Emne: Pass, Verity & Avalon hos Chris ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Chriss Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2010 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 672
|
| Sendt: 15 August 2013 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej HiFi-folket. Håber at I har nydt sommeren. Jeg er i gang med at ændre lidt i mit setup 1 og teste nye ting.
Dan jeg kan se, at du har fået nye højtalere. Tillykke med dem  Kender dem ikke. Vil du ikke fortælle lidt om dem og deres lyd? __________________ Stereo: Verity, Avalon & Pass
Bio: Avalon & Velodyne
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3923
|
| Sendt: 15 August 2013 kl. 22:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa, ja der har været sommer pause og jeg har enlig ikke haft meget tid med de nye ht, men købte dem da det var en fin pris og så var de i sort
piano lak, ikke så tidt man ser dem i den lak, så købte dem bare med den tanke i baghovedet at de altid kunne sælges igen uden tab.
Lydmæssige er de noget anderledes, den spiller en del mere stramt og opløst en mine gamle Strauss, men de har så ikke helt den samme varme i
mellemtonen som va. Skal ha leget lidt med dem i løbet af efteråret, er ret sikker på at sølv ht kabel ikke er vejen frem på dem men det er noget jeg
bliver kloger på __________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
Chriss Forum Bruger

|
| Sendt: 22 August 2013 kl. 14:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lyder til at kabeljagten går i gang igen
Jeg kender ikke VA Strauss, men hvis den er lidt hen af VA The Music, så spiller den også rimeligt stramt og opløst?
Så må den Focus Audio FS-888 signature være meget vild
Kom til at læse lidt om din BAT VK-50 SE & VK-600 SE - pre og effekt fordi jeg selv har overvejet en rør pre - bare som ekstra pre. Lyder til at være super godt grej
Jeg kigger lidt på den Bat VK-51SE, som er til salg på H4A:
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=253261
Må ligge tæt på din. Hvad er plus og minus ved den efter din mening?
__________________ Stereo: Verity, Avalon & Pass
|
| Til top |
|
| |
Mads57 Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2008 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 732
|
| Sendt: 22 August 2013 kl. 17:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har hørt VA Strauss hos Dan.
Samt jeg har hørt VA The Music nogle gange nede hos Jensen i Odense.
Jeg synes bestemt ikke de spiller ens.
The Music er som du skriver meget velopløst og spiller stramt oppe igennem hele frekvensområdet.
Der kan Strauss slet ikke være med.
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

|
| Sendt: 22 August 2013 kl. 17:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Først og fremmest tror jeg ikke vi er helt enig om hvad stram lyd er, kender godt the music, jo den er mere opløst og strammer i bunden en Strauss,
men det er en varm og fyldig lyd VA har, også på deres top model, Strauss har en rigtig dyb bas men den bliver aldrig ultra stram uanset hvor meget
power man har, mellemtonen er dejlig varm, nærværende og rimelig opløst, toppen rimelig detaljeret men ikke usædvanlig på nogen måde, det
handler om musikalsk flow. Focus Audio er knap så varm, toppen meget opløst og afslørende, mellemstore/bas er rimelig tør, så den er meget
anderledes.
BAT laver nogle fantastiske pre amps, de er lidt varme, opløst, let luftig og meget hul i gennem. Kender godt vk-51 se, det er en fantastisk pre amp,
den har enu mere hul igennem en min egen og er samtidig mere snappy hvor min er er lidt mere tilbagelænet og luftig, vk-51 se er min drømme pre
men den står ikke på bugettet pt.
Tror den i SE er solgt, kender en der har henvendt sig på den, der skulle komme en og lytte på den her først på ugen, hvis den ikke blev solgt så
skulle han få besked, men han har ikke hørt noget.
Fordele/ulemper: det er selvfølgelig en meget vellydene pre i mine øre, samtidig er den meget fleksibel med en masse justerings muligheder, den er
let varm hvilket gør at den vil passe inde i mange serups. Ulemper kan være at den kun har xlr ind og udgange, det er dog ikke noget større problem
da man kan få en rca til xlr adapter, en anden ting er at den bruger 6H30 rør, der er ikke det helt store udvalg i denne type men syntes enlig at dem
man kan få som standard rør fra sovtek og EH er ganske fine. En anden ting er varme, det er garanteret det varmeste pre du har stødt på, så god
vent. omkring den er et must, ellers syntes jeg ikke der er noget at hænge den ud på.
__________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
spped six Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 781
|
| Sendt: 22 August 2013 kl. 17:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
dan a. skrev:
Hejsa, ja der har været sommer pause og jeg har enlig ikke haft meget tid med de nye ht, men købte dem da det var en fin pris og så var de i sort
piano lak, ikke så tidt man ser dem i den lak, så købte dem bare med den tanke i baghovedet at de altid kunne sælges igen uden tab.
Lydmæssige er de noget anderledes, den spiller en del mere stramt og opløst en mine gamle Strauss, men de har så ikke helt den samme varme i
mellemtonen som va. Skal ha leget lidt med dem i løbet af efteråret, er ret sikker på at sølv ht kabel ikke er vejen frem på dem men det er noget jeg
bliver kloger på  |
|
|
Jeg har med stor succes anvendt 2 x Kimber 8TC til hver højttaler, dengang jeg havde 788-modellen.
|
| Til top |
|
| |
spped six Forum Bruger

|
| Sendt: 22 August 2013 kl. 20:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det kun kabler, du leger med, eller er du også ved at skifte ud andre steder?
Du nævner noget om en Bat VK-51SE.
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

|
| Sendt: 22 August 2013 kl. 21:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
spped six skrev:
Er det kun kabler, du leger med, eller er du også ved at skifte ud andre steder?
Du nævner noget om en Bat VK-51SE. |
|
|
vil da godt skifte til en vk-51 se, men den står ikke på finansloven pt., skulle jeg skifte så ville den
nye vk-32 se også være i tankerne.
Vedr. Kabel så kunne jeg godt forstille mig at valget falder på enten kimber eller audioquest.
Svaret er hvis spørgsmålet er rettet mod mig. __________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
spped six Forum Bruger

|
| Sendt: 22 August 2013 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit indlæg vedr. BAT forforstærkeren var nu rettet mod Chriss
|
| Til top |
|
| |
Chriss Forum Bruger

|
| Sendt: 23 August 2013 kl. 19:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
spped six skrev:
|
|
Har været lidt nysgerring på hvordan en rør pre ville gøre det i mit setup. Har derfor testet forskellige rør pre henover sommeren. Fx ARC Ref 5, E.A.R. 868 mm. Super spændende og lækkert grej. Er dog kommet frem til, at holde fast i min Pass Labs XP20. Kan alligevel godt være at der på et tidspunkt kommer en ekstra rør pre i setupet
|
| Til top |
|
| |
spped six Forum Bruger

|
| Sendt: 23 August 2013 kl. 23:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Chriss skrev:
spped six skrev:
|
|
Har været lidt nysgerring på hvordan en rør pre ville gøre det i mit setup. Har derfor testet forskellige rør pre henover sommeren. Fx ARC Ref 5, E.A.R. 868 mm. Super spændende og lækkert grej. Er dog kommet frem til, at holde fast i min Pass Labs XP20. Kan alligevel godt være at der på et tidspunkt kommer en ekstra rør pre i setupet
|
|
|
Sådan en E.A.R. 868 er nu en lækker sag, og så er jeg helt vild med designet.
|
| Til top |
|
| |
Chriss Forum Bruger

|
| Sendt: 26 August 2013 kl. 21:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er der blevet testet kabler igen og det endte selvfølgelig også med et ekstra sæt signalkabler
Det jeg har testet er Dyrholm Design Audio Zodiac signal xlr og højttalerkabel.
Jeg synes at det virkelig er lækre kvalitetskabler, som er en fryd både for øret og øjet.
Testede først højttalerkablet med Furutech guldspader, men det passede ikke til mit setup. Fik herefter lov til at teste højttalerkablet med Oyadie SPSL spader. Dette gav den mest fantastiske diskant/vokal, som jeg nogen sinde har hørt i mit setup. Helt vildt lækker og blødt og uendelig detaljeret. Man kom virkelig helt ind i sjælen på sangeren. Der kan også en rigtig god 3D i lydbilledet. Jeg spiller dog på en ultra neutral forforstærker og mine Avalon Eidolon er også meget neutrale, hvorfor klang balancen blev skæv mod den lyse retning.
Overvejer at købe Dyrholm Zodiac som et ekstra sæt højttalerkabler, fordi diskanten lyder så sindsyg godt. Det er dog meget besværligt at skifte ht-kabel på mine højttalere, samt lige dyrt nok som ekstra kabel. Så det bliver nok ved mine Cardas Clear højttalerkabler, som jeg nu også er vildt tilfredse med.
Dyrholm design Audio Zodiac signalkablet viste sig dog at være et super godt match sammen med mine Cardas Clear højttalerkabler og et sølvkabel med Oyaide Focus xlr, som jeg har lånt til demo hos Audioheaven Danmark (dette vil jeg komme nærmere ind på senere). Cardas Clear xlr kablet er midlertidige taget ud at setupet, men skal stadigvæk bruges.
Med Dyrholm Zodiac signalkablet er bastrykket blevet lidt mere naturligt og realistisk, når jeg spiller jazz og akustisk musik. Endvidere blev vokalerne meget mere detaljeret, bløde og livlige. Endvidere er der kommet meget bedre 3D i lydbilledet.
Til gode rockindspilninger oplever jeg dog i mit setup, at Cardas Clear xlr levere en bedre og federe bund, samt at elektrisk guitar lyder bedre. Eksempler på dette er Pink Floyd, Steve Ray Vaughan, Kashmir mm. Disse indspilninger har alligevel ikke særlig meget 3D i deres lydbillede. Så Cardas Clear xlr bliver i setupet og få lov til at bliver skiftet ind, når det er nødvendigt.
Jeg har dog solgt det ene af mine 2 Cardas Clear xlr kabler. Jeg oplever, at jeg med et meget neutralt sølvkabel, som det jeg har til demo, kan tune lyden mere i forskellige retninger ved bare at skifte det andet xlr kabel. De 2 foretrukkende vil helt sikkert være Dyrholm Zodiac og Cardas Clear, men oplever også en rigtig fed klang og god 3D med Nordost Tyr xlr.
|
| Til top |
|
| |
Savklinge Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2007 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 622
|
| Sendt: 29 August 2013 kl. 16:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Chriss!
Jeg har også ZODIAC rca mellem Wadia 302 og forforstærker,
og Kimber Hero mellem for-og effekt, før havde jeg også Kimber
Hero mellem for-og effekt, da jeg satte ZODIAC mellem Wadia
og forforstærker, gav det meget mere luft og dejtaljer i toppen,
hvis jeg havde pengene, ville jeg godt købe et sæt ZODIAC mere
jeg siger hermed ikke at Kimber er et dårlig kabel, hvis jeg nu f.esk
fik ZODIAC begge steder, så kunne det måske blive formeget ???
M V H SAVKLINGE
|
| Til top |
|
| |
Chriss Forum Bruger

|
| Sendt: 30 August 2013 kl. 16:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Savklinge skrev:
Hej Chriss!
M V H SAVKLINGE |
|
|
Jeg tror at det var xlr stikkene på mine Cardas Clear signalkaber, der hæmmede mit lydbillede lidt og ikke lukkede helt så mange detaljer igennem, som Oyaide Focus xlr stikkene på Dyrholm Zodiac kablerne. Jeg kunne godt tænke mig at hører et sæt Cardas Clear xlr signalkabler med Oyaide Focus xlr stik. Min oplevelse er, at sølv og rhodium stik lukke lidt flere detaljer og giver bedre 3D i lydbilledet frem for guldstik. På nogle setups kan for meget sølv kabler og stik dog give ubehagelige spidse tendenser, samt mangel på krop, varme og bund i lyden.
Kender ikke din Wadia, men de er generelt lidt kontante, mens McIntosh er til den varme side. Så tror godt at dit setup kan klare sølvkabler med sølvstik, men du bør selvfølgelig teste det inden køb.
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

|
| Sendt: 30 August 2013 kl. 16:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Chriss skrev:
Savklinge skrev:
Hej Chriss!
M V H SAVKLINGE |
|
|
Jeg tror at det var xlr stikkene på mine Cardas Clear signalkaber, der hæmmede mit lydbillede lidt og ikke lukkede helt så mange detaljer igennem,
som Oyaide Focus xlr stikkene på Dyrholm Zodiac kablerne. Jeg kunne godt tænke mig at hører et sæt Cardas Clear xlr signalkabler med Oyaide
Focus xlr stik. Min oplevelse er, at sølv og rhodium stik lukke lidt flere detaljer og giver bedre 3D i lydbilledet frem for guldstik. På nogle setups kan
for meget sølv kabler og stik dog give ubehagelige spidse tendenser, samt mangel på krop, varme og bund i lyden.
Kender ikke din Wadia, men de er generelt lidt kontante, mens McIntosh er til den varme side. Så tror godt at dit setup kan klare sølvkabler med
sølvstik, men du bør selvfølgelig teste det inden køb.
|
|
|
Oyaide focus 1 er det mest neutrale stik jeg har hørt til dato, samtidig er der Extreme hul igennem, men men men aflastningen i dette stik
er helt til hest, er kablet bare lidt stift så vare det ikke længe inden aflastningen ikke holder og man får leder brud med tiden, det er en ommer, men
tvivler på de gør det __________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
Savklinge Forum Bruger

|
| Sendt: 31 August 2013 kl. 23:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
dan a. skrev:
Chriss skrev:
Savklinge skrev:
Hej Chriss!
M V H SAVKLINGE |
|
|
Jeg tror at det var xlr stikkene på mine Cardas Clear signalkaber, der hæmmede mit lydbillede lidt og ikke lukkede helt så mange detaljer igennem,
som Oyaide Focus xlr stikkene på Dyrholm Zodiac kablerne. Jeg kunne godt tænke mig at hører et sæt Cardas Clear xlr signalkabler med Oyaide
Focus xlr stik. Min oplevelse er, at sølv og rhodium stik lukke lidt flere detaljer og giver bedre 3D i lydbilledet frem for guldstik. På nogle setups kan
for meget sølv kabler og stik dog give ubehagelige spidse tendenser, samt mangel på krop, varme og bund i lyden.
Kender ikke din Wadia, men de er generelt lidt kontante, mens McIntosh er til den varme side. Så tror godt at dit setup kan klare sølvkabler med
|
|
|
Oyaide focus 1 er det mest neutrale stik jeg har hørt til dato, samtidig er der Extreme hul igennem, men men men aflastningen i dette stik
er helt til hest, er kablet bare lidt stift så vare det ikke længe inden aflastningen ikke holder og man får leder brud med tiden, det er en ommer, men
tvivler på de gør det  |
|
|
Hej dan a.!
Skal det forstås sådan, at du mener kablet er meget tungt, ???? (JA det er tung)
og at det er lidt hårdt for terminalerne ??? jeg har aflasting på mine kabler, midt på,
(eller er det rca stikkene du mener ??)
M V H SAVKLINGE
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

|
| Sendt: 01 September 2013 kl. 08:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Savklinge skrev:
dan a. skrev:
Chriss skrev:
Savklinge skrev:
Hej Chriss!
M V H SAVKLINGE |
|
|
|
|
|
tvivler på de gør det  |
|
|
Hej dan a.!
Skal det forstås sådan, at du mener kablet er meget tungt, ???? (JA det er tung)
og at det er lidt hårdt for terminalerne ??? jeg har aflasting på mine kabler, midt på,
(eller er det rca stikkene du mener ??)
M V H SAVKLINGE
|
|
|
det har ikke noget med kablets vægt at gøre, i hvert fald ikke direkte, når stikket skal monteres er der jo selvfølgelig de 3 pinde som er
synlige fra ydersiden, her på loddes + - og stel, men for ikke at belaste lederne så de bare hænger i lodningerne så er der en aflastning bagerst i
stikke som skal spænde om kappen på kablet, det er denne aflastning der er lavet for dårligt, der skal ikke så meget til før den ikke spænder ordentlig
på kappen af kablet og så får man risiko for at lederne knækker ved lodningen. __________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
Savklinge Forum Bruger

|
| Sendt: 01 September 2013 kl. 19:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
QUOTE] det har ikke noget med kablets vægt at gøre, i hvert fald ikke direkte, når stikket skal monteres er der jo selvfølgelig de 3 pinde som er
synlige fra ydersiden, her på loddes + - og stel, men for ikke at belaste lederne så de bare hænger i lodningerne så er der en aflastning bagerst i
stikke som skal spænde om kappen på kablet, det er denne aflastning der er lavet for dårligt, der skal ikke så meget til før den ikke spænder ordentlig
på kappen af kablet og så får man risiko for at lederne knækker ved lodningen.[/QUOTE]
Hej igen!
Ja på den måde, så nu er jeg endelig med, langt om længe
tak for god svar "dan".
M V H SAVKLINGE
|
| Til top |
|
| |
Chriss Forum Bruger

|
| Sendt: 11 September 2013 kl. 09:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har fået tilladelse af fruen til at samle setup I og II, samt
hjemmebio i den store stue. Har nu fået det på plads, men
har fået nyt problem. Da bogreolen er kommet ud for at
gøre plads, så har betonvæggen (og betonloftet) givet store
problemer med rummets akustik __________________ Stereo: Verity, Avalon & Pass
|
| Til top |
|
| |
NAD-Mand Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 11 September 2013 kl. 14:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du har mindre end 3 tommelfingre, så burde det ikke være helt umuligt at gøre din akustik bedre.
Start med at få lavet nogle basstraps, det kan du gøre i hjørnerne, fra gulv til loft. Allerede der vil du opleve en rigtig stor
forbedring i lyden. Hvis dine vægge er hivde derhjemme, jamen så bruger du bare hvidt stof, så er det ganske anonymt.
Det gælder også diverse andre absorbere du end måtte hænge op i hjemmet brug samem farve stof som vægs farve, så bliver
det ret anonymt.
Eller også kan du gå den anden vej og så lade det være en del af designet i hjemmet og bruge nogle helt andre farver.
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|