| Forfatter |
|
Tante Berg Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2247
|
| Sendt: 07 Marts 2007 kl. 18:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Takker,Mirland  Tro mig,jeg har næsten dårlig samvittighed......glæder mig til vi kan komme over på en ny side.Det er trods alt Tandberg og fed lyd det drejer sig om __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 07 Marts 2007 kl. 18:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et lille pluk fra Vinyl Nirvana:
"Working the past couple of weeks on the Thorens TD-150 currently listed on the for sale page, I decided I would write a short appreciation of the venerable TD-150. The 150 appeared in the early sixties, and is often referred to as the precursor to the Linn LP-12. (The contentious part is whether the AR XA is the precursor to the TD-150.) I have never owned an LP-12, so I can't give you a direct comparison.
Though some rave about the 150's stock arm, I am convinced after modding several units that the upgrade path should involve a new arm. I have personally tried a Linn Basik LVX, several Regas, and a couple of SME arms, all with excellent results.
One of the qualities that makes the 150 such a tweakable table is its large rectangular armboard. In some versions this was made of a wood composite material and in others it was a light plastic. In either case, I immediately change the armboard out. I have used wood laminate, oak, bubinga, and brazilian walnut. I have to say I have a preference for the bubinga both aesthetically and sonically; it is a very dense wood with a beautiful grain pattern and color.
A second quality I appreciate is the main platter bearing system. The 150's captive ball bearing runs with exceptional smoothness...give that platter a spin with the belt off and it will literally keep going and going and going. Though the bearing is the same size in the TD-160/145, I prefer this captive ball design to the conical end of those models.
A couple of smaller touches I like on the TD-150 are the machined aluminum motor pulley and the thicker sub-chassis. With the advent of the 160 series, the pulleys became plastic, and the subchassis a light aluminum. If small changes all add up to a signature sound, I confess I prefer the older specifications.
If you are going to take the leap yourself and buy a Thorens TD-150, you owe it to yourself to spend some time in Steve Clark's TD-150 Department (As I have mentioned a couple of other places on the site, Steve's site was my inspiration for Vinyl Nirvana.) I have carried out most of the TD-150 tweaks Steve has covered on these pages, most with favorable results. One area where I differ with many TD-150 tweakers is in the amount of damping material I use. I prefer to use small amounts on the underside of the metal plinth and the subchassis, "capturing" and controlling unwanted resonances. Others prefer to cover everything in sight beneath the table. I believe strongly that too much damping can mute the personality of the table.
Likewise, I rarely damp my platters/sub-platters. First off, if you don't do so with careful attention, you may throw the platter system out of balance. Second, though the platters do "ring" when separated, by design, when the two are joined on the table, the ring is substantially reduced.
Though all of these points so far have been mainly related to my appreciation of the TD-150's individual parts, it is the sum of those parts which makes me a true advocate for this table. Regardless of the arm chosen for the modification, I have found the modded TD-150 to be one of the most musical tables I have heard. Not fatiguing in any way. A pure joy for all genres of music."
Vinyl Nirvana.
|
| Til top |
|
| |
mirland Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1076
|
| Sendt: 07 Marts 2007 kl. 18:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen det er da helt sikkert at 150eren er mere interessant end 160 serien. Men har du den oppe at køre med en Rega? Hvad så med affjedringen/ophænget ? Er det ikke samme problem som med 160 ? /Mirland
__________________ System | Mirland.dk | Bitter@MySpace
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Marts 2007 kl. 19:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo, det er ikke den smarteste sammensætning på den front. At kablet løber lodret ud af armen (+ at det er pænt stift).
Hvis man kører med bundplade må man lave et hul i denne lige under armbasen. Så kan man også lave et hul derunder igen i hylden som pladespilleren står på hvis muligt. Det er en mulighed med min Pro-ject hylde f.eks. På den måde kan man føre kabelet lige lodret ned & dermed forstyrre ophænget så lidt som muligt (helt optimalt bliver det jo ikke).
Arme hvor kablet sidder i en vinkel på 90 grader (Linn, SME) er at foretrække på en flydende plov (i den henseende).
Dog er de gamle SME arme hvor man er "tvunget" til at bruge SME's eget kabel p.g.a. det 4-benede stik heller ikke for smarte. Kablet er for stift & tungt. Heldigvis kan man stadig få stikket konverteret til standard RCA hos SME. Sidst jeg havde en 3009 med RCA stik brugte jeg et Fletcher 100 phono kabel som er meget blødt & tyndt. Det lader man så danne en spiral inde i plinten inden det løber ud. Så modarbejder det ophængets "bounce" mindst muligt.
Men hvis jeg nu gerne vil prøve en DL-103 ja så er RB250 nok at foretrække frem for SME III eller 3009 improved. Det er muligt at få det til at fungere uden at forstyrre ophænget betydeligt hvis man vil. Jeg kan jo også få det lavet sådan på et tidspunkt at kablet løber sidelæns ud af Rega armen. Via et Cardas stik f.eks.
Audio Origami - RB250.
Tilbage til Tandberg.
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 07 Marts 2007 kl. 19:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Tante
I min Hi-Fi Årbog fra 1981 er der en rigtig flot Tandberg højttaler: TML 3005 - en 4-vejs konstruktion med to-delt forplade, hvor den yderste del er vinklet. De ser, 25 år efter, stadig rigtig elegante ud. Bestykningen er 330mm, 160mm, 34mm og 25mm. Bassen er sikkert en Seas 13". Kender du noget til dem?
|
| Til top |
|
| |
walin Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 530
|
| Sendt: 07 Marts 2007 kl. 21:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
Et lille pluk fra Vinyl Nirvana:
"Working the past couple of weeks on the Thorens TD-150 currently listed on the for sale page, I decided I would write a short appreciation of the venerable TD-150. The 150 appeared in the early sixties, and is often referred to as the precursor to the Linn LP-12. (The contentious part is whether the AR XA is the precursor to the TD-150.) I have never owned an LP-12, so I can't give you a direct comparison. ..........
Vinyl Nirvana.
|
|
|
Jeg kan ikke dy mig for en korrektion her. TD150 kom i starten af "THE SEVENTIES" og ikke 60'erne. Der hersker ingen andre steder tvivl om at Linn's LP12 er en kopi af denne Thorens spille. Selv købte jeg min i 1971 (tor jeg nok) og prisen var (det husker jeg) kr. 995,00 i Bjørns Radiso og det var uden låg. Nu står den på loftet med sin "tweakede" lustre arm og er blvete afløst af en TD318, som foruden at lyde bedre er nemmere at betjene. Men ingen tvivl TD150 eller TT500 som Tandberg kalder den (i total uændret udorming - bortset fra navneskiltet) er en fantastisk pladespiller. Den overgik ihvertfald i sin tid samtlige Dual's og Lenco'er i samme prisklasse.
Og lad mig så hilse Tante Bergs genopståen velkommen. Vi fattede ikke en meter - og det skulle vi altså heller ikke !
Mange hilsner
__________________ - Klaus -
Island s are where the Sea ends.
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Marts 2007 kl. 21:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
TD150MkII så dagens lys i 1969.
Forgængeren TD150 kom i '65.
|
| Til top |
|
| |
walin Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 530
|
| Sendt: 07 Marts 2007 kl. 22:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
TD150MkII så dagens lys i 1969.
Forgængeren TD150 kom i '65.
|
|
|
Sorry, Tandbergs TT500 kom i starten af 70'erne eller måske 1969, og er reelt en TD150 MKII. Jeg må indrømme at jeg ikke umiddelbart ved forskellen på 150 og 150MKII. Måske motoren?.
tak krentzler
__________________ - Klaus -
Island s are where the Sea ends.
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Marts 2007 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forskellen var vist kun armen. TP13 på TD150 & TP13a PÅ TD150MkII.
TD150.
TD150MkII.
TP13 havde ikke anti-skating (kunne købes som tilbehør) og ej heller integreret armlift som på MkII.
MkI blev produceret af EMT som man kan læse på armboardet.
|
| Til top |
|
| |
tunghør Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1430
|
| Sendt: 07 Marts 2007 kl. 23:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen siden vi så er på en ny side, skal jeg nok lade fortiden hvile
Det der med gammel og ny tandberg-lyd, kommer som jeg forstår det an på, om der er kondensatorer i udgangen på recieveren, eller ej. Så tr 2000 serien må vist være den første med den nye lyd.
Men 2025'eren lyder rigtignok mere varm i det, end de større modeller. Det må være watt'ene der gør det..?
-tunghør
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Marts 2007 kl. 04:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jazzman:Jeg 'kender' godt den TLM3005,dog kun fra ganske få billeder og kun det.Mig bekendt er det den allersidste højttaler fra Tandberg.Den kan tilsyneladende levere endnu mere end Tandberg Studio Monitor's.......?En flot sag som jeg godt gad at høre.Har aldrig set dem til salg.Tror faktisk at de er ret sjældne.Tænk engeang,en 13'' bas.Kabinettet er ikke så dybt som på Studio Monitoren's,men noget bredere.Har du hørt sådan en,Jazzman?
(For uindviede,så er det TLM3005 nederst  )
Tunghør:Du har jo nok ret i din teori.Der er jo mange der ikke synes om 2000-serien,da de mener at lyden er 'skarp' i forhold til f.eks. 1000-serien.Måske de har ret.Jeg er nu ovenud tilfreds,og jeg bruger tonekontrollerne flittigt på TR2075,og 'loudness' selvfølgelig.Loudness er vel den mest 'oversete' funktion på et hvilket som helst setup.Jeg har læst et sted(Alternativ Audio...?) at netop Tandberg's loudness-funktion skulle være verdensklasse.Nu har jeg ikke rigtigt brugt loudness på andet end Tandberg,men jeg må sige at jeg er yderst tilfreds med at bruge mere og mere loudness.Der skal blot skrues ned for bassen når man bruger loudness.
Walin:Du har ganske ret i din antagelse i din sidste linje  Det glæder mig meget at du har genopdaget Tandberg- lyden.Har du fået et overblik over din TR1000? __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 08 Marts 2007 kl. 08:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, har aldrig hørt TNL3005 - men design og enheder ser spændende ud!
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 08 Marts 2007 kl. 08:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Tante Berg og velkommen tilbage Loudness er jo forskelligt fra mærke til mærke - dybest set er det berregnet til at fremhæve de områder vi høre dårligst når der bliver spillet lavt. Jeg mener fx. at loudness på en luxman sætter ind i området ca. 70-200 hz og så igen et sted og 10khz. De førstærkere jeg har har ret omfattende tonekontroller men jeg har både dem og loudness sat helt fra - specielt med pladespiller er det en kæmpefordel, men du har ret i at det er forskelligt fra mærke til mærke. Jeg mangler stadig lige at få renset kontakter på min tr200 - så skal den få lov og stå at spille i køkkenet ;-) De ser spænende ud de brede men ikke særlig dybe Tandberg højtalere - skal holde udkig efter de til din samling
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 08 Marts 2007 kl. 08:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
Forskellen var vist kun armen. TP13 på TD150 & TP13a PÅ TD150MkII.
TD150.
TD150MkII.
TP13 havde ikke anti-skating (kunne købes som tilbehør) og ej heller integreret armlift som på MkII.
MkI blev produceret af EMT som man kan læse på armboardet. |
|
|
Netop for ikke at kapre Tantes Tråd foreslår jeg at vi laver en Vintage Thorens tråd - fedt at få samlet Thorens Erfaringer et sted ....det gør jeg så nu  __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
tunghør Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Marts 2007 kl. 11:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, de 3005'ere skal man vist ikke regne med sådan lige at falde over. Ham der ejer dem på fotoet du har sat ind Tante, er faktisk den første jeg har set, der ejer et sæt. De er vist meget sjældne..
-Bruger du også loudness på 75'eren? Helt sikkert at de gamle modeller skal ha' et skud af den, men synes ikke rigtig jeg har følt trang til det med 2000 serien. Det må jeg høre i morgen
-tunghør
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Marts 2007 kl. 14:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
R-l-b:Tak ska' du ha'  Mht loudness,så var det en af de norske Tandberg-fans der hævdede at Tandberg's loudness var en eller anden unik kvalitet......han lød som om han vidste hvad han talte om.Og efter at jeg selv er begyndt at bruge loudness mere og mere,så må jeg give ham ret i at det IKKE kun er endnu en knap på en forstærker/reciever.Det virker rent faktisk.Måske især fordi jeg hører en hel del forskellige lydkilder.Slidte kasettebånd,dårligt downloadede musiknumre på pc og ringe indspillede lp'er osv.Nu er det ikke så slemt som det lyder,men loudness kan godt nok anvendes rigtigt fornuftigt,hvis man samtidigt minimerer lidt på basknappen.I det hele taget skal man jo bare prøve sig frem.Og jeg er altså begyndt at bruge loudness rigtigt meget,og det er uden at det buldrer,for det gider jeg ikke at høre på.
R-l-b,du må endelig lade høre fra dig,hvis du skulle falde over et sæt TLM3005'er i flot stand
Jazzman:Er jeg helt gal på den,hvis jeg siger at TLM3005 står på hjul?Den er,så vidt jeg kan se ikke på stativ.Den er ret tæt på gulvet,ik'?
Tunghør:Jeg har heller aldrig set andre i privat hjem,end dem jeg saksede billederne fra.En forkælet 14-årig norsk knægt!!  Ja,jeg bruger loudness på TR2075.Er dog kun lige startet,men jeg synes at det er vejen frem,og især hvis man ikke spiller alt for højt,du ved  Og mit favoritbånd med Midnight Sun SKAL ha' loudness.....  Men også nogle lp'er har go' gavn af loudness,ved moderat volume. __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 08 Marts 2007 kl. 16:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er jeg helt gal på den,hvis jeg siger at TLM3005 står på hjul?
Ja, den har sokkel. Kender den kun fra Hifiårbogen ´81, kan scanne, send PM hvis interesseret.
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Marts 2007 kl. 19:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jazzman:Sokkel.....sådan en lav en....det må det være.De ser godt nok ud til at nærmest svæve over gulvet.Den typiske fornemmelse af Tandberg-diskretion.Kæmpe apparater der bare passer lige ind i resten af eens hjem,og hurtigt 'forsvinder' til trods for de fysiske mål.Genialt! __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
rockforlife Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 18 Juli 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2382
|
| Sendt: 08 Marts 2007 kl. 19:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tante Berg skrev:
R-l-b:Tak ska' du ha' Mht loudness,så var det en af de norske Tandberg-fans der hævdede at Tandberg's loudness var en eller anden unik kvalitet......han lød som om han vidste hvad han talte om.Og efter at jeg selv er begyndt at bruge loudness mere og mere,så må jeg give ham ret i at det IKKE kun er endnu en knap på en forstærker/reciever.Det virker rent faktisk.Måske især fordi jeg hører en hel del forskellige lydkilder.Slidte kasettebånd,dårligt downloadede musiknumre på pc og ringe indspillede lp'er osv.Nu er det ikke så slemt som det lyder,men loudness kan godt nok anvendes rigtigt fornuftigt,hvis man samtidigt minimerer lidt på basknappen.I det hele taget skal man jo bare prøve sig frem.Og jeg er altså begyndt at bruge loudness rigtigt meget,og det er uden at det buldrer,for det gider jeg ikke at høre på. R-l-b,du må endelig lade høre fra dig,hvis du skulle falde over et sæt TLM3005'er i flot stand
Jazzman:Er jeg helt gal på den,hvis jeg siger at TLM3005 står på hjul?Den er,så vidt jeg kan se ikke på stativ.Den er ret tæt på gulvet,ik'?
Tunghør:Jeg har heller aldrig set andre i privat hjem,end dem jeg saksede billederne fra.En forkælet 14-årig norsk knægt!! Ja,jeg bruger loudness på TR2075.Er dog kun lige startet,men jeg synes at det er vejen frem,og især hvis man ikke spiller alt for højt,du ved Og mit favoritbånd med Midnight Sun SKAL ha' loudness..... Men også nogle lp'er har go' gavn af loudness,ved moderat volume. |
|
|
Det er nemlig rigtigt Altså det med toneregulering. Det men toneregulering i god kvalitet, har jeg slået på tromme for i flere år nu. Og så nu. Min gode internet-ven Tante Tandstang med hans Tandberg.
Min egen Luxman L550 er jo et overflødighedshorn af tonereguleringsmuligheder, og det sætter jeg stor pris på. Dog bruger jeg det ikke så meget mere, efter jeg har fået transmisionslinje højttalere  __________________ HYGGE HEJSA!
|
| Til top |
|
| |
tunghør Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Marts 2007 kl. 22:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jow, den Midnight Sun kan jeg godt huske - den skal ihvertfald ha' et skud loudness. Så er den lige i øjet
-tunghør
|
| Til top |
|
| |