Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. juni 2025 | 00:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: CNC bearbejdning i træ (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
IN-WondeR
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 29 November 2014 kl. 01:01 | IP-adresse registreret  

Er der basis for at starte noget op??

jeg har selv en hjemmebygget CNC fræser til at stå, 1400x1200x175mm beabejdningsområde.

Kan fræse i ALU, træ, plastik og andre bløde materialer.

Men er det noget der overhovedet kan friste inden for hifi genren??
Selvfølgelig også inden for mange andre genrer, men nu var det her jo hifi.. ;)
Til top Vis IN-WondeR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af IN-WondeR

Peter X
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 29 November 2014 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Nu kan jeg ikke helt gennemskue hvad du har i tankerne, men sådan en maskine ville vel være oplagt til udskæring af kabinet plader, og især facon huller til højttaler enheder, der er sikkert en del DIY'er der ville have fordel af det.

Er styringen en proportional styring så den kan lave affasninger og rundinger på kanten af en baffel?
lige som på Sony SS-AR1, Phonar Credeo, Dynaudio Evidence

Til top Vis Peter X's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter X

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 29 November 2014 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

Ingen tvivl om, at det har potentiale til at friste (mange) DIY'ere, hvad enten det drejer sig om fx kabinetfremstilling til højttalere eller front- og
bagplader til forstærkere.

Spørgsmålet er, hvor let og billigt du kan gøre det for kunderne, så de lige præcis vælger dig? Der er allerede nogle firmaer, der tilbyder, hvad du har
i tankerne (?), hvor man kan bestille on-line og få en øjeblikkelig pris for det bestilte. Jeg tror set-up fungerer på den måde, at når kunden indtaster
sin bestilling, så "oversættes" bestillingen til CNC-fræserens programsprog, så der skal et minimum af fejlretning og (efter-) programmering til. Det
gør det effektivt og rationelt at køre med et variabelt set-up.

Mandetimer koster jo, så jo mindre du kan begrænse den manuelle del af processen, jo mere konkurrencedygtig kan du sandsynligvis være - eller
også må du skrumpe din egen (eller eventuelle ansattes) timeløn.

Blot mine tanker om din idé (som du ikke har beskrevet voldsomt fyldigt, hvorfor det er svært at sige yderligere).
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 November 2014 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

Der er vel en mulighed for de firma der sælge højtaler bygge sæt uden højtale kabinet at de så kan lev. en teknisk tegning af højtale med (eller ligge dem på deres hjemmeside til downloade), som så igen kan lev, til IN-WondeR Forum Bruger

Der må jo også rundt i de små DIY hjem, værre en del der ligge ind med teknisk tegning at anerkende højtaler konstrueret, som man derfor skal ud og finde de rigtig stumpet til, og de størst problem for mange DIY højtale bygger er netop kabinet især hvis det også skal værre pænt, og ikke alle har jo evne eller pladsen til at konstruere et højtaler kabinet.   
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 November 2014 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Det vil helt klart være noget der er interessant for mig i forbindelse med avancerede udfræsninger af frontplader.

Jeg ryger gerne igennem 5-10 konstruktioner om året, og jeg må ofte vælge specielle designs, fordi jeg ikke kan bygge det jeg vil med det værktøj (og de evner) jeg har.
Dog aldrig noget der går på kompromis med lydkvaliteten, men det kunne være sjovt med lidt federe designs

Regn dog ikke med at få CAD tegninger leveret med en konstruktion - det er som regel denne del der koster tid=penge.

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 November 2014 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Det kunne jeg også godt være interesseret i, så jeg følger lige med.

Mvh

Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

IN-WondeR
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2014 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Med hensyn til at lave en hjemmeside med opstilling der giver en ren pris på arbejdet, er ikke helt nemt.
Der er mange faktorere der spiller ind, specielt når vi snakker 3D fræsning, fræsning i mange materialer osv.
På det punkt halter min viden derimod, da jeg ikke lige kan sætte sådan noget op i et skema som sådan.

Med hensyn til at lave direkte om fra et billede til maskinkode, er ikke bare lige sådan at gøre. Jo, det kan sikkert sagtens lade sig gøre med 2D
fræsning, men tvivler på det er ligetil hvis det er 3D fræsning.

Men man er mere end velkommen til at sende en forespørgsel på enten privat besked, eller på mail (kim.wonder@gmail.com)

Prismæssigt, vil jeg nok kunne ligge noget under virksomheder som tager 400 i timen for fræsearbejde. Det er jo trods alt en hobby maskine,
dog bygget i stål. Jeg har indtil videre haft en præcision på under 1/10mm, som jeg mener er mere end rigeligt til de flestes brug.

Jeg er forresten beliggende i Randers NV, bare lige for at klargøre for de fleste herinde..

Mvh

Kim

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 29 November 2014 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Hej Kim

Jeg synes måske, du nærmer dig grænsen for, hvor meget salgsreklame du kan tillade dig i dette forrum, hvor salg eller forsøg på salg er "no go".

Nå, skal jeg prøve at forholde mig til dit koncept, så har kendskab til i hvert fald en håndfuld firmaer, hvor man kan tegne på deres hjemmeside og få en pris, når det gælder 3D-fræsning/drejning med 1/100 mm nøjagtighed. Jeg er overbevist om, at hvis du skal være konkurrencedygtig i forhold til tilgængelighed og kundens mulighed for at få en øjeblikkelig pris på sit design, så må du udvikle dit koncept yderligere.

De fleste har en meget stor interesse i at minimere egne såkaldte "sålelæderomkostninger", og der er du på nuværende tidspunkt meget langt fra at være konkurrencedygtig, som jeg vurderer det.

Just my humble opinion ... og jeg har før taget alvorligt fejl

IN-WondeR
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2014 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Analogueman

Havde nu heller ikke tænkt mig at reklamere, og jeg har da som jeg ser det ikke lagt hverken priser eller noget op på denne her tråd. Ergo kan jeg
jo ikke have reklameret særlig meget. Jeg spurgte om der var mulighed for at starte noget op, hvor jeg tilbyder min maskintid til andre, selvfølgelig
mod betaling, hvem arbejder jo gratis.

Jeg har også skrevet at hvis man vil komme med en forespørgsel er man velkommen til at kontakte mig i PB eller på mail. hvis det at min email
adresse er skrevet i tråden er problemet, så skal jeg da nok sørge for at fjerne den igen.

Og da du jo heller ikke kender mine priser, så kan du vel heller ikke udtale dig om hvorvidt jeg er konkurrence dygtig på nogen som helst måder.

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 29 November 2014 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Jeg talte ikke om priser - jeg talte om konkurrenceparameteret "sålelæderomkostninger" i form af tilgængelighed og muligheden for, at kunden kan se prisen on-line. Det er også derfor, jeg meget bevidst taler om behovet for at udvikle dit forretningskoncept og ikke din prissætning.

Og apropos reklame eller ikke-reklame - hvis jeg i dette forum nævner, at jeg fx tilbyder at rense lp'er på min Keith Monks RCM med L'art Du Son rensevæske, og at folk kan kontakte mig, hvis de ønsker at høre nærmere om priser og betingelser, og jeg i øvrigt bor i Vangede ... er det så ikke et forsøg på en salgsfremmende aktivitet?

Og du skriver jo faktisk, at du prismæssigt vil ligge noget under virksomheder, som tager 400 kr./timen ... så har du vel også indikeret et prisniveau ...

Nå, jeg bestemmer (heldigvis!) ikke over disse sider, så jeg vil lade andre - og givetvis langt mere kompetente personer - være dommer i den sag.

Peace

Peter X
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 23 Marts 2015 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke om du er kommet videre, men til inspiration kunne du kigge på Peak LSV der tilbydes en række standard kabinetter der kan tilpasses på en del punkter, ovenikøbet med pris liste.

Udskårne plade dele til et 10L kabinet i 19 mm mdf til ca. 300kr det kan vel friste de fleste.
Og så er der også en løsning til buede sider.

En anden service som selvbyggere kunne have gavn af er Cotter.dk som laser skærer plader i plast og finer, efter din egen tegning.
Tegnet og bestilt om aftenen, Skåret og sendt næste dag, og modtaget med posten på tredie dagen!

Mvh

Til top Vis Peter X's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter X

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes