har lyst til at hjælpe igen...

Ydelsesmæssigt og kvalitetsmæssigt, hvilken forstærker er så bedst efter jeres mening? NAD C352, Marantz PM7200 eller HK 675?
(er lidt nysgerrig, selvom jeg nok holder mig til det oprindelige valg af NAD...)

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2005 kl. 07:50 | IP-adresse registreret  

Rybbe skrev:

Mange tak for alle svarene. Det er rart at læse, at folk tager sig tid til at hjælpe nybegyndere som lille mig...

LaMancha: Har allerede prøvet at lytte til setup'et, og synes det spiller super godt - i hvert fald i forhold til det jeg ligger inde med i øjeblikket. Det er også meningen, at det skal være et "begynder anlæg"... hvem ved om økonomien på et andet tidspunkt tillader noget bedre - det kunne jo være!?!?

Men det kunne jo være, at jeg så skulle tage mig sammen og få besluttet mig til at få købt et ordentligt stereoanlæg.

Men lige en anden ting, hvis I har lyst til at hjælpe igen...

Ydelsesmæssigt og kvalitetsmæssigt, hvilken forstærker er så bedst efter jeres mening? NAD C352, Marantz PM7200 eller HK 675?
(er lidt nysgerrig, selvom jeg nok holder mig til det oprindelige valg af NAD...)

Hej igen,

Jeg tror ikke der er meget forskel i ydelsen på en NAD C352 & HK 675 de er meget strømstærke og har ca. den samme udgangs effekt, men det er ikke helt afgørende.

Den PM7200 kender jeg ikke men på papiret skulle den have lidt mere effekt end de 2 andre men som igen skrevet så kommer det meget an på hvordan selve forstærkeren er opbygget og ikke om hvor mange watt de har.

Jeg ved ikke så meget om forstærker teknik, men jeg har selv så mange forstærkere med vidt forskellige watt og har haft mulighed for at prøve diverse forstærkere mod hinanden, og ydelses mæssigt var det ikke altid den der havde flest watt der gik af med sejren, det kommer meget an på hvilken højtaler du bruger, mange højtalere er nemme at drive, andre er utrolig svære at drive pga. selvom de er opgivet til 8-ohm som alle forstærkere kan spille med uden problemer så ændres impedancen under afspilning af musik, jo lavere ohm jo svære er det for en forstærker at takle højtaleren.

feks. så jeg her for nydelig at en (bare et eks.) gammel Cerwin-Vega DC-15(har selv læst testen)dykker fra sine opgivne 8 ohm til 2,5 ohm ved 85hz, og det er der mange forstærkere der næsten ikke kan klare så her er det jo ligegyldigt om du har 2*400w i 8ohm hvis forstærkeren slår fra så snart den møder en feks. 3-ohm´s belastning, de forstærkere der ikke er bygget til en 2-ohm´s belastning vil alligevel prøve at fortsætte med at spille men enten vil den forvrænge meget eller den vil slå fra, og i værste fald brænde sammen.

NAD´s forstærkere kan godt klare 2-ohm´s belastningen og det vil jeg også tro at den HK 675 kan(det er forresten også en pæn forstærker). 

Poul-erik.

Rybbe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2005 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

Poul-erik: Det vidste jeg godt nok ikke, det med impedansens skiftende niveau. Det var en rar ting at vide, for jeg har godt nok spekuleret over, hvad det mon betød, når man nu læste, at en forstærker kunne give så og så mange watt ved en bestemt impedans.

Samtidig er det rart at høre, at du mener at NAD godt kan klare de lave impedanser. Har lige læst at B&W 603 S3, som jeg har set mig lun på, som minimum fungerer ved 3 ohms impedans, hvilket NAD'en jo så burde kunne trække.

Det rykker da helt klart tættere på en afklaring, så mange tak for svaret...

(Alle I andre er selvfølgelig stadig velkomne til at komme med jeres syn på sagen )

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2005 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

Rybbe skrev:

Poul-erik: Det vidste jeg godt nok ikke, det med impedansens skiftende niveau. Det var en rar ting at vide, for jeg har godt nok spekuleret over, hvad det mon betød, når man nu læste, at en forstærker kunne give så og så mange watt ved en bestemt impedans.

Samtidig er det rart at høre, at du mener at NAD godt kan klare de lave impedanser. Har lige læst at B&W 603 S3, som jeg har set mig lun på, som minimum fungerer ved 3 ohms impedans, hvilket NAD'en jo så burde kunne trække.

Det rykker da helt klart tættere på en afklaring, så mange tak for svaret...

(Alle I andre er selvfølgelig stadig velkomne til at komme med jeres syn på sagen )

Hej igen,

Med de B&W 603 vil du aldrig få problemer med NAD forstærkere uanset om du købte en gammel brugt, har forresten selv en lidt ældre model B&W 602, det er en lille lækker højtaler med masser af vellyd og meget overraskende godt med bas selvom der kun er et stk. 6.5" basenhed i.

Du skal også vide at jo højere peak effekt en forstærker har(alså hvor mange watt den kan afgive i ca. et brøkdel af et sekund) gør at forstærkeren kan følge musikkens spidser og giver ikke op ved en voldsom musik transient da de kun vare meget få ms sekunder.

Håber du kan bruge det til noget.

ps. lad være med at høre på det som mange snakker om idag, at en forstærker skal helst have mange flere watt i 4-ohm end i 8-ohm for at være sej, NAD bygger deres på en anden måde med de samme watt i 4 & 8 ohm(se selv NAD C320BEE længere oppe, 80w 8-ohm men kun 85w i 4-ohm, men kig på hvad den kan fyre af når den bliver belastet og det er det det drejer sig om.

Poul-erik.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette forum er blevet låst af Administrator.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes