Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. juni 2024 | 05:42   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Spørgsmål - kategorien er lukket (Forum låst Forum låst)
 HIFI4ALL Forum : Spørgsmål - kategorien er lukket
Emne Emne: Valg af integreret forstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Panter
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Maj 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 12
Sendt: 30 Maj 2006 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

Det er på tide gradvist at opgradere mit gamle NAD som jeg købte da jeg studerede.

Til at starte med leder jeg efter en integreret forstærker til en pris hvor smerte grænsen ligger på 10.000 (opdelt er næppe muligt til prisen).

Nyt eller brugt er ikke så vigtigt, jeg leder mest efter råd om hvor / hvad jeg skal ud og kigge / lytte på - for som en noob er markedet og informationerne totalt uoverskuelige

Den praktiske anvendelse af gør det nok svært at få max lyd for pengene da den skal kunne følgende:

 

Mulighed for separat at spille a/b højtaler sæt (det udelukker desværre rigtig mange gode ting, havde selv fået kæresten til at forelske sig i Primare I21, men ak )

Gerne phono indgang.

 

CD skal jeg også skifte, så jeg ved ikke hvad den skal spille med, men gode råd er da velkomne.

 

Den skal (i det mindste i en overgangsperiode) drive et par Dali 107 gulv-højtalere (og ukendte jamo reol højtalere i det andet rum)

 

De eneste tekniske data jeg har på de gamle højtalere er:

 

Impedance (ohms)            4

Sensitivity (db/2,83v)     92

Max SpL (db)         &n bsp;      113

 

Tidligere blev de drevet af en gammel NAD 304, der nok lige var underproportioneret, men dog kunne få lyd ud af dem.

 

Lidt data på den er:

Continous average power (8 ohms)          35W (15.5 dbw)

Clipping power         & nbsp;         & nbsp;         & nbsp;          42 W

IHF dynamic power 8/4/2 ohms         &n bsp;       120W7160W/200W

 

Ud over A+B tingen er der ingen ufravigelige krav.

Musikalsk vil den komme spektret rundt, men hovedvægten vil ligge på rock-musik i den tungere / hårdere del af spektret. Dog valgte jeg dengang jeg først købte anlæg cerwin vega højtalere fra fordi jeg fandt Dali mere musikalske - så det er ikke alene et spørgsmål om max styrke og bas.

 

Til top Vis Panter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Panter
 
Kaizers
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 487
Sendt: 30 Maj 2006 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Lige et par spørgsmål...
Er cd-afspilleren også inkluderet i smertegrænsen, og er a/b virkelig så vigtig...?
Ellers findes der jo også eksterne a/b vælgere, hvis det må være en mulighed, giver det mange flere muligheder for for forstærker valg
Til top Vis Kaizers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaizers
 
Panter
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Maj 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 12
Sendt: 30 Maj 2006 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

@ mr. kaizer

 

Nej, CD'en kommer ud over. Vil tro at smertegrænsen på CD'en ligger lidt lavere end på forstærkeren. Det er forhandlingens kunst i mit hjem lige nu sådan, først forstærker og så argumentet om at, "man skal jo have en god CD også - for at forstærkeren ligesom kan komme til sin ret"

 

A/B delen er desværre en praktisk nødvendighed hvis jeg vil høre bare tilnærmelsesvis ordentlig lyd i det andet lokale. Forstået sådan at, stuen ofte er familens (læs børnenes) domæne og for meget god rock til far synes ikke at falde i Deres smag.

 

Dette var så løsningen der kunne gøre at jeg kunne få lidt ok lyd hele tiden (og rigtig god lyd når jeg fik mulighed for at erobre stuen).

 

Ekstern A/B løsning er da en mulighed - hvis det ikke ødelægger for meget af lyden i hovedrummet?

Til top Vis Panter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Panter
 
LarsOhl
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 157
Sendt: 30 Maj 2006 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

Altså tror også du skal overveje højtalerudskiftning på et tidspunkt.

Jeg ville nok både købe brugte højtalere og brugt forstærker hvis jeg var dig.

Har set en SONY TAFA 5ES forstærker brugt til 2500 kr. på dba.....det er et fint tilbud står godt nok annonceret som effektforstærker men er altså en integreret. Står i champagne farve. Er også dens efterfølger til salg for 2500 kr. i sort TAFA 50ES. Men de skulle vist lyde ret ens. De har begge to AB omskiftere.

Til den vil du så passende kunne købe en XA2-3-20-30 ES cd afspiller.

Ser bla. en XA2 ES til 1600 kr. og en XA3 ES til 2000 kr. og en XA30 ES til 2100 kr. Jeg vil nok anbefale den sidste som værende det bedste køb til prisen og endvidere den bedste.

Forstærkerne vil jeg dog vurdere til at være bedre køb til prisen.

Hvis vi så siger at du har brugt 4600 kr. på cd og forstærker så er der lidt tilbage til et par gode højtalere.

Alternativt kan du selvfølgelig købe en bedre forstærker ny eller brugt og så vente med at udskifte højtalerne. Men jeg synes allerede en SONY TAFA 5/50ES er overkill til de højtalere som jo er fra Dalis dengang billigste serie!............så hvis du vælger det så vil jeg råde dig til at lade være med at gå for lang tid.

Til top Vis LarsOhl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LarsOhl
 
Kiilsgaard
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Marts 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 297
Sendt: 30 Maj 2006 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Må jeg anbefale Classic 6.6. Den er billig og har fået meget ros her på siden. Se anmeldelsen her: http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?art icleid=503&zoneid=3

Jeg har selv bestilt den. Den kommer ca. 1. juli. Jeg har også bestilt Classic cd-afspilleren 01b.

Forstærkeren kost på forud bestilling 6800 og cd'en 3000.

Der er ikke mulighed for a/b men dette kunne købes seperat.



__________________
Classic 6.6b
Classic 01b
AA xdp dti ps2
Dali Helicon 300
VDH CW(ht kabel)
Via Blue(signalkabel)


Mit setup
Til top Vis Kiilsgaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kiilsgaard
 
Scherer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 September 2004
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 686
Sendt: 30 Maj 2006 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Panter skrev:

 

A/B delen er desværre en praktisk nødvendighed hvis jeg vil høre bare tilnærmelsesvis ordentlig lyd i det andet lokale. Forstået sådan at, stuen ofte er familens (læs børnenes) domæne og for meget god rock til far synes ikke at falde i Deres smag.

 

Dette var så løsningen der kunne gøre at jeg kunne få lidt ok lyd hele tiden (og rigtig god lyd når jeg fik mulighed for at erobre stuen).

 

Ekstern A/B løsning er da en mulighed - hvis det ikke ødelægger for meget af lyden i hovedrummet?



Øh bare lige et hurtigt spørgsmål!

Hvorfor flytter du ikke det "gamle" anlæg ind på kontoret (eller hvor rum nr. 2 nu er) og så laver den større opgradering i suten?

Så er du jo fri for at have A/B og du har også lettere ved at skifte CD, skrue op/ned osv.

Bare en tanke

EDIT: og når du så skal kigge efter en int. så prøv at give denne et lyt!

http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?a rticleid=38&zoneid=3



__________________
MVH Morten
Mit stereo


Til top Vis Scherer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Scherer
 
Panter
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Maj 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 12
Sendt: 30 Maj 2006 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Scherer skrev:

Øh bare lige et hurtigt spørgsmål!

Hvorfor flytter du ikke det "gamle" anlæg ind på kontoret (eller hvor rum nr. 2 nu er) og så laver den større opgradering i suten?

Så er du jo fri for at have A/B og du har også lettere ved at skifte CD, skrue op/ned osv.

Bare en tanke

EDIT: og når du så skal kigge efter en int. så prøv at give denne et lyt!

http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?a rticleid=38&zoneid=3

 

hehe, det andet rum er et køkken og der er desværre ikke lige plads til at banke et anlæg op.

Kan desværre ikke få dit link til at virke.

 

(tror det gamle anlæg bliver givet til min 4 årige søn, så kan han høre bare anstændig lyd på sit værelse også)

Til top Vis Panter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Panter
 
brianm
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 656
Sendt: 30 Maj 2006 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

Hej Panter

Kan godt se det smarte i at skulle trække to sæt højttalere i to seperate rum.. det kan laves på mange måder, også for rimelige penge.. Jeg har selv Densen grej, og er meget glad for dette - så derfor nedenstående forslag..Hvis du vil have for og effekt, kan dette gøres for omkring de 10k. Der er en brugt b300 til salg for 3900 ( http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=17156 ), og en b200 for 6k (http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=16330 ). På b200 er der 3 sæt udgange til effektforstærkere, så hvis du vil bruge din gamle nad til at trække køkkenhøjttlerne, er dette jo et meget lækkert sæt. Der er jo også en brugt dm10 til 5,5k (http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=17025 ) hvis du vil have en integreret..

Håber du kan bruge dette til noget..

mvh

Til top Vis brianm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brianm Besøg brianm's Websted
 
Scherer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 September 2004
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 686
Sendt: 30 Maj 2006 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Panter skrev:

Scherer skrev:

Øh bare lige et hurtigt spørgsmål!

Hvorfor flytter du ikke det "gamle" anlæg ind på kontoret (eller hvor rum nr. 2 nu er) og så laver den større opgradering i suten?

Så er du jo fri for at have A/B og du har også lettere ved at skifte CD, skrue op/ned osv.

Bare en tanke

EDIT: og når du så skal kigge efter en int. så prøv at give denne et lyt!

http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?a rticleid=38&zoneid=3

 

hehe, det andet rum er et køkken og der er desværre ikke lige plads til at banke et anlæg op.

Kan desværre ikke få dit link til at virke.

 

(tror det gamle anlæg bliver givet til min 4 årige søn, så kan han høre bare anstændig lyd på sit værelse også)



Gå ind på forsiden af Hifi4all.dk
Gå til anmeldelser -> Cayin 252b


__________________
MVH Morten
Mit stereo


Til top Vis Scherer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Scherer
 
Panter
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Maj 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 12
Sendt: 30 Maj 2006 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

Inspireret af et godt råd tog jeg ud og lyttede til et par brugte Infinity renaissance 80 højtalere. De var rigtig dejlige og musikalske, så dem købte jeg - om end det ikke lige er en rock / power højtaler.

 

Så nu skal forstærkeren ikke længere drive mine gamle dali højtalere i en overgangsperiode.

Til top Vis Panter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Panter
 
Panter
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Maj 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 12
Sendt: 29 Juni 2006 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Tak for hjælpen alle sammen. Det blev til et helt nyt anlæg i stedet og ødelagde mit budget, men sådan er det. CD'en blev købt fra ny, men resten blev fundet brugt.

Densen B20

Densen 300xs

Densen 400+ CD

Densen b-800 Tuner

Nordost superflat mkII / black night

Infinity renaissance 80 højtalere

 

Den gamle NAD bruges som ekstra effekt, men mon ikke den for syns skyld skiftes ud med en Densen eller lign. på et tidspunkt.

Til top Vis Panter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Panter
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette forum er blevet låst af Administrator.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes