Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. juni 2025 | 20:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Overf.kondens. til linieniveau? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
NewClassD
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 03 Juni 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 08 August 2014 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg testet en 20 forskellige typer, og fået mange interessante resultater. (Mine personlige oplevelser:)

F.eks. Black Gate-NX pro 47uF "kongen af overførselskondensatorer" til lave spændinger ihvertfald. Og den er udmærket, MEN
hvis man ikke er til hidsig diskant så skal man nok prøve at finde noget andet :-) Diskanten stikker af. Den virker også lidt
voluminøs i stemmeområdet, hvilket klæder nogen typer musik. Det lyder som om sangeren står 3m foran orkesteret.
Med andre kondensatorer lyder det mere som om de står samlet, men stadig med god separation.
Samtidig er den også god til at holde opløsningen i toppen, selvom diskanten som sagt virker hidsig. Lidt det samme som Wima
MKS2 på det område. Ikke den værste, men bestemt heller ikke den bedste indtil videre.
Sammenlignet med f.eks. RPM-SAL 128 kan BG-NX slet ikke følge med efter min mening. Nr. 4-5 på min liste.

Panasonic FC var heller ikke helt håbløs, men havde en tendens til at få bækkener og cymbaler til at lyde som trykluft
der pustes gennem Astroturf. Lidt flad diskant, som er typisk for elektrolytter. Dog ikke så slemt som de værste af slagsen.
S-lyde virkede OK, omend de også stak noget frem i forhold til resten. Men det er nok fordi de underliggende diskant percussioner
slet ikke lyder som metal instrumenter. Stemmelejet virker meget dynamisk på FC, mens visse instrumenter så også har tendens
til at stikke ud fra lydbilledet. Jeg tror jeg vil udnævne den til at ligge ca. nr. 10 på min liste indtil videre. (Ud af 20).
Dette gælder dog kun som overførselskondensator, hvordan den virker som afkobling til forsyninger er nok en helt anden test.

Min top 5 indtil videre: (tilfældig rækkefølge).

RPM-SAL 128, SAL 122, kombination af tantal og mica, Wima MKS2, BG-NX.

Hvad der er bedst, afhænger i nogen grad af den optagelse man lytter på, nogen gange er lyden måske en tand for afslørende
overfor optagelser der er 'autoradio optimerede'. Der hjælper det lidt at sætte en ringere kondensator i.

Diskanterne i denne test er Scanspeak 2905-97000, og primære test nummer Bjørk Cry (masser af diskant, men super god optagelse).

Nu venter jeg på nogle specielle Roederstein tantaler, der skulle være gode, så får vi se hvad der ligger på min førsteplads
om en uges tid :-)

Til top Vis NewClassD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NewClassD Besøg NewClassD's Websted

NewClassD
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 13 August 2014 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

Så var der lige nogen nye test objekter :-)

Til top Vis NewClassD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NewClassD Besøg NewClassD's Websted

NewClassD
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 22 August 2014 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

Efter flere lyttetest, med en meget bedre DAC og bedre kildemateriale, (men stadig de samme højttalere og klasse D effektforstærkere)
så er der nu byttet lidt rundt i toppen af listen.

MKT'erne / MKS ligger stadig fra 5. plads og nedefter, mens MKP slet ikke er med på top 10 over de testede typer.

I toppen har vi nu Blackgate NX pro som er taget lidt til nåde igen, ved nye lytninger. Desuden de to typer røde tantaler der ses ovenfor,
og RPM SAL solid aluminium, der dog ikke er #1 længere :-) Vi endte op med at #1, 2 og 3 var klart bedre end resten, men hvilken
af de tre der så var bedst, det afhang lidt af musiktypen.

Og stadig kunne man kun blive forbløffet over hvor stor klangmæssig forskel, og lydbillede forskel der ligger i bare to
små kondensatorer i signalvejen.   

Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2006
Sendt: 22 August 2014 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Var det en ide lave et indlæg hvor du laver en for form rangliste og måske en kommentar ud for hver om hvad du syntes ..

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 22 August 2014 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

NewClassD skrev:
Efter flere lyttetest, med en meget bedre DAC og bedre kildemateriale, (men stadig de samme højttalere og klasse D
effektforstærkere)
så er der nu byttet lidt rundt i toppen af listen.

MKT'erne / MKS ligger stadig fra 5. plads og nedefter, mens MKP slet ikke er med på top 10 over de testede typer.

I toppen har vi nu Blackgate NX pro som er taget lidt til nåde igen, ved nye lytninger. Desuden de to typer røde tantaler der ses ovenfor,
og RPM SAL solid aluminium, der dog ikke er #1 længere :-) Vi endte op med at #1, 2 og 3 var klart bedre end resten, men hvilken
af de tre der så var bedst, det afhang lidt af musiktypen.

Og stadig kunne man kun blive forbløffet over hvor stor klangmæssig forskel, og lydbillede forskel der ligger i bare to
små kondensatorer i signalvejen.   

Black Gate kondensatorerne skulle efter sigende kræve en del tilspilningstid, før de "falder til ro", dvs., at den lidt markante diskant bliver bedre
integreret med resten af frekvensområdet. Kunne det være en forkaring på, at den er taget til nåde ved nye lytninger?
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

NewClassD
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 23 August 2014 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Jeg tror på det med tilspilning, men det var bare lidt svært for os, da vi var i gang med at teste en
10-12 forskellige kondensatorer.

Man burde måske lave en tilspilnings 'rig' til kondensatorer, så man kunne spille musik igennem dem
i et par uger inden testen. Så kommer det store spørgsmål, vil det have betydning hvilken slags musik man
bruger i riggen? Altså kan kondensatorens lyd tilpasse sig efter hvilken slags musik eller signal
der går igennem den?

NewClassD
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 23 August 2014 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

Vi testede forøvrigt også bypass, altså ingen kondensator.

( Selvfølgelig umagnetisk tråd og sølvloddetin    )

Her var detaljeringsgraden super høj, på højde med de bedste kondensatorer, men lydbilledet skrumpede
også lidt ind, og blev mindre nærværende i forhold til de bedste kondensatorer.
Så det blev hurtigt vedtaget at lyden var bedre med kondensatoren i signalvejen. Altså hvis det var en af de gode.
Vi kan placere 'tråden' på en 4. plads på top 30 listen, så at sige. Klart bedre end en 'gennemsnitlig'
kondensator, men ikke så god som de bedste kondensatorer.

Det åbner selvfølgelig det store spørgsmål, om signalets maksimale korrekthed er ensbetydende med den
bedste lyd. For ingen tvivl om at korrektheden er højst ved en tråd, i forhold til en kondensator, men der
var altså heller ingen tvivl om at lyden var bedst med en god kondensator. Tilføjer kondensatoren så noget
der subjektivt opfattes som en forbedring? Muligvis, men hvad er så bedst 'lydmæssigt' ?

NewClassD
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 12 September 2014 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

Aftenens projekt, teste Steen Duelunds teori (efter hvad jeg har hørt) om at jo højere spænding
en kondensator har, jo bedre lyder den som overførselskondensator.

I dette 1. ordens filter skal der bruges 4,7n, som giver en knækfrekvens på ca. 3 kHz til en diskant.

De to kondensatorer er på hhv. 50V og 2000V DC begge MKP.

Så får vi se hvad der sker

NewClassD
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 12 September 2014 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

Decideret mørk i lyden, og røragtig, men ikke uden charme. Jeg tror dog umiddelbart jeg vil vende tilbage til mine russiske MICA kondensatorer senere
på aftenen

NewClassD
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 12 September 2014 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

Verdens mindste olie / papir kondensatorer (måske...) 0.001 uF Lyder absolut fint. Klasse D forstærkernes udgange er koblet direkte på et sæt Scan
Speak D2705-990000, uden andet end et par ledninger imellem. Det spiller! Støvet, det hører man til gengæld ikke   

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 14 September 2014 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

Denne tråd er interessant læsning! Mine eksperimenter viser at lydresultaterne fra den enkelte kondensator varierer ud fra den sammenhæng den indsættes i. Mit forsøg på en forklaring finder du her:
http://www.kajmogensen.dk/Kondensatorer%20forvr%C3%A6nger%20 lyden.pdf
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2014 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Håber da ikke du mener rør spiller mørkt, i så fald har du vist ikke hørt meget på rør

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 14 September 2014 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Søren Andersen skrev:
Håber da ikke du mener rør spiller mørkt, i så fald har du vist ikke hørt meget på rør

Hvorfor tolker du min forklaring derhen at rør spiller "mørkt"? Det er ikke min udlægning.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 14 September 2014 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

Kaj, det var Lars Clausens indlæg lidt oppe Søren Andersen svarede på.

Tubetram
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2012
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 14 September 2014 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Hej

Lars,,det kunne være en ide hvis du prøvede nogle af de såkaldte highend caps ..bruger desværre mine Mundorf silver in oil-
ellers kunne du have prøvet dem

jeg har brugt dem til et rørtrin efter dac..i højtalere,,og lige nu på udgang af min dac

de lyder faktisk rigtig godt alle steder hvor de er prøvet

Jeg kan ikke rigtig forliges med de blå og røde caps du har prøvet..

Mkp typer og mks har jeg prøvet i min aleph 1.7..dur ikke

Panasonic fc også prøvet i Aleph pre..ikke så dårlig

men valgte nogle roe mkt1813 15uf......de lyder godt og er billig

mvh bjarne
Til top Vis Tubetram's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tubetram

Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2014 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
Søren Andersen skrev:

Hvorfor tolker du min forklaring derhen at rør spiller "mørkt"? Det er ikke min udlægning.

Det var ikke din jeg tolker, men Lars skrev "lyder dissideret mørkt" lidt længere oppe i tråden, og er det hans opfattelse at rør lyder mørkt så giver jeg ikke meget for denne "mini" test af kondensator da hørelsen så må fejle noget

Tubetram
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2014 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Ang. Rør lyder mørkt

nogle gamle rørmodeller trækker nok lidt i den varme mørke retning

men de moderne er så absolut ikke mørke ...Prøv en 4P1L og bliv overbevist

tror nu mere Lars mente det som en forklaring på lyden fra denne cap---mange kender jo den gamle forklaring om rørlyd

Miav
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2013
Sendt: 14 September 2014 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

ECC88 lyder nu heller ikke mørkt, ej heller ECC81, ECC82 og ECC83. I hvert tilfælde ikke i mit udstyr, der er selvfølgelig forskel på lyd signaturen af de
forskellige mærker/typer af rør, men ikke mørkt.

Til top Vis Miav's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miav

NewClassD
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 14 September 2014 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

Hehe jeg tænkte faktisk på om jeg skulle ændre den med "røragtig", for selvfølgelig lyder rør ikke mørkt,
med mindre rørforstærkeren er designet til at lyde mørkt.
Men det jeg mente var at det lød som en gammel rør radio fra 1950'erne, altså mørkt og med en varm klang,
der slet ikke var ucharmerende. Sådan som man altid hører Nina Simone eller Louis Armstrong i en film.

Men jeg vil selvfølgelig ikke antyde at jeg finder at rørforstærkere generelt lyder mørk, for det er da ikke
på nogen måde tilfældet

Silver in oil, det lyder spændende, men kan det passe at de kun fås ned til 10nF ? Jeg endte med at blive
hængende ved de små oliekondensatorer, de har sådan en fed klang i toppen, som måske ikke er 100%
ren og korrekt, men som lyder herligt!

Tubetram
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2014 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

skal nok passe at silver in oil ikke går længere ned i værdi

og hvor har du da ret ..man skal tilpasse caps til den lyd man synes om

<< Forrige Side af 5 Næste >>