Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 16:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Myter om coax vs optisk ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 01 Juli 2015 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

SAXO skrev:

hej

så vidt jeg husker, var blindtesten i High fidelity ikke mellem Coax og Optisk (toslink) kabler.
Men der imod mellem to optiske kabler - et billigt no name toslink og et dyrt technics toslink.

Hvis det er rigtig, så minde det god nok en debat om billig vs dyre usb, hdmi og netkabler.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

SAXO
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 Juli 2015 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

For at finde ud af om der er forskel er der jo kun en ting at gøre - lytte selv.

Jeg kører selv pt. med toslink fra NAD M55 til Harman Kardon HK 990 og her synes jeg at diskanten er bedre med optisk kabel.
Men om det holder ved en blind test ved jeg ikke.

For optisk taler, at forstærker og CD ikke er elektrisk forbundne. (galvanisk adskilt)

Men ved optisk skal der ske en konvertering fra elektriske signaler i CD til lys og vs. igen i forstærkeren.
jeg kunne forestille mig, at disse to konverteringer kunne have en betydning.

Kunne være at jeg skulle lege lidt med coax (QED SR 75) vs. optisk (am pro).

Til top Vis SAXO's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SAXO

kristianemail
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.profil Hurtig

Bruger siden: 24 August 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 01 Juli 2015 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

Rysz skrev:
Det kommer an på hvad du mener med "penge som græs" ? Eftersom de fleste villaejere nu om dage mest har asfalt i haven, så er det således nok de færreste der har økonomisk overskud at kunne købe dyrt ind i kabler. Hvis udsagnet altså skal give mening Så er det jo godt at Lyngdorf's ingeniører har målt sig frem til at det bedste optiske kabel de kunne finde på markedet koster 199 kr for en meter. Det bør være til at overskue for størstedelen af hi-fi entusiasterne. Ikke at der ikke findes et bedre kabel derude, men hvis den digitale højborg ikke kan fremsige argumenter for at vælge noget dyre, så stiller jeg mig tilfreds med det.

Hvorvidt beløbs-grænsen for kvalitet vs pris er præcis 199,- pr meter, skal jeg ikke lægge hovedet på blokken om. Jeg ville nok sætte prisen endnu lavere. Der er faktisk ikke ret mange producenter af kvalitets-optikledere. Og alle hifi-kabelproducenterne benytter sig af OEM-kabler (med eget navn printet). Samtidig skal man vide, at jitter i optiske forbindelser IKKE sker i selve kablet. Det er uhyggelig lidt jitter de tilføjer! Hovedparten af den tilførte jitter (mere end 99.99%) tilføjes i de elektrisk-til-optisk og optisk-til-elektrisk convertere til et par kroner som ALTID sidder i signalvejen. Ved at købe dyre optiske kabler, forsøger man altså at optimere på en ULTRA lille del af problemet, imens man er blind overfor langt størstedelen af problemet. Og alligevel mener man at det giver valuta for pengene.

Men det varer vel kun lige indtil der er et eller andet garage-firma, der finder på at købe en pakke Toshiba SPDIF Receivere/Transmittere hjem, og erstatte typenr med et eller andet hifi-rigtigt, og så videresælge dem som et high end upgrade til 149USD pr stk
Til top Vis kristianemail's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kristianemail

madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 01 Juli 2015 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

Nu er der mange der er kommet med deres syn på jitter , kan så nogen forklare mig på dansk hvad jitter er.

Der findes to slags jitter , interface jitter og frekvens jitter , så hvilken en snakker vi om her.

http://www.tnt-audio.com/clinica/jitter1_e.html

En god forklaring findes her , alt det jeg har hørt i denne tråd , syntes jeg er noget vrøvl.
Til top Vis madmax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madmax

miki
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 12 Juli 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 01 Juli 2015 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Marketing's afdelingerne hos kabelfirmaerne kan klappe sig selv på skulderen.
Vi andre kan tage os selv til hovedet.
Til top Vis miki's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miki

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Sendt: 01 Juli 2015 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Jeg kunne forstille mig at der kunne værre en forskel mellen et optisk kable hvor der bliver brugt glas og i den andet er der brugt plastik, men derfor betyde det ikke at et optisk kable med glas skal koste en formue.

Og derfor i teorien må værre mere jitter med et plastik optisk kable, end i glas optisk kable, afhænge af glas og plastik kvaliteten.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

FLarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 Juli 2015 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Rysz skrev:
Så er det jo godt at Lyngdorf's ingeniører har målt sig frem til at det bedste optiske kabel de kunne finde på markedet koster 199
kr for en meter.

Ved du hvor at det er muligt at læse om disse målinger?
Til top Vis FLarsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FLarsen

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 02 Juli 2015 kl. 07:34 | IP-adresse registreret  

Det er næppe offentligt materiale, men jeg skal gerne prøve at høre firmaet ad.
Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 02 Juli 2015 kl. 08:17 | IP-adresse registreret  

kristianemail skrev:
Rysz skrev:
Det kommer an på hvad du mener med "penge som græs" ? Eftersom de fleste villaejere nu om dage mest har asfalt i haven, så er det således nok de færreste der har økonomisk overskud at kunne købe dyrt ind i kabler. Hvis udsagnet altså skal give mening Så er det jo godt at Lyngdorf's ingeniører har målt sig frem til at det bedste optiske kabel de kunne finde på markedet koster 199 kr for en meter. Det bør være til at overskue for størstedelen af hi-fi entusiasterne. Ikke at der ikke findes et bedre kabel derude, men hvis den digitale højborg ikke kan fremsige argumenter for at vælge noget dyre, så stiller jeg mig tilfreds med det.

Hvorvidt beløbs-grænsen for kvalitet vs pris er præcis 199,- pr meter, skal jeg ikke lægge hovedet på blokken om. Jeg ville nok sætte prisen endnu lavere. Der er faktisk ikke ret mange producenter af kvalitets-optikledere. Og alle hifi-kabelproducenterne benytter sig af OEM-kabler (med eget navn printet). Samtidig skal man vide, at jitter i optiske forbindelser IKKE sker i selve kablet. Det er uhyggelig lidt jitter de tilføjer! Hovedparten af den tilførte jitter (mere end 99.99%) tilføjes i de elektrisk-til-optisk og optisk-til-elektrisk convertere til et par kroner som ALTID sidder i signalvejen. Ved at købe dyre optiske kabler, forsøger man altså at optimere på en ULTRA lille del af problemet, imens man er blind overfor langt størstedelen af problemet. Og alligevel mener man at det giver valuta for pengene.

Men det varer vel kun lige indtil der er et eller andet garage-firma, der finder på at købe en pakke Toshiba SPDIF Receivere/Transmittere hjem, og erstatte typenr med et eller andet hifi-rigtigt, og så videresælge dem som et high end upgrade til 149USD pr stk

Vi er helt enige. Nu er det blot udsalgsprisen jeg referer til. Produktionsprisen på kablet er formentlig latterlig lav.

Det er som udgangspunkt også derfor jeg mener at kabler får for megen opmærksomhed. Selvfølgelig skal kablerne være af en fornuftig kvalitet, men det behøver altså ikke koste en formue. Fokus bør rettes mer mod indmaden i de produkter man skal forbinde. Helt som du er inde på med billige konvertere.

Det link Madmax henviser til er iøvrigt interessant. Meget informativ om jitter, hvor det opstår og hvorledes det også kan sænkes med lidt omtanke i produktionen af enhederne.

Skribenten af siden henviser til en anden side omkring kabelinformation. Det aktuelle link er dog ikke længere tilgængeligt. Men han påpeger et par steder at kvaliteten af kablet har kraftig betydning og at det skulle være den optiske forbindelse der er den bedste. Primært ud fra tanken om galvanisk adskillelse og så den tese at stort set ingen producenter kan fremvise dokumentation for at stikkene der bruges i coax kablerne reelt er 75 ohm. Toslink skulle tilføre højfrekvens jitter, men det kan undertrykkes i modtagerelektronikken.
Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Sendt: 11 Juli 2015 kl. 01:27 | IP-adresse registreret  

Ja der er forskel.
Hvis man forudsætter at begge muligheder er vel udført og med ordentlige kabler, så vil den optiske ind/udgang tabe.

Der er af samme grund en hel del seriøse DACs som slet ikke har optisk indgang.

Der er nok ingen tvivl om at det handler om at aflevere data mest præcist og med mindst muligt tab.
Og der skal enhver forbindelse, komponent og kredsløb ses som en forringende faktor. Jo mindre des bedre.

Er dit anlæg tilstrækkelig godt, er det ikke svært at høre forskel.
Det kræver naturligvis også korrekt opstilling.

Mvh.
Til top Vis FelixTheDane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FelixTheDane

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes