| Forfatter |
|
tunghør Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1430
|
| Sendt: 11 Marts 2007 kl. 10:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så du spurgte i "vintage power recievers" tråden, hvorfor tandberg aldrig lavede en reciever med mere end 75-80 watt - efter hvad jeg har læst, sprang de ikke med på "power" krigen, men koncentrede sig om at lave den bedst mulige lyd. Det er vist nemmere at lave 75 vellydende watt, end 300..
-tunghør
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2247
|
| Sendt: 11 Marts 2007 kl. 10:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tunghør:Aha.....det giver jo god mening,som med alt Tandberg  Der er godt nok tænkt dybt og resultatet af deres anstrengelser taler jo for sig selv stadivæk,her mere en 30 år efter TR2075's fødsel(1975).Tak for info  Så må jeg jo bare fryde mig endnu mere over Tandberg's top-of-the-line reciever __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 11 Marts 2007 kl. 11:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
En anden grund til at >Tandberg ikke sprang med på WATT krigen var omkostning til udvikling og ikke mindst markedsføring - Tandberg omend spredt internationalt var et ret norsk/skandinavisk produkt medens de store Japanere havde hele det store Amerikanske og Asiatiske marked at boldre sig på - sælger du 40.000 Receivere på 2 x 260 watt kan du få udviklingsomkostningerne hjem - det er sværere hvis du sælger 10.000 Jeg synes Tandberg gjorde det rigtige med TR 2075 - de forbedrede den lidt MK II - og appelerede til et modent seriøst og musik gladt publikum - hurra for det Jeg anser TR 2075 for en af de bedste Receivere der er lavet uanset Watt - det er synde at Tandberg gik ned og så vidt jeg ved var de ikke på grund af deres hi-fi produkter
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 11 Marts 2007 kl. 11:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
| Jeg synes Tandberg gjorde det rigtige med TR 2075 - de forbedrede den lidt MK II |
|
|
Den generelle holdning blandt Tandberg aficionados er vist at MkI er at foretrække (ikke Tante Berg?  ). MkII lyder vidst mere henad TR 2080 (fra serien med hvid (eller er det gul?) skalabelysning). Den nyere serie spiller mere "ferskt" og altså ikke med helt den samme varme.
Huldra 10 er klart den bedste.
Og så er der også noget med serienumre & om man nu har den helt rigtige årgang...
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Marts 2007 kl. 11:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
R-l-b:Så vidt jeg kan huske at ha' læst et sted,så kom Tandberg's første konkurs ved juletid i 1978(de nåede lige at lancere de sidste TR2000-modeller(TR2030,2045,2060 og 2080),dem med hvidt display).....lige på tærsklen til 'fattig-firserne'.Oveni havde de vist også overtaget Radionette-fabrikkerne.Jeg tror at de gabte over for meget,og i en tid med lavkonjuktur.Det var nok aldrig sket,hvis Vebjørn Tandberg selv havde haft roret.Men han trak sig ud i 1974 og to sit eget liv i 1976(så vidt jeg husker).
Tandberg kom på fode igen ved den norske stats mellemkomst,og 3000-serien blev født.Og der blev faktisk satset på makedet i Nordamerika og resten af Europa.Tandberg havde fabrikker i Skotland,England og USA.Alt dette er efter min hukommelse.....det er ikke utænkeligt at jeg har misset en detalje.Men cirka sådan gik det.Det sidste lyd-produkt fra Tandberg var Tandberg Troll(den er fra sidst i '90'erne)
Jeg har stadig til gode at høre hhv TR2075 MkII og TR2080.Men mon ikke jeg en dag får fornøjelsen af at høre dem?Det er mit gæt  Og indtil da må jeg jo humpe mig igennem med TR2075 og det andet grej jeg har,på mine Studio Monitor's, hvilket heller ikke er så ringe endda
Krenzler:Ja,jeg har lagt mærke til at især nordmænd er dybt inde i det der med serienumre.De Studio Monitor's der er på eBay.uk lige nu har serienummer 4594.Kan ikke læse billede nr 2 med nummer på. Mine er ældre,for de hedder hhv 3092 og 3093  Gad vide hvor mange sæt de har lavet af dem?
Og mht recievere,så har du ret,Krenzler.De sene modeller med hvidt/gult lys,spiller noget lysere end dem med blåt skalalys. Jeg har dog ikke selv hørt om det også er tilfældet med TR2080 og forgængeren TR2075MkII,men det er et kvalificeret gæt at det forholder sig som beskrevet her.TR2075 er i hvert fald fed lyd.Og den skal ikke spille 'lysere' __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Marts 2007 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
r-l-b skrev:
| Jeg synes Tandberg gjorde det rigtige med TR 2075 - de forbedrede den lidt MK II |
|
|
Den generelle holdning blandt Tandberg aficionados er vist at MkI er at foretrække . |
|
|
Jeg kender ikke forskellen - det jeg egentlig ville sige var at Tandberg i stedet for at kaste sig ud i effektræset søgte at forbedre og optimere det eksisterende Den måske koldere lyd MK II fik var måske en fordel dengang hvis ens kilder var knap så gode - vi har jeg i dag super MC pickupper, CD og SACD kilder der føder Receiverene med så godt - rent materiale at vil simpelthen nyder de lidt ældre og mere varme sager - satte vi en gl. pladespiller med en lsidt pickering og en donna summer plade på kan det jo være at tr 2075 MK II er bedst ?! !??  __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
tunghør Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1430
|
| Sendt: 11 Marts 2007 kl. 21:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det hænger da i nogen grad sammen med hvad det spiller sammen med, men jeg snupper nu en blå til hver en tid. Den er bare bedre - og en del bedre. -Med det forbehold at jeg kun har hørt 2045 og 2060 af de hvide.
Det med at jo ældre de er, jo bedre lyder de, har noget med komponentkvaliteten at gøre. Tr200 f.eks blev lavet i (som jeg forstår det) tre hovedserier, hvor det så varierede en lille smule med komponenterne. Den første havde flest af de allerbedste stumper (modstande skal f.eks være firkantede, så er nordmændene helt oppe at ringe) , nummer to serie lidt færre af de gode stumper, og den tredje færre endnu. Det er vist rimeligt generelt, og gælder alle tandberg recieverne. Jo ældre, jo flere af de gode stumper - men jeg synes nu de lyder temmelig fornuftigt, alle sammen!
-tunghør
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Marts 2007 kl. 05:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
R-l-b:Det lyder som en plausibel forklaring,du der kommer med.Det er faktisk lidt detektivarbejde man er ude i,når/hvis man bliver hooked på det gode gamle grej og vil vide mere
Tunghør:Du glemte at fortælle at både TR2045(45 Watt) og TR2060(60 Watt) fik klø af en TR2025(25 Watt)  .......som iøvrigt er blå  Jeg glemmer aldrig den markante forskel.Der var engang hvor jeg var sikker på at flere Watt alene ville gøre det.Men sådan hænger det altså ikke sammen. __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
rockforlife Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 18 Juli 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2382
|
| Sendt: 12 Marts 2007 kl. 07:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hep. Så skal far her med på Tandstand(berg) vognen Jeg fået en gammel TR2060 som skal have en kærlig hånd. Den skulle dog virke, rent teknisk. Jeg har dog ikke selv prøvet den endnu.
I dag vil jeg se om jeg kan finde nogle 5 polet DIN stik, og SÅ for vi se om der er hul igennem.
Jeg skal male toppen og side pladerne. Det skal vel bare have en tur med noget sandpapir, og så noget spraymaling, ikk?
A ka it vente  __________________ HYGGE HEJSA!
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Marts 2007 kl. 07:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
rockforlife skrev:
Jeg skal male toppen og side pladerne. Det skal vel bare have en tur med noget sandpapir, og så noget spraymaling, ikk? |
|
|
Sacrebleu! Hvorfor om man må spørge?
|
| Til top |
|
| |
rockforlife Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 12 Marts 2007 kl. 08:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
rockforlife skrev:
Jeg skal male toppen og side pladerne. Det skal vel bare have en tur med noget sandpapir, og så noget spraymaling, ikk? |
|
|
Sacrebleu! Hvorfor om man må spørge?  |
|
|
A VA???? (om jeg må spørge ) __________________ HYGGE HEJSA!
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Marts 2007 kl. 08:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu ikke krybe udenom...
|
| Til top |
|
| |
rockforlife Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 12 Marts 2007 kl. 08:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
Nu ikke krybe udenom...  |
|
|
Helt ørly, jag fatter ikke det ord du brugt, så derfor kan jeg ikke svare  __________________ HYGGE HEJSA!
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Marts 2007 kl. 08:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK, - det er også lidt ørly på dagen.
Hvorfor spraymaling på din Tandberg? ( <-- spørgsmålet).
Sacrebleu. Kaptajn Haddock fra Tintin bruger ofte dette udtryk.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
rockforlife Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 12 Marts 2007 kl. 08:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
OK, - det er også lidt ørly på dagen.
Hvorfor spraymaling på din Tandberg? ( <-- spørgsmålet).
Sacrebleu. Kaptajn Haddock fra Tintin bruger ofte dette udtryk.
Mvh.
|
|
|
Hvorfor ikke spraymale? You tell me boooyyy  __________________ HYGGE HEJSA!
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Marts 2007 kl. 08:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bare vent til Tante Berg vågner....
Træ er da pænt, ikk'?
|
| Til top |
|
| |
rockforlife Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 12 Marts 2007 kl. 08:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
Bare vent til Tante Berg vågner....
Træ er da pænt, ikk'?
|
|
|
Sinne gas Ne både toppen og siderne er jo matsorte fra starten. Siderne er jo noget lamineret spåmplade, og toppen er ...........?????????????? (men sort) __________________ HYGGE HEJSA!
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Marts 2007 kl. 08:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Apropos Haddock:
Fandt lige nogle af den engelske udgaves yndlingsfraser. Måske lidt inspiration til den pulserende hverdag?
Vi stiller straks tilbage til Tandberg...
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Marts 2007 kl. 08:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
rockforlife skrev:
| både toppen og siderne er jo matsorte fra starten. Siderne er jo noget lamineret spåmplade, og toppen er ...........?????????????? (men sort) |
|
|
OK, det var jeg ikke klar over. Den findes vel i forskellige finishes? (eller hvad Tante?).
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Marts 2007 kl. 08:34 | IP-adresse registreret
|
|
|