Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. juni 2025 | 15:59   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Kabinet design? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
simonlund52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juni 2010
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 24 Februar 2015 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Peter X:
Jeg skal lige undersøge, om de har det i morgen.

Lat'en er en LAT500 ja. Det er et flot design, men vi har valgt at efterstræbe et smalt subwoofer design med en bredde på 20cm.
Derudover har vi valgt at lave en udgave af Ellom 98'erne blot med andre disse enheder og en anden baslængde og volumen.

Det virker meget overbevisende, det han skriver. Jeg tror dog desværre, vi allerede er så meget udover pensum at grænsen er nået, men hvis
der er ekstra tid til eksamen, så var det da en mulighed.

Jeg har nu efterhånden prøvet lidt frem og tilbage i WinISD. På mellemtoneenheden har jeg lavet en porttuning på 50,5Hz og givet den et 6.
ordens Butterworth Highpass filter med en knækfrekvens på 100Hz. Derved opnår jeg -6dB ved 90 Hz. Så kan jeg altid korrigere frem eller
tilbage. Grunden til at jeg har placeret tuning frekvensen på 50,6 Hz er, at det giver en meget mere lineær respons end ved 70-80 Hz.

Billedet herunder viser simuleringen i WinISD. Lilla graf er amplitude karakteristik for mellemtoneenheden i et 12,25 liters trykkammersystem
med tidligere nævnt Butterworth filter. Den røde graf illustrerer det samme blot i et basreflekssystem (med samme diameter) med et
rørdiameter på 5Ø og længde på 15,07.

Ser grafen og parametrene nogenlunde korrekte ud?
Til top Vis simonlund52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af simonlund52

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 24 Februar 2015 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

hej Simon
Interessant projekt.
Hvad er målet for projektet?
Er det blot et måle-projekt?

Hvis lyden er vigtig:
Jeg kan ikke helt forliges med at I vil benytte kl. AB til mellemtonen som jeg er det vigtigste for det menneskelige øre, hvorfor ikke kl. A her også?
Kabinet kan være en stor fordel at bruge tynde MDF plader med lim der forbliver elastisk, så kan I lave buede kabinetter til fordel for lyden.
Hvad med delefilter? type og komponentvalg?

mvh
Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 24 Februar 2015 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

Det ser helt korrekt ud, men grunden til at du får en anden respons end jeg er, at du anvender en anden enhed, end jeg gjorde. Jeg bruger 15W/8531K00 - du bruger 15W/8530K00.
Jeg får præcis den samme respons som dig for de to enheder, hvis jeg anvender din afstemning på 8530 og min afstemning på 8531. Hvilken respons I får med OEM-enheden kan kun SA eller Scan-speak svare på, og de sidste svarer helt sikkert ikke.
I kan finde information om jeres situation med aktiv deling og basrefleks hos eksempelvis Rod Elliott. Troels Gravesens passive konstruktioner kan, som nævnt tidligere, højst give inspiration til kabinettets mekaniske konstruktion.   

simonlund52
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2015 kl. 09:19 | IP-adresse registreret  

Hej gli-
Tak for svaret!
Vi bliver vurderet på det ud fra, at det er et måleprojekt. Dog er vi alle enige om, at vi gerne vil have det til at lyde så godt, som vi kan.

Klasse AB forstærkeren er valgt ud fra, at vi forventer store udfordringer med at levere den nødvendige effekt, hvis vi anvender en klasse A. I
dag har vi møde med vores vejleder, og min bøn her er, at få penge til en ordentlig strømforsyning (trafo, udglatning, sikring osv.). Hvis dette
ikke lykkedes, så står den på 300W laboratorieforsyninger, hvilket vil være en klar flaskehals. Jeg vil helt sikkert lufte idéen om en klasse A
også!

Rent faktisk er vi slet ikke nået til forstærker- og filterdelen, så der er principielt ikke truffet nogen beslutninger indenfor disse områder. Som
ingeniørstuderende bliver vi hele tiden presset til at forme nogle krav, som dernæst skal afspejle sig i de valg vi tager vedrørende opgaven.
Vores måde at forme kravene på er ved at have en færdigbygget højttaler uden filter, forstærker m.m.. Dette afprøves nu i vores lyddøde rum
med professionelt måleudstyr. Først herefter påtænker vi at bestemme filtertyper, forstærkere, komponenter, etc..

Nå så det er sådan, selvbyggere laver buede kabinetter. Jeg har godt nok funderet lidt over det, for jeg kunne ikke forstå, hvordan man kan få
MDF plader til at bue så meget uden at knække. Vil det ikke bare give os større problemer med lyden, hvis vi bruger tynd MDF fremfor tyk?

Siankovic:
Kanon! Var lidt i tvivl om min fremgangsmåde, så det er godt at få den bekræftigelse
Nej, Scan-Speak har pænt takket nej til at give nogen form for info. Vi må lige snakke med SA i dag.
Okay, tak skal du have. Jeg må kigge der.
Ja, men bør vi ikke være udmærket stillet, hvis vil vælger Ellom 98 designet med en Baffle stepdown, volumen og rørlængde, der er afstemt til
netop vores projekt?

Peter X
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 25 Februar 2015 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

Her er data for 15W/4531-G08.

T-S Parameters
Datasheet updated: 2013.09.17
Resonance frequency [fs] : 43 Hz
Mechanical Q factor [Qms] : 9.0
Electrical Q factor [Qes] : 0.41
Total Q factor [Qts] : 0.39
Force factor [Bl] : 5.4 Tm
Mechanical resistance [Rms] : 0.38 kg/s
Moving mass [Mms] : 13 g
Compliance [Cms] : 1.25 mm/N
Effective diaph. diameter [D] : 110 mm
Effective piston area [Sd] : 95 cm²
Equivalent volume [Vas] : 13.3 l
Sensitivity (2.83V/1m) : 88 dB
Ratio Bl/√Re : 3.09 N/√W
Ratio fs/Qts : 125 Hz

Electrical Data
Nominal impedance [Zn] : 4 Ω
Minimum impedance [Zmin] : 4.4 Ω
Maximum impedance [Zo] : 4.2 Ω
DC resistance [Re] : 3.44 Ω
Voice coil inductance [Le] : 0.20 mH

Power Handling
100h RMS noise test (IEC 17.1) : 60 W
Long-term max power (IEC 17.3) : 180 W

Voice Coil & Magnet Data
Voice coil diameter : 38 mm
Voice coil height : 17.5 mm
Voice coil layers : 2
Height of gap : 5 mm
Linear excursion : ± 6.5 mm
Max mech. excursion : ± 9 mm
Unit weight : 1.7 kg

Det er klart at Scan-Speak ikke kan opgive data for OEM enheder, Dem ejer System Audio, Jeg tror bare at jeres enheder ligger tæt på ovenstående, men selv.f. ikke 100%, 8ohm må have lidt tungere svingspole osv.

Mvh
Til top Vis Peter X's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter X

Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2015 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

I går ikke galt med en konstruktion som Ellam, men I skal stadig stadig kende dataene. Dem kan I jo bare selv måle. Det har nogen vel udstyr til på studiet. Det kræver meget lidt.

@Peter X
Det med svingspolens vægt har vi snakket om i en tidligere tråd, husker jeg. Det er stadigvæk ikke rigtigt at en 8 ohms svingspole er tungere - tværtimod faktisk.

For alle enheder jeg har set data for, i både en 4 og 8 ohms udgave, har 8 ohms udgaven altid haft en mindre MMS, hvis de er små (5-6 tommer og nedefter). For større enheder, hvor svingpolen udgør en mindre andel af den samlede MMS, bliver vægten ret ens. Membranernes vægt er naturligvis ens, så enhver forskel i vægt kan tilskrives svingspolen.

Det er klart at eksempelvis 100 meter kobbertråd har den dobbelte modstand af 50 meter kobbertråd af samme tykkelse, men nu er det ikke sådan man laver en 4 ohms om til en 8 ohms enhed, fr nu at udtrykke det sådan.
Man anvender derimod en tyndere viklingstråd til 8 ohms versionen, der selvfølgelig skal håndtere mindre strøm, men højere spænding end 4 ohms versionen, så intet eller meget lidt er almindeligvis tabt i effekthåndtering.

simonlund52
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2015 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Peter X: Tak for info. Vi har snakket med SA, og de siger, at det er 8531k'erne med nogle radikale ændringer.

Siankovic: Vi har masser udstyr. Jeg ved bare ikke, hvordan jeg skal omdanne dem til T/S data.
                Vi har også lidt problemer med bestemmelse af kabinet til Lat 500 - 4 ohm. Jeg kan ikke helt finde ud af, om vi skal bygge den ind i et lille
(50L) lukket kabinet (hvilket vil kræve mere effekt = ikke godt), eller om vi skal bygge den ind i et stort (150L) basrefleks kabinet. Det første giver os
en knækfrekvens på 50Hz, og mindsker vel følsomheden markant eller ? Den anden løsning giver os en knækfrekvens på 20Hz.
Jeg er dog i tvivl om, hvorvidt Lat'en er egnet til et basreflekskabinet, da den har en EBP på 56 og en QTS på 0,45. Er der nogen, der kan give mig en
god grund til at vælge den ene frem for den anden, og er LAT'en overhovedet egnet det basreflekskabinet?

Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2015 kl. 09:36 | IP-adresse registreret  

Målinger af T/S-data er simple - især for jer - og de vil fremgå af enhver hæderlig højttalerkonstruktionsbog. Så det er på tide at få læst i nogle af dem.

Om I vil have en lukket eller basreflekskonstruktion er helt op til jer, men basrefleks udtænkt før man for alvor kunne lave aktiv equalising og effekt blev næsten gratis. Selvfølgelig falder følsomheden, hvis I bruger et lukket kabinet, men I slipper for et monstrum af en subwoofer.
Høj følsomhed er altid godt - især på grund af effektkompression og forvrængning, men alle woofere forvrænger rigtig meget i basområdet og desuden behøver jeres følsomhed for subben jo heller ikke at være højere end for satelitterne - det er bare spild af plads, hvis du spørger mig.

Ligesom med satelitterne kunne I bare stoppe en eventuel port til og måle på begge afstemninger.

Jeg ville lave en lille 30-40 liter lukket med lowpass shelving for at sænke afrulningen. Dels fordi det virker glimrende med ordentlige woofere, og fordi der ikke er meget æstetisk nydelse ved et sat/sub-system med et badekar i synsfeltet. Så kunne man jo lige så godt bygge et par fullrange.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes