Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. juni 2025 | 11:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Forstå delefilter? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 22 Februar 2015 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der vil hjælpe mig med at forstå dette delefilter.
Det er fra servicemanualen til en B&W CDM1 højttaler med en 1” tweeter og en 6½” Woofer (Kevlar membran).

Jeg kan sagtens se at bassen bliver delt fra med første orden, men delefrekvensen er ifølge mine beregninger 8500 Hz, hvis enheden er 8 ohm (den er nok lidt mere ved de høje frekvenser, og er den højere bliver delefrekvensen ligeledes højere!).

Diskanten bliver delt fra i et 3.je ordens filter, men hvilken type er det? Det er ikke Butterworth eller Bessel, eller noget jeg kender. Det er snarere 3 første ordens filtre med 3 delefrekvenser sat efter hinanden…

Hvis nogen kan lave en beregning på filteret og vise kurverne vil jeg blive meget glad, eller hvis nogen kan give mig en fornuftig forklaring på hvad der sker.

Diskanten har det jo med at gå i de højttalere, så måske delefilteret skal ændres, omvendt skal en amatør som mig ikke regne med at kunne gøre det bedre end et top professionelt firma som B&W.

Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2015 kl. 09:32 | IP-adresse registreret  

Jeg glemte lige at der sidder en 1 ohms modstand i serie med diskantens C1. Sorry!

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 Februar 2015 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

Bassen er filtreret med 6 dB / Oktav.
Ang diskanten (18 dB/okt.), så læs her:

https://www.google.dk/#q=18+db+octave+crossover

Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2015 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

Ja det var jeg godt klar over. 1.orden = 6 dB/oct = 20 dB/dekade og 3.je orden = 18 dB/oct = 60 dB/dekade.

Men det var de 'syge' værdier der var interessant, hvorfor først hive bassen ud ved 8500 Hz. Her vil du måske svare bedre sent end aldrig, og membranen bryder op, ja, ja det ved jeg også godt. Men det er en 'syg' høj delefrekvens for en bas.

Og som skrevet diskant filtret følger ikke noget normalt mønster...Hvad er den reelle delefrekvens her ?

lander
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 13 Februar 2015
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 Februar 2015 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

http://www.stereophile.com/content/bw-compact-domestic-monit or-1-loudspeaker-measurements

Praktiske målinger kan måske hjælpe lidt ift. tegnebrættet.

Lyder usandsynligt, at en 3. ord. del-fq på knap 4k (målt til mere end -30dB v. 1k) ikke skulle holde diskant ude af problemer.
Til top Vis lander's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lander

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 22 Februar 2015 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

De 'syge' værdier ikke så syge endda.
Kort sagt: I praksis har højttalerenheder hverken lineær impedans eller frekvensgang, som nok er forudsætningen for dine beregninger.
Derfor bliver resultaterne så forkellige.
Det må man så kompensere for, når man laver delefiltret til en given konstruktion.
Hvis f.eks. bassen i sig selv ruller af i toppen må man filtrere 'blødere', og hvis impedansen varierer, skal filterværdierne også tilpasses det.
Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2015 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

Hej lander, tak for dit link.

CDM1 er kendt for at diskanten står af, men det er altså også en ældre højttaler og som man kan læse i artiklen du linker til (skal lige fjerne det klassiske H4A blanktegn først), så er det er ganske god højttaler.

Jeg har nu granskede de senere udgaver og de beslægtede højttalere og kan se at B&W har byttet om på L1 og L2 værdierne, og så begynder det hele jo at give mening. Og nej det var ikke mig der havde set forkert ;-)

I de senere udgaver sidder der en 7 uF kondensator i stedet for 5,3 uF og det flytter jo delefrekvensen ned til 3 kHz. Spolen på 1,35 mH gør så at bassen begynder at falde af over 1000 Hz, og det er åbenbart OK. Og det stemmer også overens med målingerne i artiklen, hvor impedansen skyder til vejrs.

lander
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 13 Februar 2015
Sendt: 22 Februar 2015 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

Super ;-)
Til top Vis lander's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lander

Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2015 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Boye du har ret, men der var nu noget 'sygt' ved service manuallen alligevel. Men, ja, B&W har nogen erfaring og ved godt hvordan man strikker et delefilter sammen :-) Men korrekturlæsningen kan være bedre!

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2015 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Ningbo skrev:
Boye du har ret, men der var nu noget 'sygt' ved service manuallen alligevel. Men, ja, B&W har nogen erfaring og ved godt
hvordan man strikker et delefilter sammen :-) Men korrekturlæsningen kan være bedre!

Godt set! Mine betragtninger var jo mere generelle om hvorfor praktiske filtre adskiller sig fra de teoretiske.
Men jeg må indrømme at jeg ikke havde regnet efter.
Så stor en forskel som du fandt frem til burde nok have udløst en nærmere undersøgelse.

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2015 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Især i bassen er det jo nemt at gennemskue, at der er noget galt. Typisk vil man kompensere for enhedens egeninduktans og dermed stigende
impedans ved at bruge en filterspole der er større end den der teoretisk passer med 8 Ohm. Og så forslår 0,15 mH jo ikke meget.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 23 Februar 2015 kl. 00:59 | IP-adresse registreret  

For ikke at tale om, at der oftest osse skal korrigeres for baffelstep (påvirkning fra kabinettet), hvilket som regel gør seriespolen på bas/mellemenheden endnu større...

Jeg husker, at Martin Colloms i sin klassiske bog High Performance Loudspeakers viste et eksempel på et teoretisk beregnet filter, og så osse viste den praktiske udførelse af selvsamme filter i en konkret, kommerciel højtaler. Det var svært at se ligheden mellem de to .
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes