| Forfatter |
|
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4931
|
| Sendt: 24 November 2012 kl. 20:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ved et cruise til 30.000 betaler du for en ydelse, og de udgifter der er forbundet med det.
På kabler til 30.000 er der hverken ydelser, drifts- eller udviklingsudgifter af den kaliber...
|
| Til top |
|
| |
Music4life Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3776
|
| Sendt: 24 November 2012 kl. 20:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det konstruktivt det du kommer med her som radaktør Fordi du ikke tror på strømkabler og deres indvirkning er det da meningsløst at blive ved med at komme med intetsigende indlæg til En trådstarter som har lyst til at gå skridtet videre og få nogle anbefalinger og gode råd. Det du gør er da bare at smide mere brænde på bålet så tråden da helt løber af sporet. Undskyld, det er for tyndt at du gider deltage i debatten og i det hele taget som radaktør og ejer. __________________ "Det er musikken det drejer sig om"
|
| Til top |
|
| |
mbull Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2006 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 512
|
| Sendt: 24 November 2012 kl. 20:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel Gige skrev:
|
Undskyld mig, men hvor er det langt ude, at ville bruge 30.000,- på strømkabler til sit setup... uanset pris. Dette er ikke møntet på trådstarter, men er et generelt udtryk for undren... 
Har man så mange penge, der brænder hul i lommen, så burde man give dem til velgørenhed i stedet! 
Men der bliver også i tråden svaret, at en separat gruppe med jord kan gøre en hel del. Læg hertil nogle fornuftige skærmede kabler, og stadig er der kun brugt 10-15% af budgettet.
Så meget kan man altså ikke hente mere på kabler af nedfrosset jomfrueligt kobber, samlet af nonner i et kloster. Slet ikke når det kun er til strøm...
|
|
|
Man kan undre sig over at du i det hele taget har dette site  __________________ Mvh
Steen
Mit anlæg...
|
| Til top |
|
| |
jcj1976 Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2012 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2
|
| Sendt: 24 November 2012 kl. 20:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan ikke forstå de mange tåbelige kommentarer som køb noget mere musik istedet m.m.
Gode strømkabler er et must for at få max ud af sit anlæg.Og nej er ikke i lommen på nogen dansk forhandler.
Jeg bruger selv nordost kabler .Købte et Shiva strømkabler til 3000 kr og forbedringen fra et supra kabel var kæmpe stor .Har siden opgraderet til
bedre Nordost kabler og hver gang med store forbedringer til følge.
Kan anbefale Visnue kablet koster vist ca 4500 kr.Der er også kommet et nyt frey norse2 kabel der skulle være super godt spiller på det xlr.Bruger
ligeledes nordost stikdåse m.m
Fordi nogle mennesker er villige til at bruge at bruge flere penge end andre på hifi behøves
Folk jo ikke at være komplet idioter.Det kunne jo være at deres grej lyder bedre
|
| Til top |
|
| |

Redaktør og Indehaver
|
| Sendt: 24 November 2012 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uha, man skal ikke stikke næsen frem... slet ikke som indehaver af dette site! 
Jeg har min holdning - og erfaring - lige som jer, så hvorfor skal jeg ikke have ret til at skrive om det... på min egen side?
I øvrigt er det meget sundt med en modpol til de, som uden forbehold mener, at meget dyre (strøm)kabler er vejen frem.
Jeg har - qua min lange tid i branchen - et godt og solidt indtryk af, hvordan tingene nogle gange fungerer i denne lille branche. Og man kan roligt sige, at priserne ofte er med til at fremkalde et vist hype. Ikke så meget her i lille Danmark, men i den store verden betyder det ofte meget, om prisen er eksklusiv eller ej. Og nogle steder afvises produkter ligefrem hos udenlandske forhandlere, hvis avancen ikke er høj nok!
Mange mærker har til en start forsøgt, at lave lækre produkter med en pris til det brede marked. Men det brede marked er ofte skeptisk, når produkter med en eksklusiv finish lanceres i de tilgængelige prisklasser. For så må der jo være sparet på det indvendige... dog uden at det er tilfældet!
Nogle har så valgt at give prisen er godt nøk opad, så denne også blev eksklusiv... og straks blev det interessant for folk med mange penge på kistebunden. Meget mærkeligt, men ikke desto mindre sandt. Og uden at nævne navne, har denne skæbne også overgået en dansk virksomhed, som den dag i dag klarer sig fint i de eksklusive hifi kredse!
Så jo, mange er fanget af, at høje priser også er ensbetydende med højere kvalitet. Men med kabler er problemet, at de ofte laves hos samme billige underleverandør, med de samme produkter i forskellig indpakning. Ofte med meget forskellige udsalgspriser...
En dansk - og dyr - kabelproducent, hvis navn jeg ikke kan få over mine læber, har tidligere fået et ordentligt fur her i forummet, fordi det kom frem, at de havde en særdeles billig kinesisk underleverandør.
Men hvis nogen vil tro på, at pris og indhold altid hænger sammen på kabler, så værsgo'... men jeg kender sandheden, og vælger derfor at forholde mig skeptisk!
|
| Til top |
|
| |
sold Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Maj 2012 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 133
|
| Sendt: 24 November 2012 kl. 21:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg må istemme - hvorfor alle de bedrevidende kommentarer om at "det kan man ikke høre forskel på", "køb noget
mere musik", "køb et cruise" eller "giv pengene til velgørenhed".
Nogle kan høre forskel, og specielt på gode anlæg vil man kunne høre det, derimod knap så meget eller slet ikke på
middelklasse-anlæg (eller derunder). Musik køber trådstarter måske alt det af han lyster alligevel - man skal vel ikke
købe musik man ikke gider høre. Cruise og rejser er det ikke alle der gider, og velgørenhed støtter vi over
skattebilletten og eventuelt indsamlinger - det er de færreste der frivilligt donerer 30.000 til f.eks. Kattens Værn.
Trådstarter spørger efter gode strømkabler, og giver endda en prisramme - så hjælp ham med det, i stedet for at
insinuere det værste om hans person. Har man ondt over at nogen har råd til det, så kan jeg godt forstå det, men så
bør man gøre som redaktøren plejer at sige: "Har man ikke noget godt at sige skal man slet ikke sige noget".
Konkrete anbefalinger er nok svære, så skal det være fordi en anden sidder med nøjagtig det samme anlæg og den
samme opfattelse af musik og lyd. Men gode ideer er der da heldigvis kommet, citronerne til trods.
Jeg kan desværre ikke komme med noget konkret andet end at det bedste selvfølgelig er at forsøge at låne nogle
eksemplarer hist og pist. En separat el-gruppe er selvfølgelig at foretrække - men hvorfor kan folk ikke forstå at det
ikke er alle beskåret at få sådan noget lavet, og selv om man har sådan en, så kan der sikkert være forskel på kabler
alligevel. Hvis man får afprøvet en række kabler derhjemme, på den måde man synes giver mening, ikke fordi nogen
synes at det skal være på en bestemt måde så man ikke "snyder sig selv", så har man en chance for at lave en
fornuftig beslutning.
Power conditioners deler folket, ligesom de passive strømfiltre gør det - det er umuligt at få en enig rettesnor her. Jeg
kan godt synes at nogle filtre virker voldsomt overprisede i forhold til komponenter m.m., men hvis den enkelte
person synes det er pengene værd kan det ikke være nogens opgave at overbevise om at vedkommende har uret. En
god strømskinne bør dog være noget i stil med en der er stjerne-forbundet og med solide materialer, som f.eks. en
Audioplan Powerstar (et tysk mærke), men selv de kan også virke overprisede - so what, så lad være med at købe
dem.
God fornøjelse med jagten, desværre er den ligesom alt andet indiviuel af både vej og resultat - der er ingen
resultatliste, vi er alle subjektivister og individualister.
|
| Til top |
|
| |

Redaktør og Indehaver
|
| Sendt: 24 November 2012 kl. 21:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
mbull skrev:
|
Man kan undre sig over at du i det hele taget har dette site 
|
|
|
"4 all" betyder for alle... ikke kun de, som tror på guddommelige kabler! Så må du selv gætte hvem jeg tilhører... 
|
| Til top |
|
| |
hewi Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2010 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 168
|
| Sendt: 24 November 2012 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Net kabler for 30k !!!!!! jeg tror stadig det er en joke fra trådstarters side.
M.v.h.
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 24 November 2012 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
bjsc Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2008 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 22
|
| Sendt: 24 November 2012 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan forstå at skærmede powerkabler kan have en effekt ved at begrænse evt. støjudstråling. Men at tro at de kan påvirke lydbilledet, lys eller mørk osv. er ren indbildning. Det er underligt at folk ikke sammenholder den ide om at lyden er blevet meget bedre med det faktum at man kun har udskiftet de sidste 2 meter kobberkabel ud af de 100km kabel der går til elværket. Det er mærkeligt at folk ikke kan se at det kun kan være selvbedrag.
Men der har altid været et marked for folk der vil bedrages - og som det nævnes - jo mere grotesk prissætningen er - jo mere hype skaber det.
Om jeg havde et anlæg til en million, så ville jeg aldrig spilde kr 30.000 på at forbedre de sidste 2 meter af et 100km kabel.
__________________ mvh. Bjarne Schulz
|
| Til top |
|
| |
sigma6 Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1611
|
| Sendt: 24 November 2012 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
jensen skrev:
|
Man kan så også stille ? ved det, har man god strøm og en ren gruppe til ens anlæg og gode skærmet kabler så er det at fortrække.
Nogle stedere virker det andre ikke ,,,
|
|
|
Ja. Og mange producenter fraråder brug af sådan nogle ting....bl.a. Wadia. I deres afspiller er der indbygget en form for filter.
|
| Til top |
|
| |
Batman Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1524
|
| Sendt: 24 November 2012 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Almindelige mennesker" vil som regel synes det er det glade vanvid hvad hifi-entusiaster vil betale for deres hobby. Selvfølgelig kan man blive snydt - men nogen gange får man faktisk "value for money". Engang syntes jeg det vanvittigt at give over 200 kr for en flaske rødvin - indtil jeg smagte en af slagsen. Ligesådan havde jeg det da jeg købte min førstesurround-reciver til omkring 5K - og kom til at kigge i den nu hedengangne, men iøvrigt så hyggelige "Hifi-årbogen" - og her så high-end produkter til astronomiske beløb. Aldrig ville jeg kaste mig ud i dette vanvid!
Men, men , men -- da der kom flere pengen på lommen, skulle det nu aligevel prøves. Og idag må jeg sande at hele "strømforsyningscirkusset" som denne tråd omhandler - det har altså ikke så lidt at sige. Men selvfølgelig virker det ufornuftigt med en forstærker til 15K og så et strømkabel til 10K. Man skal nok op i highend segmentet før de dyre strømkabler kommer til sin ret.
|
| Til top |
|
| |
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 24 November 2012 kl. 22:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
megholm skrev:
Hvor er det absurd, at folk ikke bare kan komme med et svar til mandens spørgsmål, eller blande sig
udenom!
Forestil jer et rejseforum: "Jeg har 30K til et cruise, men hvor skal min kone og jeg på cruise henne?"
Hvorefter den ene bedrevidende type efter den anden skriver "Tag aldrig på cruise, det er spild af penge, byg en
tømmerflåde
selv og brug resten af pengene på minigolf og royal pilsner".... |
|
|
Ja det er lidt ligesom at besvare spørgsmålet "Hvilke dæk til 30.000 bør jeg vælge til min Ferrari Enzo?" med svaret "det
kan være ligemeget hvad du vælger, for jeg har testet både Goodyear, Michelin og Continental på min Skoda Felicia - og
der er ingen forskel!!!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 November 2012 kl. 22:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjsc skrev:
Jeg kan forstå at skærmede powerkabler kan have en effekt ved at begrænse evt. støjudstråling. Men at tro at
de kan påvirke lydbilledet, lys eller mørk osv. er ren indbildning. Det er underligt at folk ikke sammenholder den ide om at
lyden er blevet meget bedre med det faktum at man kun har udskiftet de sidste 2 meter kobberkabel ud af de 100km kabel
der går til elværket. Det er mærkeligt at folk ikke kan se at det kun kan være selvbedrag. Men der har altid været et marked
for folk der vil bedrages - og som det nævnes - jo mere grotesk prissætningen er - jo mere hype skaber det. Om jeg havde et
anlæg til en million, så ville jeg aldrig spilde kr 30.000 på at forbedre de sidste 2 meter af et 100km kabel. |
|
|
Du mener altså at det kabel der er nede ved elværket har så kraftig udstråling, at det påvirker apparater lige så meget, som
de kabler der sidder i og i nærheden af apparaterne? Eller hvordan skal dit indlæg forstås?
Der er sikkert også nogle der vil montere regummirerede dæk på deres Ferrari, men det er jo nok ikke dem man skal spørge
om køreegenskaberne, vel?
|
| Til top |
|
| |
sigma6 Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1611
|
| Sendt: 24 November 2012 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Batman skrev:
|
"Almindelige mennesker" vil som regel synes det er det glade vanvid hvad hifi-entusiaster vil betale for deres hobby. Selvfølgelig kan man blive snydt - men nogen gange får man faktisk "value for money". Engang syntes jeg det vanvittigt at give over 200 kr for en flaske rødvin - indtil jeg smagte en af slagsen. Ligesådan havde jeg det da jeg købte min førstesurround-reciver til omkring 5K - og kom til at kigge i den nu hedengangne, men iøvrigt så hyggelige "Hifi-årbogen" - og her så high-end produkter til astronomiske beløb. Aldrig ville jeg kaste mig ud i dette vanvid!
Men, men , men -- da der kom flere pengen på lommen, skulle det nu aligevel prøves. Og idag må jeg sande at hele "strømforsyningscirkusset" som denne tråd omhandler - det har altså ikke så lidt at sige. Men selvfølgelig virker det ufornuftigt med en forstærker til 15K og så et strømkabel til 10K. Man skal nok op i highend segmentet før de dyre strømkabler kommer til sin ret.
|
|
|
Men lige netop Nordost som sælger strømkabler til vanvittige priser, bruger jo en billig forstærker for at vise forskellen. Så man kan jo ikke bruge det med, at ens anlæg ikke er "fin" nok til at vise forskelle. Jeg må indrømme at jeg ikke kunne høre en særlig forskel ved deres demo.
Der er jo altså også nogen som går op i hifi, hvor det handler mere om at flashe, end det handler om lyden....Jeg fatter bare ikke hvorfor man ikke vil være ved det. Nogle køber en vielsesring til 5000 kr og andre en til 50.000 Kr. Dem der køber en ring til 50.000 får jo heller ikke et bedre ægteskæb pga. en dyr ring :-)
Hvis du vil bruge 30.000 kr på dine kabler, er det sgu ok.....du har selv tjent dine penge. Men proportionelt får man selvfølgelig mere ud af at opgradere andre steder.
|
| Til top |
|
| |
Morell Forum Bruger

Tidl. Neon^
Bruger siden: 28 Februar 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 669
|
| Sendt: 24 November 2012 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
finlytteren skrev:
Ja det er lidt ligesom at besvare spørgsmålet "Hvilke dæk til 30.000 bør jeg vælge til min Ferrari Enzo?" med svaret "det kan være ligemeget hvad du vælger, for jeg har testet både Goodyear, Michelin og Continental på min Skoda Felicia - og der er ingen forskel!!!
 |
|
|
Det er altså ikke helt dumt det du siger der! Kan kun istemme at der er noget om det... Jeg syntes 30k er meget at ligge i netkabler, og jeg kunne nok aldrig finde på at ligge det selv, men betragtelig forskel er der altså at hente, om det så er til det bedre eller værre. __________________ Livet er som en barneskjorte - kort og beskidt
|
| Til top |
|
| |
bjsc Forum Bruger

|
| Sendt: 24 November 2012 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Batman - jeg tror ikke du forstår min pointe.
Det kan sagtens give mening at investere mange tusinde kr. i højtalere, forstærker, signalkabler m.m. Der er masser af
muligheder for at forbedre detaljer her og der.
Det giver absolut INGEN mening at forbedre de sidste 2 m af et 100km kabel - uanset om det er det pureste guld eller hvad
producenterne kan finde på af spin. De sidste 2 m kabel har INGEN indflydelse på hvad elforsyningen er blevet påvirket af på
den første del af strækningen. Ud over evt. støjafskærmning har kablet INGEN virkning overhovedet - hverken lyttemæssigt
eller målbart.
Hvis du er er bekymret over om der er støj transienter eller højfrekvens interferens der kan påvirke dit million dyre anlæg,
hvor fabrikanten havde en hovsa dag og glemte at bygge fornuftige filtre ind - så er det et eksternt filter (power conditioner) du
skal investere i - IKKE et hundedyrt powerkabel.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 November 2012 kl. 23:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
sigma6 skrev:
|
Men lige netop Nordost som sælger strømkabler til vanvittige priser, bruger jo en billig forstærker for at vise forskellen. Så man kan jo ikke bruge det med, at ens anlæg ikke er "fin" nok til at vise forskelle. Jeg må indrømme at jeg ikke kunne høre en særlig forskel ved deres demo.
Der er jo altså også nogen som går op i hifi, hvor det handler mere om at flashe, end det handler om lyden....Jeg fatter bare ikke hvorfor man ikke vil være ved det. Nogle køber en vielsesring til 5000 kr og andre en til 50.000 Kr. Dem der køber en ring til 50.000 får jo heller ikke et bedre ægteskæb pga. en dyr ring :-)
Hvis du vil bruge 30.000 kr på dine kabler, er det sgu ok.....du har selv tjent dine penge. Men proportionelt får man selvfølgelig mere ud af at opgradere andre steder. |
|
|
Jeg vil jo påstå at hvis Chris købte et elektronisk apparat for 30.000 ville det være en nedgradering. Chris har allerede et (eller faktisk flere) fede setups, der fortjener gode kabler - også på strømsiden... __________________ Ordentligt HiFi skal ikke måles i Watt - Det skal måles på Richterskalaen!!!
|
| Til top |
|
| |
Batman Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1524
|
| Sendt: 24 November 2012 kl. 23:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjsc skrev:
@Batman - jeg tror ikke du forstår min pointe.
Hvis du er er bekymret over om der er støj transienter eller højfrekvens interferens der kan påvirke dit million dyre anlæg, hvor fabrikanten havde en hovsa dag og glemte at bygge fornuftige filtre ind - så er det et eksternt filter (power conditioner) du skal investere i - IKKE et hundedyrt powerkabel. |
|
|
Tja, det er der så delte meninger om. På Swoboda's opfordring prøvede jeg modstræbende at skifte min Exact Power EP15A ud med hans fase-optimerede strømskinne og strømkabler - der prismæssigt ikke er helt vanvittige - og fik mod forventning en væsentlig bedre dynamik i lydgengivelsen - og uden at miste noget.
|
| Til top |
|
| |
bjsc Forum Bruger

|
| Sendt: 24 November 2012 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
@finlytteren
Jeg mener at det er muligt at det giver en forbedring med et skærmet power kabel i nærheden af anlægget, hvis de er
følsomme for indstråling. Men et rigtigt godt skærmet powerkabel koster højest kr. 200/m. Hvis ellers dimensionen af kobberet
er passende (f.eks. 1,5mm2 som er samme dimension ledningerne til stikkontakten har).
Men der er jo folk der mener de kan høre dybere bas, mere veldefineret mellemtone eller hvad det nu er. Hvor skulle den
forbedring komme fra? Det kan kun komme fra en mindre indstråling fra et power kabel, da det jo er den eneste påvirkning et
power kabel kan have på strømmen!
Det er det jeg mener med at de sidste 2m på et 100km kabel umuligt kan have nogen anden indvirkning på strømmen end en
evt. afskærmning af udstrålet støj. Og det behøver man altså ikke et flere 1000kr dyrt kabel for at klare.
|
| Til top |
|
| |