Forfatter |
|
Lasse Høi Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2014 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 11
|
Sendt: 12 Januar 2015 kl. 12:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa,
Jeg har anskaffet mig et sæt beolab 150 monoblokke til at føde mine beovox penta.
Den ene vil dog ikke starte op, i stedet for at lyse grøn lyse den orange hvilket betyder der er en fejl.
Jeg har skilt den ad for at se om der var noget der er brændt af og det eneste jeg falder over er 2 store kondensatorer
som er bulet ud i toppen.
Her ses billede hvor kondensatorerne sidder i holderne og længere nede hvor de er taget ud af holderne.
Det er tydeligt at de er bulet ud i forhold til da de blev sat i.
Jeg er ikke kondensator haj men kunne dette ikke tyde på at der enten slet ikke er gennemgang i kondensatoren,
eller at outputtet er forkert? For så kunne det vel godt gøre at den melder fejl. Dog ser det ud til at kondensatorerne
har med strømforsyningen at gøre, men hvis det betyder at forstærkeren ikke får en konstant spænding eller en forkert spænding
giver det jo også mening? Kondensatorerne sidder i serie forbindelse og det er begge der buler ud, men tænker de måske bare har en
alder hvor de ikke holder længere. Ellers skal der jo være noget andet der er defekt som får kondensatorerne til at gå.
Mvh Lasse Høi
|
Til top |
|
|
Loudspeaker Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 428
|
Sendt: 12 Januar 2015 kl. 15:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dem ville jeg helt sikkert skifte, ja!
BeoLab Penta er en aldrende konstruktion, og hvis du har haft dem til at spille, har du måske også lagt mærke til, at de muligvis bliver lidt mere
end håndlune ved almindeligt brug. Overophedning er i hvert fald et typisk problem på B&O's forstærkere fra den tid, og stort set alle B&O's
forstærkere med den alder har brug for en overhaling, da elektrolytterne med tiden tørrer ud eller begynde at opføre sig som du selv beskriver.
Den unormale varmeudvikling skyldes med garanti for høj tomgangsspænding, hvilket typisk skyldes dårlige trimmere - og lad for guds skyld
være med at forsøge at justere på de originale. Overfladen er med garanti oxideret, og hvis kontakten mellem fladerne forsvinder, er der
overhængende fare for, at den magiske røg, der får alt elektronik til at virke, bliver lukket ud - og så bliver det først for alvor dyrt.
Så hvis jeg var dig, ville jeg skifte alle elektrolytter i begge forstærkere samt trimmerne til justering af tomgangsspænding og offset; med
efterfølgende justering. Jeg ville dog som det første forsøge, at lokalisere den eksakte årsag til, at den ene forstærker på nuværende tidspunkt
ikke fungerer - det er ikke sikkert, at det har noget med elektrolytterne at gøre. Du kan risikere at beskadige nye komponenter, hvis fejlen ikke
udbedres først.
Det kræver dog en smule erfaring og det rette udstyr at udføre ovennævnte operation, så hvis ovenstående lyder som volapyk for dig, ville jeg
nok råde dig til, at overlade arbejdet til en anden.
Har du en servicemanual?
/Dennis
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6373
|
Sendt: 12 Januar 2015 kl. 15:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dine kondensatorer fejler med 99,9% sandsynlighed ingenting. Lytter med aluniniumstop er flade, dem du viser, føles altid, sådan lidt luftpude-agtigt, når man trykker på dem. Det er helt normalt. Kan læse ud af den måde, du beskriver kondensatorernes virkemåde på, at dit ekspertiseområde ikke er elektronik  , (velment), så med sådan et par IcePower digi-amps, er det nok klogetst at søge kvalificeret hjælp. Du risikerer ved mindste fejl, at det bliver mere rentabelt at købe et nyt modul  . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

|
Sendt: 12 Januar 2015 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sorry, overså at du skrev Penta, my bad  , det har ikke noget med digital at gøre. Hvis toppen på lytterne ikke står i spænd, men nemt kan trykkes ned, tror jeg stadig ikke, de fejler noget __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
Lasse Høi Forum Bruger

|
Sendt: 12 Januar 2015 kl. 19:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toppen er helt hård, ikke tilnærmelsesvis blød så mon ikke det er
dem der udløser fejlen så? Elektrolytterne kan fås i samme mærke
som dem der sidder i, Elna, til omkring en 50'er stykket over eBay så
er ikke så bange for om jeg kommer til at ødelægge dem igen hvis
fejlen er en anden. De er loddet på ledninger, sidder ikke i et print så
de er også nemme at skifte.
Jeg påtænker kun at skifte lytterne men skal man gøre det i begge
så de får ens lyd eller er det lige gyldigt? Alt der andet der bliver
omtalt vil jeg ikke pille ved i hvert fald ikke i første omgang. Syntes
egentlig den der spiller lyder rigtig fint væsentlig mere detaljeret lyd
og meget kraftigere bas end når jeg trækker dem på beocenter
8000 med 80w. Den bliver ikke så varm syntes jeg når jeg spiller,
den er også rimelig genialt opbygget i 5 kant ligesom højtaleren
hvor alle 5 sider er køleribbe. Den står jo også helt åbent sammen
med højtaleren. Hvis man gemte den væk inde på en hylde ville det
nok være anderledes.
Er der evt en der er tålmodig nok til at forklare lidt om lytternes
funktion?
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
Sendt: 12 Januar 2015 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Loudspeaker skrev:
Den unormale varmeudvikling skyldes med garanti for høj tomgangsspænding, hvilket typisk skyldes dårlige trimmere - og lad for guds
skyld være med at forsøge at justere på de originale. Overfladen er med garanti oxideret, og hvis kontakten mellem fladerne forsvinder,
er der overhængende fare for, at den magiske røg, der får alt elektronik til at virke, bliver lukket ud - og så bliver det først for alvor dyrt.
Så hvis jeg var dig, ville jeg skifte alle elektrolytter i begge forstærkere samt trimmerne til justering af tomgangsspænding og offset;
med efterfølgende justering. Jeg ville dog som det første forsøge, at lokalisere den eksakte årsag til, at den ene forstærker på nuværende
tidspunkt ikke fungerer - det er ikke sikkert, at det har noget med elektrolytterne at gøre. Du kan risikere at beskadige nye komponenter,
hvis fejlen ikke udbedres først.
Det kræver dog en smule erfaring og det rette udstyr at udføre ovennævnte operation, så hvis ovenstående lyder som volapyk for dig,
ville jeg nok råde dig til, at overlade arbejdet til en anden.
Har du en servicemanual?
/Dennis |
|
|
Den tror jeg også på.
"Den eksakte årsag" kan så være trimmeren til justering af DC-balancen/offset.
Det er ofte set at man kan nøjes med udskiftning og korrekt justering af begge trimmere. Men som du skriver, det skal gøres korrekt da
der ellers er fare for afbrænding af hele udgangstrinnet.
|
Til top |
|
|
Lasse Høi Forum Bruger

|
Sendt: 26 Januar 2015 kl. 11:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå nu er jeg nået lidt videre med forstærkeren. Har skiftet elektrolytterne i strømforsyningen som
var dem der bulede ud men det har ikke givet nogen effekt.
Forstærkeren slåt stadig fra og går i protect. Har dog målt på dem efterfølgende og de giver den
specificerede spænding så nu ved jeg da at den del er ok. De bliver dog slået fra når den går i protect,
men hvis jeg fjerner stikket fra kondensatorerne til bundkortet således de ikke er koblet ind går den ikke
i protect og de får således strøm. Det bekræfter også for mig at det ikke er relæet til protect der driller.
Det må være en komponent på bundkortet.
Trimmeren til justering af DC-Balancen/offset har jeg lokaliseret og fundet ud af hvor justering forgår via
manual. Der er en modstand man måler over og så selvfølgelig i udgangen.
Nu går den i protect så har jo ingen mulighed for at tjekke om den får forkert spænding. Er sådan en trimmer "standard" ligesom kondensatorer og sådan eller er det mærke specifik?
Der sidder jo 2 potentiometre der kan indstilles på, en til tomgangsspændingen i bundkortet og
den anden må jo være til udgangsspændingen. Så et godt bud ville være at skifte de to? Nogen ide om hvor man
kan indkøbe sådan nogle fyre?
Noget der nager mig er at jeg læser i en anden tråd om en der har rodet med netop denne forstærker at hans tomgangsspænding var 300mV hvor den korrekte er 30mV, denne store forskel uden at hans var gået i protect,
driller mig lidt da det jo kunne indikere at der skal en del til for den slår fra.
Kunne det være en kondensator i udgangstrinnet der var gået? Kan man på nogen måde se om de er tørret ud eller
kortsluttet? Kan ikke rigtig måle på dem da jeg ikke får noget strøm igennem i protect.
Måske man bare skulle få skiftet allesammen, det kan jo bestemt ikke skade.
Tænker også over hvorvidt problemet kunne være opstået ved at bytte om på + og - ved tilkobling af højttaler?
Plus og minus var markeret med et stykke tape så måske det var forkert. Kan man måle det på nogen måde?
Der er ikke nogen terminal i forstærkeren, blot en ledning ud direkte fra udganstrinnet til at plugge i højttaler.
Det skal lige siges højttaleren virker fint på anden forstæker så der er ikke noget her.
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

|
Sendt: 26 Januar 2015 kl. 12:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lasse, nu må du ikke misforstå mit skriv, da det er ment i den allerbedste mening, men hvis du behøver at spørge, om der kan ske noget ved at bytte om på højttaler + og -, så er din viden om elektronik så lille, at det vidst er et held, at du endnu ikke har gjort mere skade end gavn  . Hvis du f.eks heller ikke ved, hvad en gennemplettering er (når du nu piller komponenter ud af et sådant print), så er mit råd, at du allierer dig med en elektronikkyndig, før du går videre. Husk nu...... det er i bedste mening  . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
Til top |
|
|
Lasse Høi Forum Bruger

|
Sendt: 26 Januar 2015 kl. 12:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har såmænd ikke tænkt mig at lodde noget selv der har jeg kyndig assistance, men han er nu ikke lige
radiotekniker, men elektronikfagtekniker og arbejder med robotter.
Det er bare forskelligt hvad folk siger i forhold til at bytte om på + og -, så derfor jeg spørger.
Personligt har jeg aldrig oplevet noget er gået i stykker ved det blot en ændring i lyden, især nedsat bas.
Er der nogen der har noget input til defekte trimmere eller kondensatorer?
Skulle det kunne hjælpe er service manual her:
http://beophile.com/wp-content/plugins/download-monitor/down load.php?id=102
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

|
Sendt: 26 Januar 2015 kl. 12:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er helt normalt, at trimmere på gammelt B&O korroderer/ilter, det kan sagtens være, at den går i protection mode, fordi den har et defekt idle/tomgangsstrøm trimmer (hvis der er sådan et). Dit dc-out kan også være defekt, og selvfølgelig kan du ikke måle/justere det, når den er i protection mode. Hvis den spiller uden lytter, kan det være fordi, din forsyningsspænding er er 20-30% lavere uden udglatning, måske nok til ikke at aktivere protection????
__________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

|
Sendt: 26 Januar 2015 kl. 12:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville skifte R59 & R95 under alle omstændigheder  __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
Til top |
|
|
Lasse Høi Forum Bruger

|
Sendt: 26 Januar 2015 kl. 15:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så vil jeg starte med at skifte de to før jeg river op i kondensatorerne. Kondensatorerne
er væsentlig dyrere og der er pænt mange af dem.
Tak for hjælpen
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

|
Sendt: 06 Februar 2015 kl. 11:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selv tak..... Husk nu at følge op på din tråd = fortælle os andre, hvordan det går med skift af potmetre m.m. __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
Til top |
|
|
Lasse Høi Forum Bruger

|
Sendt: 13 Februar 2015 kl. 08:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så blev trimmerne skiftet, men det har ikke afhjulpet problemet.
Så nu må jeg i gang med at få kondensatorer skiftet. Jeg har smidt den til en radiotekniker jeg kender
sammen med service manualen så må han kunne identificere hvad protect relæet bliver
trigget af og så tjekke de komponenter. Der er sikkert også en del lodninger der kunne trænge til en
gang omlodning.
|
Til top |
|
|
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
Sendt: 13 Februar 2015 kl. 09:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min erfaring er, at når den er nået dertil, hvor din er med protect aktiveret, så er udgangs- og drivertransistorene klar til
udskiftning.
Man skal på et tidligere tidspunkt være meget opmærksom på, at forstærkeren begynder at blive varm i tomgang - så er det tid for
udskiftning af trimmerene og justering af tomgang. Gør man ikke det, så dør forstyrkeren en dyr varmedød - du kan på nettet finde
billeder af Pentaforstærkere, der er fuldstændigt smeltet sammen.
Så det er godt du har fået sendt den videre til en prof.
__________________ "What this country needs is a good 5 watt amplifier!" (Paul Klipsch)
|
Til top |
|
|
Lasse Høi Forum Bruger

|
Sendt: 23 Marts 2015 kl. 11:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige en opdatering på denne skulle det have interesse.
Skiftet de store kondensatorer og trimmere uden positivt resultat.
Efter skift af et yderligere et par kondensatorer og en masse lodninger på
diverse transistorer så er der nu gang i forstærkeren igen.
Forstærkeren har heldigvis ikke nået at spille så lang tid med defekte trimmere så varmen nåede ikke at gøre
så meget skade. Men den var godt på vej.
|
Til top |
|
|