Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 10:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Airplay til coaxial-kabel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
dagnaes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 December 2015
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 02 Januar 2016 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Jeg har fået anskaffet mig en mindre digital forstærker med kun en optisk indgang og en coaxial indgang. For et stykke tid siden
opgraderede jeg mit Apple tv til en 4, hvor der ikke er en optisk lydudgang, hvilket desværre betyder at lyden nu går gennem
fjernsynets optiske udgang. Det er dog tit at jeg gerne bare vil spille musik via airplay til mit Apple TV, uden at fjernsynet
nødvendigvis er tændt.

Jeg har tænkt på muligheden i at få en HDMI audio splitter, og få en hvor der er en coaxial digital udgang, så jeg kan køre
fjernsynets udgang seperat for apple-tv'et udgang, og så jeg udnytter begge indgang der er på min forstærker. Det er dog lidt en
omfattende operation, hvor jeg både skal have audio splitter, ekstra HDMI-kabel, coaxial-kabel, og alt det rod skal gemmes væk et
sted.

Så faldt jeg tilfældigvis over nogle ret billige "Airmusic audio receivers" på ebay, der efter sigende skulle kunne afspille lyd via
airplay med en coax-udgang. er det en løsning værd at prøve? Jeg går ud fra at der kan være begrænset af kvalitetstab, da
softwaren der laver airplay signalet om (16 bit 44,1 kHz) til SPDIF er standard?

Eller er den første løsning bare "the-way-to-go", selvom det giver en del kabelrod af sig? Det er igen ret vigtigt at udgangen er
coaxial
Til top Vis dagnaes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dagnaes

Mads Haahr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2014
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 02 Januar 2016 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg er ikke nogen ekspert på området, men selv bruger jeg en AirPort Express model a1264, som kan erhverves for relativt billige penge
(eksempel: http://www.dba.dk/access-point-wireless-apple/id-1020990705/ )

Der er en optisk udgang, som du kan tilslutte til din digitale forstærker, og jeg tror, det er en billigere løsning?

Til top Vis Mads Haahr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mads Haahr

dagnaes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2016 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

Mads Haahr skrev:
Hej.

Jeg er ikke nogen ekspert på området, men selv bruger jeg en AirPort Express model a1264, som kan erhverves for relativt billige penge
(eksempel: http://www.dba.dk/access-point-wireless-apple/id-1020990705/ )

Der er en optisk udgang, som du kan tilslutte til din digitale forstærker, og jeg tror, det er en billigere løsning?

Jeg har selv en AirPort Express som jeg bruger til et andet formål, men da denikke har en Coaxial udgang...
Men en eksport Express koster i omegnen af 600-700 kr, og den ting jeg har kigget på koster en 250 kr

Mads Haahr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2016 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Men denne airport express, som jeg har linket til har netop en optisk udgang, som du kan tilslutte din forstærker, og den kan du få brugt til de 200
kroner.
Se side 5 i denne vejledning https://manuals.info.apple.com/MANUALS/0/MA351/da_DK/AirPort _Express_Opstillingsvejledning_5.1.pdf

Måske tager jeg fejl, men jeg fik tidligere herinde fortalt, at det er en optisk udgang. Her et indlæg fra en anden bruger, der vejledte mig angående
køb af DAC (http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=102296&KW= Mads+Haahr):
'En brugt airport express kunne værre en beder mulighed i starte, og så glemme Bluetooth-modtageren som løsning, Bluetooth er netop ikke en god
løsning til lyd, så er WiFi at fortrække, så kan du i starte bruge de analog 3,5 mini Jack forbindelsen, og når du så få råd til en DAC, ville du stadig få
glæde af en airport express, som så kan forbindelse digital (optisk) til DAC'en, og så gå rent over til at forbinde DAC med RCA til dine Paradigm Shift
A2 (eller genbuge dit RCA til 3,5 minijack kable).'

dagnaes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2016 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Mads Haahr skrev:
Men denne airport express, som jeg har linket til har netop en optisk udgang, som du kan tilslutte din forstærker, og den kan
du få brugt til de 200
kroner.
Se side 5 i denne vejledning https://manuals.info.apple.com/MANUALS/0/MA351/da_DK/AirPort _Express_Opstillingsvejledning_5.1.pdf

Måske tager jeg fejl, men jeg fik tidligere herinde fortalt, at det er en optisk udgang. Her et indlæg fra en anden bruger, der vejledte mig angående
køb af DAC (http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=102296&KW= Mads+Haahr):
'En brugt airport express kunne værre en beder mulighed i starte, og så glemme Bluetooth-modtageren som løsning, Bluetooth er netop ikke en god
løsning til lyd, så er WiFi at fortrække, så kan du i starte bruge de analog 3,5 mini Jack forbindelsen, og når du så få råd til en DAC, ville du stadig få
glæde af en airport express, som så kan forbindelse digital (optisk) til DAC'en, og så gå rent over til at forbinde DAC med RCA til dine Paradigm Shift
A2 (eller genbuge dit RCA til 3,5 minijack kable).'

Jeg kan desværre ikke bruge optisk udgang, det skal være coaxial

Mads Haahr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2016 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Ah, undskyld - det er mig, der slet ikke lige havde forstået dig rigtigt. Jeg beklager!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes