Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 08:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Kommentarer til nyheder
 HIFI4ALL Forum : Kommentarer til nyheder
Emne Emne: Se film i fuld HD i hjemmebiografen (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
HIFI4ALL
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 14 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 23 April 2007 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

Sonys første dedikerede Blu-ray afspiller leverer filmen i ægte biograf-format.

Læs hele nyheden her:
http://www.hifi4all.dk/content/templates/nyheder.asp?article id=1543&zoneid=1

Til top Vis HIFI4ALL's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HIFI4ALL

Brian321
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 23 April 2007 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Jeg troede biografernes opløsning var højere end 1080P.
Til top Vis Brian321's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian321

McDave
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 23 April 2007 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

ikke de digitale biografer...

taz123456
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 April 2007 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

McDave skrev:
ikke de digitale biografer...

Seriøst er det rigtigt? Var inde i biocity forleden og se Sunshine(fed film btw) med digital visning.
Vil det  sige at det  kun var 1920*1080? Lærret er jo 20 meter bredt eller noget  i den dur

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 April 2007 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

Brian321 skrev:

Det skriver de så heller ikke, men at biograferne kører 24 fps (de opfinder godt nok begrebet 24P til formålet, hvilket jeg ikke håber griber om sig). Digitale biografer kan være flere forskellige ting. 2K er det tætteste på 1080P, dvs. 2048x1080, og såvidt jeg ved den opløsning de danske biografer indtil videre bruger. Derudover findes der fremvisere i 4K, 6K og sågar 8K.

Noget der derimod ikke er rigtigt er dette:

"Afspilleren har den nyeste farveteknologi indbygget, Sonys x.v.Colour, der understøtter xvYCC standarden, som er den nye fremtidssikrede, internationale standard for farvegengivelse. Teknologien fordobler det antal farver, der vises, når man afspiller optagelser fra AVC-HD videokameraer i forhold til den hidtidige RGB standard. Resultatet er, at man næsten lige så godt kunne være der selv."

xvYCC giver større farverum, men ikke flere farvegradueringer. Hvis det ikke kombineres med Deep Colour er xvYCC et problem, fordi det samme antal gradueringer fordeles over et dobbelt så stort område, hvilket øger risikoen for banding. Blu-Ray (eller HD-DVD) med AVC understøtter xvYCC, men ikke Deep Colour. Samtidig, så er D-Cinema, som filmene er designet til (såfremt de er digitale), langt mindre farverum end xvYCC, det betyder at det større farverum slet ikke udnyttes med biograffilm, men som de faktisk skriver, kun med AVC-HD videokameraer. Dvs. du skal lige lave nogle optagelser selv og brænde en skive på din PC-brænder (eftersom Sony'en er en ren afspiller), før du kan bruge xvYCC til noget som helst. Det værste der kan ske er faktisk at markedsføringsmekanismerne får filmstudierne til at begynde at udgive film i xvYCC - det vil ikke give andet end problemer.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 23 April 2007 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

taz123456 skrev:

Seriøst er det rigtigt? Var inde i biocity forleden og se Sunshine(fed film btw) med digital visning.
Vil det  sige at det  kun var 1920*1080? Lærret er jo 20 meter bredt eller noget  i den dur

2048x1080 såvidt jeg ved, men det beviser netop hvor høj en opløsning 1080P rent faktisk er, og understreger dén pointe jeg har forsøgt at fremføre gennem længere tid: På fladskærms-tv er forskellen på 720P og 1080P ganske enkelt ikke særligt væsentlig. 1080P er designet til meget større billeder.

Det skal dog siges at når du har set 1080P på hjemmebio-udstyr, så har du ikke set samme kvalitet signalkilde som i biografen. Signalet har meget højere bitrate, større farverum og større farvedybde. D-Cinema leverer en billedkvalitet der ligger et pænt stykke over Blu-Ray - det har bare ikke så meget med opløsningen at gøre.

K. Rasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 23 April 2007 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

En pris på 10 kilo var vel forventet, men er jeg den eneste der synes det "blå" i fronten er lidt for meget af det gode.

Ja ja, Sony - vi ved godt det er en BLU (blue)-RAY ting!

Håber det er fotoet der er kikset!

Brian321
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 23 April 2007 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

Brian321 skrev:

Det skriver de så heller ikke

Naaarh, men de skriver "Afspilleren kan vise filmen i samme format som biograferne, 24p, hvilket for første gang i en Sony afspiller gør film helt identisk med biografoplevelsen."

Hvilket tangerer min smertetærskel for hvornår reklamesnak går over i forkerte facts.

Til top Vis Brian321's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian321

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 23 April 2007 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

Brian321 skrev:
Naaarh, men de skriver "Afspilleren kan vise filmen i samme format som biograferne, 24p, hvilket for første gang i en Sony afspiller gør film helt identisk med biografoplevelsen."

Hvilket tangerer min smertetærskel for hvornår reklamesnak går over i forkerte facts.

Det kan du godt have ret i. "Samme format" er lidt udflydende, for teknisk set er fps ét format, opløsning et andet format, farverum et tredje format osv. Kan man så sige "samme format" hvis det kun er ét af formaterne der er ens? Det kan vist diskuteres. Men jeg mener stadig at markedsføringen af xvYCC er et langt større problem, fordi det brugt forkert vil kunne medføre decideret ringere billeder. Om 24 fps gøres til et lidt større vidunder end det ret beset er, det gør imho knapt så meget skade.

taz123456
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 April 2007 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

taz123456 skrev:

2048x1080 såvidt jeg ved, men det beviser netop hvor høj en opløsning 1080P rent faktisk er, og understreger dén pointe jeg har forsøgt at fremføre gennem længere tid: På fladskærms-tv er forskellen på 720P og 1080P ganske enkelt ikke særligt væsentlig. 1080P er designet til meget større billeder.

Det skal dog siges at når du har set 1080P på hjemmebio-udstyr, så har du ikke set samme kvalitet signalkilde som i biografen. Signalet har meget højere bitrate, større farverum og større farvedybde. D-Cinema leverer en billedkvalitet der ligger et pænt stykke over Blu-Ray - det har bare ikke så meget med opløsningen at gøre.

ahh så kan jeg   bedre forstå. takker :-)

lpm76
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 24 April 2007 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

Noget der derimod ikke er rigtigt er dette:

"Afspilleren har den nyeste farveteknologi indbygget, Sonys x.v.Colour, der understøtter xvYCC standarden, som er den nye fremtidssikrede, internationale standard for farvegengivelse. Teknologien fordobler det antal farver, der vises, når man afspiller optagelser fra AVC-HD videokameraer i forhold til den hidtidige RGB standard. Resultatet er, at man næsten lige så godt kunne være der selv."

xvYCC giver større farverum, men ikke flere farvegradueringer. Hvis det ikke kombineres med Deep Colour er xvYCC et problem, fordi det samme antal gradueringer fordeles over et dobbelt så stort område, hvilket øger risikoen for banding. Blu-Ray (eller HD-DVD) med AVC understøtter xvYCC, men ikke Deep Colour. Samtidig, så er D-Cinema, som filmene er designet til (såfremt de er digitale), langt mindre farverum end xvYCC, det betyder at det større farverum slet ikke udnyttes med biograffilm, men som de faktisk skriver, kun med AVC-HD videokameraer. Dvs. du skal lige lave nogle optagelser selv og brænde en skive på din PC-brænder (eftersom Sony'en er en ren afspiller), før du kan bruge xvYCC til noget som helst. Det værste der kan ske er faktisk at markedsføringsmekanismerne får filmstudierne til at begynde at udgive film i xvYCC - det vil ikke give andet end problemer.

Damn! Hvor er jeg glad for at have dig med ombord Otto!

urte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 24 April 2007 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Det kan godt irriteret over at vi i Danmark skal betale så meget mere end de USD799 (DKK4500) som den koster på Amazon

Bond
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 Juli 2007 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Hmmmm,  er på gaden om få dage ?? (artikel skrevet d. 23-04-2007).....

Hverken forhandlere eller Sony selv, har et klart svar

Den sidste "top-afspiller" jeg købte hos Sony var, som model, faktisk et par år gammel inden vi fik den i DK !  (DVP-NS999ES)

Sker det samme med denne model ?

Skal vi, fremover, til udlandet for at få de nyeste Sony-modeller ?

....eller skal vi bare købe andre mærker ? feks. Panasonics nye anden generations maskine ?

Bond

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes