Forfatter |
|
gx55 Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 523
|
Sendt: 07 Februar 2015 kl. 17:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg er igang med og lave en integreret forstærker Hvor effektdelen bliver hypex UCD 400 HxR med Smps400/67 til hvær kanal forforstærkerdelen har
jeg ikke helt beslutte mig for inu men jeg har set lidt forskelligt fx lite audio a-15 så jeg vil godt have nogen gode indput til hvad jeg kan bruge
__________________ Rigtige mænd kører A-klasse
|
Til top |
|
|
Siankovic Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 422
|
Sendt: 07 Februar 2015 kl. 19:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad skal du bruge af indgange? Hvad vil du helst have af volumenkontrol og vigtigst, hvor meget har du mod på at bygge selv?
Det print kommer desværre ikke med noget, der minder om specifikationer, men det var sikkert rigtig fint for 30-40 år siden, da det blev designet. LM394 er fra 60'erne og trods en lang karriere produceres den ikke længere.
Ikke at der nødvendigvis er noget galt med gamle designs, men ingeniørstanden render jo ikke rundt og hviler på laurbærrene, så hvad med en mere tidssvarende PGA2310 eller CS3310/3318 baseret volumenkontrol med buffer og gain?
Med disse chips har du også mulighed for fjernbetjening og de slår formentlig det print med mindst en størrelsesordnen med hensyn til forvrængning, crosstalk og kanalbalance.
Har selv en 8-kanals PGA2310-baseret med printkort fra Dantimax, og den er fuldstændig målemæssigt transparent op til +18 dB i forhold til det RME-lydkort den er koblet efter. (Sikker også højere, men jeg har ikke behov for mere end +12dB)
CS3318 har lidt flere features og måler lidt bedre, men har ikke rigtig set en lige så simpel og funktionel stereo-DIY-implementering af den endnu. Måske andre har?
Hvis du så vil tilslutte enheder med forskellig udgangssignal-niveau, så kan du tilføje et simpelt opamp-baseret gainboard til hver indgang inden indgangsvælgeren, så du slipper for irriterende niveauskift.
Har du tænkt dig en relæbaseret indgangsvælger? __________________ The information is out there...
|
Til top |
|
|
gx55 Forum Bruger

|
Sendt: 07 Februar 2015 kl. 20:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg så helst at det var et færdigt sæt der ikke skulle laves så meget ved, med hensyn til indgangsvælger så havde jeg ikke tinget mig og lave nogen
da alle jeg køre over en DAC med mine kiler. volumenkontrol Skal bare være et drej Potmeter.
|
Til top |
|
|
Siankovic Forum Bruger

|
Sendt: 07 Februar 2015 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville købe dette
kort. Så kan du også tilkoble flere kilder, hvis det skulle blive nødvendigt
engang. __________________ The information is out there...
|
Til top |
|
|
gx55 Forum Bruger

|
Sendt: 07 Februar 2015 kl. 20:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser meget interessant ud syns ellers at jeg havde søgt nettet i gemmen for og finde et forforstærker kit uden held, kan man få den tybe uden
display da forstærkernes desing ikke tillader det eller kan man køre uden ?
|
Til top |
|
|
Siankovic Forum Bruger

|
Sendt: 08 Februar 2015 kl. 09:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan sagtens anvende det uden display, men du må undvære en visuel indikation af lydstyrken. Der er adskillige rotationer fra 0 til fuld styrke. Boardet starter dog formentlig op i samme lave lydstyrke hver gang det tændes.
Alternativt kan du bare bruge et potmeter - og intet andet. Der er helt sikkert en buffer ud af din DAC og da kabellængden til din indgangsbuffer i Hypex'en er kort, så er det alt du behøver, hvis du ikke vil have flere indgange eller andre forforstærkerfunktioner. Her slår jeg endnu et slag for fjernbetjent. ALPS RK27 ville være mit valg.
Værdien af potmetret bør være 10k-20k for at holde den bedst mulige approksimerede logaritmiske volumenprofil med din Hypex' indgangsimpedans (100 kOhm).
__________________ The information is out there...
|
Til top |
|
|
gx55 Forum Bruger

|
Sendt: 08 Februar 2015 kl. 10:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay så jeg kan bare køre med et Potmeter og ikke noget andet det ville da være dejlig nemt min DAC er en Cambridge dacmatig 100
|
Til top |
|
|
Siankovic Forum Bruger

|
Sendt: 08 Februar 2015 kl. 11:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er nemlig rigtig dejlig nemt, så.
Men hold dig til de værdier jeg angiver. Hypex siger også selv at man skal holde sig under 7 kOhm kildeimpedans på grund af støj. Det gør man op til og med et 20 kOhm potmeter. __________________ The information is out there...
|
Til top |
|
|
gx55 Forum Bruger

|
Sendt: 08 Februar 2015 kl. 11:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu kan det godt være at jeg spørg dumt men hvordan regner du det ud __________________ Rigtige mænd kører A-klasse
|
Til top |
|
|
Siankovic Forum Bruger

|
Sendt: 08 Februar 2015 kl. 12:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er ingen dumme spørgsmål kun grimme tegninger.
På tegningen til venstre er R1 og R2 den spændingsdeler dit potmeter udgør. Din R (ud) er udgangsimpedansen fra din DAC (op til få hundrede Ohm). Den er meget lille i forhold til R1 og R2 kombineret. Derfor kan man nu se situationen som til højre, hvor det er lettere at se parallelkoblingen af R1 og R2, når der ses bort fra R (ud), som derfor nu er set som en kortslutning af signalet. R (ud) er stadig tegnet for pædagogikkens skyld, men den er effektivt set bare en leder i denne approksimation.
Eksempel 20 kOhm potmeter:
Ved fuld styrke er R1 0 Ohm og R2 20 kOhm og omvendt ved intet signal. Kildeimpedansen din Hypex ser er i begge tilfælde udgangsimpedansen fra din DAC - det vil sige nul i denne approksimation.
Ved halv styrke er R1 = R2 = 10 kOhm. Da disse er parallelle er den samlede kildeimpedans 5 kOhm. Dette er den maksimalt opnåelige impedans. __________________ The information is out there...
|
Til top |
|
|
gx55 Forum Bruger

|
Sendt: 08 Februar 2015 kl. 17:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay på den måde jeg siger mange tak for hjælpen __________________ Rigtige mænd kører A-klasse
|
Til top |
|
|
Siankovic Forum Bruger

|
Sendt: 08 Februar 2015 kl. 19:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var så lidt.
Hvis du beslutter dig for denne løsning, så kan jeg varmt anbefale Dantimax. På trods af visse rygter, så fungerede tingene upåklageligt sidst jeg handlede der i sommers. __________________ The information is out there...
|
Til top |
|
|
gx55 Forum Bruger

|
Sendt: 13 Februar 2015 kl. 16:35 | IP-adresse registreret
|
|
|