| Forfatter |
|
nicholascolding Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2010 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 17
|
| Sendt: 10 Januar 2016 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Jeg har en Cambridge Audio DA, hvorpå jeg kan aflæse på mit indkomne signals bitrate.
Streamer fra min iMac til et Apple tv (3. generation). Lysleder videre til DA´en og derfra til forstærker.
Forleden oplevede jeg, at et nummer ikke lød særligt godt gengivet og så på min DA, at bitraten var nede på 48 Kbit (incoming
sample rate). Ikke 192 som jeg tidligere har set.
Gad vide hvor længe det har stået på? Jeg har søgt højt og lavt, men kan ikke finde en årsag. iTunes er stillet til Lossness og
problemet vedbliver, selv om jeg streamer fra min iPhone.
Nogle forslag?
|
| Til top |
|
| |
callesoroe Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 760
|
| Sendt: 10 Januar 2016 kl. 15:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvilke filer afspiller du ??? Er det MP3 eller en eller anden loslless filfytpe ? 16 eller 24 bit ???? Nu er jeg ikke "Æblemand" men mener at apple tv resampler ALT til 48 kHz.... Men er som sagt ikke Æblemand...
__________________ Callesoroe
|
| Til top |
|
| |
Jannik K. Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 393
|
| Sendt: 10 Januar 2016 kl. 15:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et AppleTV enten op- eller nedkonverterer al indkommende data til 16bit/48khz.
Dvs. at hvis du sender 16bit/44,1khz opkonverteres det til 48khz. Sender du en højere bitrate end 16bit/48khz, nedkonverteres
signalet, men dette gøres allerede før det sendes til dit AppleTV, da Airplay standarden ikke er designet til at transmittere andet end
16bit/44,1khz. Dit AppleTV opkonverterer internt signalet til 16bit/48khz.
Et AppleTV kan ikke sende bitperfect, og det betegnes derfor ikke som værende den bedste lydkilde.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 Januar 2016 kl. 16:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aha!
Se det forklarer jo et og andet.
Måske er den tidligere 192 Kbit observeret, når jeg har sendt signalet fra min cd afspiller.
Hvilke andre muligheder har jeg? Kan jeg på en eller anden måde sende mit signal fra min Mac, videre til DA´en, uden at bruge
Apple TV? Måske kan jeg trækket et kabel...
På forhånd tak for hjælpen!
|
| Til top |
|
| |
Gekkofinger Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2015 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1138
|
| Sendt: 10 Januar 2016 kl. 16:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kører bare Imac USB over i din DAC direkte? Kan anbefale Audirvana som opgradering istedetfor Itunes. Vælg at have dine filer i
AIIF, syntes at det lyder bedre end Lossless. Hvis det skal være helt godt, hælder du musikken/Itunes over på en HD med
Thunderbolt tilslutning, det skulle give optimal lyd. Hvis du bruger Remote appen til dinIphone så kører det!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 Januar 2016 kl. 12:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et opfølgende spørgsmål:
Er iTunes i det hele taget i stand til at leverer højere signal kvalitet end 16/48?
Jeg har i ca 10 min brugt USB direkte fra min Mac til min DA konverter og signalet kommer stadig ud i 16/48… Både i den musik jeg
har importeret fra cd´ere (i loseless kvalitet), købt musik fra iTunes Store og streamet.
Ellers må jeg vel have mig en gang Audirvana.
|
| Til top |
|
| |
svendborg Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 954
|
| Sendt: 11 Januar 2016 kl. 13:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan Itunes hos mig :-)
Jeg bruger dog selv JRiver som afspiller. Fantastisk stykke software.
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
| Sendt: 11 Januar 2016 kl. 13:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
nicholascolding skrev:
Et opfølgende spørgsmål:
Er iTunes i det hele taget i stand til at leverer højere signal kvalitet end 16/48?
Jeg har i ca 10 min brugt USB direkte fra min Mac til min DA konverter og signalet kommer stadig ud i 16/48… Både i den musik
jeg
har importeret fra cd´ere (i loseless kvalitet), købt musik fra iTunes Store og streamet.
Ellers må jeg vel have mig en gang Audirvana. |
|
|
Nu skal du huske, at en CD er produceret i 16/44.1, så når man snakker loseless, så er 16/44.1 loseless. For at få noget i højere
bitrate eller samplingsfrekvens, så skal du købe og downloade materiale som FLAC filer.
Og i den forbindelse er der rigtigt meget, af det man køber i en højere opløsning, som faktisk er 16/44.1, som blot er upsamplet,
og derfor overhovedet ikke i bedre kvalitet end CD'en. __________________ "What this country needs is a good 5 watt amplifier!" (Paul Klipsch)
|
| Til top |
|
| |
olepro Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 270
|
| Sendt: 11 Januar 2016 kl. 13:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
nicholascolding skrev:
Aha!
Se det forklarer jo et og andet.
Måske er den tidligere 192 Kbit observeret, når jeg har sendt signalet fra min cd afspiller.
|
|
|
Nej, der skulle meget gerne stå 1411 kbps når du spiller CD
|
| Til top |
|
| |
Jannik K. Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Januar 2016 kl. 15:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
nicholascolding skrev:
Et opfølgende spørgsmål:
Jeg har i ca 10 min brugt USB direkte fra min Mac til min DA konverter og signalet kommer stadig ud i 16/48… Både i den musik jeg
Ellers må jeg vel have mig en gang Audirvana. |
|
|
Ja, iTunes kan sagtens afspille højere bitrate end det nævnte.
Jeg benytter selv udelukkende iTunes til musik afspilning via USB, dog ledsaget af udvidelsen "BitPerfect", som du kan købe i App
Store på din mac.
Jeg benytter op til 24bit/384khz i PCM format og derudover DSD-filer i mit iTunes bibliotek.
Det er Airplay standarden, der ikke understøtter højere bitrate end 16bit/44,1khz, men dette er også lossless. En Airport Express
kan levere signalet bitperfect også gennem sin optiske port.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 Januar 2016 kl. 15:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok - tak skal I have.
Jeg forsøger mig senere, når jeg engang får fri fra jobbet..
|
| Til top |
|
| |
Gekkofinger Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2015 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1138
|
| Sendt: 11 Januar 2016 kl. 16:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal ind i : Indstil lyd og MIDI og her kan du justere bit/khz. Jeg vil dog anbefale, at sætte den til svarrende cd niveau, så der
ikke sker en opsampling. Til gengæld skifter Itunes ikke selv til højere formater selv, især med hvisse audioplayers, vær
opmærksom på dette. Trods navnet Lossless, er dette et komprimeret format, det anbefales at vælge AIIF eller tilsvarrende for
optimal gengivelse Det er lidt af en jungel, det der med audio players, men flere kan prøves af i gratis perioder. De gør en forskel i
forhold til standart Itunes. Chek evt. linket ud på emnet Hifi og film her på sitet, eller her:
Go jagt!
https://www.youtube.com/watch?
v=oOrjQXyqZvw&index=42&list=WL
|
| Til top |
|
| |
Encore Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 965
|
| Sendt: 11 Januar 2016 kl. 17:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som olepro skriver, så lader det til at begreberne bliver blandet lidt sammen her. 192 kHz er ikke det samme som 192 kbit/s. Og
hvis det ligefrem ikke lyder særlig godt, så må der være tale om at Nicholas spiller i 48 kbit/s. Det vil så endvidere sige at han
normalt spiller i 192 kbit/s, hvilket heller ikke er en imponerende opløsning. Og jo langt fra lossless, som ganske rigtigt skal være
1411 kbit/s for CD-opløsning.
|
| Til top |
|
| |
Jannik K. Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Januar 2016 kl. 17:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, hov jeg blander vist også begreberne sammen. Beklager. Bitrate er ikke det samme som sample rate.
|
| Til top |
|
| |