Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 06:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Tandberg setup (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 273
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Carlos Rodrique
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil: Niklasthedolphin

Bruger siden: 26 December 2006
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 19 Februar 2007 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Hvis nogen herinde har en idé om hvor kassettebånd til min Tandberg kan købes, så skriv det endelig her eller til mig.

venlig hilsen

Til top Vis Carlos Rodrique's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Carlos Rodrique

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 Februar 2007 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Krenzler:Den JVC du har købt er jo i klasse med Tandberg TCD440A.I hvert fald kostede din JVC 9395 kr i 1981(300 kr mere end Tandberg'en).Der står i Hifi-Årbogen 1981 at JVC har direkte drevet kapstan.Det må betyde at der sidder en motor for hver kapstan.....?Tandberg har jo blot en enkelt motor til kapstannerne,som så er trukket af en rem.Det giver,om ikke andet,den samme hastighed på begge kapstannerne.Håber for dig at den er tip top?Iøvrigt,Krenzler,hvorfor faldt valget på netop JVC?(bare nysgerrig )

Carlos:Kan du ikke bare fodre din TCD910 med hvad du har?Jeg tror ikke at du behøver at give den noget der efterhånden er umuligt at få fat i?Smider du ikke et billede af den på et tidspunkt? Jeg vil godt se sådan en.

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Februar 2007 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Tante Berg] Jeg har modtaget dette:

Se,her er der en der presser citronen.Det er anden gang jeg ser det på auktion(qxl),at nogen hiver en side ud af et gammelt hæfte/magasin blot fordi der står Tandberg på det.Og sætter det på auktion.Det er LIDT tyndt,efter min mening.
Ovenstående billede er et jeg modtog fra en kammerat.Først i weekenden så jeg det så tilfældigt på auktion på dansk qxl. Det er bare ikke interessant,synes jeg.

Carlos Rodrique
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 Februar 2007 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Tante Berg skrev:
Krenzler:Den JVC du har købt er jo i klasse med Tandberg TCD440A.I hvert fald kostede din JVC 9395 kr i 1981(300 kr mere end Tandberg'en).Der står i Hifi-Årbogen 1981 at JVC har direkte drevet kapstan.Det må betyde at der sidder en motor for hver kapstan.....?Tandberg har jo blot en enkelt motor til kapstannerne,som så er trukket af en rem.Det giver,om ikke andet,den samme hastighed på begge kapstannerne.Håber for dig at den er tip top?Iøvrigt,Krenzler,hvorfor faldt valget på netop JVC?(bare nysgerrig )

Carlos:Kan du ikke bare fodre din TCD910 med hvad du har?Jeg tror ikke at du behøver at give den noget der efterhånden er umuligt at få fat i?Smider du ikke et billede af den på et tidspunkt? Jeg vil godt se sådan en.

Jeg skal ikke sværge ved min oldemors grav men jeg mener at 440A har en motor til hver kapstan, temmelig sikkert nok remdrevne, og at der er en minimal forskel i hastigheden på akslerne for at stramme båndet ud foran tonehovederne.

Den har jo 3 motorer. Ellers skulle den have en spolemotor til hver retning og kun en motor til play.

hmmmmmmm. Det må vi se at få opklaret. Jeg skal se om jeg kan få tid til at slå det op et sted i løbet af dagen.

M.h.t. billede af 910 må jeg henvise til det billede man finder på nettet.

Blot har min model matte knapper.

Hvis jeg selv skal til at jonglere med et kamera tror jeg hellere i vil se mig tegne. ;-)

venlig hilsen

Til top Vis Carlos Rodrique's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Carlos Rodrique

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Februar 2007 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

Carlos:Alle de Tandberg modeller der kan hænge på væggen(fra TCD300-TCD440A,8 forskellige modeller) har tre motorer.To af dem er spolemotorer.Men den ene spolemotor må nødvendigvis også være en 'play'-motor...?Eller husker jeg forkert?For der går sådan set to remme fra den aksel der sidder på motoren der driver kapstannerne.Den brede til kapstannerne,og den lille og tyndere rem går på afspilning.Selvfølgelig!!
Med hensyn til din TCD910'er,så har den nok 4 motorer,som TCD3014A havde.Det er jo den som TCD910 er en videreudvikling af.Havde selv en TCD3014(uden A'et).Den var ALTID i stykker,desværre.Den svingede i lyden.Det var i det øvre frekvensområde.Men det gjorde den ikke mindre lækker......... Jeg tror aldrig at de lavede den,inde i KT Radio,når jeg kom og reklamerede.Jeg havde købt den kontant,og så er det jo ligemeget at yde lidt service efterfølgende.Det er mange år siden,men husker det som var det igår.Iøvrigt det eneste apparat fra Tandberg jeg har haft,som ikke bare har spillet som det skulle.

Carlos Rodrique
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 Februar 2007 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

Tante Berg skrev:
Carlos:Alle de Tandberg modeller der kan hænge på væggen(fra TCD300-TCD440A,8 forskellige modeller) har tre motorer.To af dem er spolemotorer.Men den ene spolemotor må nødvendigvis også være en 'play'-motor...?Eller husker jeg forkert?For der går sådan set to remme fra den aksel der sidder på motoren der driver kapstannerne.Den brede til kapstannerne,og den lille og tyndere rem går på afspilning.Selvfølgelig!!
Med hensyn til din TCD910'er,så har den nok 4 motorer,som TCD3014A havde.Det er jo den som TCD910 er en videreudvikling af.Havde selv en TCD3014(uden A'et).Den var ALTID i stykker,desværre.Den svingede i lyden.Det var i det øvre frekvensområde.Men det gjorde den ikke mindre lækker......... Jeg tror aldrig at de lavede den,inde i KT Radio,når jeg kom og reklamerede.Jeg havde købt den kontant,og så er det jo ligemeget at yde lidt service efterfølgende.Det er mange år siden,men husker det som var det igår.Iøvrigt det eneste apparat fra Tandberg jeg har haft,som ikke bare har spillet som det skulle.

Du har jo nok ret.

Du er jo Tandberg eksperten.

Jeg tror dog at den 4. motor i 3014-910 serien er til at styre tonehovedbroens bevægelse op og ned.

Trykrullerne har forskellig størrelse og det er nok det der skaber "close loop" altså stramningen af båndet foran hovederne.

Jeg er vældig ked af, på dine vegne, at du havde så uheldig en oplevelse med KT radio og din 3014. Sammenligneligt er 3014 serien bedre end 300-400 serien.

3004 er dyr på brugtmarkedet fordi den er så sjælden men jeg er blevet fortalt at den har skrøbelige knapfunktioner. Den havde manuel indstilling af båndtype og så havde den justerbar spolehastighed. Der var seperat instrument til justering af azimuth og bias. På 3004 var seperate mikronindgange bevaret med seperat justering for hver kanal. Der var ingen fantompower på disse.

3014 er en bedre videreudvikling af 3004. Her var båndtypeindstilling automatiseret. Spolehastighed var fast og alle justeringsudlæsningerne var integreret i de to peak metre. Den udgave som havde et "A" til efternavn kunne fjernbetjenes trådløst. Desuden havde A-modellen nogle få forbedringer på datasiden. Desværre var mikrofonindgangene sløjfet.

3034 skal man holde sig fra. Den er produceret i Taiwan og er bestemt en discountudgave både hvad angår mekanik og data.

910 var så en professionel og en forbedret videreudvikling af 3014.

På 910 har man stadig 2 spolehastigheder samt 1/4 hastighed på cue (både frem og tilbage). Den har fået tilføjet en del mikroprosessorstyrede søge- og stop funktioner knyttet til det dobbelte tidskorrekte tælleværk.

911 kunne man kun afspille på og ikke optage på. Ellers var den magen til 910.

på 3000-900 serierne var der mulighed for at afspille FeCr bånd ved at have en 70 mikrosekund knap i bag på kabinettet. Desuden var der MPX filter på dem også (det er der også en del af 300-400 serien) til at dæmpe bæretonen ved optagelse fra radio.

Hvis du en dag bliver tilbudt en 3014(A) eller en 910 igen så hop på den. 440A er også en killer i sin fine lyd.

I 300-400 serien er 440A toppen af poppen. Den har individuel kalibrering af båndtype (manuelt) og mulighed for tilpasning til metal bånd som den eneste i den serie......så vidt jeg husker.

Jeg beklager hvis nogle finder det uspændende men jeg synes at det er temmelig fedt at snakke om disse forskelle.

;-)

Venligst

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Februar 2007 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

Carlos:Bare fyr den af,det er overhovet ikke uspændende!! Jeg må lige rette lidt på dig.Min gamle TCD3014'er(uden A) havde trådløs fjernbetjening.Bare lige for en ordens skyld.Og jeg elskede den fjernbetjening(imponerende hvad de 6 knapper ku' klare ).Den var superkraftig.Og holdt man spoleknappen nede,så spolede den kun halvt så hurtigt.Det er den hurtigst spolende båndoptager jeg endnu har set! Hvem ved,måske jeg får sådan en 'svend' igen?Men lige nu er jeg altså ret hooked på min TCD310 og TCD330.

Iøvrigt,prøv at holde spoleknappen inde på din TCD910 og tjek om den også går ned i halv hastighed?TCD3014's tæller kunne tælle almindeligt og 'real time'.Ret sejt,der i starten af 1980'erne,ikke? Min havde blanke knapper.Senere blev knapperne 'eloxerede' som det vist nok hed(farven var koksgrå).

P.S.Det er dig der er eksperten/teknikeren.Jeg er bedre til at betjene apparaterne og lytte mig frem,end til at gå dybt ned i de tekniske detaljer

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 19 Februar 2007 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Tante Berg skrev:

Det var jo ikke noget specielt gennemtænkt valg efter lang tids overvejelse. Jeg så en Nakamichi LX-5 (med et lillebitte(?) problem) i dba og kontaktede sælger. Det viste sig at han havde en masse båndoptagere og han anbefalede mig JVC'en frem for Nak'en (de kostede næsten det samme). Han havde også JVC'en i dba men det havde jeg ikke lagt mærke til da JVC ikke rigtigt sagde mig noget. Ud fra den smule jeg ellers kunne finde om den virkede det som et godt køb til en plovmand.

Jeg har lige modtaget den i dag og skal selvfølgelig senere teste hvad den duer til. Jeg fik 3 stk. uåbnede chrom bånd med så jeg har lidt at lege med. Nu har jeg aldrig haft sådan en kvalitetsbåndoptager før men det virker som et meget solidt værk og maskinen vejer gode 8kg. (ikke noget med kraftige trærammer eller tyk kobber alle vegne). Der er godt nok fart på spolingen & den automatiserede bias/equalizer funktion er nice at beskue.

Nogen der ved hvor meget man kan presse et godt chrom bånd? Må man gå over 0dB & i så fald ca. hvor meget? Det vil jeg selvfølgelig eksperimentere med men det er da meget rart med en pointer. Jeg ved at gode metalbånd kan klare så meget som +6-8dB uden at forvrænge men det kan chrom naturligvis ikke. Og er støjreduktion et no-no? Nu har jeg desværre ikke HX-Pro & maskinen er for gammel til at have Dolby S. JVC havde jo deres eget støjreduktionssystem - ANRS (og Super-ANRS).

Et "nyt" volumenpotmeter er på vej til min Huldra 10 fra Tandberg Radio Shop men desværre er der også et andet problem. Stereodekoderen er defekt så jeg kan kun høre radio i mono. Min Huldra har ikke et separat printkort til stereodekoderen - den er integreret i bundkortet. Så jeg skal finde mig den rette transistor/IC men det ser ikke ud til at Shoppen lige har hvad jeg skal bruge men det er jeg ikke blevet helt klog på endnu.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Sendt: 19 Februar 2007 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

Du har godt nok styr på dine båndoptagere Carlos Rodrique!
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

Carlos Rodrique
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 Februar 2007 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

Tante Berg skrev:
Carlos:Bare fyr den af,det er overhovet ikke uspændende!! Jeg må lige rette lidt på dig.Min gamle TCD3014'er(uden A) havde trådløs fjernbetjening.Bare lige for en ordens skyld.Og jeg elskede den fjernbetjening(imponerende hvad de 6 knapper ku' klare ).Den var superkraftig.Og holdt man spoleknappen nede,så spolede den kun halvt så hurtigt.Det er den hurtigst spolende båndoptager jeg endnu har set! Hvem ved,måske jeg får sådan en 'svend' igen?Men lige nu er jeg altså ret hooked på min TCD310 og TCD330.

Iøvrigt,prøv at holde spoleknappen inde på din TCD910 og tjek om den også går ned i halv hastighed?TCD3014's tæller kunne tælle almindeligt og 'real time'.Ret sejt,der i starten af 1980'erne,ikke? Min havde blanke knapper.Senere blev knapperne 'eloxerede' som det vist nok hed(farven var koksgrå).

P.S.Det er dig der er eksperten/teknikeren.Jeg er bedre til at betjene apparaterne og lytte mig frem,end til at gå dybt ned i de tekniske detaljer

Må jeg spørge dig om du købte den 3014 (uden "A") fra ny?

Hvis den var brugt mistænker jeg den for at være eftermonteret med fjernbetjeningsmodulet.

Det var en ekstra printplade der gjorde tricket.

venlig hilsen

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Februar 2007 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Carlos:Min TCD3014 var en demo-model,og den var født med fjernbetjening.Det er der ingen tvivl om.Der var sågar masser af lekture i manualen over TCD3014(med billeder) om fjernbetjeningen.Jeg gætter på at det var en af de sidste uden det der 'A'.Har iøvrigt hørt flere sige at det 'A' kom på da Tandberg ville erobre det amerikanske kontinent.
Tro mig,inden for samme model(og da især 3000-serien) er der utroligt mange 'varianter'.Det 'A' er et godt eksempel,men også blanke kontra grå knapper.F.eks de blanke knapper på den integrerede forstærker 3012, findes i to forskellige udførelser osv osv.....

Krenzler:Jamen så stort tillykke og velkommen i 'mc-klubben' Jeg kan ikke påstå at jeg kender din båndoptager. Håber for dig at den kører 'einwandfrei' Jeg har lige samlet en gammel og helt udtjent TCD310'er.Bare for at se om jeg selv kan skifte rem.Og det kan jeg godt.Men helt nemt er det altså ikke.......Men det lykkedes da Så nu skal jeg snart ha' bestilt to remme,så de to jeg har i stuen kan komme rigtigt på banen

stiv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005
Sendt: 23 Februar 2007 kl. 01:38 | IP-adresse registreret  

Hallo Tante Berg  , tre dage på Tandberg-tråden uden aktion... 

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2007 kl. 06:37 | IP-adresse registreret  

Guldtuborg:Ja,det er helt vildt(hahaha) Der sker heller ikke alverden på set-up siden.Det kører jo bare som det skal Jeg fristes til at sige selvfølgelig,men det skal jeg nok vare mig for

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 23 Februar 2007 kl. 06:38 | IP-adresse registreret  

Tante Berg skrev:
Poul-Erik:Du er hooked,bare indrøm det!! Jeg sender dig en PB.Efter geninstallering af min pc,er blandt andet din mailadresse blevet væk.....øjeblik

Hej Tante,

Af en eller anden grund har TDC lukket min mail pga. at den var for gammel,  jeg ringede til dem og det var pga noget juridisk da de glemte at lukke den med det internet jeg havde  før,  og efter jeg fik en ny oprettelse kunne jeg stadig bruge den samme mail og det måtte man ikke og bla bla bla,  men det fandt de så ud af d. 20-2-07 så den blev bare lukket,  men mit net køre fint.

Nu venter jeg så på en ny  kode og et pasword og skal så hen og have en ny email adresse,  og det er bare irriterende,  der er netbank/epost/hifiklubben/hifi4all og  jeg ved ikke hvad hvor min bruger profil skal laves om med email adressen.

Så hvis du har forsøgt at sende en mail er det derfor.

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2007 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

Poul-Erik:Surt.Elendigt.....men jeg har ikke mailet dig.Men du skulle maile mig,med noget test af Tandberg TCD3014 Sæt igang!!

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2007 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Lidt efter lidt bliver man lidt klogere på det gamle grej Jeg har en rigtig flot Sølvsuper 12(den er mint,i alle ender og kanter,også palisander træværket).

(Billeder er ikke af min egen SS12,da min har blåligt display.Snuppet fra en auktion på qxl.no)

Den syntes jeg min gamle mor skulle ha'.Havde den med derover igår.Men INTET virkede......Den virkede ellers perfekt da den blev stillet ind i stakken lige før jul??!Nå,men her til morgen skruede jeg så låget af.Alle pærer lyste,undtaget stereolampe(tuner helt død) og en pære der står på printet lige ved siden af en stor elektrolyt.Skiftede pæren,og vupti!Der er fuldt drøn på tuneren og stereolampen lyser flot og stærkt Det er ikke uden en vis 'stolthed' at jeg nu har fundet ud af at alle lamper (åbenbart) skal virke,for at få det optimale ud af de gamle recievere.En meget let 'reparation' Og en opfordring til andre der har apparater af ældre dato,der halter lidt.Tjek lige pærerne,også dem der står på printet

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2007 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Jeg har tidligere i denne tråd givet udtryk for min skuffelse over Sølvsuper 12'eren og dens manglende 'nosser' mht bas.Men det er ikke helt fair.Sidder og lytter på den nu,og den gør det faktisk rigtigt godt.Man må blot gi' den lidt på bassen og så lidt på volumen.Så spiller den altså rigtigt godt
Og så synes jeg at det er genialt at man har udeladt de 4-5 faste stationer,som man ser på mange Tandberg-modeller.Sikkert i erkendelse af at selve skalaen(tuneren) ville gro fast på mange apparater.Uden faste stationer bliver man tvunget til at bruge tuner-knappen Akkurat som på f.eks. TR2075 og TR2055.På den måde er der ikke noget der står og gror fast

stiv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005
Sendt: 25 Februar 2007 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

en rigtig flot Sølvsuper 12 - Ja Tante Berg, den er sgu lækker.

Hør du, hvad med at pakke  den ned i 30 år, og så ud igen ...

Sikken en oplevelse at have til gode til den tid (gad vide om man bruger 230 V, 50 hZ - til den tid)

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 25 Februar 2007 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Hej Tante,

Jeg har rigtigt fået gang i de gamle receivere,  den Sølvsuper 11 jeg fik spiller fint,  men skal nok have en dygtig mands hånd engang,  men den spiller fint.

Igår fik jeg lige støvet den ene af min Beomaster 4400 af,  den er super iorden,  meget velholdt,  intet skrat i noget som helst og alle lamper virker,  den spiller nu i min stue, her er lige et billede af den.

http://peecee.dk/?id=31070

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2007 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Poul-erik skrev:

Hej Tante,

Jeg har rigtigt fået gang i de gamle receivere,  den Sølvsuper 11 jeg fik spiller fint,  men skal nok have en dygtig mands hånd engang,  men den spiller fint.

Igår fik jeg lige støvet den ene af min Beomaster 4400 af,  den er super iorden,  meget velholdt,  intet skrat i noget som helst og alle lamper virker,  den spiller nu i min stue, her er lige et billede af den.

http://peecee.dk/?id=31070

Poul-Erik:Det glæder mig at du synes om Sølvsuper 11.Den spiller rigtigt udmærket,men den mangler desværre lys og så kunne nye knapper jo også pynte,men det er en detalje.Men lyset ville gøre underværker.
Flot B&O reciever du har der.Jeg har komprimeret billedet for dig

Min barndoms-kammerat havde sådan en,bare helt i sort.Det var han den eneste der havde(han var et forkælet enebarn ).Senere blev han trumfet godt og grundigt af Tandberg-hehehe........

<< Forrige Side af 273 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes