| Forfatter |
|
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 24 November 2012 kl. 23:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har "leget" en del med forskellige strømkabler og har kunnet konstatere, at der er STOR forskel. Sammenligningerne er
lavet med forskellige kabler, som alle har været skærmet, da der følger skærmede kabler med til min pre og cd-spiller.
Jeg har prøvet kabler i mange prisklasser og jeg må sige, at der indenfor de enkelte mærker typisk er en effekt, der
afspejles i prisen. Om kablerne så er prisen værd må den enkelte selv vurdere, men jeg har erfaring med at jo dyrere jo
bedre (mærkespecifikt).
Der er jo ingen der nogensinde har påstået at man bør købe ekstremt dyre kabler til et halvdyrt setup. Der skal selvfølgelig
være en sammenhæng - ligesom med resten af grejet.
Jeg vil eksempelvis påstå at en cd-spiller til 100.000 med et netkabel til 25.000 typisk spiller bedre, end en cd-spiller til
123.000 med et netkabel til 2.000,-
|
| Til top |
|
| |
The Real Wiz Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1001
|
| Sendt: 24 November 2012 kl. 23:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Chriss skrev:
Jeg skal snart til at opgradere mine powerkabler til mit stereosetup og er meget i tvivl om, hvad jeg skal gå efter 
Jeg skal bruge en strømskinne med minimum 4 udtag. Så skal jeg bruge 4 kabler a ca. 1,5 m fra skinne til setup, samt et ca. 4 m kabel fra væg til skinne (pga. jordstik).
Mit budget er ca. 30.000,- kr.
Jeg spiller på Pass Labs, McIntosh, Avalon og Cardas.
Hvad vil det bedste køb til mit setup være? |
|
|
Hej Chriss
Først vil jeg undskylde på vejende af alle skvader hovederne ti de ved ikke bedre, Der er ikke andet at gøre ind at ignorer dem.
Du er nød til at prøve lidt forskelligt for der ved at kunne danne dig et indtryk af hvad der fungere i dit system alternativt kunne du ringe rundt til de forskellige butikker og forklare dit setup og budget også høre hvad de kan komme op med. Der skulle vel også gerne være mulighed for at få noget rabat hvis du køber en samlet pakke til 30k
Jeg er selv gået fra at have et hifi anlæg til at have et musik anlæg efter der kom gode strømkabler ind.
Held og lykke på rejsen med de strømkabler der kan være rigtig meget at hente.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 November 2012 kl. 23:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Morell skrev:
Jeg syntes 30k er meget at ligge i netkabler, og jeg kunne nok aldrig finde på at ligge det selv, men betragtelig forskel er der
altså at hente, om det så er til det bedre eller værre. |
|
|
Hehe vel kunne du da så, din HiFi-tosse!!!
Jeg har jo hørt hvad du er ved at bygge til førstesalen...
Og når der ellers er blevet opgraderet lidt hist og pist - og månedslønnen stiger som udlært - så er du da moden til det...
gnæk gnæk!
|
| Til top |
|
| |
sigma6 Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1611
|
| Sendt: 24 November 2012 kl. 23:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
finlytteren skrev:
Jeg vil jo påstå at hvis Chris købte et elektronisk apparat for 30.000 ville det være en nedgradering. Chris har allerede et (eller faktisk flere) fede setups, der fortjener gode kabler - også på strømsiden... |
|
|
Men havde han ofret 30.000 mere på f.eks sin forstærker, ville han sandsyligvis få mere ud af det. Og hvis det skulle ha' så stor betydning, hvorfor er der så ikke et tillægsvalg fra producenten? ASR tilbyder denne ordning med et lidt dyrere net-kabel til en af deres riaa.
|
| Til top |
|
| |
megholm Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Januar 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 517
|
| Sendt: 25 November 2012 kl. 00:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forstår folk virkelig ikke, at hvis man har kastet f.eks 300.000 efter et anlæg, så bruger man gerne 10% af det på strømkabler
hvis man oplever at de giver 10% løft i lyden?
Det virker ærlig talt lidt som om at det er folks misundelse eller manglende erfaringer med anlæg i den klasse der kommer
indover, til sammenligning kunne man jo spørge om man ikke synes det ville være rimeligt at købe 4 strømkabler til 250 kroner
hver til sit 10.000 kroners anlæg, hvis man oplevede at det spillede lidt bedre med dem på?
Mikkel Gige, du må selvfølgelig selv bestemme om du som moderator og ejer af sitet vil blande dig i debatterne, selvom det er
ret usædvanligt, men din tone er bestemt ikke med til at nuancere og perspektivere debatten, tværtimod.
__________________ You aint nobody without a naim!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 November 2012 kl. 00:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
@sigma6
nu er der jo ingen der siger, at Chris havde de 30.000 dengang han købte sin forstærker. Og nu er den brugt og derfor vil han
kun kunne få en del af omkostningen hjem igen ved en opgradering. Så i disse tilfælde kan der faktisk være god grund til at
vælge at opgradere strømforsyningssiden.
Jeg har selv gjort tilsvarende. Jeg har en Audia CD-One som koster 37k vejl. De går til ca. 12k brugt idag. Ved at opgradere
med et netkabel til fx 10.000, mener jeg at jeg vil få bedre lyd, end hvis jeg "opgraderede" til en cd-spiller der koster
12+10=22k (altså samme omkostning på 10.000)
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 November 2012 kl. 00:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
sigma6 skrev:
...
Og hvis det skulle ha' så stor betydning, hvorfor er der så ikke et tillægsvalg fra producenten? ASR tilbyder denne ordning
med et lidt dyrere net-kabel til en af deres riaa. |
|
|
Valget af netkabel er en smags sag - netop fordi de ikke lyder ens. Hvad man kan lide afhænger i høj grad af det øvrige setup
og personlig smag.
Det er faktisk noget af det, jeg synes er fedt ved de aktivt afskærmede kabler med bullits fra Synergistic Research. Man kan
tilpasse lyden alt efter grej, smag og endda humør.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 November 2012 kl. 00:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så du mener at dyre netkabler ikke længere er neutrale, men at du skal voice dig frem til et resultat? Så synes jeg ikke man skal ofre ret meget på højttalere og der øvrige grej. Med det anlæg Chris her, Og jeg har hørt de komponenter han har (dog ikke ved ham), behøver han ikke voice noget som helst!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 November 2012 kl. 00:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kunne jo også være de billigere kabler, der ikke var neutrale...
Så måske er setupet voicet (sløret) af de nuværende kabler og det netop er det, som Chris vil forbedre med opgraderingen.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 November 2012 kl. 00:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
finlytteren skrev:
Det kunne jo også være de billigere kabler, der ikke var neutrale...
Så måske er setupet voicet (sløret) af de nuværende kabler og det netop er det, som Chris vil forbedre med opgraderingen. |
|
|
Men hvis du kan vælge 3 kabler fra samme producent med hver deres lyd, kan de da ikke være neutrale?!
|
| Til top |
|
| |
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
| Sendt: 25 November 2012 kl. 00:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kostede mig ca 25000 kroner at få skiftet alle mine el kabler + stik i huset ud, som de brugte flere dage til, såååå ved ikke
helt om nogle el kabler fra vægen til ens hifi udstyr på nogen måder skal koste så meget ....
men hvis en eller anden hifi præst har dyppet kablet i vievand bagefter, så kunne det jo være en helt anden sag
__________________ vh Hans Lund
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 November 2012 kl. 00:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
man kan faktisk vælge ET kabel med 3 forskellige klange. Man kan skifte bullit på den aktive skærm...
Men nej... der findes ingen neutrale kabler. Heller ikke netkabler...
De har hver deres lyd.
Ved nogle mærker er der forholdsvis stor forskel på klangen af de forskellige modeller (fx PS Audio). Ved andre mærker er der meget lidt forskel på klangbalancen, hvor prisforskellen primært belønnes med mere hul igennem og mere kontrolleret bund (fx. Synergistic Research).
Trådstarter er interesseret i forslag til netkabler i den givne prisklasse, så skal vi ikke tage et kvalificeret gæt og skyde på at Chris ikke er kabel-ateist? Om folk mener netkabler har effekt eller ej er jo egentlig underordnet i denne tråd! Folk der beder om argumenter for om der skal vælges en audi A6 eller en Mercedes E klasse gider nok heller ikke høre diverse råd om at det er sundere at cykle...
Så skulle vi ikke give denne tråd en chance for at bestå, så Chris kan få nogle reelle forslag til netkabler og skinne? Ellers ender det jo som de sidste mange (alle) kabeltråde... Hvis nogle kabel-ateister trænger til lidt afløb, så står det jo frit for at oprette en ny kabeltråd!
__________________ Ordentligt HiFi skal ikke måles i Watt - Det skal måles på Richterskalaen!!!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 November 2012 kl. 00:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da Chris har en del udstyr fra Pass, synes jeg han skulle kontakte ham og høre hans mening
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 November 2012 kl. 00:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kræver jo at Nelson ved hvad Chris ellers har af udstyr og iøvrigt kender kombinationen... og kender Chris' lytterum og
præferencer mv...
Nej der er kun en vej frem:
Nogle reelle forslag som Chris selv kan prøve på sit setup!
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 25 November 2012 kl. 03:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
hewi skrev:
Er det en joke det her ?  |
|
|
Ja, man kan jo undre sig lidt over, om ikke Chriss sidder og skaldgriner over, at denne tråd allerede er oppe på 4 sider, vel vidende hvad han har startet , indtil nu har han jo ikke bidraget med mere end det første indlæg i tråden , det får jo én til at spekulere lidt . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
Pierre Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3547
|
| Sendt: 25 November 2012 kl. 03:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror at der er en reel god grund til at Chriss ikke bidrager med noget i denne tråd, udover at han startede den........... Hvorfor skulle han? Det eneste i kan er at fortælle han hvor dum og idiotisk hans plan er og at bruge penge på powerkabler er det samme som at smide penge ud af vinduet.
Jeg gider ikke at bidrage med noget offentligt i denne tråd, så mit forslag til Chriss bliver sendt via en PM. For i andre er jo ligeglade og ser på en eller anden måde ned på folk som gerne vil bruge energi på strøm, da de har indset hvor vigtigt det er.
Men hertil vil jeg så oplyse at jeg har strømkabler for en del mere end trådstarteren ønsker at bruge og at de gør en forskel som retførdiggøre deres pris. Jeg har flere gange inviteret til en demo her på forummet, men ingen gider/tør at møde op med deres lakridskabler.......
Mikkel Gige, du skriver at dette forum er for ALLE, men alligevel så kalder du trådstarteren for langt ude. Mener du selv at det så er for alle, eller er det kun for alle dem som ikke tror på kabler  __________________ Vin & Vinyl
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 25 November 2012 kl. 03:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der misforstod du mig, og du kan selvfølgelig have en pointe. Jeg bidrog ikke for nedgøre Chriss.... Tværtimod. Har hørt forskellen på kabler så mange gange efterhånden, at jeg ALDRIG afviser noget som helst i den retning . Bander somme tider lidt over, at jeg ikke selv har råd til den slags prioritering . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
| Sendt: 25 November 2012 kl. 05:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men på den anden side, det er ikke mine penge og hvis opretter har dem, og kan flyve let, så er det bare super, Og hvad hulen det er vel ikke mere end hvad 4 dæk til en Lamborghini koster, altså ren vedligeholdelse
__________________ vh Hans Lund
|
| Til top |
|
| |
Britney Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2010 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 35
|
| Sendt: 25 November 2012 kl. 08:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes Mikkel Gige får en lidt hård medfart i denne tråd. Når man driver et forum som dette, er det da al ære værd, at man ønsker at diskussionen og de i forummet almindeligt vedtagne præmisser er rationelle og fornuftige.
For man må bare konstatere, og her kommer pointen, at al denne snak om strømkabler til 30.000, er fuldstændig og helt diamentralt på kollisionskurs med alt, hvad der hedder videnskab og er helt uden teknologisk belæg. Og det er ikke et spørgsmål om smag eller finlytteri, men almindelig viden, som hele vores moderne verden er bygget på/ end rant :-)
|
| Til top |
|
| |
Holmbye Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 228
|
| Sendt: 25 November 2012 kl. 08:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel Gige skrev:
|
Ved et cruise til 30.000 betaler du for en ydelse, og de udgifter der er forbundet med det.
På kabler til 30.000 er der hverken ydelser, drifts- eller udviklingsudgifter af den kaliber... |
|
|
Øhhhh var det et forsøg på at sige at ved et Cruise får man noget for pengene, modsat kabler. Det var da virkelig en gang sludder. Ret beset er der jo ingen af os der kendersamtlige parametre som f.eks. udviklingsomkostninger hos alle de forskellige udbydere af både det ene og det andet. Og manden har jo ret. Det er da for vildt at det bliver spurgt om anbefalinger af produkter og næsten alle svar går på at lade være at købe eller købe meget billigere, og det er enda et hifi forum. Men vi kan da også tage den med biler. Jeg har set på en Ferrari, hvilken model syntes i er fedest......." køb hellere In Fiat 500 eller lille alfa romeo de er også Italinske og vil fragte dig fra A til B præcis lige så hurtigt og sikkert og så kører de meget længere på literen og er meget billigere. Og forsikringerne og vægtafgiften, de gode argumenter står i kø. Eller endnu bedre køb en brugt. Og så på et forum for bil entusiaster og så enda administratoreren ......? Det er er da lidt pudsigt
|
| Til top |
|
| |